SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Za čo sa platí mýto? Za vstup alebo za prejazd spoplatneného úseku?

Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest. Taký bol plán. Dnes je to ale inak a drahšie.

Má význam zvyšovať počet mýtnych úsekov, čím dôjde k ich skráteniu? Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. (v jednom z predchádzajúcich znení):

(1) Elektronický výber mýta je elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest (ďalej len „mýto").

Taký spôsob platenia mýtneho, ako uvádzal zákon ešte nedávno, je spravodlivý, lebo by sa platilo za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Preto bola vybraná aj technológia GPS, ktorá umožňuje merať skutočne prejazdenú vzdialenosť na metre, čo je ideálne pre cesty prvej triedy, kde je množstvo križovatiek s miestnymi a účelovými komunikáciami. Lenže odvtedy došlo k novelizácii textu zákona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. (aktuálne znenie):

(1) Elektronický výber mýta je úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest (ďalej len "mýto") na základe elektronicky získaných údajov.

Na prvý pohľad to znamená, že je ustanovená povinnosť platiť za akýkoľvek vstup do vymedzeného úseku. Tento stav podporuje aj Mýtny poriadok, čo je vlastne vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z., kde sa v § 21 uvádza:

(2) Mýto sa platí v plnej výške za celý vymedzený úsek cesty bez ohľadu na skutočne prejazdenú vzdialenosť vozidla alebo počet využitých podúsekov v rámci jedného vymedzeného úseku cesty a na základe príslušnej sadzby mýta.

Čiže za vstup a jazdu napríklad po kruhovom objazde pri križovaní miestnej komunikácie a cesty prvej triedy je spoplatnený celý niekoľkokilometrový úsek.

SkryťVypnúť reklamu

Tranzitným vozidlám prechádzajúcim cez Slovensko tento stav vadiť nemusí. Ale dopravcovi začínajúcemu alebo končiacemu na Slovensku to vadiť začína. Ale to je stále nič proti problémom, ktoré táto zmena priniesla zásobovaciemu vozidlu, ktoré prejde len krátku vzdialenosť po spoplatnenom úseku tam a späť a veľa krát za deň a ani súčet všetkých jázd nedá dĺžku spoplatneného úseku.

Ďalší problém je ten, že pri diaľničných úsekoch sa zaráta celý úsek hneď, ako naň vozidlo vojde. Keď vodič odstaví vozidlo na oficiálnom odpočívadle po dobu zákazu jazdy (víkend = 2 dni) a po dvoch dňoch pokračuje už v zaplatenom úseku, tak sa zaúčtuje znova celý úsek.

Pozrime sa na zákon detailnejšie, či je skutočným úmyslom tejto vlády a Národnej rady je zdierať dopravcov a cez nich aj občanov tohto štátu.

SkryťVypnúť reklamu

V § 2 zákona č. 25/2007 Z.z. sa zmenila ešte jedna časť, ktorá v účastnosti znie takto:

(3) Prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa vykonávacieho predpisu.4a)

Predpis 4a je Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 413/2007 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. V tomto predpise je zoznam úsekov, ktoré sú definované krajnými bodmi. Za krajné body sa považujú spravidla len križovatky ciest prvej, druhej a tretej triedy, respektíve diaľnic, rýchlostných ciest a hraničných prechodov.

Spolu to znamená, že nie vstup na vymedzený úsek má byť spoplatnený, ale spoplatnený má byť až prejazd vymedzeného úseku cesty. Čiže, ak z takéhoto úseku vozidlo odbočí pred dosiahnutím konca úseku, nemá byť jazda po tomto úseku spoplatnená vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže toto zistenie odporuje Mýtnemu poriadku. Čo v takomto prípade? Mýtny poriadok je definovaný vyhláškou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z. Keď zákon a vyhláška sú v rozpore, tak platí zákon, lebo má väčšiu právnu váhu.

Tu vidieť, že ide o boj dvoch záujmových skupín. Na jednej strane sa hovorí o spravodlivých poplatkoch za skutočne odjazdenú vzdialenosť a na druhej strane je vidina maximálnych finančných príjmov o čom svedčí vyberanie poplatkov za každú cenu, aj keď služba nebola v plnom rozsahu poskytnutá, respektíve bol z nej poskytnutý len zanedbateľný zlomok.

Podľa mňa, to, že sa platí za načatý úsek je protizákonné. Mýtny poriadok by malo dať ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií do súladu so zákonom a dodávateľ elektronického výber mýta by mal vo svojom systéme spraviť, zmeny a účtovať vymedzený úsek len v prípade, ak vozidlo po ňom prešlo od jedného krajného bodu po druhy krajný bod. Ak tak nespraví, nebudem sa čudovať, keď dopravcovia znova pôjdu do ulíc a budú štrajkovať. Tento krát budú žiadať iba dodržiavanie zákona č. 25/2007 Z.z.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 527
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 514
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 848
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 460
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 420
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 348
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 020
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  2. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  3. Ján Zelenák: e ako E
  4. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  7. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  8. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 283
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 632
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 273
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 333
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 437
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 994
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 643
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 446
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu