SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Hustá mýtna mapa veští ďalší konflikt

Protesty kamionistov a ešte môžu zopakovať. Všetko bude záležať na tom, ako sa budú napĺňať ich požiadavky a či sa s nimi bude rokovať.

Autodopravcovia stiahli kamióny z ulíc, čakajú však, že sa ich požiadavky doriešia.Autodopravcovia stiahli kamióny z ulíc, čakajú však, že sa ich požiadavky doriešia. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Protesty kamionistov sa ešte môžu zopakovať. Všetko bude záležať na tom, ako sa budú napĺňať ich požiadavky a či sa s nimi bude rokovať.

BRATISLAVA. Aj po protestoch kamionistov v uliciach zostávajú ich niektoré požiadavky nedoriešené. Problémom je napríklad veľká sieť spoplatnených úsekov ciest prvej triedy, ale aj daň z motorových vozidiel, čiže niekdajšia cestná daň.

Na ústupky ani v jednom minister dopravy Ľubomír Vážny dôvod nevidí. „Spoplatnili sme tie hlavné trasy v transeurópskych koridoroch, v ktorých kamiónová ťažká doprava v súčasnosti premáva.“ Takto včera odmietol Vážny možnosť, že by sa sieť spoplatnených ciet prvej triedy zriedila.

Paralelné cesty

Únia autodopravcov však trvá na svojom. Tvrdí, že pôvodný koncept mýta počítal s tým, že mýto sa zavádza najmä pre cudzích dopravcov.

Štát by tak mal spoplatniť všetky cesty z hraničných prechodov smerom po spoplatnené diaľnice, rýchlostné komunikácie a vnútri územia nechať cesty prvej triedy voľné pre tuzemských dopravcov, tvrdí člen jej vedenia Rudolf Páleš. Cesty prvej triedy by mali byť spoplatnené skôr tam, kde hrozí, že by po nich dopravcovia obchádzali diaľnice a rýchlostné cesty.

Vzbura kamiónov ešte nekončí, myslí si Ivan Štulajter .

Vážny na to včera povedal, že zhruba 40 percent spoplatnených ciest je paralelných s diaľnicami alebo rýchlostnými cestami, zvyšok je tranzit.

Mýto na cestách prvej triedy je problémom aj pre združenie dopravcov Česmad. Ešte sa nevzdalo zámeru znížiť mýtne sadzby o 50 percent, povedal jeho prezident Peter Halabrín. Takúto výnimku dostali totiž nedávno autobusy. Minister Vážny sa však sadzby meniť nechystá ďalšie dva roky.

Dopravcovia z Únie prejavili ochotu podporiť Česmad, aby kamióny platili rovnaké mýto ako autobusy.

V Rakúsku a Nemecku znižovali cestné dane

Dopravcovia, ktorí len nedávno stiahli ostrý protest, chcú tiež nižšiu cestnú daň. Nepáči sa im, že za cesty prvej triedy dnes platia dvakrát – raz vyšším územným celkom cez cestnú daň a raz štátu cez mýto.

Pritom okolité krajiny vyšli dopravcom pri zavádzaní mýta v ústrety.

„V Rakúsku bola pôvodná cestná daň pri 40–tonovej súprave 2815 eur, po zavedení mýta 1400 eur. V Nemecku to bolo 1580 eur a dnes je to 860 eur,“ povedal Páleš.

Minister ani tu nevidí dôvod na ústupok. Dopravcov však v tejto veci odkázal na župy, ktoré majú príjmy z cestnej dane. Tie sa ich vzdať neplánujú. „Daň z motorových vozidiel je pre vyššie územné celky mimoriadne dôležitým príjmom,“ povedal Radovan Choleva, hovorca Bratislavskej župy.

Oslovené župy sa zhodnú v tom, že ony sú správcom len ciest druhej a tretej triedy. Svojou podstatou sa tiež cestná daň vraj líši od mýta. „Daň z motorových vozidiel bola zavedená, aby sa znižovali negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie,“ povedal Stanislav Katrinec z Nitrianskej župy.

Páleš pripomína, že cestná daň sa vyberá za všetky cesty, nielen za cesty prvej a druhej triedy. „Je úplne jedno, či daň vyplatím štátu alebo župe. Je ich problém, koľko všelijakých medzičlánkov urobia.“

Čo sa bude diať, ak sa ich požiadavky nezačnú napĺňať? „Či pôjdeme do ulíc, blokovať mestá alebo nás niekto vypočuje, niekto bude rokovať, to neviem povedať,“ zhrnul.

Únia teraz podľa Pálešových slov spisuje chyby systému. Oddnes chce vláda stopnúť výber mýta za cesty prvej triedy až do konca januára. Chce tak odškodniť dopravcov za doplácanie na mýtne chyby a opraviť nespravodlivý systém.

Dva týždne na to podľa Páleša nebudú stačiť. O veľkosti problémov svedčí množstvo reklamácií.

Dopravca, ktorý sa včera sťažoval na problém s palubnou jednotkou, dostal na svoju reklamáciu poradové číslo 20026. Dopravcovia z únie pritom odsledovali, že čísla sa prideľujú postupne podľa toho, ako sa chyby nahlasujú a sú rozdelené na kategórie.

Kuriozity pribúdajú každým dňom. Spoplatneným sa stal aj priestor jedného z autoservisov pri ceste na Senec. Palubné jednotky kamiónov tu pípali v celom areáli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 341
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 200
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 380
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 100
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 440
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 947
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 934
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 500
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 333
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.
Poškodená budova po výbuchu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana