SME
Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Ako je to so zipsovaním na mieste, kde sa dva jazdné pruhy menia na jeden?

Jazdiť v dopravnej špičke vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. S rastom nervozity pribúda množstvo manévrov motoristov, ktoré plynulosti a bezpečnosti premávky nepridávajú.

Jazdiť v dopravnej špičke v niektorých slovenských mestách vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. Nervozita vtedy stúpa najprv u ponáhľajúcich sa. A keďže je nákazlivá, prenáša sa aj na ostatných, ktorí následne robia na cestách zvláštne veci. Zažil to aj Martin v Bratislave na mieste, kde sa pravidelne tvoria zápchy.

Martin: "Každé ráno jazdím z Petržalky do práce a mám tu česť prechádzať Prístavným mostom tam aj naspäť. Problém nastáva vždy v dopravnej špičke na zúženom mieste a tým je Prístavný most.

Problém je hlavne to, že ľudia sa zaraďujú do dlhšieho radu, keďže vedia, že jazdné pruhy sa na konci spájajú. Keď sa človek snaží zaradiť sa do prázdnejšieho radu, tak ho ľudia často blokujú, alebo ho vytrúbia. Týmto spôsobom vytvárajú dlhý rad a tiež vytvárajú dopravnú zápchu v pripájacích cestách.

Prečo sa vodiči neradia do dvoch radov súbežne? Veď to tak je napísané vo vyhláške.

Toto by nebolo až tak zlé, ale raz sa mi tam stala taká vec, že v rade, ktorý sa pripájal do pokračujúceho pruhu, blokovalo všetkých auto, ktoré malo pred sebou 200 metrov voľného miesta a šlo paralelne s autom v druhom rade. Auto sa nepripájalo, len vyslovene blokovalo jazdný pruh tak, aby autá išli súbežne. Vytvorila sa kolóna, ktorá zabraňovala vodičom vzadu odbočiť na iné smery.

Nakoľko sa na Prístavnom moste spája viacero jazdných pruhov, trvalo 5 minút, kým som sa dostal na koniec radu a mohol sa pripojiť.

Majiteľ auta BA-xxxMY podľa môjho názoru porušil dva predpisy: Blokoval jazdný pruh a tým zabraňoval ostatným vodičom v jazde. Pripájať by sa mal na konci zipsovým spôsobom. Ako je možné takúto situáciu riešiť?"


Zväčšiť mapu

Miesto, ktoré popisuje Martin je označené dopravnou značkou C 22b. Znižuje sa tam počet jazdných pruhov. Na takom mieste platia pravidlá, ktoré sú definované zákonom o cestnej premávke v odseku 6 paragrafu 10.

01.jpg§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Tam, kde sa zbiehajú jazdné pruhy podľa značky C 22b, musí vodič auta idúceho v jazdnom pruhu, ktorý nemá pokračovanie, dať prednosť vodičovi idúcemu v priebežnom jazdnom pruhu.

Pozrite si dopravné obmedzenia na mape.
Ak viete o obmedzení, ktoré na mape nie je, pridajte ho.

Zipsovanie, ktoré je popísané v odseku 10 paragrafu 10, sa povinne musí používať na miestach, kde je v jednom jazdnom pruhu prekážka alebo keď to oznamuje dopravná značka C30.

02.jpgZnačka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.

Na vjazde na Prístavný most je teda na vodičoch jazdiacich v pravom jazdnom pruhu, či vodičov v ľavom pustia do pravého. Toto si uvedomuje väčšina a preto sa zaraďujú do toho, ktorý pokračuje (pravý) a nie do toho, z ktorého by sa museli preradiť.

Na mieste, o ktorom píše Martin, tak môže vzniknúť problém: v pravom pruhu sa vytvorí taká kolóna v čase dopravnej špičky, že zablokuje výjazdy na iné smery. Zabrániť sa tomu dá naozaj len tak, že niektoré vozidlá sa vyberú do ľavého jazdného pruhu a na konci, kde sa znižuje počet jazdných pruhov, sa budú vodiči dobrovoľne púšťať zipsovaním.

Ideálne by bolo, keby správca cesty umiestnil na cestu dopravnú značku C 30 a prípadný problém s neochotou pustiť niekoho z ľavého jazdného pruhu do pravého by bol vyriešený.

Ďalší problém, o ktorom píše Martin, je správanie sa niektorých vodičov, ktorí blokujú ľavý jazdný pruh na vjazde na Prístavný most. Niektorí to robia úmyselne, niektorí nie. V každom prípade to komplikuje premávku. Martin nám k tejto situácii poslal náčrt:

sitaucia2.jpg

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

V prípade, že by sa prvý vodič v ľavom jazdnom pruhu posunul až na koniec ľavého jazdného pruhu, určite by to snahe o zvýšenie plynulosti cestnej premávky len pomohlo.

V každom prípade, ak budete v podobnej situácii ako Martin a pôjdete v jazdnom pruhu, ktorý sa pri zúžení končí, bez dopravnej značky C 30 ste to práve vy, kto musí dať prednosť vodičom v priebežnom jazdnom pruhu. Je len na dobrej vôli vôli vodičov, či v takom prípade budú akceptovať zipsovanie alebo nie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  3. Nové číslo Historickej revue
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 19 983
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 14 819
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 11 486
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 871
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 851
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 636
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 492
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 222
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 543
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poslanec Tomáš Šudík hovorí, že v klube OĽaNO sú dvaja až traja poslanci, ktorí vyslovujú kritiku.

11 h
Petra Vlhová dnes ide slalom v Jasnej, sledujte 1. kolo.

Sledujte online prenos s nami.

2 h
Kuracie placky

Rezne nemusia byť len v trojobale.

5. mar

Neprehliadnite tiež

Zameral sa na rozmer, ktorý používa aj Golf, Octavia alebo i30.

16 h
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

19 h
Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

23 h
Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

4. mar