SME

Kto má cúvať na úzkej ceste?

Predstavte si, že je pred vami úzka cesta. Dopravná značka vám prikazuje dať prednosť protiidúcim autám. Žiadne však nejde. Vy prejdete väčšinu úseku a zrazu sa pred vami ocitne auto, ktoré má prednosť. Kto bude cúvať?

Vlado: "Často jazdím autom po jednej úzkej ceste, kde prejde iba jedno auto. Je tam značka o prednosti protiidúceho auta. Avšak, ak vojdem na tú úzku cestu, nedovidím kvôli zákrute až na koniec tejto zúženej cesty. Stáva sa, že už som prešiel 70 percent uvedeného úseku a v tom ide auto oproti a domáha sa prednosti. To znamená, že chce, aby som cúval už prejdených 70 percent úseku. Kde je hranica, kedy sa musím ešte vrátiť z úzkej cesty, ak mi značka prikazuje Daj prednosť protiidúcemu vozidlu?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na mieste, ktoré popisuje Vlado, sa nachádza cesta označená týmito dopravnými značkami:

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

V zákone nie je definované, kto má komu ustúpiť pri akej prejdenej vzdialenosti. Hovorí sa tam len o prednosti. Prednosť však znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

SkryťVypnúť reklamu

Potom v situácii, keď Vlado je ten, kto má dať prednosť, je jeho povinnosťou umožniť prejazd áut, ktoré majú prednosť. A je jedno, či prešiel 1 meter alebo mu do prejdenia úseku 1 meter chýba. To hovorí zákon. Takže, po správnosti, ak prešiel 70% úseku a oprotiidúce auto si vynucovalo prednosť, v práve bolo oprotiidúce auto. A preto, ak to ide len cúvaním, Vlado by mal dať protiidúcemu autu prednosť cúvaním.

Ilustrácia toho, ako to môže vyzerať, keď sa vodiči áut nevidia,a pritom sa k sebe blížia
v zúženom úseku.

Hlavný problém pri Vladovej ceste je však to, že zúžený úsek nedáva možnosť zistiť vodičom, či niekto v úseku ide alebo nie. V takýchto prípadoch je ideálne, keď správca cesty rozmiestni na konce zúženého úseku semafor.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu.

SkryťVypnúť reklamu

Vladovi by sme odporúčali, aby na problém upozornil správcu komunikácie, pretože značky P 10 a P 11 možno na zúženom úseku použiť len vtedy, ak je dostatočne prehľadný. Len prehľadný úsek umožní vodičom rozhodnúť sa správne, kedy na taký úsek vojsť.

Potom nie je problém, aby tí, ktorí prídu k zúženému úseku a majú prednosť, nechali prejsť auto idúce zúženým miestom, aj keď nemusia. No tí, ktorí prídu k zúženému úseku a prednosť dávajú, si najskôr musia zistiť, či pred úsekom z opačnej strany nečaká auto, ktoré má prednosť.

Myslíme si, že ak by sa Vlado dostal na koniec úseku označeného dopravnými značkami P 10 a P 11, bolo by od vodiča majúceho prednosť zlomyseľné, ak by Vlada nepustil a nútil ho cúvať na začiatok cesty. Nehovoriac o tom, že cúvať smerom k neprehľadnej zákrute je nebezpečné a aj zakázané (§ 22, ods. 4).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto, ak ste na úzkej ceste a neprehľadný úsek je pred vami, nič nepokazíte, keď budete cúvať vy, aj keby ste prešli 70% úzkej cesty. Ak sa však autá idúce proti sebe tak, ako sa to stalo Vladovi, stretnú na úzkej ceste v úseku medzi neprehľadnými miestami, správne by bolo, ak by s veľkou opatrnosťou cúval (keď je to jediná možnosť sprejazdniť úsek) ten, čo nemal na vjazde na zúženú cestu prednosť.

Miroslav nám poslal fotografiu z jedného podzemného parkoviska obchodného centra. Vidno na nej dve dopravné značky. Jedna určuje prikázaný smer jazdy a ak by ste sa podľa nej riadili idúc rovno, prvé, čo by ste stretli, by bol zákaz vjazdu.

Na záver ešte otázka od Jozefa:

Jozef: "Mohli by ste vysvetliť situáciu, že ak mám kruhový objazd, prečo musím na ňom odbočiť doprava? Prečo nemôžem ísť doľava? Napríklad, pri väčších kruháčoch s viac pruhami mi to už môže pripadať ako normálna križovatka a môžem sa pomýliť a ísť doľava."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba si uvedomiť, že kruhový objazd je vo svojej podstate súbor niekoľkých križovatiek, ktoré majú spoločné cestu v tvare kruhu alebo oválu. Každý kruhový objazd je označený dopravnou značkou C 7. V prípade, že tam taká značka nie je, nejde o kruhový objazd a vodič smie ísť aj vľavo, ak mu to dopravné značky nezakazujú.

Značka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.

Na základe definície dopravnej značky C 7 by sa vodič nemal pomýliť pred kruhovým objazdom a vojsť doň odbočením vľavo. Ak to vodič spraví, ocitne sa v protismere, čo sa môže chápať ako závažný dopravný priestupok. A za ten vám hrozí až dvojročný zákaz šoférovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 080
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 693
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 587
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 566
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 422
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 957
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 903
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 225
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


8
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 2
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  3. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  4. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  5. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  6. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  7. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  8. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 572
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 998
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 586
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 060
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 384
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 445
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 054
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 809
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu