SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Cesty I. triedy sú po zastavení mýta vyťaženejšie asi o 10 %

Niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 %. Vyplýva to z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 %. Vyplýva to z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák.

“Vo štvrtok a v piatok došlo k nárastu kamiónovej dopravy na niektorých úsekoch ciest I. triedy, ktoré sú využiteľné namiesto diaľnic. Prevažne išlo o nárast vnútornej dopravy,“ uviedol Palčák. Nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony dočasne pritom neplatia mýto za používanie takmer 1 500 kilometrov spoplatnených ciest prvej triedy práve od štvrtka 14. januára a opatrenie má platnosť až do 31. januára.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej pre SITA uviedol generálny riaditeľ výskumného ústavu, pre zhodnotenie vyťaženosti úsekov ciest I. triedy by bol potrebný dlhší čas, pretože informácie o pozastavení mýta evidujú zatiaľ najmä domáci dopravcovia.

“Ak by neplatenie mýta na týchto cestách trvalo dlhšie, mohlo by dôjsť k ich výraznejšiemu zaťaženiu aj tranzitujúcou ťažkou dopravou. To by sa prejavilo aj vo vyšších nákladoch na ich opravu,“ myslí si Ľubomír Palčák. Ako vysvetlil, zahraniční prepravcovia si na dlhých cestách radšej o niekoľko kilometrov predĺžia trasu na slovenskom úseku, aby sa plateniu mýta vyhli. Tranzitná doprava ťažkých dopravcov pritom tvorí podľa prieskumov ústavu 30 až 40 % ťažkej prepravy na našich cestách.

Vo štvrtok 14. januára nadobudla účinnosť úprava vyhlášky ministerstva dopravy z roku 2009 o vymedzených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta. Dočasnú nulovú sadzbu na cestách prvej triedy zaviedol rezort dopravy pre potrebu skrátenia niektorých dlhších spoplatnených úsekov. Ide o jedno z viacerých opatrení z pondelňajšieho rokovania na Úrade vlády, na ktorom sa rozhodlo o viacerých zmenách vo fungovaní mýtneho systému, vrátane zníženia spotrebnej dane z nafty.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister dopravy Ľubomír Vážny tento týždeň v stredu vyhlásil, že naďalej nesúhlasí s požiadavkami dopravcov, aby cesty prvej triedy neboli mýtom spoplatnené, a to ani tam, kde v ich blízkosti nevedie žiadna diaľnica. Nepozdáva sa mu ani možnosť polovičného zníženia sadzby mýta.

"Cesty prvej triedy budú v krátkej dobe zdevastované, keď tadiaľ pustíme tranzitnú kamiónovú dopravu. Náš zásadný zámer vychádzal z toho, že sme tam zaradili hlavné trasy v transeurópskych koridoroch, po ktorých ťažká kamiónová doprava v súčasnosti premáva," povedal Vážny, pričom trvá na platení mýta aj na cestách prvej triedy.

Vážny chce do konca mesiaca stihnúť úpravu spoplatnených úsekov tak, že sa ich terajší počet 850 zníži o 42 dlhších a následne sa z nich vytvorí 242 kratších úsekov. Vodiči by tak mali platiť mýto za kratšie úseky, ale nie za prejazdenú vzdialenosť, aj keby bola kratšia ako príslušný úsek.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ani taký unikátny a drahý systém možno by neuniesol toľko transakcií. Ešte sa niečo dá nastaviť, ale na tritisíc úsekov nie je systém stavaný," odmietol minister možnosť platenia za menšiu vzdialenosť ako má úsek. Do konca júna majú byť cesty prvej triedy, kde sa platí mýto, označené značkami na začiatku a konci úseku. Pôjde o menšie dopravné značky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 937
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 815
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 795
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 217
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 159
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 985
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 831
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 822
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 668
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 408
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.