SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Pohon všetkých kolies poskytuje výhody. Nie vždy a všade

Neverte všetkému, čo predajcovia áut povedia. Napríklad, že pohon všetkých kolies je raz taký lepší a rýchlejší, ako iba jedna poháňaná náprava. Náš experiment ukázal rozdiel ale tiež to, že na vyšmýkanom snehu nebudete so štvorkolkou raz takí rýchli.

Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva.Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. V praxi sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na ovládateľnosť a rýchlosť vzťahuje pomer, že jedna poháňaná náprava je iba 50 percent a obe 100 percent. Prejaví sa rovnaký rozdiel v dosiahnutých časoch a ovládateľnosti na pripravenej dráhe? Po 250 metrov dlhom šprinte nasledovala pravouhlá zákruta, potom otočka a výjazd do ďalšej pravouhlej zákruty. Rýchla a mierna zákruta po krátkej rovinke vyústila do hustého slalomu, ktorý skončil na vyšmýkanej ploche. Tesne pred cieľom bolo treba presmerovať auto z pravej zákruty do ostrej ľavej.

Vyskúšali sme Outlander

Na porovnanie času jazdy sme si vybrali nové Mitsubishi Outlander, ktoré môže jazdiť iba s pohonom predných alebo všetkých kolies. Porovnávali sme čas jazdy a ovládateľnosť toho istého auta, na tých istých pneumatikách a za rovnakých podmienok. Vďaka prepínaču v aute sa menil iba typ pohonu.

Zrýchľoval, ale nezatáčal

Outlander so záberom všetkých kolies vyrazil dopredu s minimálnym preklzom. Na konci rovinky mal poriadnu rýchlosť, ktorá sa negatívne prejavila dlhým brzdením a neochotou zatočiť do zákruty. Nájazdový oblúk bol väčší, než vodič potreboval. V otočke kolesá nepreklzávali, ale auto išlo dosť dlho nedotáčavo a robilo veľký oblúk. Až pri ďalších prejazdoch sa nám podarilo auto lepšie nasmerovať, ale paradoxne, šofér musel pri výjazde neskôr pritlačiť na plyn. Mitsubishi po otočke rýchlo nabralo tempo a veľmi stabilne preletelo miernym esom do slalomu, kde sa opäť prejavila nedotáčavosť. Mitsubishi síce výborne zrýchľovalo, ale robilo dosť veľké oblúky. Najlepší čas s pohonom oboch náprav bol 1 minúta a 12 sekúnd.

S jednou nápravou

Na rovnakú vyšmýkanú trať vyštartovalo to isté auto s pohonom jednej nápravy. Po štarte výrazne strácalo a na rovinke dosiahlo podstatne nižšiu rýchlosť, ale šofér nemusel tak dlho brzdiť a skôr zatočil do zákruty. Na otočke si pomohol ručnou brzdou. Výjazd z otočky bol citeľne pomalší a ubratie plynu pred esíčkom navodilo mierny pretáčavý šmyk, ktorý nasmeroval auto do slalomu. Straty jednej poháňanej nápravy vo výjazdoch a akcelerácii boli čiastočne dohnané lepšou ovládateľnosťou v ostrých otočkách. Čas 1 minúta 17 sekúnd bol iba o málo horší.

Experiment ukázal, že auto so záberom predných kolies je napríklad v zasneženom meste lepšie ovládateľnejšie, ochotnejšie zatáča do ostrých zákrut. Strata pri rozbehu sa celkovo prejavuje minimálne. Pohon všetkých kolies prináša komfort rozbiehania a jednoznačne stabilitu vo vyššej rýchlosti. Jeho výhody by sa naplno a výraznejšie prejavili v kopcovitom prostredí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 657
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 198
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 975
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 825
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 780
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 615
  7. Cukrovkári a covid-19 2 182
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 137
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 118
  10. Mecom ide na zelenú 1 735
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


11 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


19 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Seman: Blavocentrista Sulík
  2. Anton Kovalčík: Krivoľaké cesty k rovnosti.
  3. Štefan Vidlár: TURUL
  4. Linda Ágoštonová: Východniarsky zápisnik - časť 3 : Svadobná hostina
  5. Víťazoslav Würschner: Budeme sa mať lepšie?
  6. Ctirad Klimčík: O jednom aspekte vyhostenia Novaka Džokoviča
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže !
  8. Elena Antalová: Dajte myšlienkam pokoj
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 030
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 546
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 659
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 197
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu