SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Vážny: Nástup mýta sme zvládli dobre, ostatné sú drobnosti

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny dnes uviedol, že spoločnosť SkyToll celkovo zvládla začiatok elektronického výberu mýta na jednotku.

Mýto funguje, na dovolenke vraj nebol, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny.Mýto funguje, na dovolenke vraj nebol, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny. (Zdroj: TASR)

Pôvodná agentúrna správa bola o 19:35 nahradená autorským textom SME.

Také problémy, aké u vás mýto spôsobilo, sme u nás nemali, tvrdia Nemci a Česi.

BRATISLAVA. „Nie excelentne, ale veľmi dobre," zhodnotil minister dopravy Ľubomír Vážny zavedenie nášho elektronického mýtneho systému. Za skvelú prácu tiež poďakoval prevádzkovateľovi mýta, firme SkyToll, ako aj kolegom z ministerstva dopravy.

Dopravcovia, ktorí tvrdia , že systém má veľmi vážne trhliny, podľa ministra zneužívajú situáciu. Nespokojný je aj s prácou médií - mali by pravdivejšie informovať o sťažovateľoch. Tých je mizivé percento, tvrdí.

((video))

Arogancia moci

Na Slovensku sú dve združenia dopravcov - Česmad a UNAS. Dnes Česmad avizoval, že mýto je nespravodlivé a chce rokovať s ministrom dopravy. UNAS už proti mýtu rozbehol petičnú akciu. S ďalšími krokmi sľúbil počkať do utorka. No už dnes sa niektorí dopravcovia s kamiónmi pohli smerom na Bratislavu.

Takzvanú spanilú jazdu im prekazila polícia. Kamióny, ktoré sa chcú pridať k protestu, pribúdali z rôznych kútov Slovenska. Na cesty do Bratislavy by podľa Jaroslava Polačeka z UNAS malo dnes prísť vyše 400 kamiónov.

Keďže kamióny odstavuje polícia po celom Slovensku, zoskupujú sa aj v iných mestách, napríklad pred Trnavou. Dnes večer niektorí dopravcovia hlásili, že niekde sa ukázali aj kukláči. Vodičom berú policajti vodičské i technické preukazy.

Dopravcovia z UNAS dnes vyhlásili, že chcú rokovať s ministrom Vážnym. Tentoraz v priamom prenose, aby nezavádzal. „Keď to odmietne, tak ďalšie kamióny sú už na ceste," povedal Rudolf Páleš z UNAS. To, čo dnes predviedol minister Vážny, označil za aroganciu moci.

Minister odmietol v podstate všetky požiadavky dopravcov. Tí chceli nižšie spotrebné dane z benzínu a nafty, znížiť cestnú daň a pozastaviť celé mýto, kým sa neprepracuje tak, aby bolo spravodlivé a presné.

V Nemecku tratil štát

Štart mýta spôsobil kolóny na hraniciach a dopravcovia mali množstvo problémov s funkčnosťou systému. Ten účtoval mýtne nesprávne a palubné jednotky, cez ktoré sa prejdená vzdialenosť meria, zasa často nefungovali. Vážny hovorí o niečo vyše stovke hlásených porúch, čo je vraj nízke číslo.

„Slovenský systém považujeme za fungujúci, pretože sa neobjavili závažné poruchy alebo kolapsy použitej technológie," tvrdí hovorca eurokomisára pre dopravu Andrea Maresi.

Hovorca Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Markus Halt dal dnes nášmu ministrovi za pravdu v tom, že každý systém má pri svojom zavádzaní problémy. „V Nemecku napríklad trvalo jeden a pol roka než sa poriadne fungujúci systém dostal do prevádzky. Nemecko prišlo o vyše miliardu eur z predpokladaných výnosov."

Najväčší rozdiel medzi Slovenskom a nemeckom však spočíva v tom, že nemecký systém sa inštaloval až potom, čo sa všetky problémy odstránili. „Iba štátu vznikali škody. Doprava nebola zasiahnutá. Na Slovensku musia používatelia ciest platiť účet už teraz," povedal Halt. Svedčí to o tom, že skúšobná fáza nebola dostatočná a lepšie by asi bolo zaviesť mýto s oneskorením.

Mýto pod „kuratelou" firmy SkyToll narobilo starosti najmä dopravcom zo susedných Čiech. „Mnohokilometrové kolóny na hraničných priechodoch so Slovenskom nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou rokov minulých, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spustení elektronického výberu mýta," píše sa v stanovisku českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Situácia ohľadom mýta sa má podľa šéfa SkyTollu zlepšiť až vo februári.

Minister dopravy nemieni zložiť funkciu

Opozícia hovorí o chybách v mýtnom systéme, odvolanie ministra dopravy však nechystá.

BRATISLAVA. „Osobnú zodpovednosť voči komu by som mal vyvodiť? Voči sebe? Nad tým sa len pousmejem." Tak zareagoval minister dopravy Ľubomír Vážny na otázku SME, či vyvodí osobnú zodpovednosť za chaos a nedostatky, ktoré vznikli na hraničných priechodoch po zavedení mýtneho systému.

Vážny predstúpil pred novinárov až na siedmy deň od spustenia systému. Poprel, že by bol na dovolenke, hoci ministrov hovorca Stanislav Jurikovič nám v utorok povedal, že minister Vážny je na dovolenke mimo Bratislavy. Vážny však tvrdí, že v pondelok doobeda navštívil dve kontaktné miesta, v utorok doobeda navštívil ďalšie. V utorok poobede bol podľa vlastných slov s rodinou.

K mýtnym zmätkom sa premiér Robert Fico ani do našej uzávierky nevyjadril. Kým premiér mlčí, opozícia hovorí o veľkej hanbe pre Slovensko. „Mýtny tender dokazuje, že Ficova vláda nevie zvládnuť takéto projekty a vie len kradnúť," povedal podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.

Poukázal na to, že Slovensko prišlo o príjmy vo výške 150 miliónov eur už len pre to, že diaľničné mýto meškalo jeden rok. O ďalších 215 miliónov eur prišiel štát podľa Mikloša pre to, že vláda vybrala najdrahšiu ponuku.

Všetky tri opozičné strany potvrdili, že sa chcú dohodnúť na spoločných krokoch ohľadne ministrov Kaliňáka i Vážneho. SMK k nim pridáva aj ministerku Tomanovú. SDKÚ a KDH však pripomínajú, že o päť mesiacov budú voľby a voliči sa tak vyjadria k práci ministrov.

„Či bude politická vôľa na to, aby sme pred voľbami navrhovali odvolať ministra Vážneho, neviem v tejto chvíli povedať," povedal poslanec KDH Pavol Hrušovský.

Marianna Onuferová
Kamionisti dobyli hlavné mesto

Dopravcovia sú odhodlaní blokovať Bratislavu aj niekoľko dní.

BRATISLAVA. Vyhrážky streľbou, zadržiavanie vodičských preukazov a plamenné reči. Časť hlavného mesta sa dnes premenila na bojové pole. Proti sebe na ňom stáli policajti a dopravcovia, najmä zo stredného Slovenska. Do Bratislavy prišli na protest proti vysokému mýtu, ktoré im vraj spôsobuje existenčné problémy.

„Nemôžem si dať už ani pivo, aby som mal na chleba," hovorí František Kováčik, majiteľ autodopravy z Brezna. Vysvetľuje, že kým pred zavedením mýta ho jeden autobus stál ročne skoro 930 eur, teraz len za mesiac zaplatí štyritisíc eur.

Ešte väčšie náklady majú kamionisti, ktorí dnes ráno zablokovali desiatkami svojich áut najmä Rožňavskú cestu a jednu benzínovú pumpu v Lamači. Ich blokáda sa však nezaobišla bez incidentov.

„Jednému šoférovi sa policajti vyhrážali streľbou, ak neodtiahne auto," hovorí kamionista z Ružomberka. Okrem toho vraj niekoľkým protestujúcim policajti zadržali vodičské preukazy. Odôvodnili to tým, že vodiči, ktorí prišli do Bratislavy v kolóne, nerešpektovali červenú.

Medzi postávajúcich vodičov prišiel jeden policajt. Na otázku, o čom sa chce s vodičmi rozprávať, nevedel odpovedať. „Chcel z nás ťahať informácie a rozbiť nás," povedali kamionisti po jeho odchode. „To sa mu však nepodarí," horlili zborovo.

Vodiči tvrdili, že z regiónov prichádzajú ďalšie kamióny a sú vraj ochotní blokovať Bratislavu aj niekoľko dní. Jej obyvatelia ich protest podporovali trúbením. Dopravný podnik však chce dať na nich trestné oznámenie.

Ján Krempaský
Taliani pre chaos prišli o obed v Bratislave

Kolóny na hraniciach v Brodskom zastavili premávku na diaľnici z Čiech. Mýto blokovalo dopravu takmer celý deň.

BRODSKÉ. Aj dnes kamióny niekoľko hodín blokovali pravý pruh diaľnice D 2 z Brna do Bratislavy. Jazdilo sa len v ľavom pruhu. Vodiči sa motali po diaľnici, prechádzajúce autá tak okolo nich jazdili rýchlosťou asi 50 kilometrov za hodinu.

V priestoroch bývalej štátnej hranice v Brodskom vodičom vydávali palubné jednotky. Záujem bol veľký, čakalo sa takmer 10 hodín. „Prišiel som v noci o tretej a doteraz som stál v rade," povedal český vodič Roman Kneis. V Senci mal byť s nákladom ráno o ôsmej, z prechodu odchádzal až popoludní. Jeho firmu zrejme za zmeškaný termín čakajú penále. O desiatej už mal nakladať v Bratislave.

Na hranici zostávajú stáť aj autobusy s turistami. V jednom sa okolo obeda priviezli Taliani. Po anglicky vedel trošku iba šofér, cestujúci nechápavo krútili hlavami. Vodič sa najskôr dožadoval diaľničnej nálepky, vysvetlili mu však, že musí čakať na mýtnu škatuľku. V Bratislave chceli turisti obedovať a z Prahy mali namierené ďalej do Budapešti. Obed u nás teda zrejme zrušili.

„Musím čakať v rade, neviem, čo bude ďalej," povedal vodič. Ľudia, čo usmerňujú dopravu, hovorili, že turisti v autobusoch čakajú celý deň.

„V Čechách máme 'bordel', ale vy tu máte ešte väčší," povedal jeden z čakajúcich vodičov.

Michal Trško

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 491
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 073
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 813
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 591
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 372
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 5 458
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 660
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 115
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 310
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Kate Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


5 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov
Skriňa s liekmi na jednotke intenzívnej starostlivosti v COVID červenej zóne na Klinike pneumológie a ftizeológie I. Slovenskej zdravotníckej univerzity (SZU) a Univerzitnej nemocnice Bratislava (UNB) v Ružinove.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


6 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  2. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  3. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  4. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  5. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  6. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  7. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  8. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 199
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 814
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 441
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 888
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 319
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 028
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 856
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu