Martina: "Chcela by som sa spýtať, či policajná hliadka, ktorá ide za vozidlom, ktoré chce zastaviť, je povinná zapnúť aj húkačku, alebo či stačí, keď má zapnutý iba maják so svetelnou stopkou?
Pretože, v meste som stretala policajnú hliadku, ktorá išla v protismere, za zákrutou sa otočila, spustila maják a Stopku a išla za mnou. Jednak som nemala bezpečné miesto na zastavenie a jednak som si ju všimla neskôr, nakoľko som nepredpokladala, že sa za mnou vrhnú, keďže som žiadny priestupok neurobila.
Mladý policajt, namiesto toho, aby si prezeral dôkladne doklady, tak mi začal klásť otázku, prečo som nezastavila na svetelný signál a že či neviem, že za to môžem dostať pokutu. Ale že pre tento krát mi ju nedá.
Keď som mu povedala, že som si bohužiaľ maják nevšimla, tak mi začal hovoriť, že či to majú oni na parádu.
Postup mladého policajta sa mi zdal neprimeraný. Chcem sa spýtať, či mal policajt v tomto prípade pravdu a či ma mohol za to pokutovať."
Hneď na úvod treba povedať, že spôsob, ktorý zvolili policajti na zastavenie vozidla Martiny, nebol úplný. A preto sa niet čo čudovať, že Martina nezastavila. Veď nie je povinnosťou vodiča v každom momente sledovať spätné zrkadlo len pre prípad, či za vozidlom nejde policajná hliadka, ktorá má v úmysle skontrolovať dodržiavanie povinností vodiča.
§ 13, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(2) Policajt v rovnošate dáva znamenie na zastavenie vozidla zdvihnutím ruky alebo zdvihnutým zastavovacím terčom (č. Z 5a), alebo svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu. Z idúceho vozidla môže dávať policajt v rovnošate toto znamenie kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle. Z idúceho vozidla možno pokyn na zastavenie vozidla zdôrazniť zvláštnym výstražným svetlom, prípadne aj zvláštnym zvukovým znamením podľa § 40 zákona. Pokyn na zastavenie vozidla možno dávať z vozidla idúceho pred zastavovaným vozidlom, ako aj z vozidla idúceho za zastavovaným vozidlom. Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt v rovnošate dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy.
Vo vykonávacej vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa jasne píše, že policajt idúci v policajnom aute za vozidlom, ktorému dáva pokyn na zastavenie, musí vždy použiť zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie. Bez húkačky teda nejde o správny spôsob zastavenia vozidla.
Ak platí to, čo napísala Martina, postup policajta, ktorý sa ju snažil presvedčiť o tom, že pochybila, vykazoval znaky neznalosti zákona.
Je nevyhnutné, aby polícia, ktorá má možnosť sankcionovať nedodržiavanie dopravných predpisov, dodržiavala zákon a zákonom stanovené postupy. Nielen preto, aby šla príkladom. Aby mohla byť rešpektovaná ako uznávaná autorita v oblasti dopravných predpisov.
Príklad mladého policajta, ktorý zastavil Martinu, alebo vodiča policajného auta v nasledujúcom videu však nasvedčuje skôr tomu, že niektorí členovia dobrému menu policajného zboru nepomáhajú.
Rastislav z Bratislavy nám napísal:
Rastislav: "Posielam video z Bodrockej ulice v Podunajských Biskupiciach. Pánom policajtom sa nechce prejsť necelých 100 m pešo, tak si cestu skracujú po tráve a chodníku."
Kubo nám zas poslal fotografie policajného auta zaparkovaného na chodníku až pri stene. Dokonca na mieste, kde sú na okraji chodníka umiestnené tyče ako zátarasy pre vodičov, ktorí by tam chceli zaparkovať.
V oboch prípadoch by policajné autá (video a fotky) neporušili ustanovenia zákona o cestnej premávke len ak by mali zapnutý maják s húkačkou alebo ak by využili výnimku podľa § 69 zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná.
Pochybujeme však o tom, že takéto zablokovanie chodníka bolo v cestnej premávke okamžite potrebné. Rovnako to platí aj o prejazde policajného auta cez trávnik a chodník.
§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.