SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Bez palubnej jednotky sa nedozviete, ktorý úsek cesty nie je spoplatnený

S elektronickým mýtom prestali platiť značky, ktoré označovali spoplatnené úseky. Podľa tabuľky z vyhlášky však pre niektoré úseky neurčíte, kde sa mýto neplatí.

Označovanie spoplatnených úsekov ciest I. triedy pre vozidlá nad 3,5 tony riešila do konca minulého roka vyhláška č. 734/2004 Z.z. Podľa nej boli spoplatnené úseky označené takýmito dopravnými značkami.

01.jpg

Keď poľnohospodár potreboval ísť na pole za dedinou, tak vedel, že ak nechce platiť za diaľničnú nálepku, z cesty musí zísť ešte pred touto značkou. To isté platilo pre vozidlá voziace stavebný materiál na okraj obcí na stavby. Ak bol cieľ cesty pred značkou, nič sa nestalo. Ak však za značkou, tak si vodič musel kúpiť diaľničnú nálepku, hoci potreboval prejsť len 30 metrov.

Polícia kontrolovala dodržiavanie týchto predpisov prísne a neoblomne. Snáď prísnejšie, než ako sa kontroluje neprimeraná rýchlosť.

Napríklad, keď sa policajti dozvedeli o jednosmernej obchádzke, kde boli nákladné autá presmerované z cesty II. triedy na cestu I. triedy, tak za prejazd niekoľkých metrov pokutovali vodičov sumou 300 €. Nezaujímal ich ani fakt, že vodiči nevedeli, že je tam obchádzka, že si nemali kde kúpiť nálepku, že nemohli cúvať alebo sa otočiť, lebo obchádzka bola jednosmerná. Vodiči však aspoň vedeli, že sú na spoplatnenom úseku a spáchali priestupok.

Dnes platí nová vyhláška (č. 547/2009 Z.z.), ktorá zrušila tú starú o označovaní spoplatnených úsekov ciest I. triedy a venuje sa len vozidlám do 3,5 tony.

Pre vodičov nad 3,5 tony platí iná nová vyhláška (č. 529/2009 Z.z.), ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta.

V nej je uvedené, že cesty I. triedy, na ktoré sa vzťahuje elektronický výber mýta, sú označené dopravnou značku IP 34a. To je modrý štvorec z dvojmiestnym číslom cesty.

02.jpg

Je to bežná značka oznamujúca číslo cesty prvej triedy a nie fyzický začiatok a koniec spoplatneného úseku.

§ 3, vyhláška č. 529/2009 Z.z.:

(1) Užívanie úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deväť osôb vrátane vodiča len s úhradou mýta, sa označuje na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky dopravnou značkou informujúcou o povinnosti platby mýta na území Slovenskej republiky (IP 34a).

(2) Dopravná značka informujúca o povinnosti platby mýta na území Slovenskej republiky sa umiestni len na cestných priechodoch cez štátne hranice Slovenskej republiky, cez ktoré je povolený prejazd motorovými vozidlami nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami nad 3, 5 t.

To znamená, že spoplatnené úseky sú na cestách označené len na vstupe na Slovensko. Ďalšou možnosťou je dekódovanie tabuľky spoplatnených údajov, ktorá je prílohou vyhlášky. Tu je ukážka:

03.jpg

Väčšinu začiatkov a koncov spoplatnených úsekov je umiestnených v križovatkách ciest. Nezodpovedanou otázkou ostáva, čo s takými úsekmi, kde nie je definovaný začiatok úseku a koniec úseku ako bod ale ako cesta?

Keď som čítal zdôvodnenie zrušenia označovania ciest I. triedy, tak mi došlo, že nechcú osadzovať dopravné značky.

Cestná sieť je na niektorých úsekoch hustejšia, s veľkým počtom krížení s inými cestami a označenie spoplatnených ciest I. triedy dopravnými značkami by znamenalo osadenie značného počtu značiek aj na veľmi krátkych úsekoch ciest (niektoré úseky dosahujú len 15 m), čím by sa strácala prehľadnosť o situácii na ceste a mohlo by to skomplikovať a mať nepriaznivý vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

Výber mýta sa uskutočňuje aj na cestách I. triedy elektronicky. Elektronický výber mýta je podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest na základe elektronicky získaných údajov a prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa prílohy č. 2 tejto vyhlášky, o čom vodiča vozidla informuje palubná jednotka. Informácie o spoplatnených úsekoch ciest I. tried budú taktiež zverejňované formou letákov a na príslušných internetových stránkach.

Teraz si dobre pozrite predchádzajúci obrázok, ktorý ukazuje tabuľku spoplatnených úsekov.

Do konca minulého roka bol spoplatnený úsek cesty I/63 medzi Podunajskými Biskupicami a Rovinkou. V Rovinke spoplatnenie nebolo a potom bol spoplatnený ďalší úsek.

Po novom je spoplatnený úsek 063-001 od Podunajských Biskupíc po nedefinovaný bod a úsek 063-002 z nedefinovaného bodu po Dunajskú Lužnú 063-002. Takže, trúfne si niekto v Rovinke pod hrozbou pokuty 1655 € ísť nákladným autom z dvora do dvora? Čo keď je celá obec Rovinka v spoplatnenom úseku?


Zväčšiť mapu

Keby kompetentní aspoň zadefinovali, že úseky ciest I. triedy medzi značkami označujúcimi začiatok a koniec obce sú nespoplatnené, aby vodiči vedeli na čom sú. V súčasnosti totiž len vodiči vozidiel majúcich palubné jednotky vedia, kde sa začína a končí spoplatnený úsek.

Ak palubnú jednotku na vozidle nad 3,5 tony nemáte, riskujete, že ak sa mýtny policajt zle vyspí, môže vás presvedčiť na základe prílohy vyhlášky, že ste jazdili bez zaplateného mýta a vypýta si pokutu na mieste, kde sa za elektronické mýto neplatí.

Alebo chcú mať kompetentní spoplatnené úseky v rozpore so začiatkom a koncom obcí? Tak by určite pomohli vodorovne dopravné značky, vo forme pruhu s číslom spoplatneného úseku. Ale to by museli najprv chcieť.

Na záver si pozrite spomínanú vyhlášku s tabuľkou spoplatnených úsekov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  4. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  5. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  10. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  1. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  2. Každý komín potrebuje svoj domov!
  3. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  4. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  5. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  6. Mobilný zdvihák pre pacienta
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  10. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 848
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 723
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 540
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 405
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 815
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 776
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 349
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 204
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 178
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 049
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

NAKA rozbehla na východe protidrogovú akciu Firma

V troch mestách zatiaľ zadržala deväť osôb.

Momentka zo zásahu.
Cynická obluda

Absolútny etalón zodpovednosti

Premiér mal rušný víkend. Na Facebooku. V jednom z množstva výtryskov emócií nás vyzval k zodpovednosti.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4