SME

Téma: V zime netreba ísť hneď na štyri

Pripojiteľný pohon zapínajte v kopcoch a v snehu. V žiadnom prípade s ním nejazdite rýchlejšie, ako keby ste mali zapnutý iba predný pohon. Jeho úlohou je pomôcť vyjsť nie jazdiť rýchlejšie. Navyše, parkuje sa lepšie bez neho.

Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča.Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA, JAKUBOVANY. Ne letiskovej ploche pokrytej snehom hľadáme odpoveď na časté otázky čitateľov, ako používať pripojiteľný pohon všetkých kolies v zimnom období. Niektoré športovo úžitkové vozidlá majú automaticky pripojiteľný pohon kolies bez možnosti voľby režimu, ale väčšina dáva na výber pohon jednej nápravy, automaticky riadený pohon všetkých kolies a zablokovanie medzinápravovej spojky na pevné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S výlučne predným pohonom v režime 2WD treba jazdiť vždy a do chvíle, kým záber všetkých kolies nepotrebujete nevyhnutne. Šetríte tým medzinápravovú spojku a jej mechanizmus, ktorý nemusí byť zbytočne v akcii. Zapnúť režim 4WD odporúčame, iba ak je na ceste sneh, prípadne sa začalo poriadne šmýkať.

SkryťVypnúť reklamu

Slalom prejde lepšie dvojkolka

Testovacie Suzuki SX4 bolo v režime 2WD lepšie ovládateľné v slalome aj pri otáčaní na snehu. To znamená, že pokiaľ nemusíte v meste ísť do zasneženého kopca, môžete na snehu jazdiť s pohonom predných kolies. Aspoň budete mať lepší obraz o zlom povrchu. Najmä zo začiatku zimy je dobré jazdiť na snehu bez 4WD. Záber všetkých kolies totiž vytvorí falošnú ilúziu, že na ceste sa nešmýka.

prepinac_pohonu.jpg Symbol 2WD (two wheels drive) znamená režim s pohonom výlučne dvoch kolies, 4WD (four wheels drive) symbolizuje všetky poháňané kolesá a Lock 4WD je zablokovanie medzinápravovej spojky a rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy.

Nezvyšujte rýchlosť

Dnešné medzinápravové spojky riadené v závislosti od otáčok kolies a natočenia volantu sa správajú veľmi inteligentne a dokážu auto stabilizovať v tiahlej zákrute alebo pri náhlom vyhýbacom manévri. Auto je skôr nedotáčavé, robí väčší oblúk, ale nemá taký sklon k pretáčavému šmyku ako pri pohone prednej nápravy. Režim 4WD si zapnite na zasneženej diaľnici. So štvorkolkou nechoďte ani o kilometer rýchlejšie, akoby ste išli s pohonom prednej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu

Funkcia Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky pomáha v hlbokom snehu a pri výjazde do strmého kopca. Záber oboch náprav je rovnaký a nemení sa variabilne ako pri 4WD režime. Jazda s funkciou Lock v zákrutách je nevhodná, lebo auto je výrazne nedotáčavé a poslúchalo by iba v riadenom šmyku.

Spojku možno prehriať

Autá s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy si nezamieňajte so športovými špeciálmi. Počas dlhšej jazdy v šmyku pod plynom je spojka extrémne namáhaná neustálym pripájaním pohonu zadnej nápravy. Ľahko sa prehreje a prestane fungovať. Elektronická ochrana ju vyradí z činnosti. Auto potom funguje ako prednokolka. K prehriatiu môže dôjsť aj vtedy, ak sa dlho prehrabujete v hlbokom snehu bez prestávky.
Prehriatie spojky niektoré autá signalizujú blikajúcou kontrolkou pohonu na prístrojovej doske.

SkryťVypnúť reklamu

tema_0003.jpg

Pri obchádzaní náhlej prekážky bolo Suzuki s pohonom všetkých kolies stabilnejšie, ale viac nedotáčavé.

Niektoré nepotrebujú servis

Medzi športovo úžitkovými a osobnými autami existuje niekoľko základných typov medzinápravovej spojky. Priekopník systému, Honda, používa v modeloch CR-V poslednú generáciu mechanickej bezúdržbovej spojky. “Spojku netreba meniť počas celej životnosti auta,” povedal Ľubomír Konečný z Hondy. Lamelové spojky ovládané elektromagnetom by mali vydržať tiež bez údržby. Väčšinou však potrebujú nový magnet alebo nastavenie po sto až 150 tisíc kilometroch. “Servisujeme viac modelov Mitsubishi Outlander s vyše 200 000 kilometrami a nemuseli sme na spojke nič meniť,” povedal Tomáš Hollý zo servisu HaM. Hollý však priznáva, že pri servise SUV značky Hyundai sa stretli s potrebou servisu spojky po 150 000 kilometroch. Servisné prehliadky nepotrebuje Suzuki. Denníku SME to potvrdil Andrej Ilavský.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hydraulický systém Haldex, používaný automobilmi Volvo a značkami koncernu Volkswagen, potrebuje v závislosti od modelu vymeniť malú olejovú náplň po 30 000 kilometroch. “Filter oleja v Haldex spojke sa mení po 60 000 kilometroch, uviedol Vladimír Hybáček zo Seatu. Spojka Haldex štvrtej generácie je však vlastnosťami najbližšie ku klasickému pohonu 4x4. Navyše, v testoch SME sa na rozdiel od konkurenčných áut nikdy neprehriala, ani pri extrémnom zaťažení na snehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 71 075
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 248
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 903
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 464
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 179
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 085
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 171
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  2. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  3. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  5. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  6. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  7. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  8. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 529
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 68 261
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 835
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 275
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 904
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 419
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 758
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu