BRATISLAVA. „To sa Slovensko zle zviditeľnilo!" - vyhlásil na adresu mýta jeden z vodičov. Aj on hodiny čakal na hraniciach v Rajke. Ešte sa do systému chcel len registrovať a už pochyboval, či vôbec funguje. Za hodinku sa totiž pri okienku vystriedalo niekoľko vodičov s reklamáciou na palubnú jednotku, ktorú len pred chvíľou dostali.
Silný štát sa ukázal ako neschopný, myslí si Ivan Štulajter.
Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll napriek tomu vyhlasovala, že mýto funguje. Neprekáža jej, že mýtna kalkulačka, ktorá má vyrátať mýto na konkrétnych trasách, nie je presná. Rovnako sú podľa nej v poriadku divoko svetielkujúce palubné jednotky či také, ktoré nevydávajú žiadne známky života. „Určite existujú nedostatky, tie však priebežne riešime," povedal v utorok šéf SkyTollu Matej Okáli.
Mastné pokuty
Spoločnosť sa dopravcom ospravedlnila len za problémy s dobíjaním kreditu na palubných jednotkách, čiže s platbami mýta cez palivové karty. Majitelia firiem museli vodičom dávať hotovosť.
Nedostatky mýta však pre dopravcov znamenajú pokuty za neskoro dodaný tovar. „Myslím, že niektoré firmy to dajú aj na súd. Nie je to dobrá reklama pre Slovensko," povedal Boguslaw Kyrcz z Noweho Sączu. Šéf SkyTollu Okáli odkazuje: „Každý má možnosť podať reklamáciu."
Pokuty zrejme hrozia aj dodávateľom automobilky Peugeot. Kamióny so súčiastkami z Poľska meškali až 14 hodín. „Tŕpli sme do poslednej chvíle, niektoré diely prišli v hodine dvanástej," povedal hovorca firmy Peter Švec. Žilinská Kia a bratislavský Volkswagen výrobu po celozávodnej dovolenke spúšťajú dnes.
V plynulom zásobovaní im môže pomôcť to, že kamióny dostali výnimku jazdiť po našich cestách aj na Troch kráľov. Včera tak podľa hovorkyne SkyToll Lenky Lendackej boli kolóny len na hraniciach s Českom vo Svrčinovci.
Platí sa aj za nespoplatnené
Okrem nepresnej kalkulačky SkyTollu má naše mýto aj takú „vlastnosť", že vyberá peniaze aj za to, za čo nemá. To sa stalo firme Mirotrans zo Zvolena. Vodič nakladal kamión v areáli firmy Nobasil, ktorá je v tesnej blízkosti spoplatnenej cesty R1. Palubná jednotka niekoľkokrát auto spoplatnila, akoby prešlo vyše 8kilometrový úsek. „Päťdesiat korún za každé priblíženie sa k ceste v areáli firmy," povedal majiteľ dopravnej firmy Roman Ivan.
O tom, že systém načas úplne padol na priechode Svrčinovec, informovala hovorkyňa krajskej polície v Žiline Jana Balogová. Kamióny tak mohli bez registrácie prechádzať na Slovensko celú hodinu. No dôkazov o vážnych problémoch systému je viac.
Nezávisle zhodnotiť, či je náš systém v poriadku, by mala firma Logica. Tá vyhrala tender na nezávislého znalca pre mýto v hodnote takmer 29 miliónov eur. Podľa mediálnej zástupkyne firmy Márie Dudášovej, spoločnosť poskytuje informácie len štátnej Národnej diaľničnej.
Akcia za pozastavenie mýta
Minister dopravy Ľubomír Vážny sa k mýtu plánuje vyjadriť až dnes. Odpovedať má aj na akciu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Tí už spustili kampaň za pozastavenie mýta, kým nebude spravodlivé.
Žiadajú napríklad znížiť kilometre spoplatnených ciest I. triedy a tiež, aby sa za dva prejdené kilometre neplatilo ako za desať. To náš systém umožňuje vďaka zvláštnemu rozdeleniu na úseky. Cieľom je aj nižšia spotrebná daň z benzínu a nafty. UNAS dáva vláde čas do utorka, potom protest zostrí. „Veľká časť členov je za tvrdú blokádu, za zastavenie diaľnic," povedal Jaroslav Polaček z UNAS.
Dopravcovia sa tiež chystajú požiadať Generálnu prokuratúru, aby pozastavila účinnosť „mýtnych" predpisov. Obrátia sa i na Brusel a Úrad pre verejné obstarávanie.
Únia poukazuje na to, že konkurenčné združenie Česmad drží stranu štátu a SkyTollu. Dostalo od nich totiž lukratívnu zákazku, cez ktorú si za pevné montáže palubných jednotiek vyberá až 112 eur bez DPH.
Podľa našich zistení niektorí čelní predstavitelia Česmadu na zavádzaní mýta zarábajú cez autorizované servisy na pevnú montáž palubných jednotiek. Sú medzi nimi aj spoločnosti funkcionárov Česmadu.
Jeho generálny tajomník Pavol Reich to nepovažuje za problém: „Výber autorizovaných servisov sme robili na základe informácií od importérov značiek. Keď niekto z Česmadu má autorizovaný servis nejakej značky, mali sme ho z toho vynechať?" Podľa Polačka z UNAS je to „priamy dôkaz, že funkcionári profitujú na zavádzaní mýta a že Česmad nemá dôvod podporovať vlastných členov".
Autor: sen, ľja, wm , čtk