SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
NEPOUŽÍVAJTE POHON VŠETKÝCH KOLIES ZA KAŽDÚ CENU

Téma: V zime netreba ísť hneď na štyri

Pripojiteľný pohon zapínajte v kopcoch a v snehu. V žiadnom prípade s ním nejazdite rýchlejšie, ako keby ste mali zapnutý iba predný pohon. Jeho úlohou je pomôcť vyjsť nie jazdiť rýchlejšie. Navyše, parkuje sa lepšie bez neho.

Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča.Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA, JAKUBOVANY. Ne letiskovej ploche pokrytej snehom hľadáme odpoveď na časté otázky čitateľov, ako používať pripojiteľný pohon všetkých kolies v zimnom období. Niektoré športovo úžitkové vozidlá majú automaticky pripojiteľný pohon kolies bez možnosti voľby režimu, ale väčšina dáva na výber pohon jednej nápravy, automaticky riadený pohon všetkých kolies a zablokovanie medzinápravovej spojky na pevné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy.

S výlučne predným pohonom v režime 2WD treba jazdiť vždy a do chvíle, kým záber všetkých kolies nepotrebujete nevyhnutne. Šetríte tým medzinápravovú spojku a jej mechanizmus, ktorý nemusí byť zbytočne v akcii. Zapnúť režim 4WD odporúčame, iba ak je na ceste sneh, prípadne sa začalo poriadne šmýkať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Slalom prejde lepšie dvojkolka

Testovacie Suzuki SX4 bolo v režime 2WD lepšie ovládateľné v slalome aj pri otáčaní na snehu. To znamená, že pokiaľ nemusíte v meste ísť do zasneženého kopca, môžete na snehu jazdiť s pohonom predných kolies. Aspoň budete mať lepší obraz o zlom povrchu. Najmä zo začiatku zimy je dobré jazdiť na snehu bez 4WD. Záber všetkých kolies totiž vytvorí falošnú ilúziu, že na ceste sa nešmýka.

prepinac_pohonu.jpg Symbol 2WD (two wheels drive) znamená režim s pohonom výlučne dvoch kolies, 4WD (four wheels drive) symbolizuje všetky poháňané kolesá a Lock 4WD je zablokovanie medzinápravovej spojky a rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy.

Nezvyšujte rýchlosť

Dnešné medzinápravové spojky riadené v závislosti od otáčok kolies a natočenia volantu sa správajú veľmi inteligentne a dokážu auto stabilizovať v tiahlej zákrute alebo pri náhlom vyhýbacom manévri. Auto je skôr nedotáčavé, robí väčší oblúk, ale nemá taký sklon k pretáčavému šmyku ako pri pohone prednej nápravy. Režim 4WD si zapnite na zasneženej diaľnici. So štvorkolkou nechoďte ani o kilometer rýchlejšie, akoby ste išli s pohonom prednej nápravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Funkcia Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky pomáha v hlbokom snehu a pri výjazde do strmého kopca. Záber oboch náprav je rovnaký a nemení sa variabilne ako pri 4WD režime. Jazda s funkciou Lock v zákrutách je nevhodná, lebo auto je výrazne nedotáčavé a poslúchalo by iba v riadenom šmyku.

Spojku možno prehriať

Autá s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy si nezamieňajte so športovými špeciálmi. Počas dlhšej jazdy v šmyku pod plynom je spojka extrémne namáhaná neustálym pripájaním pohonu zadnej nápravy. Ľahko sa prehreje a prestane fungovať. Elektronická ochrana ju vyradí z činnosti. Auto potom funguje ako prednokolka. K prehriatiu môže dôjsť aj vtedy, ak sa dlho prehrabujete v hlbokom snehu bez prestávky.
Prehriatie spojky niektoré autá signalizujú blikajúcou kontrolkou pohonu na prístrojovej doske.

Skryť Vypnúť reklamu

tema_0003.jpg

Pri obchádzaní náhlej prekážky bolo Suzuki s pohonom všetkých kolies stabilnejšie, ale viac nedotáčavé.

Niektoré nepotrebujú servis

Medzi športovo úžitkovými a osobnými autami existuje niekoľko základných typov medzinápravovej spojky. Priekopník systému, Honda, používa v modeloch CR-V poslednú generáciu mechanickej bezúdržbovej spojky. “Spojku netreba meniť počas celej životnosti auta,” povedal Ľubomír Konečný z Hondy. Lamelové spojky ovládané elektromagnetom by mali vydržať tiež bez údržby. Väčšinou však potrebujú nový magnet alebo nastavenie po sto až 150 tisíc kilometroch. “Servisujeme viac modelov Mitsubishi Outlander s vyše 200 000 kilometrami a nemuseli sme na spojke nič meniť,” povedal Tomáš Hollý zo servisu HaM. Hollý však priznáva, že pri servise SUV značky Hyundai sa stretli s potrebou servisu spojky po 150 000 kilometroch. Servisné prehliadky nepotrebuje Suzuki. Denníku SME to potvrdil Andrej Ilavský.

Skryť Vypnúť reklamu

Hydraulický systém Haldex, používaný automobilmi Volvo a značkami koncernu Volkswagen, potrebuje v závislosti od modelu vymeniť malú olejovú náplň po 30 000 kilometroch. “Filter oleja v Haldex spojke sa mení po 60 000 kilometroch, uviedol Vladimír Hybáček zo Seatu. Spojka Haldex štvrtej generácie je však vlastnosťami najbližšie ku klasickému pohonu 4x4. Navyše, v testoch SME sa na rozdiel od konkurenčných áut nikdy neprehriala, ani pri extrémnom zaťažení na snehu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  5. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 16 828
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 020
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 497
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 115
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 843
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 575
  7. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 231
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 179
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 171
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 701
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 966 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

4 h
Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

14 h
Európska lieková agentúra.

Po žiadosti by nasledovala inšpekcia.

15 h

Neprehliadnite tiež

Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

15 h
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

22 h
Mercedes-Benz triedy C

Pod kapotou budú už len štvorvalce.

24. feb
Autá uviaznuté v zaplavenom podjazde.

Situáciu desaťročia nikto nerieši.

24. feb