Dopravcovia čakajú na ústretové kroky vlády. Pripravení sú aj opäť vyjsť do ulíc. Vo štvrtok chceli oficiálne rokovať, ale koaliční poslanci ich odignorovali. SkyToll ich zas chce žalovať za ohováranie.
BRATISLAVA. Dopravcovia nespokojní s mýtom prišli rokovať o svojich požiadavkách priamo do parlamentu. Pôdou mal byť výbor pre hospodársku politiku. Ten však oficiálne nezasadol. Odignorovalo ho totiž šesť jeho koaličných členov, nebol uznášaniaschopný.
Požiadavky dopravcov Okamžite znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín: za benzín na 0,371 eura za liter, za naftu na 0,298 eura za liter. Znížiť cestnú daň ako
kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta, tak
ako to bolo v iných krajinách,
kde sa zavádzalo mýto. Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Mapu rozdeliť na podrobnejšie úseky ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov. Označiť všetky úseky spoplatnené mýtom informačnou tabuľou.
Neprišli ani dvaja poslanci za HZDS - Milan Rehák a Miroslav Kotian. Nevyužili tak možnosť postaviť sa za slová svojho straníckeho šéfa Vladimíra Mečiara, ktorý mýto i ministra dopravy Ľubomíra Vážneho otvorene kritizoval.
Keďže dopravcovia merali dlhú cestu, napokon prebehla aspoň neformálna diskusia i za účasti ministra Vážneho. Predseda výboru za Smer Maroš Kondrót sa do diskusie nezapojil.
Dočasné oslobodenie od mýta
Od štvrtka nie sú do konca mesiaca spoplatené úseky ciest prvej triedy. Naplnil sa tak pondelkový sľub premiéra Fica. Za dva týždne sa teda majú odstrániť chyby systému. Napríklad, že dopravcovia zaplatia za viac kilometrov, ako v skutočnosti prejazdia.
Minister Vážny v parlamente povedal, že dodnes sa zbierajú námety o problematických úsekoch.
Únia dopravcov však neverí, že dva týždne sú dostatočný čas. „Najprv musíme poznatky pozbierať, spísať, zhrnúť," povedal jej šéf Jaroslav Polaček.
Vážny si vypočul aj to, „že systém je nevhodný na cesty prvej triedy.
„Nikdy nedosiahneme spravodlivosť, chápete? A my ho už využívame," vyčítal ministrovi dopravca Ján Iľaš.
Únia teraz sleduje, ako sa naplnia jej požiadavky - napríklad zníženie cestnej dane, spotrebnej dane z nafty.
SkyToll chce žalovať Únia dopravcov však teraz nie je len pod tlakom premiéra Fica, ktorý ju nepriamo obvinil z podkopávania demokratického režimu. Spoločnosť SkyToll Polačekove výroky v parlamente vyhodnotila ako ohováranie. Chce ho za to žalovať. Polaček totiž naznačil, že palubné jednotky SkyTollu sú veľmi poruchové.
Svedčí o tom vyše 20tisíc hlásení o poruche, ktoré SkyToll eviduje.
Podľa šéfa SkyTollu Mateja Okáliho však ide o takzvané servisné číslo, ktoré nič nehovorí o počte reklamácií. Na funkčnosť palubných jednotiek je v skutočnosti 367 sťažností.
Na to, či náš mýtny systém funguje tak, ako má, dohliada aj Európska komisia. Prednedávnom pre SME konštatovala, že systém funguje. Hovorca eurokomisára pre dopravu Andrea Maresi doplnil, že situáciu stále sledujú a komplexné stanovisko komisia vydá najskôr v máji.
Za trinásť dní prevádzky systému na mýte vybral SkyToll 2,9 milióna eur.