SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Kto má cúvať na úzkej ceste?

Predstavte si, že je pred vami úzka cesta. Dopravná značka vám prikazuje dať prednosť protiidúcim autám. Žiadne však nejde. Vy prejdete väčšinu úseku a zrazu sa pred vami ocitne auto, ktoré má prednosť. Kto bude cúvať?

Vlado: "Často jazdím autom po jednej úzkej ceste, kde prejde iba jedno auto. Je tam značka o prednosti protiidúceho auta. Avšak, ak vojdem na tú úzku cestu, nedovidím kvôli zákrute až na koniec tejto zúženej cesty. Stáva sa, že už som prešiel 70 percent uvedeného úseku a v tom ide auto oproti a domáha sa prednosti. To znamená, že chce, aby som cúval už prejdených 70 percent úseku. Kde je hranica, kedy sa musím ešte vrátiť z úzkej cesty, ak mi značka prikazuje Daj prednosť protiidúcemu vozidlu?"

Na mieste, ktoré popisuje Vlado, sa nachádza cesta označená týmito dopravnými značkami:

01.jpg

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

V zákone nie je definované, kto má komu ustúpiť pri akej prejdenej vzdialenosti. Hovorí sa tam len o prednosti. Prednosť však znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Potom v situácii, keď Vlado je ten, kto má dať prednosť, je jeho povinnosťou umožniť prejazd áut, ktoré majú prednosť. A je jedno, či prešiel 1 meter alebo mu do prejdenia úseku 1 meter chýba. To hovorí zákon. Takže, po správnosti, ak prešiel 70% úseku a oprotiidúce auto si vynucovalo prednosť, v práve bolo oprotiidúce auto. A preto, ak to ide len cúvaním, Vlado by mal dať protiidúcemu autu prednosť cúvaním.

a1.jpg
Ilustrácia toho, ako to môže vyzerať, keď sa vodiči áut nevidia,a pritom sa k sebe blížia
v zúženom úseku.

Hlavný problém pri Vladovej ceste je však to, že zúžený úsek nedáva možnosť zistiť vodičom, či niekto v úseku ide alebo nie. V takýchto prípadoch je ideálne, keď správca cesty rozmiestni na konce zúženého úseku semafor.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu.

Vladovi by sme odporúčali, aby na problém upozornil správcu komunikácie, pretože značky P 10 a P 11 možno na zúženom úseku použiť len vtedy, ak je dostatočne prehľadný. Len prehľadný úsek umožní vodičom rozhodnúť sa správne, kedy na taký úsek vojsť.

Potom nie je problém, aby tí, ktorí prídu k zúženému úseku a majú prednosť, nechali prejsť auto idúce zúženým miestom, aj keď nemusia. No tí, ktorí prídu k zúženému úseku a prednosť dávajú, si najskôr musia zistiť, či pred úsekom z opačnej strany nečaká auto, ktoré má prednosť.

Myslíme si, že ak by sa Vlado dostal na koniec úseku označeného dopravnými značkami P 10 a P 11, bolo by od vodiča majúceho prednosť zlomyseľné, ak by Vlada nepustil a nútil ho cúvať na začiatok cesty. Nehovoriac o tom, že cúvať smerom k neprehľadnej zákrute je nebezpečné a aj zakázané (§ 22, ods. 4).

Preto, ak ste na úzkej ceste a neprehľadný úsek je pred vami, nič nepokazíte, keď budete cúvať vy, aj keby ste prešli 70% úzkej cesty. Ak sa však autá idúce proti sebe tak, ako sa to stalo Vladovi, stretnú na úzkej ceste v úseku medzi neprehľadnými miestami, správne by bolo, ak by s veľkou opatrnosťou cúval (keď je to jediná možnosť sprejazdniť úsek) ten, čo nemal na vjazde na zúženú cestu prednosť.

Miroslav nám poslal fotografiu z jedného podzemného parkoviska obchodného centra. Vidno na nej dve dopravné značky. Jedna určuje prikázaný smer jazdy a ak by ste sa podľa nej riadili idúc rovno, prvé, čo by ste stretli, by bol zákaz vjazdu.

IMG00242.jpg

Na záver ešte otázka od Jozefa:

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť situáciu, že ak mám kruhový objazd, prečo musím na ňom odbočiť doprava? Prečo nemôžem ísť doľava? Napríklad, pri väčších kruháčoch s viac pruhami mi to už môže pripadať ako normálna križovatka a môžem sa pomýliť a ísť doľava."

Treba si uvedomiť, že kruhový objazd je vo svojej podstate súbor niekoľkých križovatiek, ktoré majú spoločné cestu v tvare kruhu alebo oválu. Každý kruhový objazd je označený dopravnou značkou C 7. V prípade, že tam taká značka nie je, nejde o kruhový objazd a vodič smie ísť aj vľavo, ak mu to dopravné značky nezakazujú.

04.jpgZnačka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.

Na základe definície dopravnej značky C 7 by sa vodič nemal pomýliť pred kruhovým objazdom a vojsť doň odbočením vľavo. Ak to vodič spraví, ocitne sa v protismere, čo sa môže chápať ako závažný dopravný priestupok. A za ten vám hrozí až dvojročný zákaz šoférovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 555
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 116
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 783
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 587
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 771
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 671
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 106
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 691
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


13 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  3. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  6. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 323
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 213
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 080
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 367
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu