SME
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

GPS-ká už smiete v aute bez obáv používať

Prvého januára nadobudla účinnosť novela vyhlášky, ktorá zrušila nemožnosť používať palubné jednotky elektronického mýta. A ani s používaním GPS navigátorov už nie je problém.

Prvý deň tohto roka nadobudla účinnosť novela vyhlášky, ktorá platí necelé dva mesiace. Je to tá vyhláška (č. 464/2009 Z.z.), ktorá podľa niektorých výkladov zakázala mať v "zornom poli vodiča" akékoľvek predmety, ktoré vyhláška nepovoľovala.

Pre nejednoznačnosť výrazu "zorné pole vodiča" mohli nastať napríklad tieto problémy:

  1. Vyhláška mohla zakázať používať GPS zariadenia, ktoré sa vo vozidlách upevňujú prísavkou na čelnom skle v zornom poli vodiča.
  2. Vyhláška nepovoľovala používať palubné jednotky elektronického mýta na čelnom skle, aj keď to iná vyhláška vyžadovala pre to, aby niektoré vozidlá mohli jazdiť po diaľniciach.

Od prvého januára bol však celý odsek, ktorý sa venoval problematike "zorného poľa vodiča", z vyhlášky č. 464/2009 Z.z. vypustený.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

§ 4, vyhláška 464/2009 Z.z.:

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 môže byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Vypustením odseku 6) z vyhlášky zmenila ešte jedna vec: už sa nemusíte trápiť odstraňovaním starých diaľničných nálepiek z čelného skla. Ak to výhľad vodiča neovplyvní, čelné sklo smie zostať "albumom" starých a neplatných nálepiek.

Vyhláška teda ponecháva na vodičovi, aby sa zariadil tak, aby videl na cestu. Okrem toho, vyhláška č. 464/2009 Z.z. mu to priamo prikazuje v odseku, ktorý znie takto: "Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča."

Okrem toho, je aj v záujme vodiča, aby mal z auta dobrý výhľad. Bez neho je bezpečný dojazd do cieľa zvyčajne takmer nemožný.

Novela tiež napravila jeden preklep, ktorý keby platil, určoval by, že svetlo z bicykla musí dopadať na zem najviac 2 cm pred svietidlo. To je dosť málo a preto novela chybu napravila a dnes platí vzdialenosť 20 m.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 22, vyhláška 464/2009 Z.z.:

(2) Bicykel počas jazdy za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený týmito zariadeniami na svetelnú signalizáciu a osvetlenie:
a) svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy;41) svietidlo musí byť nastavené a upravené trvalo tak, aby referenčná os svetelného toku pretínala rovinu pozemnej komunikácie vo vzdialenosti najviac 20 mm 20 m od svietidla a aby sa toto nastavenie nemohlo samovoľne alebo neúmyselne zásahom cyklistu meniť; ak je pozemná komunikácia dostatočne a súvislo osvetlená, môže byť svietidlo nahradené svietidlom s prerušovaným svetlom bielej farby,

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  2. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  2. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  5. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  6. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  9. Kreatívne učenie
  10. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 30 323
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 20 834
  3. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 13 277
  4. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 12 759
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 651
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 967
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 842
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 241
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 070
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 8 273
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Havran už nie je obvinený, otázka je prečo to tak trvalo

Ako je na tom sloboda slova na Slovensku?

Podcast Dobré Ráno.
Hygienici rezortu dopravy merajú teplotu cestujúcemu v príletovej hale na Letisku M. R. Štefánika.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Jedného dňa neprídu bociany

Mysleli sme si, že temná budúcnosť ostane scenárom katastrofických filmov, ale nie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana

BMW M3 vzbudzuje rešpekt napriek kontroverznej maske

Pod kapotou drieme radový šesťvalec s výkonom až 510 koní.

BMW M3 Competition
Opel Mokka-e