SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
TECHNIKA

Honda priniesla jednoduchú štvorkolku

Pripojiteľný pohon všetkých kolies vznikol na príležitostný výjazd do zasneženého kopca. Postupom času medzinápravové spojky zdokonalili a dnes dokážu prispieť k dynamike auta bez negatívneho dopadu na spotrebu a tiež cenu.

Honda predstavila v roku 1997 prvý model CR-V s jednoduchou medzinápravovou spojkou. Súčasná verzia využíva rovnaký, ale podstatne dokonalejší systém.Honda predstavila v roku 1997 prvý model CR-V s jednoduchou medzinápravovou spojkou. Súčasná verzia využíva rovnaký, ale podstatne dokonalejší systém. (Zdroj: Honda)

BRATISLAVA. Pred dvadsiatimi rokmi bol pohon všetkých kolies výsadou niekoľkých typov osobných áut. Pomerne drahé a zložité zariadenie zlepšovalo prenos výkonu na klzkú cestu, ale bolo drahé na údržbu, zvyšovalo hmotnosť auta a citeľne spotrebu.

Odhliadnuc od nadšencov rýchlej jazdy, bežní šoféri potrebujú pohon všetkých kolies iba zriedkavo v prudkom stúpaní alebo pri rozbiehaní na snehu. Preto Honda prišla v roku 1997 s myšlienkou spojiť pripojiteľný pohon všetkých kolies.

Stačila jednoduchá spojka

Model CR-V mal za normálnych okolností poháňané iba predné kolesá a zadné zabrali iba vtedy, ak predné prekĺzli. Honda vymyslela medzinápravovú spojku s vlastným zásobníkom oleja, ktorá nepotrebovala údržbu. Vždy, keď predné kolesá prekĺzli a nastal rozdiel otáčok medzi nápravami, v hydraulickom systéme narástol tlak. Potom mechanizmus pritlačil pomocou excentra na spojku, ktorá sa snažila vyrovnať otáčky záberom zadných kolies.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prešli k dokonalosti

Myšlienka sa postupne rozšírila medzi ostatné automobilky, ktoré čoraz častejšie používajú medzinápravové spojky rôznej konštrukcie. Na rozdiel od prvých pohonov, ktoré boli výlučne určené iba na pomoc pri rozjazde na šmykľavom povrchu, dnešné spojky dokážu fungovať inteligentne a čiastočne dokážu zlepšiť stabilitu auta pri prejazde zákrutou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 150
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 113
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 207
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 241
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 368
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 865
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 853
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 436
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 270
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 577
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.
Poškodená budova po výbuchu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana