SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

Pohon všetkých kolies poskytuje výhody. Nie vždy a všade

Neverte všetkému, čo predajcovia áut povedia. Napríklad, že pohon všetkých kolies je raz taký lepší a rýchlejší, ako iba jedna poháňaná náprava. Náš experiment ukázal rozdiel ale tiež to, že na vyšmýkanom snehu nebudete so štvorkolkou raz takí rýchli.

Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva.Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. V praxi sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na ovládateľnosť a rýchlosť vzťahuje pomer, že jedna poháňaná náprava je iba 50 percent a obe 100 percent. Prejaví sa rovnaký rozdiel v dosiahnutých časoch a ovládateľnosti na pripravenej dráhe? Po 250 metrov dlhom šprinte nasledovala pravouhlá zákruta, potom otočka a výjazd do ďalšej pravouhlej zákruty. Rýchla a mierna zákruta po krátkej rovinke vyústila do hustého slalomu, ktorý skončil na vyšmýkanej ploche. Tesne pred cieľom bolo treba presmerovať auto z pravej zákruty do ostrej ľavej.

Vyskúšali sme Outlander

Na porovnanie času jazdy sme si vybrali nové Mitsubishi Outlander, ktoré môže jazdiť iba s pohonom predných alebo všetkých kolies. Porovnávali sme čas jazdy a ovládateľnosť toho istého auta, na tých istých pneumatikách a za rovnakých podmienok. Vďaka prepínaču v aute sa menil iba typ pohonu.

Zrýchľoval, ale nezatáčal

Outlander so záberom všetkých kolies vyrazil dopredu s minimálnym preklzom. Na konci rovinky mal poriadnu rýchlosť, ktorá sa negatívne prejavila dlhým brzdením a neochotou zatočiť do zákruty. Nájazdový oblúk bol väčší, než vodič potreboval. V otočke kolesá nepreklzávali, ale auto išlo dosť dlho nedotáčavo a robilo veľký oblúk. Až pri ďalších prejazdoch sa nám podarilo auto lepšie nasmerovať, ale paradoxne, šofér musel pri výjazde neskôr pritlačiť na plyn. Mitsubishi po otočke rýchlo nabralo tempo a veľmi stabilne preletelo miernym esom do slalomu, kde sa opäť prejavila nedotáčavosť. Mitsubishi síce výborne zrýchľovalo, ale robilo dosť veľké oblúky. Najlepší čas s pohonom oboch náprav bol 1 minúta a 12 sekúnd.

S jednou nápravou

Na rovnakú vyšmýkanú trať vyštartovalo to isté auto s pohonom jednej nápravy. Po štarte výrazne strácalo a na rovinke dosiahlo podstatne nižšiu rýchlosť, ale šofér nemusel tak dlho brzdiť a skôr zatočil do zákruty. Na otočke si pomohol ručnou brzdou. Výjazd z otočky bol citeľne pomalší a ubratie plynu pred esíčkom navodilo mierny pretáčavý šmyk, ktorý nasmeroval auto do slalomu. Straty jednej poháňanej nápravy vo výjazdoch a akcelerácii boli čiastočne dohnané lepšou ovládateľnosťou v ostrých otočkách. Čas 1 minúta 17 sekúnd bol iba o málo horší.

Experiment ukázal, že auto so záberom predných kolies je napríklad v zasneženom meste lepšie ovládateľnejšie, ochotnejšie zatáča do ostrých zákrut. Strata pri rozbehu sa celkovo prejavuje minimálne. Pohon všetkých kolies prináša komfort rozbiehania a jednoznačne stabilitu vo vyššej rýchlosti. Jeho výhody by sa naplno a výraznejšie prejavili v kopcovitom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 310
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 746
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 854
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 601
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 342
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 144
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 863
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  2. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  3. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  4. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  5. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  6. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  7. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 696
  2. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 626
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 739
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 633
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 009
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 856
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 026
  8. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 4 931
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu