SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ste si istí, že máte prednosť v križovatke?

Neraz sa stalo, že vodič bol presvedčený o tom, že má v križovatke prednosť, no neuvedomil si, že semafor je nadradený dopravným značkám.

Dodržiavať prednosť v jazde na križovatkách je životne dôležité. Neraz sa stalo, že vodič bol presvedčený o tom, že má prednosť, no neuvedomil si, že semafor je nadradený dopravným značkám.

Katarína: "Chcela by som sa opýtať, ako funguje hlavná križovatka v Prešove. Mám na mysli tú, ktorá je smerom od Košíc za železničnou stanicou. Označenie hovorí, že hlavná cesta je z Košíc a odbočuje doľava smerom na Poprad. Vodiči prichádzajúci z centra tam majú veľkú tabuľu "Daj prednosť v jazde".

Často sa stáva, že zelenú majú vodiči idúci oboma smermi - do centra aj z centra, avšak, keďže hlavná cesta je tá, ktorá na tej križovatke odbáča doľava, tak by mal mať prednosť v jazde ten, ktorý odbočuje doľava (a má tiež zelenú), ako ten, čo ide z mesta rovno (tiež zelená), ale má dávať prednosť v jazde, čo mu prikazuje dopravné značenie.

Chápem, to ja zle? Pretože na tejto križovatke vodiči tú veľkú tabuľu "Daj prednosť v jazde" absolútne ignorujú a veľmi často nastávajú situácie, keď si myslíme obaja (ja idúca na zelenú po hlavnej ceste a odbočujúca na pokračujúcu hlavnú cestu vľavo a aj ten idúci rovno z centra, ktorý má dať prednosť v jazde), že máme prednosť.

Veľa krát sa mi stalo, že som v poslednej sekunde musela rýchlo zabrzdiť, aby som sa vyhla zrážke."


Zväčšiť mapu

Prvé, čo si pri tejto križovatke treba uvedomiť, je to, že je riadená svetelnou signalizáciou. Ak by tam nebola alebo v čase, keď je vypnutá a na semaforoch bliká oranžová, vodič sa má riadiť podľa dopravných značiek. Potom ten, kto ide cez križovatku od železničnej stanice vľavo (podľa mapy zospodu), má prednosť, lebo je na hlavnej. A ten, kto prichádza z centra (podľa mapy zvrchu), má prednosť dať.

Ak sú však semafory zapnuté a ukazujú zelenú a červenú, potom sa prednosť v križovatke neurčuje podľa dopravných značiek, ale podľa svetelnej signalizácie.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Pri riadení cestnej premávky dopravným zariadením sú svetelné signály nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam.

Preto, keď ide vodič rovno cez križovatku na plnú zelenú (S 1c), má prednosť. A môže pritom vidieť akokoľvek veľkú dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

No a vodič, ktorý ide cez križovatku vľavo, tiež mu svieti plná zelená (S 1c), je povinný dať prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru a takisto chodcom a cyklistom idúcim vo voľnom smere. A to aj napriek tomu, že vidí dopravnú značku Hlavná cesta.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Katarína teda doteraz mala šťastie, že na križovatke nespôsobila dopravnú nehodu. Vinníkom prípadnej zrážky by totiž pre nedanie prednosti v jazde bola ona. To len pre neuvedomenie si toho, že semafor má prednosť pred dopravnými značkami určujúcimi hlavnú a vedľajšiu cestu. A priamo semafor určuje, že vodič idúci na zelenú vľavo alebo vpravo musí dať prednosť protiidúcim autám.

Pozrime sa aj na zvláštny jav, o ktorom nám napísal Norbert. Týka sa spôsobu vychádzania niektorých vozidiel MHD zo zastávky.

Norbert: "Často sa stáva že, ľudia, ktorí nastupujú, ani nedokončili nástup, dvere sa ešte ani nezatvorili a autobus MHD už dáva smerovku, že vychádza zo zastávky. Veľakrát ma to zmiatlo, pribrzdil som, ale až potom som si všimol, že vodič sa ešte stále pozeral na dvere kým zatváral. A pritom sa ešte ani nerozbiehal a ani nepozeral, či môže ísť alebo nie. A niekedy prešiel aj pomerne dlhý čas.

Plne chápem, že autobusy majú prednosť, keď vychádzajú zo zastávky, ale obmedzovať ostatných vodičov by podľa mňa takým spôsobom nemali. Nie je to náhodou zneužívanie prednosti v jazde?"

V prípade, že sa skutočne deje to, čo popisuje Norbert, nejde o ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Bezpečnosť by bola ohrozená napríklad vtedy, ak by počas toho, o čom píše Norbert, vodič rozbiehal autobus.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb treba umožniť vyjsť zo zastávky. Napríklad aj tak, že svoje auto zastavíte. To, že tak musíte spraviť viete najmä podľa toho, že na autobuse sú zapnuté smerovky vľavo.

Ak však vodič autobusu MHD zapne smerovky, ktoré oznamujú, že autobus sa potrebuje zaradiť do premávky, no do autobusu ešte nastupujú ľudia, je málo pravdepodobné, že sa autobus v danom momente pohne. Potom sa konanie vodiča autobusu dá chápať ako vytváranie prekážky cestnej premávky. A to sa nesmie.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 990
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 834
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 245
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 148
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 334
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 032
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


16 h
Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


12 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


24 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 515
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 406
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 860
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 251
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 067
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 008
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 858
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu