SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky
POKRAČOVANIE K TÉME: V ZIME NETREBA ÍSŤ HNEĎ NA ŠTYRI

Pohon všetkých kolies poskytuje výhody. Nie vždy a všade

Neverte všetkému, čo predajcovia áut povedia. Napríklad, že pohon všetkých kolies je raz taký lepší a rýchlejší, ako iba jedna poháňaná náprava. Náš experiment ukázal rozdiel ale tiež to, že na vyšmýkanom snehu nebudete so štvorkolkou raz takí rýchli.

Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva.Pohon všetkých kolies je zábavný a pri zručnej jazde šmykom veľmi efektívny. V bežnej premávke však na šmyky priestor neostáva. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. V praxi sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na ovládateľnosť a rýchlosť vzťahuje pomer, že jedna poháňaná náprava je iba 50 percent a obe 100 percent. Prejaví sa rovnaký rozdiel v dosiahnutých časoch a ovládateľnosti na pripravenej dráhe? Po 250 metrov dlhom šprinte nasledovala pravouhlá zákruta, potom otočka a výjazd do ďalšej pravouhlej zákruty. Rýchla a mierna zákruta po krátkej rovinke vyústila do hustého slalomu, ktorý skončil na vyšmýkanej ploche. Tesne pred cieľom bolo treba presmerovať auto z pravej zákruty do ostrej ľavej.

Vyskúšali sme Outlander

Na porovnanie času jazdy sme si vybrali nové Mitsubishi Outlander, ktoré môže jazdiť iba s pohonom predných alebo všetkých kolies. Porovnávali sme čas jazdy a ovládateľnosť toho istého auta, na tých istých pneumatikách a za rovnakých podmienok. Vďaka prepínaču v aute sa menil iba typ pohonu.

Zrýchľoval, ale nezatáčal

Outlander so záberom všetkých kolies vyrazil dopredu s minimálnym preklzom. Na konci rovinky mal poriadnu rýchlosť, ktorá sa negatívne prejavila dlhým brzdením a neochotou zatočiť do zákruty. Nájazdový oblúk bol väčší, než vodič potreboval. V otočke kolesá nepreklzávali, ale auto išlo dosť dlho nedotáčavo a robilo veľký oblúk. Až pri ďalších prejazdoch sa nám podarilo auto lepšie nasmerovať, ale paradoxne, šofér musel pri výjazde neskôr pritlačiť na plyn. Mitsubishi po otočke rýchlo nabralo tempo a veľmi stabilne preletelo miernym esom do slalomu, kde sa opäť prejavila nedotáčavosť. Mitsubishi síce výborne zrýchľovalo, ale robilo dosť veľké oblúky. Najlepší čas s pohonom oboch náprav bol 1 minúta a 12 sekúnd.

S jednou nápravou

Na rovnakú vyšmýkanú trať vyštartovalo to isté auto s pohonom jednej nápravy. Po štarte výrazne strácalo a na rovinke dosiahlo podstatne nižšiu rýchlosť, ale šofér nemusel tak dlho brzdiť a skôr zatočil do zákruty. Na otočke si pomohol ručnou brzdou. Výjazd z otočky bol citeľne pomalší a ubratie plynu pred esíčkom navodilo mierny pretáčavý šmyk, ktorý nasmeroval auto do slalomu. Straty jednej poháňanej nápravy vo výjazdoch a akcelerácii boli čiastočne dohnané lepšou ovládateľnosťou v ostrých otočkách. Čas 1 minúta 17 sekúnd bol iba o málo horší.

Experiment ukázal, že auto so záberom predných kolies je napríklad v zasneženom meste lepšie ovládateľnejšie, ochotnejšie zatáča do ostrých zákrut. Strata pri rozbehu sa celkovo prejavuje minimálne. Pohon všetkých kolies prináša komfort rozbiehania a jednoznačne stabilitu vo vyššej rýchlosti. Jeho výhody by sa naplno a výraznejšie prejavili v kopcovitom prostredí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 910
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 841
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 511
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 229
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 688
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 684
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 326
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 190
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 955
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 7 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún