BREZNO. Škoda Yeti s naftovým motorom jazdí minimálne o dva litre na sto kilometrov úspornejšie ako benzínová verzia 1.8 TSI, ktorú sme skúšali na jeseň. Diesel je však o 1500 eur drahší ako benzínový motor a chýba mu automatická prevodovka. Podobne, ako pri Škode Superb, sa nám páčil diesel 2.0 TDI viac v kombinácii s automatickou prevodovkou DSG, aj Yeti by bol lepší s automatom. Prevodovka síce vyniká presným radením, ale nepasuje nám zladenie stáleho prevodu a charakteristiky motora. Možno s tým súvisí aj nastavenie elektronického plynu.
Na druhej strane, nový diesel s výkonom 103 kW a novou technikou vstrekovania pracuje ticho a kultivovane, navyše má rovnomernejšie rozložený krútiaci moment ako predchádzajúce naftové motory. Svojim charakterom vyhovuje poslaniu auta a tvorí dobrý kompromis medzi výkonom a spotrebou.
Interiér bez slabín
Už tretí krát sme jazdili so Škodou Yeti a ani teraz interiér nevykázal nedostatok. Vzhľadom na vonkajšie rozmery je dnu veľa miesta, sedenie je vyššie a pohodlné a to isté platí o nastupovaní. Interiér síce poskladali z prvkov dodávaných aj do iných modelov, ale veľmi precízne a vkusne. Rovnako odkladacie priestory predstavujú kompromis medzi praktickým využitím a ergonómiou. Podstatné je, že v tuhej zime pri -18 stupňoch ani jeden dielec interiéru nevŕzgal a Yeti začal pomerne rýchlo kúriť.
Odoláva zime
Funkčnosť jednotlivých detailov v tuhej zime preverili dlhé testovacie jazdy na snehu. Po jazde šmykom bol sneh nalepený takmer všade, na horúcich dielcoch sa topil a následne v noci zmrzol na kosť. Auto je v duchu svojho mena stavané na zimu. Napríklad len taký detail ako vysoko vykrojené blatníky netradičného tvaru robia svoje pri nalepenom snehu. Kolesá nedrú o sneh ani pri rýchlej jazde po nerovných cestách a sneh sa tam v podstate nalepuje minimálne. Drobným kamienkom vystavené časti auta chránia plastové diely.
S nastavením auta do mesta aj do ťažkých podmienok v zime korešponduje podvozok. Medzinápravová spojka Haldex štvrtej generácie funguje podstatne lepšie ako v minulosti. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravami zbytočne nepulzuje a auto si aj napriek variabilnej distribúcii sily zachováva tú istú charakteristiku vo všetkých fázach zákruty. Navyše stabilizačný systém sa nedá vypnúť, iba dať do benevolentnejšieho režimu, kedy povolí čiastočné preklzávanie kolies. Škoda inštalovala do verzií 4x4 špeciálne tlačidlo na jazdu v teréne, ktoré prestaví elektroniku na iný režim. To je výhoda, pretože systém nemusí robiť kompromisy a správa sa dobre na ceste aj v teréne.
Za hranicou šmyku je suverén
Od prvej prezentácie auta v Slovinsku nám vŕtalo v hlave, ako sa Yeti správa bez stabilizačného systému a prečo ho automobilka urobila nevypínateľným. Je to súčasť stratégie v oblasti bezpečnosti alebo prevencia pred negatívnym účinkom vyššej stavby karosérie v šmyku? Po malom zásahu do vozidla jazdil Yeti bez zásahov elektronických systémov ABS, ASR a ESP. Auto sa na snehu predviedlo v plnej paráde a ukázalo, ako veľmi ľahko a presne je ovládateľné. Škoda na zladení podvozka, vysokej karosérie a elektroniky urobila veľký kus práce. Výsledok stojí za to.
SME spokojní | SME nespokojní |
pohon všetkých kolies | zladenie diesela a prevodovky |
jazdné vlastnosti | absencia automatickej prevodovky |
ovládateľnosť na snehu | cena auta |
vnútorný priestor | - |
Kupujem - nekupujem |
Úprimne, Yeti nemá dva krát atraktívnu cenu, ale jazdnými vlastnosťami, interiérom a aj dizajnom (naživo) presvedčil. Je to po dlhom čase Škodovka, ktorej s radosťou pridelím nálepku "kupujem". (Rastislav Chvála) |
Technické parametre - Škoda Yeti 4x4
Motor | 2,0 TDI CR DPF |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Výkon (kw/k) | 103/140 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4200 |
Krútiaci moment (Nm) | 320 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1750-2500 |
Emisie CO2 (g/km) | 159 |
Emisná norma | EU5 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2578 |
Dĺžka (mm) | 4223 |
Šírka (mm) | 1793 |
Výška (mm) | 1691 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1530 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Objem batož. priestoru (l) | 405/1760 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 7,6 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,2 |
Kombinovaná spotreba | 6,1 |