SME
reklama

Kto spáli menej, hybrid či diesel?

Porazí Toyota Prius konečne naftové motory aj mimo mesta? Odpoveď hľadáme v porovnávacom teste.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Tento test je voľným pokračovaním prvého dielu porovnávacieho testu spotreby ekologických áut, ktorý sme uverejnili v lete. Na jeho konci sme vyslovili želanie postaviť ešte raz proti sebe Volvo C30 Drive, ale doplnené o systém stop/start a Toyotu Prius najnovšej generácie.

Podarilo sa nám to s malou zmenou. Namiesto C30 sme zohnali S40 Drive stop/start a pridali sme aj najnovší prírastok do rodiny ekologických držgrošov – Škodu Octavia Greenline, ktorú poháňa nový koncernový turbodiesel 1.6 TDI. Zišli sa teda dva kompakty s rovnako veľkými úspornými naftovými motormi (jeden so systémom stop/start a druhý bez neho) a prvý sériový hybrid, ktorý dáva zmysel.

O účastníkoch

Prvý Green Line so vstrekovaním common-rail

Na začiatok predstavme účastníkov testu. Najmladšia je Škoda Octavia Greenline, ktorá nadväzuje na dvojicu Fabia Greenline a Superb Greenline. Svetovú premiéru mala na marcovom autosalóne v Ženeve, ale u nás ju začali predávať až na jeseň. Z pohľadu firemných klientov, ktorí budú pravdepodobne najčastejšími záujemcami o toto auto, Octavia vhodne vypĺňa priestor medzi príliš drahou Fabiou Greenline (14.559 eur) s nevydareným naftovým trojvalcom 1.4 TDI a veľmi príjemným Superbom Greenline (24.479 eur).

skoda_kokpit.jpg

V interiéri prevláda veľa plastu. Po praktickej a funkčnej stránke mu ale nič nechýba.

Na rozdiel od nich Octaviu poháňa výrazne novší turbodiesel 1.6 TDI so vstrekovaním common-rail. Jeho výkon krútiaci moment sa v porovnaní s predchodcom 1.9 TDI nemení. Parametre 105 k a 250 Nm pri otáčkach 1500-2500 1/min nemusíme hádam nikomu pripomínať, pretože každému sú dôverne známe. Oveľa zaujímavejšie sú dosiahnuté hodnoty spotreby a produkcie emisií. Podľa výrobcu sa Octavia Greenline uspokojí v priemere so 4,4 l nafty na 100 km a vypustí do vzdušia 116 g CO₂ na kilometer. Pritom účinnosť filtra pevných častíc už nie je podmienená tankovaním drahšej nafty s minimálnym obsahom síry (ktorá tvorí menej sadzí a menej znečisťuje filter) akú potreboval v kombinácii s motormi TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska (napr. v modeli RS).

skoda_paka.jpg

Prevody päťstupňovej manuálnej prevodovky sú tak dobre odstupňované, že šestka nám ani nechýbala.

Na malej spotrebe motora sa podieľajú aj pneumatiky s nízkym valivým odporom, ktoré redukujú sily potrebné na zrýchlenie, prípadne udržanie vozidla vo vyššej rýchlosti. Kvôli nižšiemu valivému odporu ich výrobca odporúča hustiť na tlak zvýšený asi o 15%. S ohľadom na spotrebu boli tiež predĺžené prevody päťstupňovej manuálnej prevodovky a pribudol indikátor optimálneho radenia. Karosériu aerodynamicky optimalizovali. Škoda tvrdí, že Octavia Greenline spotrebuje v meste 5,7 l/100 km a na vidieku 4,4 l/100km. O našich výsledkoch až neskôr. Dopredu prezradíme len toľko, že Octavia bola pre nás najpríjemnejším prekvapením. Z testovanej trojice Škoda jediná nemala systém stop/start. Tento systém Česi zavedú do svojich modelov onedlho. Prvým bude Superb Combi, ktorý okrem stop/start dostane aj ten istý motor ako OCtavia Greenline (1.6 TDI). Počas jednej jazdnej prezentácie sme sa šéfa vývoja, pána Scholza, pýtali aj na šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Škoda ju však do modelov Octavia a Superb Greenline montovať nebude, pretože by zvýšila ich cenu.

Škoda Octavia

Plusy Mínusy
Kultúra chodu motora Chýba systém stop/start
Servisný interval 30.000 km Záruka 2 roky
Cena Priveľmi plastový interiér

Dospelé auto

Nová Toyota Prius je považovaná za prvý dospelý a zmysluplný hybrid, ktorý je o krok pred všetkou porovnateľnou konkurenciou a jediný schopný čeliť moderným autám s naftovými motormi útočiacimi na nízku spotrebu. Vďaka tomu, že Prius vie jazdiť aj výhradne na elektrický pohon a využíva ho hlavne pri rozbehoch, vždy bol najefektívnejší v meste. Na vidieku však kvôli malému a točivému 1,5-litrovému motoru väčšinou zaostával, lebo nedokázal dosiahnuť až takú nízku spotrebu ako naftoví konkurenti. Na dosiahnutie potrebnej dynamiky musel pracovať vo vysokých otáčkach a tie zvyšovali jeho apetít. To sa s príchodom novej generácie zmenilo.

prius_kokpit.jpg

Interiér Toyoty vyzerá dosť futuristicky, ale netreba sa ho zľaknúť. Ergonómia ovládacích prvkov má viac logiky ako sa na prvý pohľad zdá. Po kvalitatívnej a štylistickej stránke urobil Prius veľký krok vpred.

Poháňaciu sústavu tvorí spaľovací motor, elektromotor, prevodovka CVT, výkonná batéria a riadiaca jednotka. Elektromotor čerpá energiu z batérie uloženej pod podlahou batožinového priestoru (je vraj až na 95% zrecyklovatelná). Dobíja sa buď motorom alebo rekuperáciou energie pri brzdení. Vďaka jej lepšiemu chladeniu zvýšil sa výkon celej elektrickej sústavy. Hybridná sústava je z 90% úplne nová a všetky jej súčasti sú menšie, ľahšie a efektívnejšie. Až na motor, ktorého objem narástol z 1,5 na 1,8 l. Je to upravená verzia najnovšieho štvorvalca 1.8 VVT-i bez premenlivého zdvihu ventilov. Opäť pracuje podľa Atkinsonovho cyklu, ktorý ho síce oberá o časť výkonu, ale zároveň mu umožňuje pracovať hospodárnejšie a ekologickejšie. Použitím nového benzínového motora (98 k) a silnejšieho elektromotora (82 k), z ktorých každý môže pracovať samostatne alebo obaja spolu, celkový výkon sústavy vzrástol zo 110 na 136 k.

prius_detail.jpg

Tri režimy jazdy. EV (elektrický pohon), ECO (pre jazdu na spotrebu), POWER (pre dosiahnutie maximálnej dynamiky celej poháňacej sústavy).

Toľko o technike. Podstatné je, že s novým motorom Prius živšie predbieha (z 0 na 100 km/h akceleruje za 10.4 s, teda o 0,5 s rýchlejšie) a pri jazde po diaľnici už spaľovací motor nemusí pracovať na svojom limite a otravovať posádku vysokým hlukom. Pohybuje sa v nižšom pásme otáčok, ktoré zvyšujú akustickú pohodu v interiéri a zároveň znižujú spotrebu paliva mimo mesta. Práve to Prius potreboval – byť efektívnejší aj na dlhých trasách.

prius_strecha.jpg

Jednou z noviniek v Priuse tretej generácie je strecha so solárnymi panelmi. ktoré vyrábajú elektrinu potrebnú na pohon ventilátorov v interiéri. Ich úlohou je zabezpečiť ciskuláciu vzduchu a zamedziť prehrievaniu kabíny. Čerstvý vzduch je vháňaný dnu cez ventilátory a teplý odvádzaný výduchmi v pravom zadnom podblatníku popri bateriách. Pri nastupovaní dnu tak v interiéri nebude 50°C, ale len 30°C. Ak si majiteľ bude chcieť kabínu pred nastúpením viac vychladiť, diaľkovo môže vopred aktivovať klimatizáciu poháňanú batériami hybridnej sústavy. Ale len na tri minúty.

Zároveň sa radikálne zmenil jeho štýl, počnúc dynamickejším dizajnom, cez hodnotnejší interiér až po lepšie jazdné vlastnosti. Jednoducho, stalo sa z neho plnohodnotné a reprezentatívne auto, ktoré si nevyžaduje od svojho majiteľa žiadne kompromisy a preto si ho môže kúpiť každý. Toyota sľubuje najoptimistickejšiu spotrebu v meste aj mimo neho. Na udávané hodnoty 3,9 l/100 km sme sa síce nedostali, ale Prius aj tak zabodoval.

Toyota Prius

Plusy Mínusy
Najnižšia spotreba Nemá automatické denné svietenie
a trojblik smerovky
Tichý motor Servisný interval 15.000 km
Komfort automatickej prevodovky Malá palivová nádrž

Šetrenie po švédsky

Volvo S40 Drive stop/start znižuje spotrebu, podobne ako Octavia, momentálne asi najrozšírenejším spôsobom. V prvom rade aerodynamickými úpravami. Vozidlo dostalo malý zadný spojler, zakrytú masku chladiča, za ktorou je panel zabezpečujúci lepšie prúdenie vzduchu v motorovom priestore, aerodynamické deflektory pred prednými kolesami a aerodynamicky optimalizované disky kolies.

volvo_kokpit.jpg

Pôsobí najhodnotnejším dojmom z trojice, ale aj najviac stiesneným. Navigačný systém Garmin Nüvi 765 je súčasťou príplatkovej výbavy.

S40 so svetlou výškou zníženou o 10 mm tiež jazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom. K nižšej spotrebe mu pomáha päťstupňová manuálna prevodovka s menším mechanickým odporom, dlhším 3., 4. a 5. prevodovým stupňom a indikátorom optimálneho radenia na prístrojovom paneli.

volvo_detail.jpg

Aerodynamicky optimalizované disky kolies patria k štandardnej výbave.

Motor 1.6D dostal optimalizované chladenie a riadiacu jednotku. V prevodovke je iný druh oleja. Každá z týchto úprav vrátane príplatkového stop/start systému znižuje spotrebu len čiastočne, ale o to efektnejší je celkový výsledok. Spotreba 4,9 l/100 km v meste a 3,9 l/100 km mimo mesta znie zaujímavo. Skutočnosť však bola iná.

Volvo S40

Plusy Mínusy
Zachoval si skvelé jazdné vlastnosti Vibrácie motora pri štartovaní
Hodnotný interiér Malý nakladací otvor kufra
Príplatok za stop/s tart 350 € Slabá efektivita systému stop/start

Najvhodnejší do mesta je Prius

Testovacia trať pozostávala z dvoch častí. Prvé tri dni v týždni sme s každým autom jazdili dve hodiny v popoludňajšej mestskej špičke, vždy v tom istom čase. V tomto režime sme okrem spotreby sledovali viacero faktorov. V prípade modelov so systémom stop/start napríklad či má batéria dostatočnú kapacitu na to, aby po zhasnutí motora utiahla energetické nároky auta počas celej červenej na križovatke. Sledovali sme tiež kultúru chodu naftových motorov a v neposlednom rade ovládateľnosť testovaných áut v mestských uličkách.

V meste jednoznačne dominuje Prius, ktorý okrem preskleného zadného čela, vďaka ktorému sa vodičovi lepšie orientuje pri parkovaní v pozdĺžnom smere (aj tým, že je najkratší z trojice), najviac ťaží z komfortu bezstupňovej automatickej prevodovky. Jazda s ním po meste je óda na komfort a pohodlie. Do Priusa sa zásluhou nízkych prahov a vysokej karosérie najjednoduchšie nastupuje. Vodič sa nemusí zaoberať radením, iba točí volantom a spokojne si hovie vo výborne tvarovanom veľkom sedadle, ktoré nemá ďaleko od kresla. A čo je najdôležitejšie, ľahkosť a plynulosť s akou sa Prius ovláda vodiča neprovokuje jazdiť rýchlo.

Veľmi dobré sedadlá majú aj Octavia a Volvo, sú však strihnuté skôr športovým smerom. V porovnaní s Priusom sa z nich ťažšie vystupuje, pretože predných pasažierov viac zovierajú. Svoju úlohu pri každodennom pohybe dnu a von z auta tiež zohráva, že Prius je podľa rázvoru náprav o kategóriu väčšie auto, hoci jeho celková dĺžka je najkratšia z trojice.

Za menej peňazí sa dá zniesť aj diesel

Veľmi príjemná je tiež kultúra chodu Priusa, ktorý buď iba pradie alebo jazdí úplne ticho na elektrinu. Čisto na elektrický pohon sa dá jazdiť podľa tlaku na akcelerátor a stavu nabitia batérií asi do 50 km/h. Dojazd výhradne na elektrický pohon je dva kilometre. Vzhľadom na veľký cenový rozdiel medzi Priusom a Octaviou s naftovým motorom mnohí radi znesú aj klepot naftového motora, hoci o klepote ako takom treba v tomto prípade rozprávať opatrne. Motory v oboch testovaných autách patria medzi tie kultivovanejšie a lepšie odhlučnené naftové agregáty.

O poznanie tichší chod za studena aj po zohriati motora má novší agregát v Škode. V oboch autách však viac než hluk vodič vníma vibrácie, ktoré najmä na voľnobehu nie sú príjemné. Vďaka systému stop/start by to mal byť vo Volve menší problém, pretože motor na križovatke vždy zhasne a neotravuje vodiča. Pri opätovnom štartovaní však autom natoľko zatrasie, že tento pozitívny efekt eliminuje. Prius teda vyznieva ako dokonalé auto do mesta, ale dve chybičky krásy predsa len má. Chýba mu režim automatických denných svetiel a smerovke trojblik.

Prvé prekvapenie

Spotrebu sme si nechali na záver. Podľa očakávania bol v meste najefektívnejší Prius, ktorý si počas dvoch hodín jazdy odpil len 4,5 l benzínu na 100 km. Pomoc elektromotora, hlavne pri studených štartoch a pravidelných rozjazdoch z križovatiek je v tomto režime evidentná. Na druhom mieste prekvapivo skončila Škoda Octavia, ktorá aj bez systému stop/start dosiahla nižší priemer než Volvo S40. Spotrebovala neuveriteľných 5,0 l nafty na 100 km, Volvo S40 5,2 l/100 km. V prvom teste začiatkom leta sme s modelom C30 bez systému stop/start dosiahli v meste priemer 5,3l/100 km.

S40 má síce väčšiu karosériu, ale napriek tomu sme čakali výraznejší rozdiel. Pri tomto výsledku je na mieste sa zamyslieť nad zmyslom systému stop/start pri naftových motoroch ako takom. Podľa nás je to viac marketingový ťah, než niečo, čo by malo priniesť reálnu úsporu. Aspoň pokiaľ ide o spotrebu paliva, tak určite nie. Čo sa týka státia na križovatke s vypnutým motorom, Prius aj Volvo so systémom stop/start odstáli na batérie akýkoľvek dlhý interval.

Mimo mesta

Rozhodujúcu časť testu sme absolvovali za rovnakých podmienok medzi Bratislavou a Zvolenom. Očakávali sme, že v tejto disciplíne budú dominovať autá s naftovými motormi, aj keď po prvej skúsenosti s novým Priusom ešte pred letom vo Švédsku sme žolíka dávali práve jemu. Prius ho aj vytiahol. Mimo mesta a na diaľnici sa naplno prejavili výhody objemnejšieho motora. V porovnaní s predchodcom má nový Prius oveľa lepší ťah. Výkonnejší motor pracujúci pri diaľničnom tempe v príjemnejších otáčkach dodáva jazde na dlhé vzdialenosti voľnejšiu atmosféru. Už len tým, že predbiehanie mu netrvá tak dlho a vodič nemusí mať pri každom manévri pocit, že brzdí premávku.

Vďaka väčšiemu motoru, ktorý auto rýchlejšie rozbehne a ľahšie ho udrží vo vysokom tempe je Prius konečne úspornejší aj mimo mesta. Priemerom 4,8 l/100 km sa vyrovná Octavii. Volvo bolo v tejto časti testu najúspornejšie, ale len o 0,1 l. V prípade Octavie zohrala asi úlohu aj najnižšia pohotovostná hmotnosť (-33 kg v porovnaní s Volvom) a lepšie odstupňovanie päťrýchlostnej manuálnej prevodovky. Octavia subjektívne dynamickejšie zrýchľuje zo spodných otáčok. Zároveň točí menej pri maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici (Octavia 2375 1/min, Volvo 2580 1/min).

Resumé

V hodnotení palivovej spotreby víťazí Prius. Je to prvý hybrid v cenovej hladine do 30.000 eur, ktorý dáva zmysel. Technici a marketingoví odborníci automobilky Toyota využili skúsenosti dosiahnuté so značkou Lexus, aby z Priusa urobili úsporné, príťažlivé, reprezentatívne a súčasné plnohodnotné rodinné auto. Bez námahy a obmedzovania dokáže s ním ktokoľvek a kdekoľvek jazdiť so spotrebou od 4,2 do 5,0 l/100 km.

Príťažlivý však nie je len spotrebou. Interiér je kvalitou, priestorom a výbavou plne konkurencieschopný autám strednej triedy. K tomu konečne aj dobre vyzerá a veľmi slušne jazdí. Pozitívnou správou tiež je, že importér spustil začiatkom decembra akciu pod názvom Toyota Team Edition, v rámci ktorej znížil cenu dvoch výbavových verzií o 4500 eur. Vďaka tomu si dnes môžete Prius kúpiť už od 21.950 eur, čo je len o 2321 eur viac, ako by ste zaplatili za Octaviu Green Line a dokonca o 1390 eur menej, než by vás vyšlo Volvo S40 Drive stop/start.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu