SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Kamióny zostávajú na Rožňavskej

Kamióny blokovali jeden z hlavných ťahov v Bratislave. Spôsobilo to tam úplné zastavenie dopravy v smere do centra. Do hlavného mesta údajne smerujú aj ďalšie kamióny.

Takto policajti zablokovali kamióny na križovatke Rožňavskej s Tomášikovou.Takto policajti zablokovali kamióny na križovatke Rožňavskej s Tomášikovou. (Zdroj: TASR)

V súvislosti s elektronickým mýtom sa niekoľko nespokojných dopravcov rozhodlo protestovať v Bratislave. Ráno o siedmej zablokovali premávku na Rožňavskej ceste v Bratislave. Skomplikovali tak vodičom prichádzajúcim od Trnavy a Senca cestu do práce.

Podľa prvých správ bola Rožňavská zablokovaná asi 30-timi drevárskymi kamiónmi. Polícia im prehradila cestu na križovatke s Tomášikovou a nepustila ich ďalej. Zároveň uzavrela Rožňavskú na vjazde zo Seneckej, čím sa premávka pre osobné autá uvoľnila.

Kamióny sú na Rožňavskej naďalej odstavené. TASR to potvrdil bratislavský krajský policajný hovorca František Peczár s tým, že kamionisti sú mimo svojich vozidiel. "Vyzerá to tak, že tam budú celú noc," skonštatoval.

Podľa hovorcu sa v iných miestach kolóny netvoria. Kamióny, ktoré jazdili po bratislavskom obchvate rýchlosťou 30 km/h a nižšou, odstavila polícia na čerpacej stanici Slovnaft v smere do mesta.

SDC11956.JPG

Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) nám povedal, že už včera sa viacerí nespokojní kamionisti rozhodli prísť do Bratislavy, aby mohli bezprostredne reagovať na vyjadrenia ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na krátkom brífingu dnes o tretej popoludní k petičnej akcii dopravcov a aktuálnej situácii po zavedení elektronického výberu mýta na Slovensku. Aj keď UNAS nie je organizátorom vjazdu kamiónov do Bratislavy, protest podporuje.

Vodiči nákladných áut chceli urobiť "spanilú jazdu Bratislavou". Dnešnú akciu zorganizovali autodopravcovia telefonicky, informáciu o príprave pomalej jazdy si odovzdávali jeden druhému. Agentúre SITA to potvrdil Jozef Minárik, ktorý bol jedným z koordinátorov informačno-petičnej akcie Únie autodopravcov Slovenska. Podľa agentúry TASR však viac ako 150 dopravcov zo stredného a východného Slovenska začala okamžite po príchode do hlavného mesta riešiť bratislavská dopravná polícia.

Podľa Polačeka by problém v doprave nenastal, keby policajti nezačali brať vodičom kamiónov vodičské preukazy a nezablokovali ich na križovatke.

"Polícia nás začala zastavovať už pred Bratislavou. Chceli, aby som sa od pôvodnej cesty odklonil. Neurobil som to, tak mi policajt vzal vodičský preukaz. Vzápätí mi ho vrátil, keďže som sa odmietol pohnúť a moji kamaráti za mnou tiež," povedal pre TASR jeden z protestujúcich dopravcov z Brezna. Polícia sa takto pokúsila vziať vodičské preukazy ďalším trom vodičom.

03.jpg

Foto: TASR

Dôvody, pre ktoré polícia zablokovala kamióny

Hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave, František Peczár, vysvetlil dôvody, pre ktoré policajti uzavreli kolónu kamiónov na Rožňavskej. Protest vodičov nákladných motorových vozidiel nebol ohlásený a tak podľa polície úmyselne vytvárali prekážku v cestnej premávke.

Vodiči kamiónov výzvu policajtov na odblokovanie danej komunikácie neuposlúchli a niektorí z nich kládli
pasívny odpor a to takým spôsobom, že sa uzavreli vo vnútri vozidiel. "Keďže vodiči kamiónov nerešpektovali výzvu polície, týmto konaním sa dopúšťali priestupku, ktorý je sankcionovateľný v zmysle zákona," zdôraznil hovorca.

V súvislosti s vodičmi kamiónov na čerpacej stanici v Lamači priblížil, že policajti využili oprávnenie vyplývajúce zo zákona a týchto vodičov zadržali na mieste v dopoludňajších hodinách. "Takéto opatrenie sme prijali kvôli tomu, že na opačnom konci hlavného mesta nám vodiči kamiónov zablokovali Rožňavskú ulicu. Predišli sme tým dopravnému kolapsu v Bratislave. Momentálne je situácia v Lamači stabilizovaná a vodiči kamiónov boli políciou
púšťaní v jednotlivých časových intervaloch," dodal.

"Budeme tu stáť aj do pondelka, pokiaľ sa na ministerstve nič závažné nevyrieši. Vytrúbime celú Bratislavu. Stačí zdvihnúť telefón a ďalší naši kamaráti sú tu za pár hodín," uviedol na margo ďalších krokov dopravcov vodič z Banskej Bystrice. Polícia podľa neho zabránila vstup do hlavného mesta aj kamionistom z Česka a Maďarska, ktorí sa chceli do protestu tiež zapojiť. Autodopravcovia nevylučujú ani ostrejšie formy protestu v podobe blokády cestnej dopravy.

Ak viete o dopravných obmedzeniach, pridajte ich na mapu a pomôžete ostatným motoristom

Kamiónom sa podarilo zablokovať na Rožňavskej aj dopravných policajtov, takzvanú Kobru. Zo "zápchy" si museli pomôcť majákmi.

MHD má pre blokádu Rožňavskej problémy

Pre protesty dopravcov má na mnohých miestach v Bratislave značné problémy aj mestská hromadná doprava. Najväčšie problémy sú podľa hovorcu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Petra Kaveckého na Rožňavskej ulici a v okolí. Dopravný podnik sa preto snaží viesť autobusové linky 96, 53 a 63 a trolejbusové linky 204 a 205 po obchádzkových trasách, hovorca priznáva, že je to však často veľmi komplikované.

Ľudia zo zablokovaných liniek vystupovali a šli pešo Rožňavskou.

Funtal-Kamionisti21_res.jpg

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Problémy sú aj so spojením na letisko. Dĺžka zdržaní mestskej dopravy sa podľa neho dá len ťažko odhadnúť. Ako pre agentúru SITA doplnil, ak bude situácia pokračovať, pravdepodobne pripraví vedenie podniku na piatok ráno iný variant riešenia dopravy.

Problémy zatiaľ obchádzajú medzimestské či regionálne autobusové spoje, čo potvrdila hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines, a.s., Eva Vozárová. "Nemáme žiadne meškania, jazdíme podľa harmonogramu počas školských prázdnin," povedala pre agentúru SITA. Je to podľa nej tým, že ich dopravná polícia včas informovala o miestach, kde by mohli vzniknúť najväčšie dopravné problémy, prípadne kde sa tvoria dopravné zápchy. Autobusy preto využívajú čiastočne pozmenené trasy.


Čo žiadajú dopravcovia?

Únia autodopravcov Slovenska má podľa Polačeka odovzdať dnes v parlamente listy pre všetkých poslancov so žiadosťou o prednostné prerokovanie ich štyroch požiadaviek v skrátenom legislatívnom konaní.

Autodopravcovia žiadajú o zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín - benzín na 0,371 eura a naftu na 0,298 eura za liter.

Chcú aj zníženie dane z motorových vozidiel ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Podľa autodopravcov by malo byť aj pozastavené fungovanie mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy a mapa by mala byť rozdelená na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.

Ďalšou požiadavkou je označenie všetkých spoplatnených úsekov ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku. "Uvedené požiadavky sa priamo dotýkajú výkonnosti našej ekonomiky v oblasti cestnej dopravy a činnosti súvisiacej s prepravou tovarov a osôb. Slovensko má najvyššiu spotrebnú daň z motorových palív v porovnaní s okolitými krajinami a nedostatočne pripravený mýtny systém v kombinácii s kompenzáciami v cestnej dani," zdôvodnili autodopravcovia v liste svoje požiadavky.

Každým dňom neriešenia vzniknutej situácie podľa nich narastajú podnikateľským subjektom škody, ktoré majú už likvidačný charakter.

Minister odpovedá

Minister dopravy Ľubomír Vážny zatiaľ nemá dôvod rokovať s malými a strednými dopravcami z Únie autodopravcov Slovenska o ich štyroch požiadavkách v súvislosti s fungovaním mýta. Zdôvodnil to vo štvrtok na tlačovej besede tým, že protestujúci dopravcovia ho zatiaľ oficiálne nepožiadali o stretnutie a cez média s nimi komunikovať nemieni.

Vážny je pripravený stretnúť sa so zástupcami dopravcov, ak ho o to požiadajú a prídu s inými návrhmi na diskusiu. Žiadnu z terajších štyroch požiadaviek dopravcov totiž minister dopravy podľa vlastných slov splniť nemôže.

"Absolútny diletantizmus, neprípustné, nereálne," reagoval odmietavo Vážny na požiadavky dopravcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 647
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 695
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 395
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 712
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 024
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 580
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 437
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 1 996
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  2. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  3. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  4. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  5. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  6. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  7. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  8. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 149
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 740
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 835
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 420
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 818
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 994
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 020
  8. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 3 961
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu