SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Pozrite si zaparkované autá zodpovedné za nebezpečné situácie

Parkovať sa má podľa predpisov nie len preto, že vodič to akceptoval prijatím vodičského preukazu. Nesprávne parkovanie totiž môže spôsobovať aj nebezpečné situácie.

Mnohí ľudia stále nevedia, ako správne zaparkovať. Poslali ste nám niekoľko fotiek a napísali viacero skúseností, ktoré vypovedajú o tom, ako parkovanie komplikuje nie len život ale aj bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Ján: "Pred Detským domovom v Trnave na Botanickej ulici každodenne stáva autobus, ktorý zakrýva dopravnú značku "Priechod pre chodcov". Ale keď som tam zbadal stáť aj policajné auto (mimochodom, chodia pravidelne okolo), tak ma to šokovalo a odfotené Vám to posielam."

PC042277.JPG

Vodič autobusu na fotke má na svedomí dva dopravné priestupky. Parkuje v protismere a blokuje jazdný pruh. Vozidlá smú totiž zastaviť a stáť na kraji cesty len v smere jazdy. A ak stoja, tak musia nechať pre každý smer premávky jeden voľný jazdný pruh široký minimálne 3 metre.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy ...

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
h) na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály,
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel;

No a policajné auto? Ak by tam jeho vodič zastavil bez príčiny, porušil by predpis, podľa ktorého nesmie zastaviť a stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred priechodom. Je však možné, že policajti využili výnimku podľa paragrafu 69 zákona o cestnej premávke, ktorá sa používa v cestnej premávke ak je okamžite potrebná. Možno "riešili" vodiča autobusu.

Najmä státie autobusu mohlo skomplikovať prejazd áut idúcich doľava podľa pohľadu fotografa. V prípade, že by museli dať prednosť chodcom na priechode, museli by zastaviť vozidlo v protismere, čím by prinajlepšom mohli skomplikovať premávku. O ohrození plynulosti a bezpečnosti premávky tu ani netreba hovoriť.

Odfotili ste vozidlo porušujúce dopravné predpisy? Vložte jeho fotku medzi ostatné.

Aj ďalšiemu z vás (bohužiaľ sa nepodpísal) sa podarilo odfotiť auto, ktoré prinajlepšom blokovalo premávku.

"Čakal som 12 minút na autobus na Vazovovej ulici v Bratislave. Vodič takto odparkoval a odišiel. Prichádzajúce autobusy ho na zastávke MHD museli obchádzať a tým bránili autám v plynulej jazde. Myslím, že dopravný inšpektorát by mohol tohto vodiča "oceniť" odobratím vodičského preukazu navždy."

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

Aj autá parkujúce na chodníku tak, že ho zablokujú, dokážu spôsobiť nepríjemnosti. Marta z Komárna zažila situáciu, keď ju zaparkované autá vytlačili na cestu:

Marta: "Ako mamička s kočíkom mám veru dosť problémov prejsť chodníkom bez toho, aby sme sa museli vyhýbať parkujúcim autám - a to aj napriek novému zákonu. Stala sa nám situácia, že vo veľmi úzkej uličke parkovali autá úplne na chodníku, takže sme s kočíkom museli prejsť na cestu a cca 50 m ísť po nej. No oproti prišlo auto. Späť na chodník sme sa nevedeli dostať, lebo tam boli nahusto autá, takže nastala otázka - Kto má cúvnuť? Ja alebo auto? Kto má vtedy na ceste prednosť?"

V prvom rade, takáto situácia by nenastala, ak by vodiči áut, ktoré blokovali chodník, rešpektovali nie len svoju potrebu parkovať.

Ak sa chodec dostane do situácie, o akej píše Marta, smie ísť pri ľavom okraji vozovky. Ak je však ľavý okraj vozovky taký široký, že autá nevedia bezpečne prejsť pri mamičke s kočíkom, nastáva problém. Vodič je síce povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči chodcom, neznamená to však automaticky, že musí cúvnuť pred kočíkom s mamičkou idúcou oproti. To isté platí aj pre chodca.

Jednoducho, problém, ktorý vznikne neohľaduplnosťou vodičov parkujúcich svoje autá na celej šírke chodníka tak, ako ho popisuje Marta, zákon nijako nerieši. Vtedy pomôže len vzájomná dohoda medzi chodom a vodičom oprotiidúceho auta.

Ak by bol vodič "gentleman", pokúsil by sa cúvnuť tak, aby mamička s kočíkom mohla bezpečne prejsť. Problém by však nastal, ak by ulica, ktorú spomína Marta, bola jednosmerná. Potom vodič smie cúvať len vtedy, ak je to nevyhnutne potrebné. Otázkou ostáva, či je ním aj uvoľnenie cesty chodcovi. Ak však mamička s kočíkom nechce riskovať možnosť porušenia dopravných predpisov zo strany vodiča, mala by cúvnuť ona.

Na záver si pozrite fotografiu, ktorú nám poslal Kristián. Vidno na nej auto jedného "šikovného" šoféra.

Kristián: "Posielam Vám fotku ktorá bola fotená ešte v lete v Chorvátsku. Toto auto ma zaujalo svojim krásnym zaparkovaním sa do tyče s reťazou. Mám taký pocit, že majiteľ(ka) o tom ani netušil, keď odišiel preč."

IMG.jpg

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 571
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 121
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 768
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 588
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 673
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 101
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 686
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


14 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 329
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 856
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 222
  4. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 193
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 370
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 061
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu