Jazdiť v dopravnej špičke v niektorých slovenských mestách vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. Nervozita vtedy stúpa najprv u ponáhľajúcich sa. A keďže je nákazlivá, prenáša sa aj na ostatných, ktorí následne robia na cestách zvláštne veci. Zažil to aj Martin v Bratislave na mieste, kde sa pravidelne tvoria zápchy.
Martin: "Každé ráno jazdím z Petržalky do práce a mám tu česť prechádzať Prístavným mostom tam aj naspäť. Problém nastáva vždy v dopravnej špičke na zúženom mieste a tým je Prístavný most.
Problém je hlavne to, že ľudia sa zaraďujú do dlhšieho radu, keďže vedia, že jazdné pruhy sa na konci spájajú. Keď sa človek snaží zaradiť sa do prázdnejšieho radu, tak ho ľudia často blokujú, alebo ho vytrúbia. Týmto spôsobom vytvárajú dlhý rad a tiež vytvárajú dopravnú zápchu v pripájacích cestách.
Prečo sa vodiči neradia do dvoch radov súbežne? Veď to tak je napísané vo vyhláške.
Toto by nebolo až tak zlé, ale raz sa mi tam stala taká vec, že v rade, ktorý sa pripájal do pokračujúceho pruhu, blokovalo všetkých auto, ktoré malo pred sebou 200 metrov voľného miesta a šlo paralelne s autom v druhom rade. Auto sa nepripájalo, len vyslovene blokovalo jazdný pruh tak, aby autá išli súbežne. Vytvorila sa kolóna, ktorá zabraňovala vodičom vzadu odbočiť na iné smery.
Nakoľko sa na Prístavnom moste spája viacero jazdných pruhov, trvalo 5 minút, kým som sa dostal na koniec radu a mohol sa pripojiť.
Majiteľ auta BA-xxxMY podľa môjho názoru porušil dva predpisy: Blokoval jazdný pruh a tým zabraňoval ostatným vodičom v jazde. Pripájať by sa mal na konci zipsovým spôsobom. Ako je možné takúto situáciu riešiť?"
Zväčšiť mapu
Miesto, ktoré popisuje Martin je označené dopravnou značkou C 22b. Znižuje sa tam počet jazdných pruhov. Na takom mieste platia pravidlá, ktoré sú definované zákonom o cestnej premávke v odseku 6 paragrafu 10.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.
Tam, kde sa zbiehajú jazdné pruhy podľa značky C 22b, musí vodič auta idúceho v jazdnom pruhu, ktorý nemá pokračovanie, dať prednosť vodičovi idúcemu v priebežnom jazdnom pruhu.
Pozrite si dopravné obmedzenia na mape.
Ak viete o obmedzení, ktoré na mape nie je, pridajte ho.
Zipsovanie, ktoré je popísané v odseku 10 paragrafu 10, sa povinne musí používať na miestach, kde je v jednom jazdnom pruhu prekážka alebo keď to oznamuje dopravná značka C30.
Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.
Na vjazde na Prístavný most je teda na vodičoch jazdiacich v pravom jazdnom pruhu, či vodičov v ľavom pustia do pravého. Toto si uvedomuje väčšina a preto sa zaraďujú do toho, ktorý pokračuje (pravý) a nie do toho, z ktorého by sa museli preradiť.
Na mieste, o ktorom píše Martin, tak môže vzniknúť problém: v pravom pruhu sa vytvorí taká kolóna v čase dopravnej špičky, že zablokuje výjazdy na iné smery. Zabrániť sa tomu dá naozaj len tak, že niektoré vozidlá sa vyberú do ľavého jazdného pruhu a na konci, kde sa znižuje počet jazdných pruhov, sa budú vodiči dobrovoľne púšťať zipsovaním.
Ideálne by bolo, keby správca cesty umiestnil na cestu dopravnú značku C 30 a prípadný problém s neochotou pustiť niekoho z ľavého jazdného pruhu do pravého by bol vyriešený.
Ďalší problém, o ktorom píše Martin, je správanie sa niektorých vodičov, ktorí blokujú ľavý jazdný pruh na vjazde na Prístavný most. Niektorí to robia úmyselne, niektorí nie. V každom prípade to komplikuje premávku. Martin nám k tejto situácii poslal náčrt:
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
V prípade, že by sa prvý vodič v ľavom jazdnom pruhu posunul až na koniec ľavého jazdného pruhu, určite by to snahe o zvýšenie plynulosti cestnej premávky len pomohlo.
V každom prípade, ak budete v podobnej situácii ako Martin a pôjdete v jazdnom pruhu, ktorý sa pri zúžení končí, bez dopravnej značky C 30 ste to práve vy, kto musí dať prednosť vodičom v priebežnom jazdnom pruhu. Je len na dobrej vôli vôli vodičov, či v takom prípade budú akceptovať zipsovanie alebo nie.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.