BRATISLAVA. „Ja som predsa o niečo požiadal. Požiadal som, prestaňte robiť z ľudí v Bratislave a na celom Slovensku rukojemníkov svojich vlastných politických a ekonomických požiadaviek," odkázal v nedeľu premiér v diskusnej relácii Slovenskej televízie protestujúcim kamionistom.
Požiadavky dopravcov Okamžite znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín: za benzín na 0,371 eura za liter, za naftu na 0,298 eura za liter. Znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta tak, ako to bolo v iných krajinách, kde sa zavádzalo mýto. Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Mapu rozdeliť na podrobnejšie úseky ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov. Označiť všetky úseky
spoplatnené mýtom
informačnou tabuľou.
Nepáči sa mu, že kamióny zostali na bratislavskej Rožňavskej ulici. Všade inde totiž dopravcovia kamióny stiahli, aby premiérovi vyšli v ústrety a splnili jeho podmienku na spoločné rokovanie. Z toho zrejme nebude nič.
Protesty kamionistov sa preto v pondelok majú vystupňovať. „Vyzývame občanov Slovenska, ktorých zaujíma, koľko bude stáť tovar v obchodoch a benzín na čerpacích staniciach, aby vyjadrili svoju podporu," povedal predstaviteľ Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.
Mýto sa podľa neho dotkne všetkých cez vyššie ceny tovarov. Dopravcovia podľa Polačeka už teraz neustúpia ani o centimeter. Dodáva, že osobne sa už nevládze pozerať na predvádzanie arogancie moci na Slovensku.
Fico: Nechce sa im platiť Podľa Fica dopravcovia protestujú preto, lebo sa im nepáči, že musia platiť mýto. Tí ho však naopak vítajú, chcú len, aby aj fungovalo a bolo spravodlivé. „My riešime fakt, ktorý tu nastal, a to je zle urobené mýto," povedal Polaček.
Združenie UNAS, ktoré premiér spochybňoval rečami o individuálnych dopravcoch, má podľa jeho slov momentálne cez 400 členov. Žiadajú napríklad znížiť spotrebnú daň z benzínu a nafty, ale najmä stopnúť mýtny systém, kým nebude fungovať tak, ako má. V súčasnosti totiž majú platiť za chyby systému, ktorý navrhol niekto iný.
Problémy mýta označil premiér, ako aj minister dopravy za pôrodné bolesti. Tie sa vraj ukážu pri štarte akéhokoľvek systému.
Premiér hovoril tiež o tom, že technické problémy systému sa už v podstate riešia. Stúpne počet spoplatnených úsekov tak, že sa rozdelia na menšie. Zhruba z 800 úsekov ich má byť asi 900.
Predseda vlády vie, že štrajk dopravcov môže byť problém, myslí si Ivan Štulajter.
Podľa skúseností dopravcov nejde o drobné problémy, ale vážne nedostatky. Často nevedia ani to, kde, kedy a za čo ich systém spoplatní. Rozdielne totiž fakturuje rovnakým kamiónom, čo prejdú rovnakú trasu.
Najnepochopiteľnejšie však pre nich je, že vôbec majú platiť za chyby práce ministerstva a SkyTollu. Na to upozornil v diskusnej relácii televízie Markíza opozičný poslanec Pavol Prokopovič (SDKÚ). V Nemecku sa systém skúšal a dolaďoval jeden a pol roka a až potom štát začal vyberať mýtne. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mal nemecký systém úplne iné a vážnejšie nedostatky ako ten náš.
Premiér sa v pondelok chystá rokovať s „relevantnými" združeniami. Pozval zástupcov zamestnávateľov, zamestnancov, ale aj Slovnaftu. Rokovať sa teda bude aj o spotrebnej dani.
Pozval aj zástupcov konkurenčného združenia cestných dopravcov Slovenska Česmad. Tí podľa UNAS ťahajú za jeden povraz s prevádzkovateľom mýta - firmou SkyToll - a štátom. Na mýte sa totiž „nabalili" vďaka predraženiu takzvaných pevných montáží. Za ne si združenie pýtalo najprv vyše 134 eur, neskôr Vážny ho prinútil znížiť cenu na necelých 120 eur bez DPH.
Tlak verejnosti silnie Ministra, ako aj premiéra dopravcovia pred televízormi spoločne vypískali. O hodinku na to už policajti, ktorí zo spanilej jazdy kamionistov urobili blokádu, uvoľnili zátarasy z Rožňavskej ulice.
Kamionistom dali „výnimku" jazdiť v nedeľu, aby sa dostali do svojich obydlí. Tí sa však nikam nechystajú.
Naopak, po celom Slovensku sú podľa kamionistovov z Rožňavskej nachystané kamióny, ktoré čakajú na povel, aby ich prišli podporiť. V nedeľu minister Vážny usúdil, že by zrejme išlo o protizákonné konanie a nasledovali by pokuty od policajtov.
Podľa dopravcov s nimi sympatizuje aj početná skupina príslušníkov Policajného zboru. Ich akcia si tiež získava čoraz väčšiu priazeň širokej verejnosti. V pondelok ráno o ôsmej sa údajne križovatku na Rožňavskej chystá blokovať 200 študentov.
Okrem podporujúcej verejnosti chodí kamionistov navštevovať aj šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. V piatok sa tam ukázal dvakrát a prišiel aj v sobotu ráno. Predchádzalo mu vyhlásenie premiéra, aby sa okamžite začali riešiť sporné spoplatnené úseky.
V nedeľu na Rožňavskú dorazil aj primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský. Odchádzal spokojný, keďže sa s protestujúcimi dohodol na uvoľnení jedného jazdného pruhu, ktorý kamionisti v nedeľu večer aj uvoľnili.