SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Sulík žiada znížiť spotrebnú daň z nafty na minimum

Predseda SaS upozornil, že Slovensko má v súčasnosti druhú najvyššiu daň z nafty v Európe vo výške 48 centov na jeden liter. Vyššiu spotrebnú daň z nafty má podľa Sulíka už len Veľká Británia.

BRATISLAVA. Štát by mal podľa predsedu strany Sloboda a solidarita (SaS) Richarda Sulíka kompenzovať dopravcom vysoké sadzby mýta znížením spotrebnej dane z nafty. "Štát by tým výrazne podporil ekonomiku. Práve teraz je nutné obrovské mýto kompenzovať maximálnym možným znížením dane z nafty," povedal na piatkovej tlačovej besede.

Ako upozornil, Slovensko má v súčasnosti druhú najvyššiu daň z nafty v Európe vo výške 48 centov na jeden liter. Vyššiu spotrebnú daň z nafty má podľa Sulíka už len Veľká Británia. Stalo sa to podľa neho kvôli tomu, že slovenská koruna posledné dva roky pred zavedením eura zhodnocovala.

"V čase, keď Slovensko nemalo druhú najvyššiu daň v Európe, terajší premiér Robert Fico vyzval vtedajšiu vládu Mikuláša Dzurindu, aby znížila daň na naftu, lebo je cena nafty vysoká," pripomenul Sulík.

Ako ďalej uviedol, podľa výpočtov strany by štátny rozpočet znížením spotrebnej dane na naftu neprerobil. "Keby dnes štát znížil daň z nafty na minimum, ktoré stanovuje Európska únia, to je 30,2 centu na jeden liter, tak výpadok v štátnej kase by nebol žiadny, tento krok by bol rozpočtovo neutrálny," zdôraznil. Na Slovensku sa podľa neho predá asi 1,5 mld. litrov nafty ročne.

"Ak by došlo k zníženiu spotrebnej dane, tak by to znamenalo výpadok okolo 270 miliónov eur," uviedol šéf SaS. Tento výpadok by sa však podľa neho dal kompenzovať zrušením výnimky na tzv. červenú naftu.

Ďalšie príjmy by štátu podľa Sulíka prišli vďaka tomu, že by slovenskí a zahraniční dopravcovia viac nafty tankovali na Slovensku, a nie v zahraničí. Predaj nafty na Slovensku by podľa Sulíka tiež podporili majitelia osobných áut, ktorí žijú v zahraničí v prihraničných oblastiach Slovenska.

Za znižovanie daní je aj strana Most-Híd. Podľa podpredsedu strany pre ekonomiku Ivana Švejnu by však bolo populistické povedať od stola, že treba znížiť spotrebné dane. Ako dodal, pri takýchto rozhodnutiach sú nevyhnutné prepočty a pri znížení daní treba povedať aj to, ako sa prípadné výpadky príjmov vykompenzujú.

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 888
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 569
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 967
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 015
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 852
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 527
  7. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 476
  8. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 451
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 381
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 259
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Daňové priznanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Daňové priznanie 2018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.