BRATISLAVA.
"Dopravcovia skrátka budú jazdiť tankovať na Slovensko, pretože sa im to vyplatí. Česká republika tak vinou zvýšenia spotrebnej dane za začiatku tohto roka nakoniec vyberie menej," povedal hovorca Česmadu Bohemia Martin Felix. "Obávam sa, že to bude rana pre český štátny rozpočet," dodal pre Mediafax Felix.
České ministerstvo financií však Felixove obavy nezdieľa. "Nedomnievame sa, že by prípadné zníženie spotrebnej dane na pohonné hmoty na Slovensku spôsobilo hromadné výjazdy tankujúcich na Slovensko a práve tak sa nedomnievame, že zvýšenie spotrebnej dane v ČR povedie k menšiemu výberu dane.
Výber daní z pohonných hmôt bude omnoho viac záležať na skutočnom vývoji ekonomiky v tomto roku,“ povedal agentúre Mediafax hovorca českého ministerstva financií Ondřej Jakob.
Spotrebná daň z nafty by sa mala v SR ešte do konca tohto mesiaca znížiť zo súčasných 0,481 eura za liter na 0,391 eura za liter. V praxi by sa tak ceny nafty na čerpacích staniciach mali znížiť z 1,14 eura za liter na 1,01 eura za liter. To by bolo menej ako v Českej republike, kde je teraz priemerná cena nafty 28,68 CZK za liter.
Aj maďarských dopravcov bude lákať nižšia cena nafty
Maďarskí dopravcovia so závisťou sledujú, že ich slovenským kolegom sa podarilo dosiahnuť zníženie spotrebnej dane na naftu. Pre TASR to dnes povedal zástupca generálneho tajomníka Združenia maďarských cestných dopravcov (MKFE) Gágor Karmos, podľa ktorého je možné, že o lacnejšiu naftu na Slovensku prejavia záujem dopravcovia z iných krajín, medzi nimi aj maďarskí.
Karmos poznamenal, že ide o veľmi významné zníženie spotrebnej dane.
Vývoj situácie na Slovensku okolo zavedenia elektronického mýta sledovalo MKFE veľmi pozorne, informácie získavalo zo slovenského združenia dopravcov ČESMAD Slovensko.
"Nášmu rezortu dopravy sme my sami avizovali, prostredníctvom našej slovenskej partnerskej organizácie aj smerom k slovenskej vláde, že aj maďarskí prepravcovia cítili, že v súvislosti so zavedením elektronického mýta Slovensko nebolo patrične pripravené," konštatoval a privítal tú skutočnosť, že v prechodnom období do 1. februára bolo pozastavené spoplatnenie niektorých úsekov.
"Zníženie spotrebnej dane nafty na tlak slovenských dopravcov sledujeme s určitou závisťou, totiž aj MKFE sa priebežne pokúša rokovať, vyjednávať, prostredníctvom médií upozorňovať zákonodarcov Maďarskej republiky, že aj u nás je enormne vysoká spotrebná daň. Domnievame sa, že vyhlásenie slovenského premiéra svedčí o patričnej rozvážnosti, pretože tým dosiahnu, že slovenskí dopravcovia budú tankovať doma," zdôraznil.
Podľa jeho vyjadrenia sa môže stať, že aj dopravcovia iných krajín sa rozhodnú po 1. februári pre čerpanie pohonných látok na Slovensku. Medzi nimi aj maďarskí, pokiaľ budú mať tranzit cez Slovensko, prípadne cieľom ich dopravnej úlohy bude Slovensko.
"Myslíme si, že ak parlament túto zmenu prijme, významnou mierou zlepšia konkurencieschopnosť vlastných dopravcov. Zostáva nám iba nádej, že podobný krok sa nám podarí dosiahnuť aj u maďarskej vlády," uzavrel zástupca.
Zníženie spotrebnej dane náklady na mýto podľa Fica vykompenzuje
Dopady zavedenia elektronického mýtneho systému po avizovanom znížení spotrebnej dane na naftu budú pre podnikateľov z pohľadu nákladov prakticky nulové.
Skonštatoval to predseda vlády Robert Fico po utorňajšom stretnutí s odchádzajúcim guvernérom Národnej banky Slovenska Ivanom Šramkom a ďalšími členmi bankovej rady.
"Odhad, ktorý dnes prezentovali predstavitelia bankovej rady sa stotožňuje s našim odhadom, že po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dopady zavedenia elektronického mýta sa blížia k nule. Malo by to byť absolútne vykompenzované," povedal Fico s tým, že diskusie o navýšení cien niektorých tovarov z dôvodu zavedenia mýtneho systému sú preto neopodstatnené.
Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu
Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."
Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.