SME

Kamióny zostávajú na Rožňavskej

Kamióny blokovali jeden z hlavných ťahov v Bratislave. Spôsobilo to tam úplné zastavenie dopravy v smere do centra. Do hlavného mesta údajne smerujú aj ďalšie kamióny.

Takto policajti zablokovali kamióny na križovatke Rožňavskej s Tomášikovou.Takto policajti zablokovali kamióny na križovatke Rožňavskej s Tomášikovou. (Zdroj: TASR)

V súvislosti s elektronickým mýtom sa niekoľko nespokojných dopravcov rozhodlo protestovať v Bratislave. Ráno o siedmej zablokovali premávku na Rožňavskej ceste v Bratislave. Skomplikovali tak vodičom prichádzajúcim od Trnavy a Senca cestu do práce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa prvých správ bola Rožňavská zablokovaná asi 30-timi drevárskymi kamiónmi. Polícia im prehradila cestu na križovatke s Tomášikovou a nepustila ich ďalej. Zároveň uzavrela Rožňavskú na vjazde zo Seneckej, čím sa premávka pre osobné autá uvoľnila.

SkryťVypnúť reklamu

Kamióny sú na Rožňavskej naďalej odstavené. TASR to potvrdil bratislavský krajský policajný hovorca František Peczár s tým, že kamionisti sú mimo svojich vozidiel. "Vyzerá to tak, že tam budú celú noc," skonštatoval.

Podľa hovorcu sa v iných miestach kolóny netvoria. Kamióny, ktoré jazdili po bratislavskom obchvate rýchlosťou 30 km/h a nižšou, odstavila polícia na čerpacej stanici Slovnaft v smere do mesta.

Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) nám povedal, že už včera sa viacerí nespokojní kamionisti rozhodli prísť do Bratislavy, aby mohli bezprostredne reagovať na vyjadrenia ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na krátkom brífingu dnes o tretej popoludní k petičnej akcii dopravcov a aktuálnej situácii po zavedení elektronického výberu mýta na Slovensku. Aj keď UNAS nie je organizátorom vjazdu kamiónov do Bratislavy, protest podporuje.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči nákladných áut chceli urobiť "spanilú jazdu Bratislavou". Dnešnú akciu zorganizovali autodopravcovia telefonicky, informáciu o príprave pomalej jazdy si odovzdávali jeden druhému. Agentúre SITA to potvrdil Jozef Minárik, ktorý bol jedným z koordinátorov informačno-petičnej akcie Únie autodopravcov Slovenska. Podľa agentúry TASR však viac ako 150 dopravcov zo stredného a východného Slovenska začala okamžite po príchode do hlavného mesta riešiť bratislavská dopravná polícia.

Podľa Polačeka by problém v doprave nenastal, keby policajti nezačali brať vodičom kamiónov vodičské preukazy a nezablokovali ich na križovatke.

"Polícia nás začala zastavovať už pred Bratislavou. Chceli, aby som sa od pôvodnej cesty odklonil. Neurobil som to, tak mi policajt vzal vodičský preukaz. Vzápätí mi ho vrátil, keďže som sa odmietol pohnúť a moji kamaráti za mnou tiež," povedal pre TASR jeden z protestujúcich dopravcov z Brezna. Polícia sa takto pokúsila vziať vodičské preukazy ďalším trom vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Foto: TASR

Dôvody, pre ktoré polícia zablokovala kamióny

Hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave, František Peczár, vysvetlil dôvody, pre ktoré policajti uzavreli kolónu kamiónov na Rožňavskej. Protest vodičov nákladných motorových vozidiel nebol ohlásený a tak podľa polície úmyselne vytvárali prekážku v cestnej premávke.

Vodiči kamiónov výzvu policajtov na odblokovanie danej komunikácie neuposlúchli a niektorí z nich kládli

pasívny odpor a to takým spôsobom, že sa uzavreli vo vnútri vozidiel. "Keďže vodiči kamiónov nerešpektovali výzvu polície, týmto konaním sa dopúšťali priestupku, ktorý je sankcionovateľný v zmysle zákona," zdôraznil hovorca.

V súvislosti s vodičmi kamiónov na čerpacej stanici v Lamači priblížil, že policajti využili oprávnenie vyplývajúce zo zákona a týchto vodičov zadržali na mieste v dopoludňajších hodinách. "Takéto opatrenie sme prijali kvôli tomu, že na opačnom konci hlavného mesta nám vodiči kamiónov zablokovali Rožňavskú ulicu. Predišli sme tým dopravnému kolapsu v Bratislave. Momentálne je situácia v Lamači stabilizovaná a vodiči kamiónov boli políciou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

púšťaní v jednotlivých časových intervaloch," dodal.

"Budeme tu stáť aj do pondelka, pokiaľ sa na ministerstve nič závažné nevyrieši. Vytrúbime celú Bratislavu. Stačí zdvihnúť telefón a ďalší naši kamaráti sú tu za pár hodín," uviedol na margo ďalších krokov dopravcov vodič z Banskej Bystrice. Polícia podľa neho zabránila vstup do hlavného mesta aj kamionistom z Česka a Maďarska, ktorí sa chceli do protestu tiež zapojiť. Autodopravcovia nevylučujú ani ostrejšie formy protestu v podobe blokády cestnej dopravy.

Ak viete o dopravných obmedzeniach, pridajte ich na mapu a pomôžete ostatným motoristom

Kamiónom sa podarilo zablokovať na Rožňavskej aj dopravných policajtov, takzvanú Kobru. Zo "zápchy" si museli pomôcť majákmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

MHD má pre blokádu Rožňavskej problémy

Pre protesty dopravcov má na mnohých miestach v Bratislave značné problémy aj mestská hromadná doprava. Najväčšie problémy sú podľa hovorcu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Petra Kaveckého na Rožňavskej ulici a v okolí. Dopravný podnik sa preto snaží viesť autobusové linky 96, 53 a 63 a trolejbusové linky 204 a 205 po obchádzkových trasách, hovorca priznáva, že je to však často veľmi komplikované.

Ľudia zo zablokovaných liniek vystupovali a šli pešo Rožňavskou.

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Problémy sú aj so spojením na letisko. Dĺžka zdržaní mestskej dopravy sa podľa neho dá len ťažko odhadnúť. Ako pre agentúru SITA doplnil, ak bude situácia pokračovať, pravdepodobne pripraví vedenie podniku na piatok ráno iný variant riešenia dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problémy zatiaľ obchádzajú medzimestské či regionálne autobusové spoje, čo potvrdila hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines, a.s., Eva Vozárová. "Nemáme žiadne meškania, jazdíme podľa harmonogramu počas školských prázdnin," povedala pre agentúru SITA. Je to podľa nej tým, že ich dopravná polícia včas informovala o miestach, kde by mohli vzniknúť najväčšie dopravné problémy, prípadne kde sa tvoria dopravné zápchy. Autobusy preto využívajú čiastočne pozmenené trasy.

Čo žiadajú dopravcovia?

Únia autodopravcov Slovenska má podľa Polačeka odovzdať dnes v parlamente listy pre všetkých poslancov so žiadosťou o prednostné prerokovanie ich štyroch požiadaviek v skrátenom legislatívnom konaní.

Autodopravcovia žiadajú o zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín - benzín na 0,371 eura a naftu na 0,298 eura za liter.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcú aj zníženie dane z motorových vozidiel ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Podľa autodopravcov by malo byť aj pozastavené fungovanie mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy a mapa by mala byť rozdelená na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.

Ďalšou požiadavkou je označenie všetkých spoplatnených úsekov ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku. "Uvedené požiadavky sa priamo dotýkajú výkonnosti našej ekonomiky v oblasti cestnej dopravy a činnosti súvisiacej s prepravou tovarov a osôb. Slovensko má najvyššiu spotrebnú daň z motorových palív v porovnaní s okolitými krajinami a nedostatočne pripravený mýtny systém v kombinácii s kompenzáciami v cestnej dani," zdôvodnili autodopravcovia v liste svoje požiadavky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každým dňom neriešenia vzniknutej situácie podľa nich narastajú podnikateľským subjektom škody, ktoré majú už likvidačný charakter.

Minister odpovedá Minister dopravy Ľubomír Vážny zatiaľ nemá dôvod rokovať s malými a strednými dopravcami z Únie autodopravcov Slovenska o ich štyroch požiadavkách v súvislosti s fungovaním mýta. Zdôvodnil to vo štvrtok na tlačovej besede tým, že protestujúci dopravcovia ho zatiaľ oficiálne nepožiadali o stretnutie a cez média s nimi komunikovať nemieni.

Vážny je pripravený stretnúť sa so zástupcami dopravcov, ak ho o to požiadajú a prídu s inými návrhmi na diskusiu. Žiadnu z terajších štyroch požiadaviek dopravcov totiž minister dopravy podľa vlastných slov splniť nemôže.

"Absolútny diletantizmus, neprípustné, nereálne," reagoval odmietavo Vážny na požiadavky dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu