Rado: "Chcel by som sa informovať na výklad značky IP 24a - Zóna s dopravným obmedzením. V Bratislave Starom meste je takáto značka so zákazom státia s dovetkom, že parkovanie je povolené iba na vyznačených boxoch (presné znenie v tejto chvíli neviem). Ja som parkoval na chodníku na Jesenského ulici, presne oproti vjazdu do garáže Opera, teda na mieste ležiacom mimo cestu. Nechal som viac ako 150 cm pre chodcov.
Napriek tomu mi mestská polícia dala papuču s odôvodnením, že značka sa vzťahuje aj na chodník a na všetky miesta v danej zóne, nielen na cesty.
Podľa mňa ide o nesprávny výklad danej značky. Keby tam nebol ten dovetok o boxoch, tak je to jasné. Policajti sa vak odvolávali najmä na ten dovetok. Pritiahnuté za vlasy by sa to potom muselo vzťahovať aj na parkovanie vo dvoroch obytných domov, kde nie sú vyznačené boxy, čo je samozrejme nezmysel.
V tejto súvislosti by ma tiež zaujímalo, ako sa odlíši chodník od cesty, keď chodník je na úrovni cesty a je ohraničený obrubníkom v rovnakej úrovni. Ja som parkoval medzi stĺpom a inou dopravnou značkou, takže mi z toho vyplýva, že nemôže ísť o cestu. Značky sa zásadne osadzujú mimo cestu, respektíve nad.
Ďalší argument policajtov bol, že som nenechal medzi autom a električkovými koľajami predpísaných 2,5m. Toto tiež považujem za nezmysel, keďže som stál mimo cesty a tých 2,5m tam nie je, ani keď tam nikto nestál. Je tam stĺp a dopravná značka. Autá tam jazdia po koľajniciach.
Pokutu za porušenie značky IP 24a som odmietol zaplatiť s tým, že som napísal môj názor do zápisu a budem to riešiť s dopravným inšpektorátom. Postup polície považujem za neštandardný aj v ďalšom smere.
Keď zneisteli v argumentácii o výklade značky IP 24a, začali hľadať ďalšie argumenty, prečo si papuču zaslúžim - vzdialenosť od električkovej trate, spochybňovanie, či je to naozaj chodník (na začiatku diskusie sami tvrdili, že je to chodník). Môže dopravný inšpektorát riešiť aj tieto "doplňujúce" argumenty, keď sa preukáže, že dôvod uvedený v zápise o zablokovaní vozidla (porušenie značky IP 24a) nie je priestupkom? Alebo inšpektorát môže riešiť iba ten priestupok, ktorý je v zápise?
Nechcem odmietať môj priestupok, ak som ho skutočne urobil, avšak momentálne nie som si vedomý žiadneho a rozhodne nechcem platiť za chybu mestskej polície."
Udalosť sa podľa Rada stala na Jesenského ulici, približne na mieste označenom na mape:
Zväčšiť mapu
Lokalita, kde Rado so svojim vozidlom stál, je podľa jeho slov označená dopravnou značkou IP 24a so symbolom dopravnej značky Zákaz státia a s "dovetkom": parkovanie je povolené iba na vyznačených boxoch.
Značky Zóna s dopravným obmedzením (č. IP 24a) a Koniec zóny s dopravným obmedzením (č. IP 24b) vyznačujú oblasť (časť obce a podobne), kde platí zákaz alebo obmedzenie vyplývajúce z použitých symbolov značky alebo značiek.
Upresňujúce údaje o platnosti obmedzení, o dobe platnosti a podobne možno vyznačiť v spodnej časti značiek č. IP 24a a č. IP 24b vhodnými nápismi alebo symbolmi. Značky č. IP 24a sa umiestňujú na všetkých cestách ústiacich do určenej zóny.
Na to, aby sa dalo povedať, či Rado porušil dopravné predpisy, treba vedieť, či stál na chodníku alebo na ceste alebo na vozovke alebo na mieste mimo cesty.
Aj keď to Rado nespomenul, predpokladáme, že stál v smere jazdy - teda prednou časťou auta otočenou k Hviezdoslavovmu námestiu. Predpokladáme tiež, že na vozovke neparkoval, inak by úplne zablokoval premávku v jazdnom pruhu. Podporuje to aj jeho tvrdenie o stĺpoch.
Rado však nezaparkoval ani na mieste mimo cesty. Jeho auto stálo na chodníku. Chodník je totiž zákonom o cestnej premávke definovaný ako "komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom".
Keďže chodník je v tomto prípade časťou cesty, Radove auto stálo na časti cesty určenej pre chodcov oddelenej od vozovky iným spôsobom. Vo dvoroch, ktoré sú zvyčajne definované ako miesta mimo cesty (na to aby niečo mohla byť cesta, treba množstvo vybavovačiek) však vozidlá stáť smú aj napriek ich umiestneniu v zóne so zákazom státia.
Dopravná značka Zákaz státia má vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke takúto definíciu:
Značka Zákaz státia (č. B 33) sa používa najmä v prípadoch, keď je nutné v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a s prihliadnutím na miestne podmienky zakázať státie vozidiel a umožniť iba ich zastavenie napríklad najmä na účel zásobovania.
Značka Zákaz státia nemá určené, či platí len pre vozovku alebo aj pre chodník. Keďže chodník je súčasťou cesty a zákon o cestnej premávke určuje pravidlá užívania ciest, dopravné značky platia aj na chodníkoch.
Preto, ak na chodníku, kde Rado parkoval auto, nebolo vyznačené parkovacie miesto, policajti smeli umiestniť na auto papuču za porušenie dopravných predpisov určených dopravnou značkou Zóna (IP 24a).
Ďalší dopravný predpis by Rado porušil, ak jeho vozidlo stálo menej ako 3 a pol metra od električkovej trate. Nie 2 a pol metra, ako to podľa Rada tvrdili mestskí policajti.
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
t) na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3, 5 m,
Aj keď sa toto pravidlo v podmienkach, v ktorých Rado parkoval, zdá byť nezmyselné, je jednoznačné. A kým ho Národná rada SR nezmení, platí. Vyplýva z toho, že aj keby bol stĺp (alebo čokoľvek iné) od električkovej trate vzdialený menej ako 3 a pol metra, vodič nesmie zastaviť a stáť, ak by medzi jeho vozidlom a traťou nezostal voľný jazdný pruh široký 3 a pol metra.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.