BRATISLAVA, JAKUBOVANY. Ne letiskovej ploche pokrytej snehom hľadáme odpoveď na časté otázky čitateľov, ako používať pripojiteľný pohon všetkých kolies v zimnom období. Niektoré športovo úžitkové vozidlá majú automaticky pripojiteľný pohon kolies bez možnosti voľby režimu, ale väčšina dáva na výber pohon jednej nápravy, automaticky riadený pohon všetkých kolies a zablokovanie medzinápravovej spojky na pevné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy.
S výlučne predným pohonom v režime 2WD treba jazdiť vždy a do chvíle, kým záber všetkých kolies nepotrebujete nevyhnutne. Šetríte tým medzinápravovú spojku a jej mechanizmus, ktorý nemusí byť zbytočne v akcii. Zapnúť režim 4WD odporúčame, iba ak je na ceste sneh, prípadne sa začalo poriadne šmýkať.
Slalom prejde lepšie dvojkolka
Testovacie Suzuki SX4 bolo v režime 2WD lepšie ovládateľné v slalome aj pri otáčaní na snehu. To znamená, že pokiaľ nemusíte v meste ísť do zasneženého kopca, môžete na snehu jazdiť s pohonom predných kolies. Aspoň budete mať lepší obraz o zlom povrchu. Najmä zo začiatku zimy je dobré jazdiť na snehu bez 4WD. Záber všetkých kolies totiž vytvorí falošnú ilúziu, že na ceste sa nešmýka.
![]() | Symbol 2WD (two wheels drive) znamená režim s pohonom výlučne dvoch kolies, 4WD (four wheels drive) symbolizuje všetky poháňané kolesá a Lock 4WD je zablokovanie medzinápravovej spojky a rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy. |
Nezvyšujte rýchlosť
Dnešné medzinápravové spojky riadené v závislosti od otáčok kolies a natočenia volantu sa správajú veľmi inteligentne a dokážu auto stabilizovať v tiahlej zákrute alebo pri náhlom vyhýbacom manévri. Auto je skôr nedotáčavé, robí väčší oblúk, ale nemá taký sklon k pretáčavému šmyku ako pri pohone prednej nápravy. Režim 4WD si zapnite na zasneženej diaľnici. So štvorkolkou nechoďte ani o kilometer rýchlejšie, akoby ste išli s pohonom prednej nápravy.
Funkcia Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky pomáha v hlbokom snehu a pri výjazde do strmého kopca. Záber oboch náprav je rovnaký a nemení sa variabilne ako pri 4WD režime. Jazda s funkciou Lock v zákrutách je nevhodná, lebo auto je výrazne nedotáčavé a poslúchalo by iba v riadenom šmyku.
Spojku možno prehriať
Autá s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy si nezamieňajte so športovými špeciálmi. Počas dlhšej jazdy v šmyku pod plynom je spojka extrémne namáhaná neustálym pripájaním pohonu zadnej nápravy. Ľahko sa prehreje a prestane fungovať. Elektronická ochrana ju vyradí z činnosti. Auto potom funguje ako prednokolka. K prehriatiu môže dôjsť aj vtedy, ak sa dlho prehrabujete v hlbokom snehu bez prestávky.
Prehriatie spojky niektoré autá signalizujú blikajúcou kontrolkou pohonu na prístrojovej doske.
|
Pri obchádzaní náhlej prekážky bolo Suzuki s pohonom všetkých kolies stabilnejšie, ale viac nedotáčavé. |
Niektoré nepotrebujú servis
Medzi športovo úžitkovými a osobnými autami existuje niekoľko základných typov medzinápravovej spojky. Priekopník systému, Honda, používa v modeloch CR-V poslednú generáciu mechanickej bezúdržbovej spojky. “Spojku netreba meniť počas celej životnosti auta,” povedal Ľubomír Konečný z Hondy. Lamelové spojky ovládané elektromagnetom by mali vydržať tiež bez údržby. Väčšinou však potrebujú nový magnet alebo nastavenie po sto až 150 tisíc kilometroch. “Servisujeme viac modelov Mitsubishi Outlander s vyše 200 000 kilometrami a nemuseli sme na spojke nič meniť,” povedal Tomáš Hollý zo servisu HaM. Hollý však priznáva, že pri servise SUV značky Hyundai sa stretli s potrebou servisu spojky po 150 000 kilometroch. Servisné prehliadky nepotrebuje Suzuki. Denníku SME to potvrdil Andrej Ilavský.
Hydraulický systém Haldex, používaný automobilmi Volvo a značkami koncernu Volkswagen, potrebuje v závislosti od modelu vymeniť malú olejovú náplň po 30 000 kilometroch. “Filter oleja v Haldex spojke sa mení po 60 000 kilometroch, uviedol Vladimír Hybáček zo Seatu. Spojka Haldex štvrtej generácie je však vlastnosťami najbližšie ku klasickému pohonu 4x4. Navyše, v testoch SME sa na rozdiel od konkurenčných áut nikdy neprehriala, ani pri extrémnom zaťažení na snehu.