BRATISLAVA. Medzi svetové premiéry na autosalóne v Bruseli patrí Citroën C-Zero. Päťdverový elektromobil so skromnými mierami - dĺžkou 3395 mm, šírkou 1475 mm a výškou 1600 mm - vzišiel zo spolupráce koncernu PSA Peugeot-Citroën a Mitsubishi.
Zatiaľ čo japonská automobilka svoj i-MiEV už vyrába (a Rasťo Chvála za jeho volantom absolvoval prvé testovacie kilometre), Peugeot a Citroën naštartujú produkciu v priebehu tohto roka.
Pre štyroch a malú batožinu
Oblá karoséria Citroënu C-Zero pripomína bublinu. Do interiéru sa zmestia štyria cestujúci, batožinový priestor disponuje objemom 166 litrov.
Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. „Výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.
Motor uprostred
Pohon vozidla zabezpečuje synchrónny elektrický motor produkujúci maximálny výkon 47 kW v rozsahu 3000-6000 ot./min. Vrchol krútiaceho momentu s hodnotou 200 Nm sa dostaví okamžite, od 1 do 2000 ot/min.
Agregát čerpá energiu z lítiovo-iónových článkov s kapacitou 16 kWh. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti a zníženiu ťažiska ich konštruktéri spolu s poháňacou jednotkou uložili medzi nápravy, pod podlahu. Nabitie akumulátorov z bežnej rozvodnej siete 230V trvá šesť hodín, rýchlonabíjačka (400V) im prinavráti 80 percent kapacity za 30 minút. Časť energie dodávajú brzdy vybavené funkciou rekuperácie energie.
Cena je zatiaľ neznáma
Vozidlo s hmotnosťou 1080 kilogramov dokáže šprintovať rýchlosťou 130 km/h, z 0 na 100 km/h zrýchli za 15 sekúnd. Dojazd je závislý na štýle jazdy. Citroën udáva priemernú hodnotu 130 kilometrov.
Štandardná výbava obsahuje airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP, elektrické ovládanie okien alebo rádio. Cenu ani dátum zahájenia predajov Citroën nezverejnil. Mitsubishi si za sesterský i-MiEV pýta 33 000 eur.