SME

Za čo sa platí mýto? Za vstup alebo za prejazd spoplatneného úseku?

Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest. Taký bol plán. Dnes je to ale inak a drahšie.

Má význam zvyšovať počet mýtnych úsekov, čím dôjde k ich skráteniu? Zákon o elektronickom mýte pôvodne hovoril to, že mýtne sa vypočíta podľa prejdenej vzdialenosti spoplatneného úseku ciest.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. (v jednom z predchádzajúcich znení):

(1) Elektronický výber mýta je elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest (ďalej len „mýto").

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taký spôsob platenia mýtneho, ako uvádzal zákon ešte nedávno, je spravodlivý, lebo by sa platilo za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Preto bola vybraná aj technológia GPS, ktorá umožňuje merať skutočne prejazdenú vzdialenosť na metre, čo je ideálne pre cesty prvej triedy, kde je množstvo križovatiek s miestnymi a účelovými komunikáciami. Lenže odvtedy došlo k novelizácii textu zákona.

SkryťVypnúť reklamu

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. (aktuálne znenie):

(1) Elektronický výber mýta je úhrada elektronicky vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za užívanie vymedzeného úseku ciest (ďalej len "mýto") na základe elektronicky získaných údajov.

Na prvý pohľad to znamená, že je ustanovená povinnosť platiť za akýkoľvek vstup do vymedzeného úseku. Tento stav podporuje aj Mýtny poriadok, čo je vlastne vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z., kde sa v § 21 uvádza:

(2) Mýto sa platí v plnej výške za celý vymedzený úsek cesty bez ohľadu na skutočne prejazdenú vzdialenosť vozidla alebo počet využitých podúsekov v rámci jedného vymedzeného úseku cesty a na základe príslušnej sadzby mýta.

Čiže za vstup a jazdu napríklad po kruhovom objazde pri križovaní miestnej komunikácie a cesty prvej triedy je spoplatnený celý niekoľkokilometrový úsek.

SkryťVypnúť reklamu

Tranzitným vozidlám prechádzajúcim cez Slovensko tento stav vadiť nemusí. Ale dopravcovi začínajúcemu alebo končiacemu na Slovensku to vadiť začína. Ale to je stále nič proti problémom, ktoré táto zmena priniesla zásobovaciemu vozidlu, ktoré prejde len krátku vzdialenosť po spoplatnenom úseku tam a späť a veľa krát za deň a ani súčet všetkých jázd nedá dĺžku spoplatneného úseku.

Ďalší problém je ten, že pri diaľničných úsekoch sa zaráta celý úsek hneď, ako naň vozidlo vojde. Keď vodič odstaví vozidlo na oficiálnom odpočívadle po dobu zákazu jazdy (víkend = 2 dni) a po dvoch dňoch pokračuje už v zaplatenom úseku, tak sa zaúčtuje znova celý úsek.

Pozrime sa na zákon detailnejšie, či je skutočným úmyslom tejto vlády a Národnej rady je zdierať dopravcov a cez nich aj občanov tohto štátu.

SkryťVypnúť reklamu

V § 2 zákona č. 25/2007 Z.z. sa zmenila ešte jedna časť, ktorá v účastnosti znie takto:

(3) Prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty určenými križovaním podľa vykonávacieho predpisu.4a)

Predpis 4a je Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 413/2007 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. V tomto predpise je zoznam úsekov, ktoré sú definované krajnými bodmi. Za krajné body sa považujú spravidla len križovatky ciest prvej, druhej a tretej triedy, respektíve diaľnic, rýchlostných ciest a hraničných prechodov.

Spolu to znamená, že nie vstup na vymedzený úsek má byť spoplatnený, ale spoplatnený má byť až prejazd vymedzeného úseku cesty. Čiže, ak z takéhoto úseku vozidlo odbočí pred dosiahnutím konca úseku, nemá byť jazda po tomto úseku spoplatnená vôbec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže toto zistenie odporuje Mýtnemu poriadku. Čo v takomto prípade? Mýtny poriadok je definovaný vyhláškou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií pod označením č. 388/2009 Z.z. Keď zákon a vyhláška sú v rozpore, tak platí zákon, lebo má väčšiu právnu váhu.

Tu vidieť, že ide o boj dvoch záujmových skupín. Na jednej strane sa hovorí o spravodlivých poplatkoch za skutočne odjazdenú vzdialenosť a na druhej strane je vidina maximálnych finančných príjmov o čom svedčí vyberanie poplatkov za každú cenu, aj keď služba nebola v plnom rozsahu poskytnutá, respektíve bol z nej poskytnutý len zanedbateľný zlomok.

Podľa mňa, to, že sa platí za načatý úsek je protizákonné. Mýtny poriadok by malo dať ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií do súladu so zákonom a dodávateľ elektronického výber mýta by mal vo svojom systéme spraviť, zmeny a účtovať vymedzený úsek len v prípade, ak vozidlo po ňom prešlo od jedného krajného bodu po druhy krajný bod. Ak tak nespraví, nebudem sa čudovať, keď dopravcovia znova pôjdu do ulíc a budú štrajkovať. Tento krát budú žiadať iba dodržiavanie zákona č. 25/2007 Z.z.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 671
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 435
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 119
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 629
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 168
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 573
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 990
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 818
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Aleksander Prętnicki: Tieň nad Váhom
  2. Radko Mačuha: Také peniaze Ciril a Metod nikdy nevydeli.
  3. Marek Brezovský: Róbert Fico prekvapil, robí čistky vo vlade
  4. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  5. Michael Achberger: Chceš si udržať postavu do plaviek? Toto je plán, ktorý potrebuješ
  6. Igor Múdry: Plechový karfiol
  7. Rastislav Puchala: Ach, tí kolaborantskí KDHáci
  8. Peter Lacina: Nečakaná cesta do seba
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 156 526
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 442
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 607
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 354
  5. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 683
  6. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 5 330
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 357
  8. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 114
  1. Radko Mačuha: Také peniaze Ciril a Metod nikdy nevydeli.
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  5. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  6. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  8. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu