Vlado: "Často jazdím autom po jednej úzkej ceste, kde prejde iba jedno auto. Je tam značka o prednosti protiidúceho auta. Avšak, ak vojdem na tú úzku cestu, nedovidím kvôli zákrute až na koniec tejto zúženej cesty. Stáva sa, že už som prešiel 70 percent uvedeného úseku a v tom ide auto oproti a domáha sa prednosti. To znamená, že chce, aby som cúval už prejdených 70 percent úseku. Kde je hranica, kedy sa musím ešte vrátiť z úzkej cesty, ak mi značka prikazuje Daj prednosť protiidúcemu vozidlu?"
Na mieste, ktoré popisuje Vlado, sa nachádza cesta označená týmito dopravnými značkami:
Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.
Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.
V zákone nie je definované, kto má komu ustúpiť pri akej prejdenej vzdialenosti. Hovorí sa tam len o prednosti. Prednosť však znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".
Potom v situácii, keď Vlado je ten, kto má dať prednosť, je jeho povinnosťou umožniť prejazd áut, ktoré majú prednosť. A je jedno, či prešiel 1 meter alebo mu do prejdenia úseku 1 meter chýba. To hovorí zákon. Takže, po správnosti, ak prešiel 70% úseku a oprotiidúce auto si vynucovalo prednosť, v práve bolo oprotiidúce auto. A preto, ak to ide len cúvaním, Vlado by mal dať protiidúcemu autu prednosť cúvaním.
Ilustrácia toho, ako to môže vyzerať, keď sa vodiči áut nevidia,a pritom sa k sebe blížia
v zúženom úseku.
Hlavný problém pri Vladovej ceste je však to, že zúžený úsek nedáva možnosť zistiť vodičom, či niekto v úseku ide alebo nie. V takýchto prípadoch je ideálne, keď správca cesty rozmiestni na konce zúženého úseku semafor.
Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu.
Vladovi by sme odporúčali, aby na problém upozornil správcu komunikácie, pretože značky P 10 a P 11 možno na zúženom úseku použiť len vtedy, ak je dostatočne prehľadný. Len prehľadný úsek umožní vodičom rozhodnúť sa správne, kedy na taký úsek vojsť.
Potom nie je problém, aby tí, ktorí prídu k zúženému úseku a majú prednosť, nechali prejsť auto idúce zúženým miestom, aj keď nemusia. No tí, ktorí prídu k zúženému úseku a prednosť dávajú, si najskôr musia zistiť, či pred úsekom z opačnej strany nečaká auto, ktoré má prednosť.
Myslíme si, že ak by sa Vlado dostal na koniec úseku označeného dopravnými značkami P 10 a P 11, bolo by od vodiča majúceho prednosť zlomyseľné, ak by Vlada nepustil a nútil ho cúvať na začiatok cesty. Nehovoriac o tom, že cúvať smerom k neprehľadnej zákrute je nebezpečné a aj zakázané (§ 22, ods. 4).
Preto, ak ste na úzkej ceste a neprehľadný úsek je pred vami, nič nepokazíte, keď budete cúvať vy, aj keby ste prešli 70% úzkej cesty. Ak sa však autá idúce proti sebe tak, ako sa to stalo Vladovi, stretnú na úzkej ceste v úseku medzi neprehľadnými miestami, správne by bolo, ak by s veľkou opatrnosťou cúval (keď je to jediná možnosť sprejazdniť úsek) ten, čo nemal na vjazde na zúženú cestu prednosť.
Miroslav nám poslal fotografiu z jedného podzemného parkoviska obchodného centra. Vidno na nej dve dopravné značky. Jedna určuje prikázaný smer jazdy a ak by ste sa podľa nej riadili idúc rovno, prvé, čo by ste stretli, by bol zákaz vjazdu.
Na záver ešte otázka od Jozefa:
Jozef: "Mohli by ste vysvetliť situáciu, že ak mám kruhový objazd, prečo musím na ňom odbočiť doprava? Prečo nemôžem ísť doľava? Napríklad, pri väčších kruháčoch s viac pruhami mi to už môže pripadať ako normálna križovatka a môžem sa pomýliť a ísť doľava."
Treba si uvedomiť, že kruhový objazd je vo svojej podstate súbor niekoľkých križovatiek, ktoré majú spoločné cestu v tvare kruhu alebo oválu. Každý kruhový objazd je označený dopravnou značkou C 7. V prípade, že tam taká značka nie je, nejde o kruhový objazd a vodič smie ísť aj vľavo, ak mu to dopravné značky nezakazujú.
Značka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.
Na základe definície dopravnej značky C 7 by sa vodič nemal pomýliť pred kruhovým objazdom a vojsť doň odbočením vľavo. Ak to vodič spraví, ocitne sa v protismere, čo sa môže chápať ako závažný dopravný priestupok. A za ten vám hrozí až dvojročný zákaz šoférovať.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.