SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Dopravcovia chcú cesty I. triedy bez mýta

Odchodom z Rožňavskej dopravcovia nekončia. Žiadajú, aby mýto nebolo na cestách prvej triedy okrem tých, ktoré idú súbežne s diaľnicou alebo smerujú z hraničných priechodov.

BRATISLAVA. Dočasné nulové mýto na cestách I. triedy začne platiť od štvrtka. Je to jeden z ústupkov premiéra Roberta Fica, ku ktorým ho pritlačili protestujúci dopravcovia. Premiér chce aj to, aby sa do konca januára vyriešil problém, že mýtny systém nespravodlivo započítava dopravcom celé úseky, hoci prešli len časť z nich.

Dopravcovia ústupky premiéra však za veľké víťazstvo nepovažujú. „Stiahli sme tvrdé zbrane z ulíc, sadneme si opäť za rokovací stôl. Máme dva týždne na to, aby sme legálnou formou dokázali, že mýto je nesystémové a nepripravené," povedal Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia chcú teraz presadiť, aby sa zrušilo mýto na cestách I. triedy, lebo likviduje domácich dopravcov. „To znamená, že cesty, ktoré privedú zahraničného dopravcu k rýchlostnej ceste, nech sa platia. Ale cesta v Martine, kde sa vozí drevo, tá nech sa neplatí. Lebo z Martina do Kremnice nepôjde nijaký zahraničný dopravca a domáceho to likviduje," povedal Rudolf Páleš z Únie autodopravcov.

Rozseknutie úsekov podľa dopravcov nepomôže

Aby začalo platiť nulové mýto na cestách I. triedy, ministerstvo dopravy musí ešte pripraviť zmeny vo vyhláške, aby platila od štvrtka. Ministerstvo má potom dva týždne na to, aby rozčlenilo terajšie spoplatnené úseky ciest na menšie časti. Namiesto 850 ich bude po novom 1092.

„Všetky spomínané sporné úseky, ktorých je z nášho pohľadu zhruba 45, budú rozčlenené do konca januára tak, aby bol uplatnený systém spravodlivého spoplatnenia týchto ciest," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia však tvrdia, že nasekaním ďalších úsekov sa problém s mýtom nevyrieši. Trvajú na tom, aby sa platilo za prejazdené kilometre, nie za úseky. „Vždy niekto doplatí za to, že zaplatí za väčšiu časť úseku, ako naozaj prejazdil. Cesty majú veľa výjazdov. Ak to neurobia systémovo platením za kilometre, mýto nebude fungovať," povedal Poláček.

Nezrovnalosti

Minister dopravy Ľubomír Vážny ešte pred týždňom tvrdil, že mýto funguje veľmi dobre. No prax ukázala, že dopravcovia si nemajú ako vypočítať výšku mýta, lebo mýtna kalkulačka neuvádza presné ceny. Mýto sa započítalo aj niektorým dopravcom, ktorí prechádzali len cez most ponad spoplatnený úsek.

„Išli sme cestou 1/18 z Považskej Bystrice do Ružomberka a stiahlo nám to aj za diaľničný úsek D2 z Liptovského Mikuláša do Popradu," hovorí autodopravca Ľuboslav Kristel.

Skryť Vypnúť reklamu

Jasnú odpoveď, či si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uplatní voči SkyTollu sankcie pre technické nedostatky mýta, sme včera nedostali.

„V prípade, že diaľničná spoločnosť zistí, že bola porušená zmluva zo strany spoločnosti SkyToll, je na manažmente NDS, aby sa rozhodol, v akej miere uplatní svoje práva vyplývajúce zo zmluvy," povedal hovorca NDS Marián Jánošík.

Premiér nariadil aj to, aby sa spoplatnené úseky do konca júna označili. Informáciu o tom, koľko to bude stáť, sme od ministerstva dopravy včera nezískali.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Home (ale aj) Office
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  2. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  3. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  4. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  5. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  6. Poznanie
  7. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  10. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 877
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 760
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 371
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 826
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 444
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 175
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 173
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 685
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 318
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 000
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Komentár Zuzany Kepplovej

Kollárovi prekáža bulvár. Ale odkedy?

Nestal sa z Borisa náhodou politik?

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.