SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Spotrebné dane sa zvýšili aj za Ficovej vlády

O spotrebných daniach toho už politici narozprávali. Pozrite si prehľad toho, ako je to naozaj. Mimochodom, ak sa zníži spotrebná daň z nafty, táto pohonná látka zlacnie o 11 centov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Článok bol zmenený. Nesprávne sme uviedli, že spotrebné dane na Slovensku boli do začiatku roku 2002 uvádzané v Sk za 1000 litrov. Do 31.12.2001 sa spotrebné dane z minerálnych olejov uvádzali v Sk za tonu. Preto sme dáta znovu prepočítali a na základe toho upravili grafy a článok od otázky "Boli naše spotrebné dane prakticky na najvyššej úrovni v únii?" Úprava dát však nemá vplyv na hodnoty uvádzané v článku a v grafoch od 1.1.2002 do dnes.

Premiér Robert Fico v pondelok sľúbil znížiť spotrebnú daň na naftu o 9 centov za liter. Ak sa zníži počet ministerstiev o dve. Ani termín nie je známy.

Predstavme si však, že sa sľub stane realitou. Znamenalo by to, že spotrebná daň sa zníži z 0,481 €/liter na 0,391 €/liter. V skutočnosti by však nafta zlacnela o viac ako 9 centov za liter, pretože zo spotrebných daní na naftu platí každý motorista aj 19% DPH.

Ak by sa teda na pumpách prejavilo úplné zníženie spotrebnej dane, nafta by zlacnela o 10,7 centu za liter.

Dnes je priemerná hodnota nafty na úrovni 1,141 €/liter. Po znížení spotrebnej dane by klesla na 1,034 €/liter. To by však z pohľadu krajín V4 a Rakúska bolo stále viac než v Poľsku a v Rakúsku.

Spotrebné dane na Slovensku v porovnaní s minimom určeným úniou

Spotrebné dane z benzínov na Slovensku sú dnes o 43,5% vyššie, ako minimálne určuje Európska únia na základe smernice 2003/96/ES.

Spotrebné dane z nafty boli u nás do konca minulého roka o 59,3% vyššie ako je minimum. Po novom roku sa táto hodnota znížila na 45,8%. Dôvodom je skutočnosť, že od 1. januára 2010 sa zvýšila podľa smernice EU najnižšia možná spotrebná daň na naftu z 0,303 €/liter na 0,330 €/liter.

Ak by sa Ficom sľúbené zníženie spotrebnej dane na naftu stalo skutočnosťou, potom by naša daň bola o 18,5% vyššia v porovnaní s minimom určeným úniou.

Boli naše spotrebné dane prakticky na najvyššej úrovni v únii?

Pri príležitosti oznámenia možného zníženia spotrebnej dane na naftu si premiér spomenul aj na predchádzajúcu vládu pod vedením Mikuláša Dzurindu. "Tá šesťkrát zvýšila spotrebnú daň a dostala ju prakticky na najvyššiu úroveň v Európskej únii," upozornil.

Navyše za Dzurindu, najvyššie za Fica

Dzurindove vlády zvýšili spotrebnú daň z benzínov 4-krát a raz ju znížili. Spotrebnú daň z nafty zvýšili 6-krát. Zníženie cien benzínov a jedno zvýšenie cien nafty však mala na svedomí úprava jednotky, v ktorých sa uvádzali spotrebné dane. V januári 2002 začal platiť nový zákon o spotrebných daniach z minerálnych olejov, ktorý zmenil dovtedy zaužívanú jednotku pri spotrebných daniach z Sk za tonu na Sk za 1000 litrov.

V auguste 2003, keď vláda Mikuláša Dzurindu zvýšila spotrebnú daň z benzínov o 3,10 Sk/liter, bola jej nová výška v porovnaní s vtedajšími členskými štátmi únie druhou najmenšou za Španielskom. V januári 2004 pribudlo do EU 10 nových krajín a v rozšírenej únii sme mali 10. najnižšie spotrebné dane z benzínov. Za nami bolo ďalších 15 štátov únie.

(kliknutím na graf sa zväčší)

Spotrebná daň z nafty sa zvyšovala takisto v auguste 2003. Narástla o 2,70 Sk/liter. Jej nová hodnota bola vyššia, než v deviatich krajinách únie z pätnástich. V roku 2004 sa aj Slovensko stalo členom EU spolu s ďalšími 9 krajinami. To nás posunulo na 17. miesto spomedzi 25 krajín únie.

Spotrebná daň z benzínov nebola nikdy "prakticky na najvyššej úrovni" a nie je tam ani teraz.

Až počas vlády Róberta Fica sa spotrebná daň z nafty dostala na druhú najvyššiu hodnotu v únii. Pomohla tomu nečinnosť vlády a výrazné zlepšovanie kurzu medzi korunou a eurom. V čase, keď sa premiérom stal Fico, bola spotrebná daň z nafty nižšia, než ju mali vo Veľkej Británii, vo Švédsku, v Holandsku, vo Francúzsku a v Nemecku.

(kliknutím na graf sa zväčší)

Kto, koľko-krát a o koľko zvýšil spotrebné dane?

Predseda strany Smer, RóbertFico, povedal v máji 2006, tesne pred tým, než sa dostal do vlády: "Je absurdné, že ľudia platia vďaka Miklošovi - pri reálnych príjmoch okolo 250 až 300 eur za mesiac - spotrebnú daň vyššiu, ako to požaduje legislatíva EÚ."

Všetky vlády Slovenska s výnimkou dvoch, spotrebné dane z pohonných látok iba zvyšovali. Ficova vláda ich ani raz nemenila a prvá Dzurindova ich raz znižovala pri benzínoch.

Vývoj výšky spotrebných daní na Slovensku prevedený z koruny na euro na obdobie celej histórie Slovenskej republiky ukazuje, že najmenej rástli spotrebné dane počas prvých troch vlád.

Za celé funkčné obdobie prvej Dzurindovej vlády sa spotrebná daň z benzínov zvýšila o 10,4 centu za liter, za druhej Dzurindovej vlády o 12,3 centu za liter a za Ficovej vlády do dnes o 11,2 centu za liter.

Spotrebná daň z nafty narástla počas prvej Dzurindovej vlády o 7,6 centu za liter, za druhej Dzurindovej vlády o 11 centov za liter a za Ficovej vlády do dnes o 10,4 centu za liter.

Len počas posledných dvoch vlád boli spotrebné dane z benzínov nad minimálnou úrovňou určenou Európskou úniou. Dovtedy byť nemuseli. Spotrebné dane z nafty sa nad minimom nachádzali už aj počas 1. Dzurindovej vlády.

Za 2. Dzurindovej vlády sa dane začali výraznejšie vzďaľovať od minimálnej úrovne určenej úniou. Pokračovalo to aj počas Ficovej vlády do zavedenia eura.

Zmeny sadzieb spotrebných daní z benzínov:

Od kedy platila spotrebná daň Výška spotrebnej dane (Sk/kg, Sk/liter) Výška spotrebnej dane (€/liter) Minimálna sadzba určená EU kurz Sk/€ Premiér
1.1.1993 9,39 Sk/kg 0,194 €/liter 0,287 €/liter 34,916 Vladimír Mečiar
1.8.1994 9,80 Sk/kg 0,185 €/liter 0,287 €/liter 38,132 Jozef Moravčík
1.8.1997 10,30 Sk/kg 0,198 €/liter 0,287 €/liter 37,461 Vladimír Mečiar
1.7.1999 13,30 Sk/kg 0,211 €/liter 0,287 €/liter 45,319 Mikuláš Dzurinda
1.1.2000 15,40 Sk/kg 0,261 €/liter 0,287 €/liter 42,458 Mikuláš Dzurinda
1.1.2002 11,80 Sk/liter 0,276 €/liter 0,287 €/liter 42,76 Mikuláš Dzurinda
1.1.2003 12,40 Sk/liter 0,297 €/liter 0,287 €/liter

41,722

Mikuláš Dzurinda
1.8.2003 15,50 Sk/liter 0,371 €/liter 0,287 €/liter 41,815 Mikuláš Dzurinda
1.1.2004 (zmena minima v EU) 15,50 Sk/liter 0,377 €/liter 0,359 €/liter 41,161 Mikuláš Dzurinda
1.1.2010 0,515 €/liter 0,359 €/liter 30,126 Róbert Fico

Zmeny sadzieb spotrebných daní z nafty:

Od kedy platila spotrebná daň Výška spotrebnej dane (Sk/kg, Sk/liter) Výška spotrebnej dane (€/liter) Minimálna sadzba určená EU kurz Sk/€ Premiér
1.1.1993 8,25 Sk/kg 0,198 €/liter 0,245 €/liter 34,916 Vladimír Mečiar
1.8.1994 9,00 Sk/kg 0,198 €/liter 0,245 €/liter 38,132 Jozef Moravčík
1.8.1997 9,50 Sk/kg 0,213 €/liter 0,245 €/liter 37,461 Vladimír Mečiar
1.1.1999 10,50 Sk/kg 0,204 €/liter 0,245 €/liter 43,29 Mikuláš Dzurinda
1.7.1999 12,50 Sk/kg 0,232 €/liter 0,245 €/liter 45,319 Mikuláš Dzurinda
1.1.2000 14,60 Sk/kg 0,289 €/liter 0,245 €/liter 42,458 Mikuláš Dzurinda
1.1.2002 11,20 Sk/liter 0,262 €/liter 0,245 €/liter 42,76 Mikuláš Dzurinda
1.1.2003 11,80 Sk/liter 0,283 €/liter 0,245 €/liter

41,722

Mikuláš Dzurinda
1.8.2003 14,50 Sk/liter 0,347 €/liter 0,245 €/liter 41,815 Mikuláš Dzurinda
1.1.2004 (zmena minima v EU)
14,50 Sk/liter 0,352 €/liter 0,302 €/liter 41,161 Mikuláš Dzurinda
31.12.2009
0,481 €/liter 0,302 €/liter 30,126 Róbert Fico
1.1.2010 (zmena minima v EU) 0,481 €/liter 0,330 €/liter 30,126 Róbert Fico
Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  5. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 591
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 585
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 549
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 311
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 218
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 889
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 283
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 517
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 400
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 377
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská v rukách polície.
Sam Bennett vyhral záverečnú etapu.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je 50 týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
CYNICKÁ OBLUDA

Zrodenie Borisa Kollára

V septembri 2015 sme sa všetci najviac báli utečeneckej krízy. Dnes vieme, že sme sa báli oprávnene, ale z nesprávnych príčin.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20