SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Za čo sa platí mýto? Za vstup alebo za prejazd spoplatneného úseku?

Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest. Taký bol plán. Dnes je to ale inak a drahšie.

Má význam zvyšovať počet mýtnych úsekov, čím dôjde k ich skráteniu? Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. (v jednom z predchádzajúcich znení):

(1) Elektronický výber mýta je elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest (ďalej len „mýto").

Taký spôsob platenia mýtneho, ako uvádzal zákon ešte nedávno, je spravodlivý, lebo by sa platilo za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Preto bola vybraná aj technológia GPS, ktorá umožňuje merať skutočne prejazdenú vzdialenosť na metre, čo je ideálne pre cesty prvej triedy, kde je množstvo križovatiek s miestnymi a účelovými komunikáciami. Lenže odvtedy došlo k novelizácii textu zákona.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. (aktuálne znenie):

(1) Elektronický výber mýta je úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest (ďalej len "mýto") na základe elektronicky získaných údajov.

Na prvý pohľad to znamená, že je ustanovená povinnosť platiť za akýkoľvek vstup do vymedzeného úseku. Tento stav podporuje aj Mýtny poriadok, čo je vlastne vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z., kde sa v § 21 uvádza:

(2) Mýto sa platí v plnej výške za celý vymedzený úsek cesty bez ohľadu na skutočne prejazdenú vzdialenosť vozidla alebo počet využitých podúsekov v rámci jedného vymedzeného úseku cesty a na základe príslušnej sadzby mýta.

Čiže za vstup a jazdu napríklad po kruhovom objazde pri križovaní miestnej komunikácie a cesty prvej triedy je spoplatnený celý niekoľkokilometrový úsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Tranzitným vozidlám prechádzajúcim cez Slovensko tento stav vadiť nemusí. Ale dopravcovi začínajúcemu alebo končiacemu na Slovensku to vadiť začína. Ale to je stále nič proti problémom, ktoré táto zmena priniesla zásobovaciemu vozidlu, ktoré prejde len krátku vzdialenosť po spoplatnenom úseku tam a späť a veľa krát za deň a ani súčet všetkých jázd nedá dĺžku spoplatneného úseku.

Ďalší problém je ten, že pri diaľničných úsekoch sa zaráta celý úsek hneď, ako naň vozidlo vojde. Keď vodič odstaví vozidlo na oficiálnom odpočívadle po dobu zákazu jazdy (víkend = 2 dni) a po dvoch dňoch pokračuje už v zaplatenom úseku, tak sa zaúčtuje znova celý úsek.

Pozrime sa na zákon detailnejšie, či je skutočným úmyslom tejto vlády a Národnej rady je zdierať dopravcov a cez nich aj občanov tohto štátu.

Skryť Vypnúť reklamu

V § 2 zákona č. 25/2007 Z.z. sa zmenila ešte jedna časť, ktorá v účastnosti znie takto:

(3) Prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa vykonávacieho predpisu.4a)

Predpis 4a je Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 413/2007 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. V tomto predpise je zoznam úsekov, ktoré sú definované krajnými bodmi. Za krajné body sa považujú spravidla len križovatky ciest prvej, druhej a tretej triedy, respektíve diaľnic, rýchlostných ciest a hraničných prechodov.

Spolu to znamená, že nie vstup na vymedzený úsek má byť spoplatnený, ale spoplatnený má byť až prejazd vymedzeného úseku cesty. Čiže, ak z takéhoto úseku vozidlo odbočí pred dosiahnutím konca úseku, nemá byť jazda po tomto úseku spoplatnená vôbec.

Skryť Vypnúť reklamu

Lenže toto zistenie odporuje Mýtnemu poriadku. Čo v takomto prípade? Mýtny poriadok je definovaný vyhláškou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z. Keď zákon a vyhláška sú v rozpore, tak platí zákon, lebo má väčšiu právnu váhu.

Tu vidieť, že ide o boj dvoch záujmových skupín. Na jednej strane sa hovorí o spravodlivých poplatkoch za skutočne odjazdenú vzdialenosť a na druhej strane je vidina maximálnych finančných príjmov o čom svedčí vyberanie poplatkov za každú cenu, aj keď služba nebola v plnom rozsahu poskytnutá, respektíve bol z nej poskytnutý len zanedbateľný zlomok.

Podľa mňa, to, že sa platí za načatý úsek je protizákonné. Mýtny poriadok by malo dať ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií do súladu so zákonom a dodávateľ elektronického výber mýta by mal vo svojom systéme spraviť, zmeny a účtovať vymedzený úsek len v prípade, ak vozidlo po ňom prešlo od jedného krajného bodu po druhy krajný bod. Ak tak nespraví, nebudem sa čudovať, keď dopravcovia znova pôjdu do ulíc a budú štrajkovať. Tento krát budú žiadať iba dodržiavanie zákona č. 25/2007 Z.z.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 057
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 505
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 776
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 974
  5. Po Slovensku na motorke 6 793
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 528
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 736
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 461
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 790
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


9m
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún
Nataša Holinová

Aké zbytočné bolo prejaviť sa takto okázalo proti Matićovej správe.


18. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún