SME

Vážny: Nástup mýta sme zvládli dobre, ostatné sú drobnosti

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny dnes uviedol, že spoločnosť SkyToll celkovo zvládla začiatok elektronického výberu mýta na jednotku.

Mýto funguje, na dovolenke vraj nebol, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny.Mýto funguje, na dovolenke vraj nebol, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny. (Zdroj: TASR)

Pôvodná agentúrna správa bola o 19:35 nahradená autorským textom SME.

Také problémy, aké u vás mýto spôsobilo, sme u nás nemali, tvrdia Nemci a Česi.

BRATISLAVA. „Nie excelentne, ale veľmi dobre," zhodnotil minister dopravy Ľubomír Vážny zavedenie nášho elektronického mýtneho systému. Za skvelú prácu tiež poďakoval prevádzkovateľovi mýta, firme SkyToll, ako aj kolegom z ministerstva dopravy.

Dopravcovia, ktorí tvrdia , že systém má veľmi vážne trhliny, podľa ministra zneužívajú situáciu. Nespokojný je aj s prácou médií - mali by pravdivejšie informovať o sťažovateľoch. Tých je mizivé percento, tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Arogancia moci

Na Slovensku sú dve združenia dopravcov - Česmad a UNAS. Dnes Česmad avizoval, že mýto je nespravodlivé a chce rokovať s ministrom dopravy. UNAS už proti mýtu rozbehol petičnú akciu. S ďalšími krokmi sľúbil počkať do utorka. No už dnes sa niektorí dopravcovia s kamiónmi pohli smerom na Bratislavu.

Takzvanú spanilú jazdu im prekazila polícia. Kamióny, ktoré sa chcú pridať k protestu, pribúdali z rôznych kútov Slovenska. Na cesty do Bratislavy by podľa Jaroslava Polačeka z UNAS malo dnes prísť vyše 400 kamiónov.

Keďže kamióny odstavuje polícia po celom Slovensku, zoskupujú sa aj v iných mestách, napríklad pred Trnavou. Dnes večer niektorí dopravcovia hlásili, že niekde sa ukázali aj kukláči. Vodičom berú policajti vodičské i technické preukazy.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravcovia z UNAS dnes vyhlásili, že chcú rokovať s ministrom Vážnym. Tentoraz v priamom prenose, aby nezavádzal. „Keď to odmietne, tak ďalšie kamióny sú už na ceste," povedal Rudolf Páleš z UNAS. To, čo dnes predviedol minister Vážny, označil za aroganciu moci.

Minister odmietol v podstate všetky požiadavky dopravcov. Tí chceli nižšie spotrebné dane z benzínu a nafty, znížiť cestnú daň a pozastaviť celé mýto, kým sa neprepracuje tak, aby bolo spravodlivé a presné.

V Nemecku tratil štát

Štart mýta spôsobil kolóny na hraniciach a dopravcovia mali množstvo problémov s funkčnosťou systému. Ten účtoval mýtne nesprávne a palubné jednotky, cez ktoré sa prejdená vzdialenosť meria, zasa často nefungovali. Vážny hovorí o niečo vyše stovke hlásených porúch, čo je vraj nízke číslo.

SkryťVypnúť reklamu

„Slovenský systém považujeme za fungujúci, pretože sa neobjavili závažné poruchy alebo kolapsy použitej technológie," tvrdí hovorca eurokomisára pre dopravu Andrea Maresi.

Hovorca Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Markus Halt dal dnes nášmu ministrovi za pravdu v tom, že každý systém má pri svojom zavádzaní problémy. „V Nemecku napríklad trvalo jeden a pol roka než sa poriadne fungujúci systém dostal do prevádzky. Nemecko prišlo o vyše miliardu eur z predpokladaných výnosov."

Najväčší rozdiel medzi Slovenskom a nemeckom však spočíva v tom, že nemecký systém sa inštaloval až potom, čo sa všetky problémy odstránili. „Iba štátu vznikali škody. Doprava nebola zasiahnutá. Na Slovensku musia používatelia ciest platiť účet už teraz," povedal Halt. Svedčí to o tom, že skúšobná fáza nebola dostatočná a lepšie by asi bolo zaviesť mýto s oneskorením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mýto pod „kuratelou" firmy SkyToll narobilo starosti najmä dopravcom zo susedných Čiech. „Mnohokilometrové kolóny na hraničných priechodoch so Slovenskom nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou rokov minulých, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spustení elektronického výberu mýta," píše sa v stanovisku českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Situácia ohľadom mýta sa má podľa šéfa SkyTollu zlepšiť až vo februári.

Minister dopravy nemieni zložiť funkciu

Opozícia hovorí o chybách v mýtnom systéme, odvolanie ministra dopravy však nechystá.

BRATISLAVA. „Osobnú zodpovednosť voči komu by som mal vyvodiť? Voči sebe? Nad tým sa len pousmejem." Tak zareagoval minister dopravy Ľubomír Vážny na otázku SME, či vyvodí osobnú zodpovednosť za chaos a nedostatky, ktoré vznikli na hraničných priechodoch po zavedení mýtneho systému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vážny predstúpil pred novinárov až na siedmy deň od spustenia systému. Poprel, že by bol na dovolenke, hoci ministrov hovorca Stanislav Jurikovič nám v utorok povedal, že minister Vážny je na dovolenke mimo Bratislavy. Vážny však tvrdí, že v pondelok doobeda navštívil dve kontaktné miesta, v utorok doobeda navštívil ďalšie. V utorok poobede bol podľa vlastných slov s rodinou.

K mýtnym zmätkom sa premiér Robert Fico ani do našej uzávierky nevyjadril. Kým premiér mlčí, opozícia hovorí o veľkej hanbe pre Slovensko. „Mýtny tender dokazuje, že Ficova vláda nevie zvládnuť takéto projekty a vie len kradnúť," povedal podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.

Poukázal na to, že Slovensko prišlo o príjmy vo výške 150 miliónov eur už len pre to, že diaľničné mýto meškalo jeden rok. O ďalších 215 miliónov eur prišiel štát podľa Mikloša pre to, že vláda vybrala najdrahšiu ponuku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky tri opozičné strany potvrdili, že sa chcú dohodnúť na spoločných krokoch ohľadne ministrov Kaliňáka i Vážneho. SMK k nim pridáva aj ministerku Tomanovú. SDKÚ a KDH však pripomínajú, že o päť mesiacov budú voľby a voliči sa tak vyjadria k práci ministrov.

„Či bude politická vôľa na to, aby sme pred voľbami navrhovali odvolať ministra Vážneho, neviem v tejto chvíli povedať," povedal poslanec KDH Pavol Hrušovský.

Marianna Onuferová

Kamionisti dobyli hlavné mesto

Dopravcovia sú odhodlaní blokovať Bratislavu aj niekoľko dní.

BRATISLAVA. Vyhrážky streľbou, zadržiavanie vodičských preukazov a plamenné reči. Časť hlavného mesta sa dnes premenila na bojové pole. Proti sebe na ňom stáli policajti a dopravcovia, najmä zo stredného Slovenska. Do Bratislavy prišli na protest proti vysokému mýtu, ktoré im vraj spôsobuje existenčné problémy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Nemôžem si dať už ani pivo, aby som mal na chleba," hovorí František Kováčik, majiteľ autodopravy z Brezna. Vysvetľuje, že kým pred zavedením mýta ho jeden autobus stál ročne skoro 930 eur, teraz len za mesiac zaplatí štyritisíc eur.

Ešte väčšie náklady majú kamionisti, ktorí dnes ráno zablokovali desiatkami svojich áut najmä Rožňavskú cestu a jednu benzínovú pumpu v Lamači. Ich blokáda sa však nezaobišla bez incidentov.

„Jednému šoférovi sa policajti vyhrážali streľbou, ak neodtiahne auto," hovorí kamionista z Ružomberka. Okrem toho vraj niekoľkým protestujúcim policajti zadržali vodičské preukazy. Odôvodnili to tým, že vodiči, ktorí prišli do Bratislavy v kolóne, nerešpektovali červenú.

Medzi postávajúcich vodičov prišiel jeden policajt. Na otázku, o čom sa chce s vodičmi rozprávať, nevedel odpovedať. „Chcel z nás ťahať informácie a rozbiť nás," povedali kamionisti po jeho odchode. „To sa mu však nepodarí," horlili zborovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodiči tvrdili, že z regiónov prichádzajú ďalšie kamióny a sú vraj ochotní blokovať Bratislavu aj niekoľko dní. Jej obyvatelia ich protest podporovali trúbením. Dopravný podnik však chce dať na nich trestné oznámenie.

Ján Krempaský

Taliani pre chaos prišli o obed v Bratislave

Kolóny na hraniciach v Brodskom zastavili premávku na diaľnici z Čiech. Mýto blokovalo dopravu takmer celý deň.

BRODSKÉ. Aj dnes kamióny niekoľko hodín blokovali pravý pruh diaľnice D 2 z Brna do Bratislavy. Jazdilo sa len v ľavom pruhu. Vodiči sa motali po diaľnici, prechádzajúce autá tak okolo nich jazdili rýchlosťou asi 50 kilometrov za hodinu.

V priestoroch bývalej štátnej hranice v Brodskom vodičom vydávali palubné jednotky. Záujem bol veľký, čakalo sa takmer 10 hodín. „Prišiel som v noci o tretej a doteraz som stál v rade," povedal český vodič Roman Kneis. V Senci mal byť s nákladom ráno o ôsmej, z prechodu odchádzal až popoludní. Jeho firmu zrejme za zmeškaný termín čakajú penále. O desiatej už mal nakladať v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na hranici zostávajú stáť aj autobusy s turistami. V jednom sa okolo obeda priviezli Taliani. Po anglicky vedel trošku iba šofér, cestujúci nechápavo krútili hlavami. Vodič sa najskôr dožadoval diaľničnej nálepky, vysvetlili mu však, že musí čakať na mýtnu škatuľku. V Bratislave chceli turisti obedovať a z Prahy mali namierené ďalej do Budapešti. Obed u nás teda zrejme zrušili.

„Musím čakať v rade, neviem, čo bude ďalej," povedal vodič. Ľudia, čo usmerňujú dopravu, hovorili, že turisti v autobusoch čakajú celý deň.

„V Čechách máme 'bordel', ale vy tu máte ešte väčší," povedal jeden z čakajúcich vodičov.

Michal Trško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu