SME

Bez palubnej jednotky sa nedozviete, ktorý úsek cesty nie je spoplatnený

S elektronickým mýtom prestali platiť značky, ktoré označovali spoplatnené úseky. Podľa tabuľky z vyhlášky však pre niektoré úseky neurčíte, kde sa mýto neplatí.

Označovanie spoplatnených úsekov ciest I. triedy pre vozidlá nad 3,5 tony riešila do konca minulého roka vyhláška č. 734/2004 Z.z. Podľa nej boli spoplatnené úseky označené takýmito dopravnými značkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď poľnohospodár potreboval ísť na pole za dedinou, tak vedel, že ak nechce platiť za diaľničnú nálepku, z cesty musí zísť ešte pred touto značkou. To isté platilo pre vozidlá voziace stavebný materiál na okraj obcí na stavby. Ak bol cieľ cesty pred značkou, nič sa nestalo. Ak však za značkou, tak si vodič musel kúpiť diaľničnú nálepku, hoci potreboval prejsť len 30 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia kontrolovala dodržiavanie týchto predpisov prísne a neoblomne. Snáď prísnejšie, než ako sa kontroluje neprimeraná rýchlosť.

Napríklad, keď sa policajti dozvedeli o jednosmernej obchádzke, kde boli nákladné autá presmerované z cesty II. triedy na cestu I. triedy, tak za prejazd niekoľkých metrov pokutovali vodičov sumou 300 €. Nezaujímal ich ani fakt, že vodiči nevedeli, že je tam obchádzka, že si nemali kde kúpiť nálepku, že nemohli cúvať alebo sa otočiť, lebo obchádzka bola jednosmerná. Vodiči však aspoň vedeli, že sú na spoplatnenom úseku a spáchali priestupok.

Dnes platí nová vyhláška (č. 547/2009 Z.z.), ktorá zrušila tú starú o označovaní spoplatnených úsekov ciest I. triedy a venuje sa len vozidlám do 3,5 tony.

Pre vodičov nad 3,5 tony platí iná nová vyhláška (č. 529/2009 Z.z.), ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta.

SkryťVypnúť reklamu

V nej je uvedené, že cesty I. triedy, na ktoré sa vzťahuje elektronický výber mýta, sú označené dopravnou značku IP 34a. To je modrý štvorec z dvojmiestnym číslom cesty.

Je to bežná značka oznamujúca číslo cesty prvej triedy a nie fyzický začiatok a koniec spoplatneného úseku.

§ 3, vyhláška č. 529/2009 Z.z.:

(1) Užívanie úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deväť osôb vrátane vodiča len s úhradou mýta, sa označuje na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky dopravnou značkou informujúcou o povinnosti platby mýta na území Slovenskej republiky (IP 34a).

SkryťVypnúť reklamu

(2) Dopravná značka informujúca o povinnosti platby mýta na území Slovenskej republiky sa umiestni len na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky, cez ktoré je povolený prejazd motorovými vozidlami nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami nad 3, 5 t.

To znamená, že spoplatnené úseky sú na cestách označené len na vstupe na Slovensko. Ďalšou možnosťou je dekódovanie tabuľky spoplatnených údajov, ktorá je prílohou vyhlášky. Tu je ukážka:

Väčšinu začiatkov a koncov spoplatnených úsekov je umiestnených v križovatkách ciest. Nezodpovedanou otázkou ostáva, čo s takými úsekmi, kde nie je definovaný začiatok úseku a koniec úseku ako bod ale ako cesta?

Keď som čítal zdôvodnenie zrušenia označovania ciest I. triedy, tak mi došlo, že nechcú osadzovať dopravné značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cestná sieť je na niektorých úsekoch hustejšia, s veľkým počtom krížení s inými cestami a označenie spoplatnených ciest I. triedy dopravnými značkami by znamenalo osadenie značného počtu značiek aj na veľmi krátkych úsekoch ciest (niektoré úseky dosahujú len 15 m), čím by sa strácala prehľadnosť o situácii na ceste a mohlo by to skomplikovať a mať nepriaznivý vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

Výber mýta sa uskutočňuje aj na cestách I. triedy elektronicky. Elektronický výber mýta je podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest na základe elektronicky získaných údajov a prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa prílohy č. 2 tejto vyhlášky, o čom vodiča vozidla informuje palubná jednotka. Informácie o spoplatnených úsekoch ciest I. tried budú taktiež zverejňované formou letákov a na príslušných internetových stránkach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz si dobre pozrite predchádzajúci obrázok, ktorý ukazuje tabuľku spoplatnených úsekov.

Do konca minulého roka bol spoplatnený úsek cesty I/63 medzi Podunajskými Biskupicami a Rovinkou. V Rovinke spoplatnenie nebolo a potom bol spoplatnený ďalší úsek.

Po novom je spoplatnený úsek 063-001 od Podunajských Biskupíc po nedefinovaný bod a úsek 063-002 z nedefinovaného bodu po Dunajskú Lužnú 063-002. Takže, trúfne si niekto v Rovinke pod hrozbou pokuty 1655 € ísť nákladným autom z dvora do dvora? Čo keď je celá obec Rovinka v spoplatnenom úseku?

Zväčšiť mapu

Keby kompetentní aspoň zadefinovali, že úseky ciest I. triedy medzi značkami označujúcimi začiatok a koniec obce sú nespoplatnené, aby vodiči vedeli na čom sú. V súčasnosti totiž len vodiči vozidiel majúcich palubné jednotky vedia, kde sa začína a končí spoplatnený úsek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak palubnú jednotku na vozidle nad 3,5 tony nemáte, riskujete, že ak sa mýtny policajt zle vyspí, môže vás presvedčiť na základe prílohy vyhlášky, že ste jazdili bez zaplateného mýta a vypýta si pokutu na mieste, kde sa za elektronické mýto neplatí.

Alebo chcú mať kompetentní spoplatnené úseky v rozpore so začiatkom a koncom obcí? Tak by určite pomohli vodorovne dopravné značky, vo forme pruhu s číslom spoplatneného úseku. Ale to by museli najprv chcieť.

Na záver si pozrite spomínanú vyhlášku s tabuľkou spoplatnených úsekov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 760
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 746
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 069
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 649
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 877
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 243
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 982
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 969
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Romantika v prírode, ktorá dýcha históriou: Modrokamenská kalvária
  2. Milan Srnka: Abstinent Danko sa hnevá, že Smer je opitý mocou
  3. Dušan Koniar: Nedeľné divadlo bez Fica
  4. Julius Kravjar: Dejiny jednej strany v skratke
  5. Štefan Šturdzík: Krádeže a ich vzostup ?
  6. Viktor Pamula: Česko stojí na správnej strane
  7. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politika na všetky štyri svetové strany
  8. Marek Strapko: Ten, ktorý prináša nedeľný pokoj
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 721
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 14 397
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 773
  4. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 125
  5. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 7 024
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 988
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 5 761
  8. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"! 4 385
  1. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  2. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  3. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  4. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  5. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  6. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  7. Tupou Ceruzou: Smerákov
  8. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
SkryťZatvoriť reklamu