SME
Sobota, 19. september, 2020 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Vodiči: Mýto narobilo Slovensku hanbu

Stovky nákladiakov na hraniciach a chaos v mýte robia Slovensku zlú reklamu už niekoľko dní. Zodpovední stále tvrdia, že systém funguje.

Takto funguje mýto v praxi.Takto funguje mýto v praxi. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. „To sa Slovensko zle zviditeľnilo!" - vyhlásil na adresu mýta jeden z vodičov. Aj on hodiny čakal na hraniciach v Rajke. Ešte sa do systému chcel len registrovať a už pochyboval, či vôbec funguje. Za hodinku sa totiž pri okienku vystriedalo niekoľko vodičov s reklamáciou na palubnú jednotku, ktorú len pred chvíľou dostali.

Silný štát sa ukázal ako neschopný, myslí si Ivan Štulajter.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll napriek tomu vyhlasovala, že mýto funguje. Neprekáža jej, že mýtna kalkulačka, ktorá má vyrátať mýto na konkrétnych trasách, nie je presná. Rovnako sú podľa nej v poriadku divoko svetielkujúce palubné jednotky či také, ktoré nevydávajú žiadne známky života. „Určite existujú nedostatky, tie však priebežne riešime," povedal v utorok šéf SkyTollu Matej Okáli.

Mastné pokuty

Spoločnosť sa dopravcom ospravedlnila len za problémy s dobíjaním kreditu na palubných jednotkách, čiže s platbami mýta cez palivové karty. Majitelia firiem museli vodičom dávať hotovosť.

Nedostatky mýta však pre dopravcov znamenajú pokuty za neskoro dodaný tovar. „Myslím, že niektoré firmy to dajú aj na súd. Nie je to dobrá reklama pre Slovensko," povedal Boguslaw Kyrcz z Noweho Sączu. Šéf SkyTollu Okáli odkazuje: „Každý má možnosť podať reklamáciu."

((video))

Pokuty zrejme hrozia aj dodávateľom automobilky Peugeot. Kamióny so súčiastkami z Poľska meškali až 14 hodín. „Tŕpli sme do poslednej chvíle, niektoré diely prišli v hodine dvanástej," povedal hovorca firmy Peter Švec. Žilinská Kia a bratislavský Volkswagen výrobu po celozávodnej dovolenke spúšťajú dnes.

V plynulom zásobovaní im môže pomôcť to, že kamióny dostali výnimku jazdiť po našich cestách aj na Troch kráľov. Včera tak podľa hovorkyne SkyToll Lenky Lendackej boli kolóny len na hraniciach s Českom vo Svrčinovci.

Platí sa aj za nespoplatnené

Okrem nepresnej kalkulačky SkyTollu má naše mýto aj takú „vlastnosť", že vyberá peniaze aj za to, za čo nemá. To sa stalo firme Mirotrans zo Zvolena. Vodič nakladal kamión v areáli firmy Nobasil, ktorá je v tesnej blízkosti spoplatnenej cesty R1. Palubná jednotka niekoľkokrát auto spoplatnila, akoby prešlo vyše 8­kilometrový úsek. „Päťdesiat korún za každé priblíženie sa k ceste v areáli firmy," povedal majiteľ dopravnej firmy Roman Ivan.

O tom, že systém načas úplne padol na priechode Svrčinovec, informovala hovorkyňa krajskej polície v Žiline Jana Balogová. Kamióny tak mohli bez registrácie prechádzať na Slovensko celú hodinu. No dôkazov o vážnych problémoch systému je viac.

Nezávisle zhodnotiť, či je náš systém v poriadku, by mala firma Logica. Tá vyhrala tender na nezávislého znalca pre mýto v hodnote takmer 29 miliónov eur. Podľa mediálnej zástupkyne firmy Márie Dudášovej, spoločnosť poskytuje informácie len štátnej Národnej diaľničnej.

Akcia za pozastavenie mýta

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa k mýtu plánuje vyjadriť až dnes. Odpovedať má aj na akciu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Tí už spustili kampaň za pozastavenie mýta, kým nebude spravodlivé.

Žiadajú napríklad znížiť kilometre spoplatnených ciest I. triedy a tiež, aby sa za dva prejdené kilometre neplatilo ako za desať. To náš systém umožňuje vďaka zvláštnemu rozdeleniu na úseky. Cieľom je aj nižšia spotrebná daň z benzínu a nafty. UNAS dáva vláde čas do utorka, potom protest zostrí. „Veľká časť členov je za tvrdú blokádu, za zastavenie diaľnic," povedal Jaroslav Polaček z UNAS.

((video2))

Dopravcovia sa tiež chystajú požiadať Generálnu prokuratúru, aby pozastavila účinnosť „mýtnych" predpisov. Obrátia sa i na Brusel a Úrad pre verejné obstarávanie.

Únia poukazuje na to, že konkurenčné združenie Česmad drží stranu štátu a SkyTollu. Dostalo od nich totiž lukratívnu zákazku, cez ktorú si za pevné montáže palubných jednotiek vyberá až 112 eur bez DPH.

Podľa našich zistení niektorí čelní predstavitelia Česmadu na zavádzaní mýta zarábajú cez autorizované servisy na pevnú montáž palubných jednotiek. Sú medzi nimi aj spoločnosti funkcionárov Česmadu.

Jeho generálny tajomník Pavol Reich to nepovažuje za problém: „Výber autorizovaných servisov sme robili na základe informácií od importérov značiek. Keď niekto z Česmadu má autorizovaný servis nejakej značky, mali sme ho z toho vynechať?" Podľa Polačka z UNAS je to „priamy dôkaz, že funkcionári profitujú na zavádzaní mýta a že Česmad nemá dôvod podporovať vlastných členov".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Home (ale aj) Office
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 29 655
  2. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 23 041
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 22 552
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 13 915
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 586
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 11 057
  7. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 741
  8. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 730
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 579
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.

Matovičove pravidlá na svadbách neustrážia

Zodpovednosť prenesú na svadobčanov.

(ilustračné foto)

Z klebety o peniazoch Matovičovcov v Arca Capital vyrobil kauzu až sám premiér

Matovič je formálne jeden z najchudobnejších politikov.

Igor Matovič a jeho manželka.
Julian Alaphilippe.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20