SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Nižšia spotrebná daň ceny nestopne

Premiér Robert Fico tvrdí, že mýto ceny nezvýši. Má tomu zabrániť nižšia daň. Dopravcovia hovoria, že premiér zavádza. Na zdraženie pripravujú ľudí aj obchodníci.

Daň z nafty klesne, no nie je jasné kedy.Daň z nafty klesne, no nie je jasné kedy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico už začiatkom decembra uvažoval o znížení spotrebnej dane na naftu. Vyhlásil to včera prezident Ivan Gašparovič na mimoriadnom brífingu s premiérom a predsedom parlamentu.

„Začiatkom decembra som mal stretnutie s premiérom, kde sme hovorili o možnosti zníženia spotrebnej dane.

Čiže vedel som, o čom premiér rozmýšľa a čo chce prezentovať, urýchliť a pripraviť," povedal prezident.

Premiér Fico však musel v takom prípade zmeniť názor. Začiatkom januára dal totiž jasne najavo, že so spotrebnými daňami hýbať nemá v pláne. „Nech si uvedomia, že je svetová hospodárska kríza. Štát má obrovské povinnosti. My sme spotrebné dane ani raz nezvyšovali," odkazoval dopravcom.

Hrušky a jablká

Zníženie spotrebnej dane z nafty o deväť centov na liter oznámil Fico v pondelok. Včera sa už snažil ľudí presvedčiť, že nepodľahol tlaku dopravcov, ale tým iniciatívne predišiel zdražovaniu. To hrozí pre drahé a zle pripravené mýto.

„Po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dosahy zavedenia elektronického mýta na ceny sa blížia k nule," povedal premiér.

V Únii autodopravcov, ktorá dotlačila premiéra k viacerým ústupkom, nechápavo krútia hlavami. „Je to neodborné vyjadrenie, premiér mieša hrušky s jablkami," povedal člen vedenia únie Rudolf Páleš. Každé zníženie dane z nafty o 10 centov podľa neho znižuje kilometrový náklad prepravcov len o 3 centy.

Pritom kamión, ktorý má nad 12 ton, zaplatí za kilometer diaľnice mýto zhruba 20 centov a ciest prvej triedy 15 centov, čo je niekoľkonásobne viac ako vlani, keď boli ešte diaľničné nálepky.

Tie k prepravným nákladom pridávali približne 1,1 centa. Cestu vyše 12-tonového kamióna z Bratislavy do Žiliny nálepka predražila o vyše dve eurá, mýto však až o 40 eur.

Zavedenie mýta najviac poznačí cenu cestovných lístkov. Autobusové spoločnosti aj napriek poklesu dane z nafty avizujú zdraženie medzimestskej dopravy okolo desiatich percent. „Bude to od 8 do 10 percent," povedal včera šéf prepravcu Eurobus Ľubomír Gerši.

O zdražení hovorí aj Slovak Lines. „Predpokladáme, že cestovné by mohlo stúpnuť v priemere okolo desať percent," povedala hovorkyňa firmy Eva Vozárová. Slovak Lines účtuje v súčasnosti za cestu z Bratislavy do Košíc 19 eur. Dosahy drahého mýta sa aj po znížení spotrebnej dane z nafty nevyhnú ani potravinám a ostatným tovarom.

Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš si myslí, že mýto môže zvýšiť ceny v priemere najviac o dve percentá. No nepredpokladá, že zdraženie príde v dohľadnom čase. „Serióznejšie informácie o zvýšení cien budú známe až na konci štvrťroka," povedal Orgonáš.

Viac ako na doraz

Nižšia daň z nafty by podľa ministerstva financií mala z rozpočtu vziať asi 100 miliónov eur. Tie chce vláda nahradiť šetrením na ministerstvách a zrušením dvoch z nich. Takto chce zachovať, aby sa deficit verejných financií nezvýšil a zostal tento rok na plánovaných 5,5 percenta HDP. Ktoré ministerstvá skončia, nie je jasné.

Nie je jasné ani to, na čom budú šetriť rezorty, ktoré prežijú. Pri schvaľovaní rozpočtu na tento rok si totiž vláda naplánovala, že zoškrtá bežné a kapitálové výdavky ministerstiev o vyše 700 miliónov eur. A už vtedy premiér Fico hovoril, že rezorty pôjdu na doraz. „Bude sa šetriť ešte viac," reagoval hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či sa dá šetriť viac, keď sa má ísť na doraz.

Ekonómovia, ktorí zníženie spotrebnej dane vítajú, kritizujú spôsob šetrenia. „Obavám sa, že jednoduché zrušenie ministerstiev nemusí bez potrebných reforiem stačiť," povedal ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth. A nepomôže ani to, ak sa naplnia slová maďarských a českých prepravcov, ktorí avizujú, že po znížení dane k nám budú chodiť tankovať naftu, pretože to bude výhodnejšie.

V súčasnosti sa za hranicami oplatí tankovať našim dopravcom. Ekonóm inštitútu Iness Radovan Ďurana očakáva, že rozpočet príde pre nižšiu daň až o 130 miliónov eur.

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 253
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 979
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 734
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 952
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 32m

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


1 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 5 h
Ukrajinskí vojaci pokračujú v postupe na juhu a východe krajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


2 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 738
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 409
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 122
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 347
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 026
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 288
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu