SME

Ako je to so zipsovaním na mieste, kde sa dva jazdné pruhy menia na jeden?

Jazdiť v dopravnej špičke vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. S rastom nervozity pribúda množstvo manévrov motoristov, ktoré plynulosti a bezpečnosti premávky nepridávajú.

Jazdiť v dopravnej špičke v niektorých slovenských mestách vtedy, keď sa ponáhľate, nie je nič príjemné. Nervozita vtedy stúpa najprv u ponáhľajúcich sa. A keďže je nákazlivá, prenáša sa aj na ostatných, ktorí následne robia na cestách zvláštne veci. Zažil to aj Martin v Bratislave na mieste, kde sa pravidelne tvoria zápchy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Každé ráno jazdím z Petržalky do práce a mám tu česť prechádzať Prístavným mostom tam aj naspäť. Problém nastáva vždy v dopravnej špičke na zúženom mieste a tým je Prístavný most.

SkryťVypnúť reklamu

Problém je hlavne to, že ľudia sa zaraďujú do dlhšieho radu, keďže vedia, že jazdné pruhy sa na konci spájajú. Keď sa človek snaží zaradiť sa do prázdnejšieho radu, tak ho ľudia často blokujú, alebo ho vytrúbia. Týmto spôsobom vytvárajú dlhý rad a tiež vytvárajú dopravnú zápchu v pripájacích cestách.

Prečo sa vodiči neradia do dvoch radov súbežne? Veď to tak je napísané vo vyhláške.

Toto by nebolo až tak zlé, ale raz sa mi tam stala taká vec, že v rade, ktorý sa pripájal do pokračujúceho pruhu, blokovalo všetkých auto, ktoré malo pred sebou 200 metrov voľného miesta a šlo paralelne s autom v druhom rade. Auto sa nepripájalo, len vyslovene blokovalo jazdný pruh tak, aby autá išli súbežne. Vytvorila sa kolóna, ktorá zabraňovala vodičom vzadu odbočiť na iné smery.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoľko sa na Prístavnom moste spája viacero jazdných pruhov, trvalo 5 minút, kým som sa dostal na koniec radu a mohol sa pripojiť.

Majiteľ auta BA-xxxMY podľa môjho názoru porušil dva predpisy: Blokoval jazdný pruh a tým zabraňoval ostatným vodičom v jazde. Pripájať by sa mal na konci zipsovým spôsobom. Ako je možné takúto situáciu riešiť?"

Zväčšiť mapu

Miesto, ktoré popisuje Martin je označené dopravnou značkou C 22b. Znižuje sa tam počet jazdných pruhov. Na takom mieste platia pravidlá, ktoré sú definované zákonom o cestnej premávke v odseku 6 paragrafu 10.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

SkryťVypnúť reklamu

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Tam, kde sa zbiehajú jazdné pruhy podľa značky C 22b, musí vodič auta idúceho v jazdnom pruhu, ktorý nemá pokračovanie, dať prednosť vodičovi idúcemu v priebežnom jazdnom pruhu.

Pozrite si dopravné obmedzenia na mape.

Ak viete o obmedzení, ktoré na mape nie je, pridajte ho.

Zipsovanie, ktoré je popísané v odseku 10 paragrafu 10, sa povinne musí používať na miestach, kde je v jednom jazdnom pruhu prekážka alebo keď to oznamuje dopravná značka C30.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.

Na vjazde na Prístavný most je teda na vodičoch jazdiacich v pravom jazdnom pruhu, či vodičov v ľavom pustia do pravého. Toto si uvedomuje väčšina a preto sa zaraďujú do toho, ktorý pokračuje (pravý) a nie do toho, z ktorého by sa museli preradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na mieste, o ktorom píše Martin, tak môže vzniknúť problém: v pravom pruhu sa vytvorí taká kolóna v čase dopravnej špičky, že zablokuje výjazdy na iné smery. Zabrániť sa tomu dá naozaj len tak, že niektoré vozidlá sa vyberú do ľavého jazdného pruhu a na konci, kde sa znižuje počet jazdných pruhov, sa budú vodiči dobrovoľne púšťať zipsovaním.

Ideálne by bolo, keby správca cesty umiestnil na cestu dopravnú značku C 30 a prípadný problém s neochotou pustiť niekoho z ľavého jazdného pruhu do pravého by bol vyriešený.

Ďalší problém, o ktorom píše Martin, je správanie sa niektorých vodičov, ktorí blokujú ľavý jazdný pruh na vjazde na Prístavný most. Niektorí to robia úmyselne, niektorí nie. V každom prípade to komplikuje premávku. Martin nám k tejto situácii poslal náčrt:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie

j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

V prípade, že by sa prvý vodič v ľavom jazdnom pruhu posunul až na koniec ľavého jazdného pruhu, určite by to snahe o zvýšenie plynulosti cestnej premávky len pomohlo.

V každom prípade, ak budete v podobnej situácii ako Martin a pôjdete v jazdnom pruhu, ktorý sa pri zúžení končí, bez dopravnej značky C 30 ste to práve vy, kto musí dať prednosť vodičom v priebežnom jazdnom pruhu. Je len na dobrej vôli vôli vodičov, či v takom prípade budú akceptovať zipsovanie alebo nie.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 974
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 498
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 354
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 873
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 326
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 981
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 737
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 78 415
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 784
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 187
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 174
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 052
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 405
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 941
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 830
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu