SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Ste si istí, že máte prednosť v križovatke?

Neraz sa stalo, že vodič bol presvedčený o tom, že má v križovatke prednosť, no neuvedomil si, že semafor je nadradený dopravným značkám.

Dodržiavať prednosť v jazde na križovatkách je životne dôležité. Neraz sa stalo, že vodič bol presvedčený o tom, že má prednosť, no neuvedomil si, že semafor je nadradený dopravným značkám.

Katarína: "Chcela by som sa opýtať, ako funguje hlavná križovatka v Prešove. Mám na mysli tú, ktorá je smerom od Košíc za železničnou stanicou. Označenie hovorí, že hlavná cesta je z Košíc a odbočuje doľava smerom na Poprad. Vodiči prichádzajúci z centra tam majú veľkú tabuľu "Daj prednosť v jazde".

Často sa stáva, že zelenú majú vodiči idúci oboma smermi - do centra aj z centra, avšak, keďže hlavná cesta je tá, ktorá na tej križovatke odbáča doľava, tak by mal mať prednosť v jazde ten, ktorý odbočuje doľava (a má tiež zelenú), ako ten, čo ide z mesta rovno (tiež zelená), ale má dávať prednosť v jazde, čo mu prikazuje dopravné značenie.

Chápem, to ja zle? Pretože na tejto križovatke vodiči tú veľkú tabuľu "Daj prednosť v jazde" absolútne ignorujú a veľmi často nastávajú situácie, keď si myslíme obaja (ja idúca na zelenú po hlavnej ceste a odbočujúca na pokračujúcu hlavnú cestu vľavo a aj ten idúci rovno z centra, ktorý má dať prednosť v jazde), že máme prednosť.

Veľa krát sa mi stalo, že som v poslednej sekunde musela rýchlo zabrzdiť, aby som sa vyhla zrážke."


Zväčšiť mapu

Prvé, čo si pri tejto križovatke treba uvedomiť, je to, že je riadená svetelnou signalizáciou. Ak by tam nebola alebo v čase, keď je vypnutá a na semaforoch bliká oranžová, vodič sa má riadiť podľa dopravných značiek. Potom ten, kto ide cez križovatku od železničnej stanice vľavo (podľa mapy zospodu), má prednosť, lebo je na hlavnej. A ten, kto prichádza z centra (podľa mapy zvrchu), má prednosť dať.

Ak sú však semafory zapnuté a ukazujú zelenú a červenú, potom sa prednosť v križovatke neurčuje podľa dopravných značiek, ale podľa svetelnej signalizácie.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Pri riadení cestnej premávky dopravným zariadením sú svetelné signály nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam.

Preto, keď ide vodič rovno cez križovatku na plnú zelenú (S 1c), má prednosť. A môže pritom vidieť akokoľvek veľkú dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

No a vodič, ktorý ide cez križovatku vľavo, tiež mu svieti plná zelená (S 1c), je povinný dať prednosť vozidlám idúcim z opačného smeru a takisto chodcom a cyklistom idúcim vo voľnom smere. A to aj napriek tomu, že vidí dopravnú značku Hlavná cesta.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Katarína teda doteraz mala šťastie, že na križovatke nespôsobila dopravnú nehodu. Vinníkom prípadnej zrážky by totiž pre nedanie prednosti v jazde bola ona. To len pre neuvedomenie si toho, že semafor má prednosť pred dopravnými značkami určujúcimi hlavnú a vedľajšiu cestu. A priamo semafor určuje, že vodič idúci na zelenú vľavo alebo vpravo musí dať prednosť protiidúcim autám.

Pozrime sa aj na zvláštny jav, o ktorom nám napísal Norbert. Týka sa spôsobu vychádzania niektorých vozidiel MHD zo zastávky.

Norbert: "Často sa stáva že, ľudia, ktorí nastupujú, ani nedokončili nástup, dvere sa ešte ani nezatvorili a autobus MHD už dáva smerovku, že vychádza zo zastávky. Veľakrát ma to zmiatlo, pribrzdil som, ale až potom som si všimol, že vodič sa ešte stále pozeral na dvere kým zatváral. A pritom sa ešte ani nerozbiehal a ani nepozeral, či môže ísť alebo nie. A niekedy prešiel aj pomerne dlhý čas.

Plne chápem, že autobusy majú prednosť, keď vychádzajú zo zastávky, ale obmedzovať ostatných vodičov by podľa mňa takým spôsobom nemali. Nie je to náhodou zneužívanie prednosti v jazde?"

V prípade, že sa skutočne deje to, čo popisuje Norbert, nejde o ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Bezpečnosť by bola ohrozená napríklad vtedy, ak by počas toho, o čom píše Norbert, vodič rozbiehal autobus.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) ... obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb treba umožniť vyjsť zo zastávky. Napríklad aj tak, že svoje auto zastavíte. To, že tak musíte spraviť viete najmä podľa toho, že na autobuse sú zapnuté smerovky vľavo.

Ak však vodič autobusu MHD zapne smerovky, ktoré oznamujú, že autobus sa potrebuje zaradiť do premávky, no do autobusu ešte nastupujú ľudia, je málo pravdepodobné, že sa autobus v danom momente pohne. Potom sa konanie vodiča autobusu dá chápať ako vytváranie prekážky cestnej premávky. A to sa nesmie.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Študuj v malom a ži vo veľkom
  4. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  7. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  8. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  10. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 644
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 044
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 391
  4. Aká je chémia vôní 11 749
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 304
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 790
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 623
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 270
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 713
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 850
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Prípad sa pohol po tom, čo Gorilu zobrali Kováčikovi.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Minúta po minúte: PCR testy odhalili dvetisíc nakazených, zomrelo 30 pacientov

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Testovanie miesto na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando
Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.
Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.