SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Ste si istí, že máte prednosť v križovatke?

Neraz sa stalo, že vodič bol presvedčený o tom, že má v križovatke prednosť, no neuvedomil si, že semafor je nadradený dopravným značkám.

Dodržiavať prednosť v jazde na križovatkách je životne dôležité. Neraz sa stalo, že vodič bol presvedčený o tom, že má prednosť, no neuvedomil si, že semafor je nadradený dopravným značkám.

Katarína: "Chcela by som sa opýtať, ako funguje hlavná križovatka v Prešove. Mám na mysli tú, ktorá je smerom od Košíc za železničnou stanicou. Označenie hovorí, že hlavná cesta je z Košíc a odbočuje doľava smerom na Poprad. Vodiči prichádzajúci z centra tam majú veľkú tabuľu "Daj prednosť v jazde".

Často sa stáva, že zelenú majú vodiči idúci oboma smermi - do centra aj z centra, avšak, keďže hlavná cesta je tá, ktorá na tej križovatke odbáča doľava, tak by mal mať prednosť v jazde ten, ktorý odbočuje doľava (a má tiež zelenú), ako ten, čo ide z mesta rovno (tiež zelená), ale má dávať prednosť v jazde, čo mu prikazuje dopravné značenie.

Chápem, to ja zle? Pretože na tejto križovatke vodiči tú veľkú tabuľu "Daj prednosť v jazde" absolútne ignorujú a veľmi často nastávajú situácie, keď si myslíme obaja (ja idúca na zelenú po hlavnej ceste a odbočujúca na pokračujúcu hlavnú cestu vľavo a aj ten idúci rovno z centra, ktorý má dať prednosť v jazde), že máme prednosť.

Veľa krát sa mi stalo, že som v poslednej sekunde musela rýchlo zabrzdiť, aby som sa vyhla zrážke."


Zväčšiť mapu

Prvé, čo si pri tejto križovatke treba uvedomiť, je to, že je riadená svetelnou signalizáciou. Ak by tam nebola alebo v čase, keď je vypnutá a na semaforoch bliká oranžová, vodič sa má riadiť podľa dopravných značiek. Potom ten, kto ide cez križovatku od železničnej stanice vľavo (podľa mapy zospodu), má prednosť, lebo je na hlavnej. A ten, kto prichádza z centra (podľa mapy zvrchu), má prednosť dať.

Ak sú však semafory zapnuté a ukazujú zelenú a červenú, potom sa prednosť v križovatke neurčuje podľa dopravných značiek, ale podľa svetelnej signalizácie.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Pri riadení cestnej premávky dopravným zariadením sú svetelné signály nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam.

Preto, keď ide vodič rovno cez križovatku na plnú zelenú (S 1c), má prednosť. A môže pritom vidieť akokoľvek veľkú dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

No a vodič, ktorý ide cez križovatku vľavo, tiež mu svieti plná zelená (S 1c), je povinný dať prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru a takisto chodcom a cyklistom idúcim vo voľnom smere. A to aj napriek tomu, že vidí dopravnú značku Hlavná cesta.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Katarína teda doteraz mala šťastie, že na križovatke nespôsobila dopravnú nehodu. Vinníkom prípadnej zrážky by totiž pre nedanie prednosti v jazde bola ona. To len pre neuvedomenie si toho, že semafor má prednosť pred dopravnými značkami určujúcimi hlavnú a vedľajšiu cestu. A priamo semafor určuje, že vodič idúci na zelenú vľavo alebo vpravo musí dať prednosť protiidúcim autám.

Pozrime sa aj na zvláštny jav, o ktorom nám napísal Norbert. Týka sa spôsobu vychádzania niektorých vozidiel MHD zo zastávky.

Norbert: "Často sa stáva že, ľudia, ktorí nastupujú, ani nedokončili nástup, dvere sa ešte ani nezatvorili a autobus MHD už dáva smerovku, že vychádza zo zastávky. Veľakrát ma to zmiatlo, pribrzdil som, ale až potom som si všimol, že vodič sa ešte stále pozeral na dvere kým zatváral. A pritom sa ešte ani nerozbiehal a ani nepozeral, či môže ísť alebo nie. A niekedy prešiel aj pomerne dlhý čas.

Plne chápem, že autobusy majú prednosť, keď vychádzajú zo zastávky, ale obmedzovať ostatných vodičov by podľa mňa takým spôsobom nemali. Nie je to náhodou zneužívanie prednosti v jazde?"

V prípade, že sa skutočne deje to, čo popisuje Norbert, nejde o ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Bezpečnosť by bola ohrozená napríklad vtedy, ak by počas toho, o čom píše Norbert, vodič rozbiehal autobus.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb treba umožniť vyjsť zo zastávky. Napríklad aj tak, že svoje auto zastavíte. To, že tak musíte spraviť viete najmä podľa toho, že na autobuse sú zapnuté smerovky vľavo.

Ak však vodič autobusu MHD zapne smerovky, ktoré oznamujú, že autobus sa potrebuje zaradiť do premávky, no do autobusu ešte nastupujú ľudia, je málo pravdepodobné, že sa autobus v danom momente pohne. Potom sa konanie vodiča autobusu dá chápať ako vytváranie prekážky cestnej premávky. A to sa nesmie.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 35 722
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 356
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 060
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 261
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 592
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 982
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 775
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 237
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 971
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 591
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič tvrdí, že jeho manželka je iba obeťou

O čom je nový škandál okolo krachujúcej finančnej skupiny.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Trochu nudy do toho vládnutia

Priame kompetencie predsedu vlády sú na papieri skromné.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.