SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Téma: V zime netreba ísť hneď na štyri

Pripojiteľný pohon zapínajte v kopcoch a v snehu. V žiadnom prípade s ním nejazdite rýchlejšie, ako keby ste mali zapnutý iba predný pohon. Jeho úlohou je pomôcť vyjsť nie jazdiť rýchlejšie. Navyše, parkuje sa lepšie bez neho.

Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča.Zablokovaním medzinápravovej spojky funkciou “LOCK” sa auto lepšie vyškrabe na zasnežený svah, ale podstatne horšie zatáča. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA, JAKUBOVANY. Ne letiskovej ploche pokrytej snehom hľadáme odpoveď na časté otázky čitateľov, ako používať pripojiteľný pohon všetkých kolies v zimnom období. Niektoré športovo úžitkové vozidlá majú automaticky pripojiteľný pohon kolies bez možnosti voľby režimu, ale väčšina dáva na výber pohon jednej nápravy, automaticky riadený pohon všetkých kolies a zablokovanie medzinápravovej spojky na pevné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy.

S výlučne predným pohonom v režime 2WD treba jazdiť vždy a do chvíle, kým záber všetkých kolies nepotrebujete nevyhnutne. Šetríte tým medzinápravovú spojku a jej mechanizmus, ktorý nemusí byť zbytočne v akcii. Zapnúť režim 4WD odporúčame, iba ak je na ceste sneh, prípadne sa začalo poriadne šmýkať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Slalom prejde lepšie dvojkolka

Testovacie Suzuki SX4 bolo v režime 2WD lepšie ovládateľné v slalome aj pri otáčaní na snehu. To znamená, že pokiaľ nemusíte v meste ísť do zasneženého kopca, môžete na snehu jazdiť s pohonom predných kolies. Aspoň budete mať lepší obraz o zlom povrchu. Najmä zo začiatku zimy je dobré jazdiť na snehu bez 4WD. Záber všetkých kolies totiž vytvorí falošnú ilúziu, že na ceste sa nešmýka.

prepinac_pohonu.jpg Symbol 2WD (two wheels drive) znamená režim s pohonom výlučne dvoch kolies, 4WD (four wheels drive) symbolizuje všetky poháňané kolesá a Lock 4WD je zablokovanie medzinápravovej spojky a rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy.

Nezvyšujte rýchlosť

Dnešné medzinápravové spojky riadené v závislosti od otáčok kolies a natočenia volantu sa správajú veľmi inteligentne a dokážu auto stabilizovať v tiahlej zákrute alebo pri náhlom vyhýbacom manévri. Auto je skôr nedotáčavé, robí väčší oblúk, ale nemá taký sklon k pretáčavému šmyku ako pri pohone prednej nápravy. Režim 4WD si zapnite na zasneženej diaľnici. So štvorkolkou nechoďte ani o kilometer rýchlejšie, akoby ste išli s pohonom prednej nápravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Funkcia Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky pomáha v hlbokom snehu a pri výjazde do strmého kopca. Záber oboch náprav je rovnaký a nemení sa variabilne ako pri 4WD režime. Jazda s funkciou Lock v zákrutách je nevhodná, lebo auto je výrazne nedotáčavé a poslúchalo by iba v riadenom šmyku.

Spojku možno prehriať

Autá s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy si nezamieňajte so športovými špeciálmi. Počas dlhšej jazdy v šmyku pod plynom je spojka extrémne namáhaná neustálym pripájaním pohonu zadnej nápravy. Ľahko sa prehreje a prestane fungovať. Elektronická ochrana ju vyradí z činnosti. Auto potom funguje ako prednokolka. K prehriatiu môže dôjsť aj vtedy, ak sa dlho prehrabujete v hlbokom snehu bez prestávky.
Prehriatie spojky niektoré autá signalizujú blikajúcou kontrolkou pohonu na prístrojovej doske.

Skryť Vypnúť reklamu

tema_0003.jpg

Pri obchádzaní náhlej prekážky bolo Suzuki s pohonom všetkých kolies stabilnejšie, ale viac nedotáčavé.

Niektoré nepotrebujú servis

Medzi športovo úžitkovými a osobnými autami existuje niekoľko základných typov medzinápravovej spojky. Priekopník systému, Honda, používa v modeloch CR-V poslednú generáciu mechanickej bezúdržbovej spojky. “Spojku netreba meniť počas celej životnosti auta,” povedal Ľubomír Konečný z Hondy. Lamelové spojky ovládané elektromagnetom by mali vydržať tiež bez údržby. Väčšinou však potrebujú nový magnet alebo nastavenie po sto až 150 tisíc kilometroch. “Servisujeme viac modelov Mitsubishi Outlander s vyše 200 000 kilometrami a nemuseli sme na spojke nič meniť,” povedal Tomáš Hollý zo servisu HaM. Hollý však priznáva, že pri servise SUV značky Hyundai sa stretli s potrebou servisu spojky po 150 000 kilometroch. Servisné prehliadky nepotrebuje Suzuki. Denníku SME to potvrdil Andrej Ilavský.

Skryť Vypnúť reklamu

Hydraulický systém Haldex, používaný automobilmi Volvo a značkami koncernu Volkswagen, potrebuje v závislosti od modelu vymeniť malú olejovú náplň po 30 000 kilometroch. “Filter oleja v Haldex spojke sa mení po 60 000 kilometroch, uviedol Vladimír Hybáček zo Seatu. Spojka Haldex štvrtej generácie je však vlastnosťami najbližšie ku klasickému pohonu 4x4. Navyše, v testoch SME sa na rozdiel od konkurenčných áut nikdy neprehriala, ani pri extrémnom zaťažení na snehu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  4. Tento rok turizmu neprial
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 690
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 775
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 100
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 886
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 684
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 183
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 739
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 925
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 210
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


19 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


22 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  5. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  6. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  7. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  8. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 069
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 770
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 966
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 986
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 622
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 572
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 467
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu