SME

Ako je to so zipsovaním na mieste, kde sa dva jazdné pruhy menia na jeden?

Jazdiť v dopravnej špičke vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. S rastom nervozity pribúda množstvo manévrov motoristov, ktoré plynulosti a bezpečnosti premávky nepridávajú.

Jazdiť v dopravnej špičke v niektorých slovenských mestách vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. Nervozita vtedy stúpa najprv u ponáhľajúcich sa. A keďže je nákazlivá, prenáša sa aj na ostatných, ktorí následne robia na cestách zvláštne veci. Zažil to aj Martin v Bratislave na mieste, kde sa pravidelne tvoria zápchy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Každé ráno jazdím z Petržalky do práce a mám tu česť prechádzať Prístavným mostom tam aj naspäť. Problém nastáva vždy v dopravnej špičke na zúženom mieste a tým je Prístavný most.

SkryťVypnúť reklamu

Problém je hlavne to, že ľudia sa zaraďujú do dlhšieho radu, keďže vedia, že jazdné pruhy sa na konci spájajú. Keď sa človek snaží zaradiť sa do prázdnejšieho radu, tak ho ľudia často blokujú, alebo ho vytrúbia. Týmto spôsobom vytvárajú dlhý rad a tiež vytvárajú dopravnú zápchu v pripájacích cestách.

Prečo sa vodiči neradia do dvoch radov súbežne? Veď to tak je napísané vo vyhláške.

Toto by nebolo až tak zlé, ale raz sa mi tam stala taká vec, že v rade, ktorý sa pripájal do pokračujúceho pruhu, blokovalo všetkých auto, ktoré malo pred sebou 200 metrov voľného miesta a šlo paralelne s autom v druhom rade. Auto sa nepripájalo, len vyslovene blokovalo jazdný pruh tak, aby autá išli súbežne. Vytvorila sa kolóna, ktorá zabraňovala vodičom vzadu odbočiť na iné smery.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoľko sa na Prístavnom moste spája viacero jazdných pruhov, trvalo 5 minút, kým som sa dostal na koniec radu a mohol sa pripojiť.

Majiteľ auta BA-xxxMY podľa môjho názoru porušil dva predpisy: Blokoval jazdný pruh a tým zabraňoval ostatným vodičom v jazde. Pripájať by sa mal na konci zipsovým spôsobom. Ako je možné takúto situáciu riešiť?"

Zväčšiť mapu

Miesto, ktoré popisuje Martin je označené dopravnou značkou C 22b. Znižuje sa tam počet jazdných pruhov. Na takom mieste platia pravidlá, ktoré sú definované zákonom o cestnej premávke v odseku 6 paragrafu 10.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

SkryťVypnúť reklamu

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Tam, kde sa zbiehajú jazdné pruhy podľa značky C 22b, musí vodič auta idúceho v jazdnom pruhu, ktorý nemá pokračovanie, dať prednosť vodičovi idúcemu v priebežnom jazdnom pruhu.

Pozrite si dopravné obmedzenia na mape.

Ak viete o obmedzení, ktoré na mape nie je, pridajte ho.

Zipsovanie, ktoré je popísané v odseku 10 paragrafu 10, sa povinne musí používať na miestach, kde je v jednom jazdnom pruhu prekážka alebo keď to oznamuje dopravná značka C30.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.

Na vjazde na Prístavný most je teda na vodičoch jazdiacich v pravom jazdnom pruhu, či vodičov v ľavom pustia do pravého. Toto si uvedomuje väčšina a preto sa zaraďujú do toho, ktorý pokračuje (pravý) a nie do toho, z ktorého by sa museli preradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na mieste, o ktorom píše Martin, tak môže vzniknúť problém: v pravom pruhu sa vytvorí taká kolóna v čase dopravnej špičky, že zablokuje výjazdy na iné smery. Zabrániť sa tomu dá naozaj len tak, že niektoré vozidlá sa vyberú do ľavého jazdného pruhu a na konci, kde sa znižuje počet jazdných pruhov, sa budú vodiči dobrovoľne púšťať zipsovaním.

Ideálne by bolo, keby správca cesty umiestnil na cestu dopravnú značku C 30 a prípadný problém s neochotou pustiť niekoho z ľavého jazdného pruhu do pravého by bol vyriešený.

Ďalší problém, o ktorom píše Martin, je správanie sa niektorých vodičov, ktorí blokujú ľavý jazdný pruh na vjazde na Prístavný most. Niektorí to robia úmyselne, niektorí nie. V každom prípade to komplikuje premávku. Martin nám k tejto situácii poslal náčrt:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie

j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

V prípade, že by sa prvý vodič v ľavom jazdnom pruhu posunul až na koniec ľavého jazdného pruhu, určite by to snahe o zvýšenie plynulosti cestnej premávky len pomohlo.

V každom prípade, ak budete v podobnej situácii ako Martin a pôjdete v jazdnom pruhu, ktorý sa pri zúžení končí, bez dopravnej značky C 30 ste to práve vy, kto musí dať prednosť vodičom v priebežnom jazdnom pruhu. Je len na dobrej vôli vôli vodičov, či v takom prípade budú akceptovať zipsovanie alebo nie.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 903
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 286
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 236
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 035
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu