SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
NEPOUŽÍVAJTE POHON VŠETKÝCH KOLIES ZA KAŽDÚ CENU

Téma: V zime netreba ísť hneď na štyri

Pripojiteľný pohon zapínajte v kopcoch a v snehu. V žiadnom prípade s ním nejazdite rýchlejšie, ako keby ste mali zapnutý iba predný pohon. Jeho úlohou je pomôcť vyjsť nie jazdiť rýchlejšie. Navyše, parkuje sa lepšie bez neho.

Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča.Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA, JAKUBOVANY. Ne letiskovej ploche pokrytej snehom hľadáme odpoveď na časté otázky čitateľov, ako používať pripojiteľný pohon všetkých kolies v zimnom období. Niektoré športovo úžitkové vozidlá majú automaticky pripojiteľný pohon kolies bez možnosti voľby režimu, ale väčšina dáva na výber pohon jednej nápravy, automaticky riadený pohon všetkých kolies a zablokovanie medzinápravovej spojky na pevné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy.

S výlučne predným pohonom v režime 2WD treba jazdiť vždy a do chvíle, kým záber všetkých kolies nepotrebujete nevyhnutne. Šetríte tým medzinápravovú spojku a jej mechanizmus, ktorý nemusí byť zbytočne v akcii. Zapnúť režim 4WD odporúčame, iba ak je na ceste sneh, prípadne sa začalo poriadne šmýkať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Slalom prejde lepšie dvojkolka

Testovacie Suzuki SX4 bolo v režime 2WD lepšie ovládateľné v slalome aj pri otáčaní na snehu. To znamená, že pokiaľ nemusíte v meste ísť do zasneženého kopca, môžete na snehu jazdiť s pohonom predných kolies. Aspoň budete mať lepší obraz o zlom povrchu. Najmä zo začiatku zimy je dobré jazdiť na snehu bez 4WD. Záber všetkých kolies totiž vytvorí falošnú ilúziu, že na ceste sa nešmýka.

prepinac_pohonu.jpg Symbol 2WD (two wheels drive) znamená režim s pohonom výlučne dvoch kolies, 4WD (four wheels drive) symbolizuje všetky poháňané kolesá a Lock 4WD je zablokovanie medzinápravovej spojky a rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy.

Nezvyšujte rýchlosť

Dnešné medzinápravové spojky riadené v závislosti od otáčok kolies a natočenia volantu sa správajú veľmi inteligentne a dokážu auto stabilizovať v tiahlej zákrute alebo pri náhlom vyhýbacom manévri. Auto je skôr nedotáčavé, robí väčší oblúk, ale nemá taký sklon k pretáčavému šmyku ako pri pohone prednej nápravy. Režim 4WD si zapnite na zasneženej diaľnici. So štvorkolkou nechoďte ani o kilometer rýchlejšie, akoby ste išli s pohonom prednej nápravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Funkcia Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky pomáha v hlbokom snehu a pri výjazde do strmého kopca. Záber oboch náprav je rovnaký a nemení sa variabilne ako pri 4WD režime. Jazda s funkciou Lock v zákrutách je nevhodná, lebo auto je výrazne nedotáčavé a poslúchalo by iba v riadenom šmyku.

Spojku možno prehriať

Autá s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy si nezamieňajte so športovými špeciálmi. Počas dlhšej jazdy v šmyku pod plynom je spojka extrémne namáhaná neustálym pripájaním pohonu zadnej nápravy. Ľahko sa prehreje a prestane fungovať. Elektronická ochrana ju vyradí z činnosti. Auto potom funguje ako prednokolka. K prehriatiu môže dôjsť aj vtedy, ak sa dlho prehrabujete v hlbokom snehu bez prestávky.
Prehriatie spojky niektoré autá signalizujú blikajúcou kontrolkou pohonu na prístrojovej doske.

Skryť Vypnúť reklamu

tema_0003.jpg

Pri obchádzaní náhlej prekážky bolo Suzuki s pohonom všetkých kolies stabilnejšie, ale viac nedotáčavé.

Niektoré nepotrebujú servis

Medzi športovo úžitkovými a osobnými autami existuje niekoľko základných typov medzinápravovej spojky. Priekopník systému, Honda, používa v modeloch CR-V poslednú generáciu mechanickej bezúdržbovej spojky. “Spojku netreba meniť počas celej životnosti auta,” povedal Ľubomír Konečný z Hondy. Lamelové spojky ovládané elektromagnetom by mali vydržať tiež bez údržby. Väčšinou však potrebujú nový magnet alebo nastavenie po sto až 150 tisíc kilometroch. “Servisujeme viac modelov Mitsubishi Outlander s vyše 200 000 kilometrami a nemuseli sme na spojke nič meniť,” povedal Tomáš Hollý zo servisu HaM. Hollý však priznáva, že pri servise SUV značky Hyundai sa stretli s potrebou servisu spojky po 150 000 kilometroch. Servisné prehliadky nepotrebuje Suzuki. Denníku SME to potvrdil Andrej Ilavský.

Skryť Vypnúť reklamu

Hydraulický systém Haldex, používaný automobilmi Volvo a značkami koncernu Volkswagen, potrebuje v závislosti od modelu vymeniť malú olejovú náplň po 30 000 kilometroch. “Filter oleja v Haldex spojke sa mení po 60 000 kilometroch, uviedol Vladimír Hybáček zo Seatu. Spojka Haldex štvrtej generácie je však vlastnosťami najbližšie ku klasickému pohonu 4x4. Navyše, v testoch SME sa na rozdiel od konkurenčných áut nikdy neprehriala, ani pri extrémnom zaťažení na snehu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 892
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 153
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 180
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 250
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 726
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 714
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 315
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 335
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 301
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 883
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.