Na Slovensku kamionista v priemere zaplatí viac o 20 %. Pre TASR to konštatoval analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.
"Aj po znížení spotrebnej dane na naftu o 11,3 centu potrebujeme zosekať polovicu spoplatnených ciest I. triedy, aby sme boli rovnako drahí ako Česko a Rakúsko," upozornil ekonóm na margo zmeny, ktorú dnes schválil vládny kabinet. Jej dôsledkom by malo byť zlacnenie nafty na čerpacích staniciach o 13 centov na liter.
Pôvodne avizovaná zmena mala pritom znížiť daň na naftu len o 9 centov. V takom prípade by musela vláda podľa analytika vypustiť zo zoznamu spoplatnených úsekov dokonca až dve tretiny ciest I. triedy, aby sme boli porovnateľní so susednými krajinami Českom a Rakúskom.
"Zníženie spotrebnej dane na naftu v realite prináša prepravcom určité zlacnenie mýta. Ak sa prepravca na svojej trase pohybuje výlučne po spoplatnených úsekoch, ušetrí približne pätinu nákladov na mýto," priblížil Dereník. Zvyšných 80 % je tak naďalej jeho záťažou. Spomínaná zľava sa pritom zvyšuje s každým kilometrom na nespoplatnenom úseku, kde ťaží z lacnejšej nafty. "Ak by teoreticky prešiel polovicu cesty po spoplatnených cestách a polovicu po nespoplatnených, ušetrí približne 40 % z ceny mýta," dodal analytik.
Dereník zároveň upozornil, že zníženie spotrebnej dane na naftu spôsobí výpadok príjmov štátneho rozpočtu a budúca vláda bude nútená sa s týmto negatívnym efektom popasovať. Na druhej strane ho však môže čiastočne kompenzovať vyšší záujem dopravcov z okolitých krajín o lacnejšiu slovenskú naftu. "Tým, že sa ceny nafty dostanú pod cenu v Českej republike a Maďarsku, je možné, že sa časť zníženia príjmu vykompenzuje vyššími nákupmi susedov u nás," zdôraznil.