Či naše mýto obstojí v praxi, ukážu najbližšie dni. Dopravcovia hlásia problémy už teraz. Mýto sprevádzali problémy aj tretí deň jeho prevádzky. Systém za stovky miliónov eur preverí v najbližších dňoch hustejšia doprava.
Požiadavky dopravcov
Okamžite znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín: za benzín na 0,371 eura za liter, za naftu na 0,298 eura za liter.
Znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta, tak
ako to bolo v iných krajinách,
kde sa zavádzalo mýto.Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Mapu rozdeliť na podrobnejšie úseky ciest s presnejším meraním skutočne
najazdených kilometrov.Označiť všetky úseky
spoplatnené mýtom
informačnou tabuľou.
BRATISLAVA, VYŠNÉ NEMECKÉ. Na benzínových pumpách začínajú dnes ráno dopravcovia protestnú akciu. Chcú na nej informovať a zbierať podpisy. „Bude vybraných zhruba 100 čerpacích staníc, kde budú naši aktivisti zbierať petičné hárky," povedal v sobotu Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska (ÚNAS). Blokáda púmp podľa neho nehrozí, maximálne môže byť spomalené tankovanie.
V Bratislave dopravcovia zvolili najmäkšiu formu protestu. Na čerpacích staniciach budú len zbierať podpisy pod petíciu.
Zvyšok Slovenska by sa však k protestu mal pridať aj s nákladiakmi. Dopravcovia takto budú apelovať na premiéra, aby splnil svoj predvolebný sľub a znížil spotrebné dane. Dopravcom mýtny systém spustený na Nový rok zvyšuje náklady a je podľa nich nepripravený.
O tom svedčia prvé skúsenosti dopravcov. V sobotu mali niektorí problém zaregistrovať sa do systému, prípadne nebol dostatok palubných jednotiek, čiže prístrojov na meranie prejdenej vzdialenosti.
Vraj padol systém
Fakty o mýte
Platba mýta sa vzťahuje na prevádzkovateľov vozidiel
s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, jazdných súprav nad 3,5 tony určených na prepravu tovaru a áut umožňujúcich prepravu viac ako 9 osôb vrátane vodiča.Od platby mýta sú oslobodené vozidlá ministerstiev vnútra a obrany, ozbrojených síl, záchranárov, SIS či colnej správy.
Spoplatnených je 397 kilometrov diaľnic, 173,82 kilometra rýchlostných komunikácií a 1461,49 kilometra ciest I. triedy. Spolu je to vyše 2032 kilometrov ciest.
Sadzba mýta za kilometer spoplatnených diaľnic a rýchlostných ciest sa pohybuje je od 8,3 do 20,9 centa bez DPH. Autobusy majú nižšie sadzby. Platiť sa dá v hotovosti, bankovým prevodom a tiež bankovými či palivovými kartami.
Prepravcovia sa musia zaregistrovať na kontaktnom alebo distribučnom mieste, kde podpíšu zmluvy a prevezmú palubnú jednotku (OBU). Za ňu sa platí záloha 50 eur.
Dopravcovia majú na výber, či budú platiť vopred pomocou predplateného kreditu, alebo na faktúru. Následné platenie mýta si vyžaduje pri registrácii doklad o zložení bankovej záruky 600 eur za každé auto a pevnú montáž OBU. Stojí 111,9 eura bez DPH.
Kontrolu zabezpečí 46 mýtnych brán. Pokuty môže udeľovať 200 policajtov mýtnej polície.
Za jazdu bez zaplatenia mýta je pokuta 1655 eur. Rovnaká sankcia hrozí, ak šoféri nebudú mať palubné jednotky. Priestupkom je aj nesprávne zadanie parametrov do OBU. Ak sankciu vodič nezaplatí na mieste, obvodný dopravný úrad ju zvýši na 2655 eur.
Systém výberu mýta buduje firma SkyToll. Vyhrala tender s najvyššou ponukou zhruba za 852 miliónov eur po vylúčení iných uchádzačov.
Zdroj: ČTK, Emyto, NDS
Dopravcovia sa sťažovali aj v nedeľu. „Padne systém tu, potom tam," tlmočí problémy dopravcov Rudolf Páleš z ÚNAS. Problém podľa neho môže byť aj v obsluhe na registračných miestach. Či už pádom systému za 852 miliónov eur, alebo nedostatočne vyškolenému personálu sa dalo predísť. Stačilo výber mýta pripravovať starostlivo ako v okolitých krajinách, tvrdí.
Zástupcovia spoločnosti SkyToll, ktorá mýto prevádzkuje, počas víkendu tvrdili, že neboli žiadne výpadky systému a novinárom v sobotu ukázali sklad plný palubných jednotiek na hraničnom priechode v Rajke. Podľa hovorkyne firmy Lenky Lendackej sa za prvé dva dni na mýte vybralo vyše 80 tisíc eur a kamióny prejazdili takmer 600 tisíc kilometrov spoplatnených ciest.
Či a koľko sa vybralo na pokutách od dopravcov, je zatiaľ tajomstvo. Mýtna polícia údaje zverejní 7. januára. Tak sa dohodla so SkyTollom.
Dovtedy sa možno vyrieši problém jedného z členov ÚNAS. Jana Sarvašová z únie informovala, že tento dopravca s vyše 30 kamiónmi si nemôže dobiť kredit cez palivové karty. Platiť sa dá len bankomatovými kartami či v hotovosti. To pre majiteľa firmy znamená nechať vodičom denne v autách vyše 1500 eur. Tento problém sa údajne vyskytol na čerpacích staniciach. Miroslav Kollár, generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu sa o probléme dozvedel z médií. Zatiaľ síce podrobnosti prípadu nepozná, ale snaží sa zisťovať, o čo ide cez ministerstvo dopravy. Platby palivovými kartami boli totiž dohodnuté.
Keďže ešte včera mohli jazdiť do neskorých večerných hodín len kamióny so živým alebo rýchlo sa kaziacim nákladom, dopravcovia preto avizujú, že mýto prejde prvou skúškou ohňom dnes ráno. Ešte väčší nápor na systém očakávajú po Troch kráľoch, keď budú jazdiť všetky kamióny.
V sobotu poobede bolo na hraničnom priechode v Rajke voľných 15 parkovacích miest. Registrácia každého kamióna trvala niekoľko minút. Vo finále si však v radoch vodiči podľa ich slov postáli aj vyše hodiny. V jednom prípade to skrížilo plány japonským turistom z českého autobusu. V čase, keď si mali prehliadať Bratislavský hrad, stáli na hraniciach.
Je to povinnosť navyše
Vo Vyšnom Nemeckom sa do systému prišli prihlásiť aj vodiči zájazdového autobusu z Užhorodu Alexander Čmereka a Jurij Kovaľ. Ukrajinci vezú klientov do Tatier, kde budú tráviť pravoslávne Vianoce a privítajú Nový rok. Šoférom nejde do hlavy, prečo musia na Slovensku platiť mýto aj na cestách prvej triedy. „V Česku, Maďarsku či v Rakúsku sa platí len na diaľniciach, nie na deravých cestách," hovorí Alexander. „Ale keď chceme dopraviť našich zákazníkov na miesto, nič iné nám neostáva."
Na parkovisku pred priechodom stojí zopár kamiónov s ukrajinskými evidenčnými číslami. Vasiľ Turok v ľadovom vetrisku opravuje svetlá na prívese. Za predným sklom kabíny má prisatú palubnú jednotku. Sto eur za zariadenie sa mu zdá priveľa.
Nad celým systémom len krúti hlavou: „V Rakúsku je to možno o niečo drahšie. Ale tie cesty sa nedajú porovnať. Tu platíme za vaše jamy."
Cesta I. triedy pred Vyšným Nemeckým pripomína tankodrom. Musíte jazdiť veľmi obozretne, aby ste neprišli o polos.
Vydávanie palubných jednotiek je stále problém
Registrácia nákladiakov do mýtneho systému spôsobuje chaos. Najmä tureckí a rumunskí vodiči neovládajú reč. Jedného vybavovali aj pol hodiny.
ŠAHY. Divoký západ a chaos. Jeden zo zamestnancov benzínového čerpadla takto opísal situáciu, ktorá sa odohrávala v sobotu v Šahách pri vydávaní palubných OBU jednotiek. Bez funkčných a správne nastavených jednotiek nákladiaky nemôžu jazdiť, hrozí im vysoká pokuta od mýtnej polície.
Problém s dorozumievaním
Pracovníci niektorých hraničných distribučných miest sú po niekoľkých dňoch vyčerpaní. Na malom benzínovom čerpadle v Šahách vybavili v sobotu viac ako sto vodičov. Niekoľko ľudí pracovalo len na dvoch počítačových zostavách.
Priestory pumpy boli plné čakajúcich nervóznych vodičov. Takmer polovica z nich boli Rumuni a Turci. Zamestnanci sa nevedeli s nimi dohovoriť. Boli prípady, keď jedného vodiča vybavovali takmer pol hodiny. Niektorí vodiči tvrdili, že v Rakúsku ich údajne vybavujú za päť minút.
„Boli chvíle, keď sme mali plnú pumpu. Turci a Rumuni nevedia nijakú reč. Nedá sa s nimi dohovoriť po anglicky, ani nijako. Snažili sme sa im po rusky a kadejako vysvetliť, čo potrebujeme zadať do počítača. No oni len stáli a pozerali sa na nás. Nevedeli, čo chceme. Keď to už konečne pochopili, nerozumeli sme zasa my," hovorí Imrich Marton z hraničného distribučného miesta v Šahách.
Na čerpacej stanici vládla nervozita. Niektorí vodiči prechádzali hranice ešte pred zavedením mýta a nechápali, čo sa deje. Pravdepodobne ich zmiatla aj veľká informačná tabuľa niekoľko metrov za hranicami. Tá ešte stále informuje o cenách diaľničných známok a aj rok po zavedení eura v korunách.
„Nevedeli sme s nimi pohnúť. Keď sme sa snažili vybaviť aspoň nejaké české autobusy, strhol sa krik. Bolo to ako na divokom západe," dodáva Martonov kolega. Problémy spôsobuje aj vypisovanie formulárov. Niektorí vodiči podľa Martona pracujú napríklad pre švédsku firmu evidovanú v Rumunsku a majú doklady v maďarčine. Zamestnanci pumpy to nevedia zaevidovať. Turci napríklad prichádzajú na Slovensko bez osvedčenia o tom, že môžu preberať palubné jednotky.
Niekoľko srbských vodičov už včera skoro ráno odstavilo kamióny na parkovisku pri čerpadle v Šahách a čakali na 22. hodinu, kým budú môcť vyraziť. „Go set", ako nazývali palubnú jednotku, už mali pripravenú. „Dozvedeli sme sa, že systém nefunguje dobre, tak sme prišli radšej skôr," hovorí srbský vodič a ukázal pripravenú palubnú jednotku.
Chýbajú OBU jednotky
Nedostatky systému potvrdil včera aj prepravca Ondrej Červenák z Lučenca. Na čerpadle si chcel zabezpečiť jednotku, ale nemali. „Toto je ten pripravený a fungujúci systém?"
Jana Sarvašová z Lučenca ešte stále nedostala objednané palubné jednotky pre svoje kamióny, a to aj napriek tomu, že firma Eurowag ju na začiatku minulého týždňa informovala, že do prvého januára ich určite bude mať. Len Sarvašová denne prichádza približne o 700 eur preto, lebo jej nákladiaky nemôžu vyraziť na spoplatnené cesty.
„Je to do neba volajúca situácia. Palubné jednotky si nemôžeme zadovážiť ani na čerpacej stanici v Lučenci, pretože ich nemajú," povedala Sarvašová.
Daniel Vražda