SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky
POKRAČOVANIE K TÉME: V ZIME NETREBA ÍSŤ HNEĎ NA ŠTYRI

Pohon všetkých kolies poskytuje výhody. Nie vždy a všade

Neverte všetkému, čo predajcovia áut povedia. Napríklad, že pohon všetkých kolies je raz taký lepší a rýchlejší, ako iba jedna poháňaná náprava. Náš experiment ukázal rozdiel ale tiež to, že na vyšmýkanom snehu nebudete so štvorkolkou raz takí rýchli.

Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva.Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. V praxi sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na ovládateľnosť a rýchlosť vzťahuje pomer, že jedna poháňaná náprava je iba 50 percent a obe 100 percent. Prejaví sa rovnaký rozdiel v dosiahnutých časoch a ovládateľnosti na pripravenej dráhe? Po 250 metrov dlhom šprinte nasledovala pravouhlá zákruta, potom otočka a výjazd do ďalšej pravouhlej zákruty. Rýchla a mierna zákruta po krátkej rovinke vyústila do hustého slalomu, ktorý skončil na vyšmýkanej ploche. Tesne pred cieľom bolo treba presmerovať auto z pravej zákruty do ostrej ľavej.

Vyskúšali sme Outlander

Na porovnanie času jazdy sme si vybrali nové Mitsubishi Outlander, ktoré môže jazdiť iba s pohonom predných alebo všetkých kolies. Porovnávali sme čas jazdy a ovládateľnosť toho istého auta, na tých istých pneumatikách a za rovnakých podmienok. Vďaka prepínaču v aute sa menil iba typ pohonu.

Zrýchľoval, ale nezatáčal

Outlander so záberom všetkých kolies vyrazil dopredu s minimálnym preklzom. Na konci rovinky mal poriadnu rýchlosť, ktorá sa negatívne prejavila dlhým brzdením a neochotou zatočiť do zákruty. Nájazdový oblúk bol väčší, než vodič potreboval. V otočke kolesá nepreklzávali, ale auto išlo dosť dlho nedotáčavo a robilo veľký oblúk. Až pri ďalších prejazdoch sa nám podarilo auto lepšie nasmerovať, ale paradoxne, šofér musel pri výjazde neskôr pritlačiť na plyn. Mitsubishi po otočke rýchlo nabralo tempo a veľmi stabilne preletelo miernym esom do slalomu, kde sa opäť prejavila nedotáčavosť. Mitsubishi síce výborne zrýchľovalo, ale robilo dosť veľké oblúky. Najlepší čas s pohonom oboch náprav bol 1 minúta a 12 sekúnd.

S jednou nápravou

Na rovnakú vyšmýkanú trať vyštartovalo to isté auto s pohonom jednej nápravy. Po štarte výrazne strácalo a na rovinke dosiahlo podstatne nižšiu rýchlosť, ale šofér nemusel tak dlho brzdiť a skôr zatočil do zákruty. Na otočke si pomohol ručnou brzdou. Výjazd z otočky bol citeľne pomalší a ubratie plynu pred esíčkom navodilo mierny pretáčavý šmyk, ktorý nasmeroval auto do slalomu. Straty jednej poháňanej nápravy vo výjazdoch a akcelerácii boli čiastočne dohnané lepšou ovládateľnosťou v ostrých otočkách. Čas 1 minúta 17 sekúnd bol iba o málo horší.

Experiment ukázal, že auto so záberom predných kolies je napríklad v zasneženom meste lepšie ovládateľnejšie, ochotnejšie zatáča do ostrých zákrut. Strata pri rozbehu sa celkovo prejavuje minimálne. Pohon všetkých kolies prináša komfort rozbiehania a jednoznačne stabilitu vo vyššej rýchlosti. Jeho výhody by sa naplno a výraznejšie prejavili v kopcovitom prostredí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  6. Home (ale aj) Office
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 591
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 585
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 549
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 311
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 218
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 889
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 283
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 517
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 400
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 377
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská v rukách polície.
Sam Bennett vyhral záverečnú etapu.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je 50 týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
CYNICKÁ OBLUDA

Zrodenie Borisa Kollára

V septembri 2015 sme sa všetci najviac báli utečeneckej krízy. Dnes vieme, že sme sa báli oprávnene, ale z nesprávnych príčin.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20