BRATISLAVA. Jednou z najvýznamnejších noviniek autosalónu Auto Expo v Dilí, ktorý dnes otvoril svoje brány, je sedan a hatchback Toyota Etios. Ide o predprodukčné verzie nového lacného auta určeného pre rozvojové trhy.
Vývoj trval štyri roky a podieľalo sa na ňom 2000 inžinierov. Filozofia Toyoty Etios pripomína Daciu Logan - jednoduchá konštrukcia, schopnosť jazdiť po menej kvalitných vozovkách a relatívne atraktívna cenovka. Predbežne sa hovorí o čiastke v prepočte „od“ 9500 eur.
Príde aj do Európy?
Japonský výrobca uvádza, že napriek poslaniu Etiosu byť „ľudovým autom“, na kvalite šetriť nemieni. Produkcia novinky odštartuje koncom tohto roka v dvoch indických závodoch Toyota. Trhy, kde má Etios pôsobiť, zatiaľ neboli definované. Potvrdená je iba India s plánovaným ročným predajom asi 70 000 kusov.
Ďalšími kandidátmi sú Brazília, Rusko a do úvahy pripadá aj Európa. Pre Japoncov môže byť inšpiráciou úspešné pôsobenie Dacie Logan a Sandero nielen vo východnej, ale aj v západnej časti starého kontinentu. Zároveň však bolo potvrdené, že Japonsko sa Etiosu nedočká.
Umiernený dizajn
Dve karosárske verzie Toyoty Etios spája identická predná časť s charakteristickým „úsmevom“ vytvoreným maskou chladiča. Ostatné tvary karosérie sú prísne konzervatívne. Dizajnéri stáli pred neľahkou úlohou - auto sa musí páčiť zákazníkom v odlišných končinách sveta.
Zaujímavým detailom je jediný - centrálny - stierač čelného skla, aký v minulosti využívali modely Citroën, ale aj Mercedes-Benz. Oblá palubná doska prináša viac invencie. Uprostred umiestnený prístrojový panel pripomína Yaris.
Najprv iba benzín
Pre verziu hatchback je určený zážihový štvorvalec s objemom 1,2 l. Sedan dostane agregát s väčším objemom - 1,5 l. Údajne bol vyvinutý špeciálne pre tento model. Predbežne sa ráta aj so vznetovým prevedením, vybaveným turbodieslom 1,4 D-4D.
Ďalšie informácie zatiaľ Toyota neuviedla.