Slovensko sa vráti k praxi dvoch technických preukazov, teda osvedčení o evidencii auta. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý dnes schválila vláda.
Ministerstvo vnútra navrhlo zmeny v cestnej premávke, hoci v súčasnosti platný zákon je účinný len necelý rok.
Čipová karta ako technický preukaz
Podľa návrhu, ktorý akceptuje európsku smernicu, bude musieť mať vodič pri šoférovaní pri sebe polykarbonátovú čipovú kartu. Karta umožní lepšiu manipuláciu, zvýši sa jej ochrana a zabráni sa nadmernému opotrebovávaniu súčasného tzv. veľkého osvedčenia o evidencii. Na rozdiel od papierovej verzie súčasného osvedčenia o evidencii sa prostredníctvom čipu umožní aj zvýšiť počet údajov, ktoré bude karta obsahovať.
Vydávanie takýchto nových dokladov si však vyžiada zvýšené výdavky. Samotná realizácia projektu predstavuje sumu 26 miliónov eur, pričom tie budú hradené z fondu Operačného programu Informatizácia spoločnosti.
Financie pôjdu na nákup softvéru a technického vybavenia pre okresné dopravné inšpektoráty, nákup hardvéru, softvéru a technického vybavenia pre výpočtové stredisko Banská Bystrica a dobudovanie záložného personalizačného centra.
Odhad ročnej spotreby čistopisov vo formáte polykarbonátovej čipovej karty vrátane čistopisov pre služobné vozidlá je 800 000 kusov, čo pri predpokladanej cene asi päť eur za čistopis predstavuje náklady vo výške štyri milióny eur. Suma približne 1,8 milióna eur by sa mala vrátiť ako správny poplatok za priame vydanie približne 150 000 kusov osvedčení. Cena za nové doklady bude predstavovať šesť eur za polykarbonátovú čipovú kartu a rovnako bude stáť aj druhá časť, ktorou je papierový doklad.
Vodičské preukazy
V novele zákona o cestnej premávke sa má podľa európskych pravidiel zrušiť aj delenie vodičských preukazov na skupiny a podskupiny – zostanú len skupiny. Zmena sa však má uplatňovať až od roku 2013.
Navrhovaným zákonom sa upravujú aj povinnosti držiteľa vodičského preukazu pri podávaní žiadosti o vydanie, výmenu alebo obnovenie vodičského preukazu.
Sprísniť by sa mali napríklad aj podmienky udeľovania vodičského preukazu na silnejšie motocykle s obsahom valcov nad 125 centimetrov kubických.
Viesť takýto motocykel by mali ľudia po dovŕšení 24. roku, namiesto terajších 21 rokov. Výnimku by mali mať šoféri, ktorí by už aspoň dva roky držali vodičský preukaz na slabšie motorky.
Ďalšie naplánované zmeny v zákone
Ďalšou zmenou, ktorú má novela priniesť, je napríklad zaradenie zastavenia a státia na parkovacom mieste vyhradenom pre osobu so zdravotným postihnutím, ak nejde o vozidlo s príslušným oprávnením, medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom už od 1. júna 2010.
Táto zmena si tak vyžiada vyššie sankcie, a to zo súčasnej výšky do 100 eur v riadnom konaní a do 60 eur v blokovom konaní na sumu od 60 eur do 300 eur v riadnom konaní a do 150 eur v blokovom konaní. "Vyžaduje si to súčasné neakceptovateľné správanie sa vodičov vozidiel voči vodičom áut so zdravotným postihnutím," vysvetľuje rezort.
Presnejšie sa vymedzujú niektoré otázky súvisiace s preskúšaním odbornej spôsobilosti a preskúmaním zdravotnej a psychickej spôsobilosti.
Upravuje sa aj čas a rozsah zákazu používania zvláštnych motorových vozidiel na cestách I. triedy. Pre traktory a samohybné pracovné stroje s evidenčným číslom bude platiť, že cesty I. triedy nemôžu používať v pondelok až piatok v čase od 07:00 do 09:00 a v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16:00 do 20:00.
Dôvody na zadržanie vodičského preukazu pre insolventnosť sa rozširujú o prípady nezaplatenia pokuty za priestupok spáchaný porušením predpisov na úseku organizácie času v doprave. O tieto priestupky sa rozširujú aj dôvody na zadržanie registračných dokumentov vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.
Účinnosť zákona v prípade schválenia parlamentom navrhujú autori novely z rezortu vnútra na 1. jún 2010.
V prípade, že vládny návrh podporí aj parlament, od polovice tohto roka by sa tiež mali uvoľniť pravidlá pri umiestňovaní dopravných značiek vzťahujúcich sa na konkrétny jazdný pruh. Po novom by už nemala platiť povinnosť, aby bola umiestňovaná výlučne nad jazdným pruhom.
Naopak, z návrhu zákona napokon vypadol zámer zúžiť priestor, ktorý sú vodiči povinní nechať voľný pri parkovaní na chodníku. Autori zákona tak vyhoveli požiadavke Združenia miest a obcí Slovenska, vyplýva zo zverejnených výsledkov pripomienkového konania.