Ropa
Cena ropy v roku 2000 prekročila hranicu 20 USD/barel (dnes nepredstaviteľné) a experti v ruských ropných spoločnostiach už stavali vzdušné zámky. Napríklad prezident spoločnosti Lukoil Vagit Alekperov tvrdil, že pokiaľ svetové ceny ropy neklesnú pod 20 USD/barel, Rusko je schopné ťažiť až 370 miliónov ton ropy ročne. Keby tušil, kde sa ocitnú ceny ropy počas vrcholu ekonomickej krízy.
Dnes má ropa hodnotu štvornásobku toho, čo Alekperov určil ako hraničnú hodnotu. Ťažba ropy však podľa vicepremiéra ruskej vlády Igora Sečina dosiahne v tomto roku v Rusku 493 miliónov ton.
Samotná spoločnosť Lukoil prevýši ťažbu podľa predbežných výsledkov auditu oproti roku 2008 o 1,9 % čo je v absolútnych číslach 97 miliónov ton. Pokiaľ by sa mali splniť prognózy prezidenta tejto spoločnosti, musela by ťažba v Rusku klesnúť o 123 miliónov ton.
Aj prognózy medzinárodných expertov z International Energy Agency v roku 2000 mierili vysoko. Denný dopyt po rope v roku 2010 predpokladali vo výške 96 miliónov barelov. Skutočnosť je podľa tej istej International Energy Agency taká, že spotreba dosiahne v budúcom roku 86,05 miliónov barelov. To ale nebráni cenám dosahovať cenové maximá.
Automobilový priemysel
Predsedom predstavenstva ruského výrobcu áut Lada, spoločnosti AvtoVAZ, bol v roku 2000 Vladimír Kadannikov. Ten predpokladal, že v Rusku sa v roku 2010 bude vyrábať 1,4 miliónov kusov osobných automobilov. Realita je však skromná - 735 000 kusov v tomto roku. To je polovica objemu výroby z roku 2008. Tak sa stalo, že plány boli splnené o rok skôr, ale v tomto roku sa ich splniť určite nepodarí.
Mimochodom, v roku 2000 sa uskutočnila konferencia "Automobilizácia ruskej spoločnosti". Podľa zverejnených materiálov mali predaje osobných automobilov v roku 2010 dosiahnuť 2,8 miliónov kusov. Pokiaľ by nedošlo k 60% prepadu v predaji v minulom roku, potom by boli prognózy z roku 2000 prekročené. Ministerstvo obchodu Ruska "optimisticky" predpokladá zvýšenie predaja o 5% oproti minulému roku a to je 1,47 miliónov kusov.
Zdroj informácií: Vedomosti, Bloomberg