BRATISLAVA. Premiér Robert Fico už začiatkom decembra uvažoval o znížení spotrebnej dane na naftu. Vyhlásil to včera prezident Ivan Gašparovič na mimoriadnom brífingu s premiérom a predsedom parlamentu.
„Začiatkom decembra som mal stretnutie s premiérom, kde sme hovorili o možnosti zníženia spotrebnej dane.
Čiže vedel som, o čom premiér rozmýšľa a čo chce prezentovať, urýchliť a pripraviť," povedal prezident.
Premiér Fico však musel v takom prípade zmeniť názor. Začiatkom januára dal totiž jasne najavo, že so spotrebnými daňami hýbať nemá v pláne. „Nech si uvedomia, že je svetová hospodárska kríza. Štát má obrovské povinnosti. My sme spotrebné dane ani raz nezvyšovali," odkazoval dopravcom.
Hrušky a jablká
Zníženie spotrebnej dane z nafty o deväť centov na liter oznámil Fico v pondelok. Včera sa už snažil ľudí presvedčiť, že nepodľahol tlaku dopravcov, ale tým iniciatívne predišiel zdražovaniu. To hrozí pre drahé a zle pripravené mýto.
„Po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dosahy zavedenia elektronického mýta na ceny sa blížia k nule," povedal premiér.
V Únii autodopravcov, ktorá dotlačila premiéra k viacerým ústupkom, nechápavo krútia hlavami. „Je to neodborné vyjadrenie, premiér mieša hrušky s jablkami," povedal člen vedenia únie Rudolf Páleš. Každé zníženie dane z nafty o 10 centov podľa neho znižuje kilometrový náklad prepravcov len o 3 centy.
Pritom kamión, ktorý má nad 12 ton, zaplatí za kilometer diaľnice mýto zhruba 20 centov a ciest prvej triedy 15 centov, čo je niekoľkonásobne viac ako vlani, keď boli ešte diaľničné nálepky.
Tie k prepravným nákladom pridávali približne 1,1 centa. Cestu vyše 12-tonového kamióna z Bratislavy do Žiliny nálepka predražila o vyše dve eurá, mýto však až o 40 eur.
Zavedenie mýta najviac poznačí cenu cestovných lístkov. Autobusové spoločnosti aj napriek poklesu dane z nafty avizujú zdraženie medzimestskej dopravy okolo desiatich percent. „Bude to od 8 do 10 percent," povedal včera šéf prepravcu Eurobus Ľubomír Gerši.
O zdražení hovorí aj Slovak Lines. „Predpokladáme, že cestovné by mohlo stúpnuť v priemere okolo desať percent," povedala hovorkyňa firmy Eva Vozárová. Slovak Lines účtuje v súčasnosti za cestu z Bratislavy do Košíc 19 eur. Dosahy drahého mýta sa aj po znížení spotrebnej dane z nafty nevyhnú ani potravinám a ostatným tovarom.
Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš si myslí, že mýto môže zvýšiť ceny v priemere najviac o dve percentá. No nepredpokladá, že zdraženie príde v dohľadnom čase. „Serióznejšie informácie o zvýšení cien budú známe až na konci štvrťroka," povedal Orgonáš.
Viac ako na doraz
Nižšia daň z nafty by podľa ministerstva financií mala z rozpočtu vziať asi 100 miliónov eur. Tie chce vláda nahradiť šetrením na ministerstvách a zrušením dvoch z nich. Takto chce zachovať, aby sa deficit verejných financií nezvýšil a zostal tento rok na plánovaných 5,5 percenta HDP. Ktoré ministerstvá skončia, nie je jasné.
Nie je jasné ani to, na čom budú šetriť rezorty, ktoré prežijú. Pri schvaľovaní rozpočtu na tento rok si totiž vláda naplánovala, že zoškrtá bežné a kapitálové výdavky ministerstiev o vyše 700 miliónov eur. A už vtedy premiér Fico hovoril, že rezorty pôjdu na doraz. „Bude sa šetriť ešte viac," reagoval hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či sa dá šetriť viac, keď sa má ísť na doraz.
Ekonómovia, ktorí zníženie spotrebnej dane vítajú, kritizujú spôsob šetrenia. „Obavám sa, že jednoduché zrušenie ministerstiev nemusí bez potrebných reforiem stačiť," povedal ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth. A nepomôže ani to, ak sa naplnia slová maďarských a českých prepravcov, ktorí avizujú, že po znížení dane k nám budú chodiť tankovať naftu, pretože to bude výhodnejšie.
V súčasnosti sa za hranicami oplatí tankovať našim dopravcom. Ekonóm inštitútu Iness Radovan Ďurana očakáva, že rozpočet príde pre nižšiu daň až o 130 miliónov eur.
Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu
Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."
Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.