SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Dopravcovia chcú cesty I. triedy bez mýta

Odchodom z Rožňavskej dopravcovia nekončia. Žiadajú, aby mýto nebolo na cestách prvej triedy okrem tých, ktoré idú súbežne s diaľnicou alebo smerujú z hraničných priechodov.

BRATISLAVA. Dočasné nulové mýto na cestách I. triedy začne platiť od štvrtka. Je to jeden z ústupkov premiéra Roberta Fica, ku ktorým ho pritlačili protestujúci dopravcovia. Premiér chce aj to, aby sa do konca januára vyriešil problém, že mýtny systém nespravodlivo započítava dopravcom celé úseky, hoci prešli len časť z nich.

Dopravcovia ústupky premiéra však za veľké víťazstvo nepovažujú. „Stiahli sme tvrdé zbrane z ulíc, sadneme si opäť za rokovací stôl. Máme dva týždne na to, aby sme legálnou formou dokázali, že mýto je nesystémové a nepripravené," povedal Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia chcú teraz presadiť, aby sa zrušilo mýto na cestách I. triedy, lebo likviduje domácich dopravcov. „To znamená, že cesty, ktoré privedú zahraničného dopravcu k rýchlostnej ceste, nech sa platia. Ale cesta v Martine, kde sa vozí drevo, tá nech sa neplatí. Lebo z Martina do Kremnice nepôjde nijaký zahraničný dopravca a domáceho to likviduje," povedal Rudolf Páleš z Únie autodopravcov.

Rozseknutie úsekov podľa dopravcov nepomôže

Aby začalo platiť nulové mýto na cestách I. triedy, ministerstvo dopravy musí ešte pripraviť zmeny vo vyhláške, aby platila od štvrtka. Ministerstvo má potom dva týždne na to, aby rozčlenilo terajšie spoplatnené úseky ciest na menšie časti. Namiesto 850 ich bude po novom 1092.

„Všetky spomínané sporné úseky, ktorých je z nášho pohľadu zhruba 45, budú rozčlenené do konca januára tak, aby bol uplatnený systém spravodlivého spoplatnenia týchto ciest," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia však tvrdia, že nasekaním ďalších úsekov sa problém s mýtom nevyrieši. Trvajú na tom, aby sa platilo za prejazdené kilometre, nie za úseky. „Vždy niekto doplatí za to, že zaplatí za väčšiu časť úseku, ako naozaj prejazdil. Cesty majú veľa výjazdov. Ak to neurobia systémovo platením za kilometre, mýto nebude fungovať," povedal Poláček.

Nezrovnalosti

Minister dopravy Ľubomír Vážny ešte pred týždňom tvrdil, že mýto funguje veľmi dobre. No prax ukázala, že dopravcovia si nemajú ako vypočítať výšku mýta, lebo mýtna kalkulačka neuvádza presné ceny. Mýto sa započítalo aj niektorým dopravcom, ktorí prechádzali len cez most ponad spoplatnený úsek.

„Išli sme cestou 1/18 z Považskej Bystrice do Ružomberka a stiahlo nám to aj za diaľničný úsek D2 z Liptovského Mikuláša do Popradu," hovorí autodopravca Ľuboslav Kristel.

Skryť Vypnúť reklamu

Jasnú odpoveď, či si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uplatní voči SkyTollu sankcie pre technické nedostatky mýta, sme včera nedostali.

„V prípade, že diaľničná spoločnosť zistí, že bola porušená zmluva zo strany spoločnosti SkyToll, je na manažmente NDS, aby sa rozhodol, v akej miere uplatní svoje práva vyplývajúce zo zmluvy," povedal hovorca NDS Marián Jánošík.

Premiér nariadil aj to, aby sa spoplatnené úseky do konca júna označili. Informáciu o tom, koľko to bude stáť, sme od ministerstva dopravy včera nezískali.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 742
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 003
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 919
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 422
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 278
  6. Aká je chémia vôní 9 259
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 256
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 639
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 487
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 033
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021