SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:36

Fico: Kamionisti neposlúchli, stretnutie nebude

Premiér zhasol nádej protestujúcich kamionistov na férové rokovanie.

Kamionisti pokračovali cez víkend s blokádou Rožňavskej ulice v Bratislave.Kamionisti pokračovali cez víkend s blokádou Rožňavskej ulice v Bratislave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. „Ja som predsa o niečo požiadal. Požiadal som, prestaňte robiť z ľudí v Bratislave a na celom Slovensku rukojemníkov svojich vlastných politických a ekonomických požiadaviek," odkázal v nedeľu premiér v diskusnej relácii Slovenskej televízie protestujúcim kamionistom.

Požiadavky dopravcov
  • Okamžite znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín: za benzín na 0,371 eura za liter, za naftu na 0,298 eura za liter.
  • Znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta tak, ako to bolo v iných krajinách, kde sa zavádzalo mýto.
  • Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Mapu rozdeliť na podrobnejšie úseky ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov.
  • Označiť všetky úseky
    spoplatnené mýtom
    informačnou tabuľou.

Nepáči sa mu, že kamióny zostali na bratislavskej Rožňavskej ulici. Všade inde totiž dopravcovia kamióny stiahli, aby premiérovi vyšli v ústrety a splnili jeho podmienku na spoločné rokovanie. Z toho zrejme nebude nič.

Protesty kamionistov sa preto v pondelok majú vystupňovať. „Vyzývame občanov Slovenska, ktorých zaujíma, koľko bude stáť tovar v obchodoch a benzín na čerpacích staniciach, aby vyjadrili svoju podporu," povedal predstaviteľ Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.

Mýto sa podľa neho dotkne všetkých cez vyššie ceny tovarov. Dopravcovia podľa Polačeka už teraz neustúpia ani o centimeter. Dodáva, že osobne sa už nevládze pozerať na predvádzanie arogancie moci na Slovensku.

Fico: Nechce sa im platiť

Podľa Fica dopravcovia protestujú preto, lebo sa im nepáči, že musia platiť mýto. Tí ho však naopak vítajú, chcú len, aby aj fungovalo a bolo spravodlivé. „My riešime fakt, ktorý tu nastal, a to je zle urobené mýto," povedal Polaček.

Združenie UNAS, ktoré premiér spochybňoval rečami o individuálnych dopravcoch, má podľa jeho slov momentálne cez 400 členov. Žiadajú napríklad znížiť spotrebnú daň z benzínu a nafty, ale najmä stopnúť mýtny systém, kým nebude fungovať tak, ako má. V súčasnosti totiž majú platiť za chyby systému, ktorý navrhol niekto iný.

((video2))

Problémy mýta označil premiér, ako aj minister dopravy za pôrodné bolesti. Tie sa vraj ukážu pri štarte akéhokoľvek systému.

Premiér hovoril tiež o tom, že technické problémy systému sa už v podstate riešia. Stúpne počet spoplatnených úsekov tak, že sa rozdelia na menšie. Zhruba z 800 úsekov ich má byť asi 900.

Predseda vlády vie, že štrajk dopravcov môže byť problém, myslí si Ivan Štulajter.

Podľa skúseností dopravcov nejde o drobné problémy, ale vážne nedostatky. Často nevedia ani to, kde, kedy a za čo ich systém spoplatní. Rozdielne totiž fakturuje rovnakým kamiónom, čo prejdú rovnakú trasu.

Najnepochopiteľnejšie však pre nich je, že vôbec majú platiť za chyby práce ministerstva a SkyTollu. Na to upozornil v diskusnej relácii televízie Markíza opozičný poslanec Pavol Prokopovič (SDKÚ). V Nemecku sa systém skúšal a dolaďoval jeden a pol roka a až potom štát začal vyberať mýtne. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mal nemecký systém úplne iné a vážnejšie nedostatky ako ten náš.

Premiér sa v pondelok chystá rokovať s „relevantnými" združeniami. Pozval zástupcov zamestnávateľov, zamestnancov, ale aj Slovnaftu. Rokovať sa teda bude aj o spotrebnej dani.

Pozval aj zástupcov konkurenčného združenia cestných dopravcov Slovenska Česmad. Tí podľa UNAS ťahajú za jeden povraz s prevádzkovateľom mýta - firmou SkyToll - a štátom. Na mýte sa totiž „nabalili" vďaka predraženiu takzvaných pevných montáží. Za ne si združenie pýtalo najprv vyše 134 eur, neskôr Vážny ho prinútil znížiť cenu na necelých 120 eur bez DPH.

Tlak verejnosti silnie

Ministra, ako aj premiéra dopravcovia pred televízormi spoločne vypískali. O hodinku na to už policajti, ktorí zo spanilej jazdy kamionistov urobili blokádu, uvoľnili zátarasy z Rožňavskej ulice.

Kamionistom dali „výnimku" jazdiť v nedeľu, aby sa dostali do svojich obydlí. Tí sa však nikam nechystajú.

Naopak, po celom Slovensku sú podľa kamionistovov z Rožňavskej nachystané kamióny, ktoré čakajú na povel, aby ich prišli podporiť. V nedeľu minister Vážny usúdil, že by zrejme išlo o protizákonné konanie a nasledovali by pokuty od policajtov.

((video))

Podľa dopravcov s nimi sympatizuje aj početná skupina príslušníkov Policajného zboru. Ich akcia si tiež získava čoraz väčšiu priazeň širokej verejnosti. V pondelok ráno o ôsmej sa údajne križovatku na Rožňavskej chystá blokovať 200 študentov.

Okrem podporujúcej verejnosti chodí kamionistov navštevovať aj šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. V piatok sa tam ukázal dvakrát a prišiel aj v sobotu ráno. Predchádzalo mu vyhlásenie premiéra, aby sa okamžite začali riešiť sporné spoplatnené úseky.

V nedeľu na Rožňavskú dorazil aj primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský. Odchádzal spokojný, keďže sa s protestujúcimi dohodol na uvoľnení jedného jazdného pruhu, ktorý kamionisti v nedeľu večer aj uvoľnili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson