SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Kto má cúvať na úzkej ceste?

Predstavte si, že je pred vami úzka cesta. Dopravná značka vám prikazuje dať prednosť protiidúcim autám. Žiadne však nejde. Vy prejdete väčšinu úseku a zrazu sa pred vami ocitne auto, ktoré má prednosť. Kto bude cúvať?

Vlado: "Často jazdím autom po jednej úzkej ceste, kde prejde iba jedno auto. Je tam značka o prednosti protiidúceho auta. Avšak, ak vojdem na tú úzku cestu, nedovidím kvôli zákrute až na koniec tejto zúženej cesty. Stáva sa, že už som prešiel 70 percent uvedeného úseku a v tom ide auto oproti a domáha sa prednosti. To znamená, že chce, aby som cúval už prejdených 70 percent úseku. Kde je hranica, kedy sa musím ešte vrátiť z úzkej cesty, ak mi značka prikazuje Daj prednosť protiidúcemu vozidlu?"

Na mieste, ktoré popisuje Vlado, sa nachádza cesta označená týmito dopravnými značkami:

01.jpg

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

V zákone nie je definované, kto má komu ustúpiť pri akej prejdenej vzdialenosti. Hovorí sa tam len o prednosti. Prednosť však znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Potom v situácii, keď Vlado je ten, kto má dať prednosť, je jeho povinnosťou umožniť prejazd áut, ktoré majú prednosť. A je jedno, či prešiel 1 meter alebo mu do prejdenia úseku 1 meter chýba. To hovorí zákon. Takže, po správnosti, ak prešiel 70% úseku a oprotiidúce auto si vynucovalo prednosť, v práve bolo oprotiidúce auto. A preto, ak to ide len cúvaním, Vlado by mal dať protiidúcemu autu prednosť cúvaním.

a1.jpg
Ilustrácia toho, ako to môže vyzerať, keď sa vodiči áut nevidia,a pritom sa k sebe blížia
v zúženom úseku.

Hlavný problém pri Vladovej ceste je však to, že zúžený úsek nedáva možnosť zistiť vodičom, či niekto v úseku ide alebo nie. V takýchto prípadoch je ideálne, keď správca cesty rozmiestni na konce zúženého úseku semafor.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu.

Vladovi by sme odporúčali, aby na problém upozornil správcu komunikácie, pretože značky P 10 a P 11 možno na zúženom úseku použiť len vtedy, ak je dostatočne prehľadný. Len prehľadný úsek umožní vodičom rozhodnúť sa správne, kedy na taký úsek vojsť.

Potom nie je problém, aby tí, ktorí prídu k zúženému úseku a majú prednosť, nechali prejsť auto idúce zúženým miestom, aj keď nemusia. No tí, ktorí prídu k zúženému úseku a prednosť dávajú, si najskôr musia zistiť, či pred úsekom z opačnej strany nečaká auto, ktoré má prednosť.

Myslíme si, že ak by sa Vlado dostal na koniec úseku označeného dopravnými značkami P 10 a P 11, bolo by od vodiča majúceho prednosť zlomyseľné, ak by Vlada nepustil a nútil ho cúvať na začiatok cesty. Nehovoriac o tom, že cúvať smerom k neprehľadnej zákrute je nebezpečné a aj zakázané (§ 22, ods. 4).

Preto, ak ste na úzkej ceste a neprehľadný úsek je pred vami, nič nepokazíte, keď budete cúvať vy, aj keby ste prešli 70% úzkej cesty. Ak sa však autá idúce proti sebe tak, ako sa to stalo Vladovi, stretnú na úzkej ceste v úseku medzi neprehľadnými miestami, správne by bolo, ak by s veľkou opatrnosťou cúval (keď je to jediná možnosť sprejazdniť úsek) ten, čo nemal na vjazde na zúženú cestu prednosť.

Miroslav nám poslal fotografiu z jedného podzemného parkoviska obchodného centra. Vidno na nej dve dopravné značky. Jedna určuje prikázaný smer jazdy a ak by ste sa podľa nej riadili idúc rovno, prvé, čo by ste stretli, by bol zákaz vjazdu.

IMG00242.jpg

Na záver ešte otázka od Jozefa:

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť situáciu, že ak mám kruhový objazd, prečo musím na ňom odbočiť doprava? Prečo nemôžem ísť doľava? Napríklad, pri väčších kruháčoch s viac pruhami mi to už môže pripadať ako normálna križovatka a môžem sa pomýliť a ísť doľava."

Treba si uvedomiť, že kruhový objazd je vo svojej podstate súbor niekoľkých križovatiek, ktoré majú spoločné cestu v tvare kruhu alebo oválu. Každý kruhový objazd je označený dopravnou značkou C 7. V prípade, že tam taká značka nie je, nejde o kruhový objazd a vodič smie ísť aj vľavo, ak mu to dopravné značky nezakazujú.

04.jpgZnačka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.

Na základe definície dopravnej značky C 7 by sa vodič nemal pomýliť pred kruhovým objazdom a vojsť doň odbočením vľavo. Ak to vodič spraví, ocitne sa v protismere, čo sa môže chápať ako závažný dopravný priestupok. A za ten vám hrozí až dvojročný zákaz šoférovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 673
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 708
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 586
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 857
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 492
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 237
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 383
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 086
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L