SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky
POKRAČOVANIE K TÉME: V ZIME NETREBA ÍSŤ HNEĎ NA ŠTYRI

Pohon všetkých kolies poskytuje výhody. Nie vždy a všade

Neverte všetkému, čo predajcovia áut povedia. Napríklad, že pohon všetkých kolies je raz taký lepší a rýchlejší, ako iba jedna poháňaná náprava. Náš experiment ukázal rozdiel ale tiež to, že na vyšmýkanom snehu nebudete so štvorkolkou raz takí rýchli.

Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva.Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. V praxi sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na ovládateľnosť a rýchlosť vzťahuje pomer, že jedna poháňaná náprava je iba 50 percent a obe 100 percent. Prejaví sa rovnaký rozdiel v dosiahnutých časoch a ovládateľnosti na pripravenej dráhe? Po 250 metrov dlhom šprinte nasledovala pravouhlá zákruta, potom otočka a výjazd do ďalšej pravouhlej zákruty. Rýchla a mierna zákruta po krátkej rovinke vyústila do hustého slalomu, ktorý skončil na vyšmýkanej ploche. Tesne pred cieľom bolo treba presmerovať auto z pravej zákruty do ostrej ľavej.

Vyskúšali sme Outlander

Na porovnanie času jazdy sme si vybrali nové Mitsubishi Outlander, ktoré môže jazdiť iba s pohonom predných alebo všetkých kolies. Porovnávali sme čas jazdy a ovládateľnosť toho istého auta, na tých istých pneumatikách a za rovnakých podmienok. Vďaka prepínaču v aute sa menil iba typ pohonu.

Zrýchľoval, ale nezatáčal

Outlander so záberom všetkých kolies vyrazil dopredu s minimálnym preklzom. Na konci rovinky mal poriadnu rýchlosť, ktorá sa negatívne prejavila dlhým brzdením a neochotou zatočiť do zákruty. Nájazdový oblúk bol väčší, než vodič potreboval. V otočke kolesá nepreklzávali, ale auto išlo dosť dlho nedotáčavo a robilo veľký oblúk. Až pri ďalších prejazdoch sa nám podarilo auto lepšie nasmerovať, ale paradoxne, šofér musel pri výjazde neskôr pritlačiť na plyn. Mitsubishi po otočke rýchlo nabralo tempo a veľmi stabilne preletelo miernym esom do slalomu, kde sa opäť prejavila nedotáčavosť. Mitsubishi síce výborne zrýchľovalo, ale robilo dosť veľké oblúky. Najlepší čas s pohonom oboch náprav bol 1 minúta a 12 sekúnd.

S jednou nápravou

Na rovnakú vyšmýkanú trať vyštartovalo to isté auto s pohonom jednej nápravy. Po štarte výrazne strácalo a na rovinke dosiahlo podstatne nižšiu rýchlosť, ale šofér nemusel tak dlho brzdiť a skôr zatočil do zákruty. Na otočke si pomohol ručnou brzdou. Výjazd z otočky bol citeľne pomalší a ubratie plynu pred esíčkom navodilo mierny pretáčavý šmyk, ktorý nasmeroval auto do slalomu. Straty jednej poháňanej nápravy vo výjazdoch a akcelerácii boli čiastočne dohnané lepšou ovládateľnosťou v ostrých otočkách. Čas 1 minúta 17 sekúnd bol iba o málo horší.

Experiment ukázal, že auto so záberom predných kolies je napríklad v zasneženom meste lepšie ovládateľnejšie, ochotnejšie zatáča do ostrých zákrut. Strata pri rozbehu sa celkovo prejavuje minimálne. Pohon všetkých kolies prináša komfort rozbiehania a jednoznačne stabilitu vo vyššej rýchlosti. Jeho výhody by sa naplno a výraznejšie prejavili v kopcovitom prostredí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Aj matematika sa dá skrotiť
  4. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 760
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 487
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 663
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 312
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 303
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 114
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 079
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 900
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 624
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 516
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG