SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

České kamióny budú jazdiť tankovať na Slovensko

Združenie automobilových dopravcov Česmad Bohemia predpokladá, že po avizovanom znížení spotrebnej dane na naftu budú českí dopravcovia jazdiť tankovať túto pohonnú hmotu na Slovensko.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA.

"Dopravcovia skrátka budú jazdiť tankovať na Slovensko, pretože sa im to vyplatí. Česká republika tak vinou zvýšenia spotrebnej dane za začiatku tohto roka nakoniec vyberie menej," povedal hovorca Česmadu Bohemia Martin Felix. "Obávam sa, že to bude rana pre český štátny rozpočet," dodal pre Mediafax Felix.

České ministerstvo financií však Felixove obavy nezdieľa. "Nedomnievame sa, že by prípadné zníženie spotrebnej dane na pohonné hmoty na Slovensku spôsobilo hromadné výjazdy tankujúcich na Slovensko a práve tak sa nedomnievame, že zvýšenie spotrebnej dane v ČR povedie k menšiemu výberu dane.

Výber daní z pohonných hmôt bude omnoho viac záležať na skutočnom vývoji ekonomiky v tomto roku,“ povedal agentúre Mediafax hovorca českého ministerstva financií Ondřej Jakob.

Spotrebná daň z nafty by sa mala v SR ešte do konca tohto mesiaca znížiť zo súčasných 0,481 eura za liter na 0,391 eura za liter. V praxi by sa tak ceny nafty na čerpacích staniciach mali znížiť z 1,14 eura za liter na 1,01 eura za liter. To by bolo menej ako v Českej republike, kde je teraz priemerná cena nafty 28,68 CZK za liter.

Aj maďarských dopravcov bude lákať nižšia cena nafty

Maďarskí dopravcovia so závisťou sledujú, že ich slovenským kolegom sa podarilo dosiahnuť zníženie spotrebnej dane na naftu. Pre TASR to dnes povedal zástupca generálneho tajomníka Združenia maďarských cestných dopravcov (MKFE) Gágor Karmos, podľa ktorého je možné, že o lacnejšiu naftu na Slovensku prejavia záujem dopravcovia z iných krajín, medzi nimi aj maďarskí.

Karmos poznamenal, že ide o veľmi významné zníženie spotrebnej dane.

Vývoj situácie na Slovensku okolo zavedenia elektronického mýta sledovalo MKFE veľmi pozorne, informácie získavalo zo slovenského združenia dopravcov ČESMAD Slovensko.

"Nášmu rezortu dopravy sme my sami avizovali, prostredníctvom našej slovenskej partnerskej organizácie aj smerom k slovenskej vláde, že aj maďarskí prepravcovia cítili, že v súvislosti so zavedením elektronického mýta Slovensko nebolo patrične pripravené," konštatoval a privítal tú skutočnosť, že v prechodnom období do 1. februára bolo pozastavené spoplatnenie niektorých úsekov.

"Zníženie spotrebnej dane nafty na tlak slovenských dopravcov sledujeme s určitou závisťou, totiž aj MKFE sa priebežne pokúša rokovať, vyjednávať, prostredníctvom médií upozorňovať zákonodarcov Maďarskej republiky, že aj u nás je enormne vysoká spotrebná daň. Domnievame sa, že vyhlásenie slovenského premiéra svedčí o patričnej rozvážnosti, pretože tým dosiahnu, že slovenskí dopravcovia budú tankovať doma," zdôraznil.

Podľa jeho vyjadrenia sa môže stať, že aj dopravcovia iných krajín sa rozhodnú po 1. februári pre čerpanie pohonných látok na Slovensku. Medzi nimi aj maďarskí, pokiaľ budú mať tranzit cez Slovensko, prípadne cieľom ich dopravnej úlohy bude Slovensko.

"Myslíme si, že ak parlament túto zmenu prijme, významnou mierou zlepšia konkurencieschopnosť vlastných dopravcov. Zostáva nám iba nádej, že podobný krok sa nám podarí dosiahnuť aj u maďarskej vlády," uzavrel zástupca.

Zníženie spotrebnej dane náklady na mýto podľa Fica vykompenzuje

Dopady zavedenia elektronického mýtneho systému po avizovanom znížení spotrebnej dane na naftu budú pre podnikateľov z pohľadu nákladov prakticky nulové.

Skonštatoval to predseda vlády Robert Fico po utorňajšom stretnutí s odchádzajúcim guvernérom Národnej banky Slovenska Ivanom Šramkom a ďalšími členmi bankovej rady.

"Odhad, ktorý dnes prezentovali predstavitelia bankovej rady sa stotožňuje s našim odhadom, že po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dopady zavedenia elektronického mýta sa blížia k nule. Malo by to byť absolútne vykompenzované," povedal Fico s tým, že diskusie o navýšení cien niektorých tovarov z dôvodu zavedenia mýtneho systému sú preto neopodstatnené.

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 390
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 258
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 981
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 901
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 954
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 1 h

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


2 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 5 h
Ukrajinskí vojaci pokračujú v postupe na juhu a východe krajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


3 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 742
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 422
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 123
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 370
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 889
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 243
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu