SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Cesty I. triedy sú po zastavení mýta vyťaženejšie asi o 10 %

Niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 %. Vyplýva to z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 %. Vyplýva to z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák.

“Vo štvrtok a v piatok došlo k nárastu kamiónovej dopravy na niektorých úsekoch ciest I. triedy, ktoré sú využiteľné namiesto diaľnic. Prevažne išlo o nárast vnútornej dopravy,“ uviedol Palčák. Nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony dočasne pritom neplatia mýto za používanie takmer 1 500 kilometrov spoplatnených ciest prvej triedy práve od štvrtka 14. januára a opatrenie má platnosť až do 31. januára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej pre SITA uviedol generálny riaditeľ výskumného ústavu, pre zhodnotenie vyťaženosti úsekov ciest I. triedy by bol potrebný dlhší čas, pretože informácie o pozastavení mýta evidujú zatiaľ najmä domáci dopravcovia.

“Ak by neplatenie mýta na týchto cestách trvalo dlhšie, mohlo by dôjsť k ich výraznejšiemu zaťaženiu aj tranzitujúcou ťažkou dopravou. To by sa prejavilo aj vo vyšších nákladoch na ich opravu,“ myslí si Ľubomír Palčák. Ako vysvetlil, zahraniční prepravcovia si na dlhých cestách radšej o niekoľko kilometrov predĺžia trasu na slovenskom úseku, aby sa plateniu mýta vyhli. Tranzitná doprava ťažkých dopravcov pritom tvorí podľa prieskumov ústavu 30 až 40 % ťažkej prepravy na našich cestách.

Vo štvrtok 14. januára nadobudla účinnosť úprava vyhlášky ministerstva dopravy z roku 2009 o vymedzených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta. Dočasnú nulovú sadzbu na cestách prvej triedy zaviedol rezort dopravy pre potrebu skrátenia niektorých dlhších spoplatnených úsekov. Ide o jedno z viacerých opatrení z pondelňajšieho rokovania na Úrade vlády, na ktorom sa rozhodlo o viacerých zmenách vo fungovaní mýtneho systému, vrátane zníženia spotrebnej dane z nafty.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Ľubomír Vážny tento týždeň v stredu vyhlásil, že naďalej nesúhlasí s požiadavkami dopravcov, aby cesty prvej triedy neboli mýtom spoplatnené, a to ani tam, kde v ich blízkosti nevedie žiadna diaľnica. Nepozdáva sa mu ani možnosť polovičného zníženia sadzby mýta.

"Cesty prvej triedy budú v krátkej dobe zdevastované, keď tadiaľ pustíme tranzitnú kamiónovú dopravu. Náš zásadný zámer vychádzal z toho, že sme tam zaradili hlavné trasy v transeurópskych koridoroch, po ktorých ťažká kamiónová doprava v súčasnosti premáva," povedal Vážny, pričom trvá na platení mýta aj na cestách prvej triedy.

Vážny chce do konca mesiaca stihnúť úpravu spoplatnených úsekov tak, že sa ich terajší počet 850 zníži o 42 dlhších a následne sa z nich vytvorí 242 kratších úsekov. Vodiči by tak mali platiť mýto za kratšie úseky, ale nie za prejazdenú vzdialenosť, aj keby bola kratšia ako príslušný úsek.

SkryťVypnúť reklamu

"Ani taký unikátny a drahý systém možno by neuniesol toľko transakcií. Ešte sa niečo dá nastaviť, ale na tritisíc úsekov nie je systém stavaný," odmietol minister možnosť platenia za menšiu vzdialenosť ako má úsek. Do konca júna majú byť cesty prvej triedy, kde sa platí mýto, označené značkami na začiatku a konci úseku. Pôjde o menšie dopravné značky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 223
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 754
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 365
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 403
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  6. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 937
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 767
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát na šéfa RTVS Ľuboš Machaj.

Dlh pochádza ešte z čias rádia Twist.


27m
Ľuboš Machaj a Jaroslav Rezník.

Machaj potreboval len dva hlasy.


3 h
Serena Williamsová.

Serena Williamsová prehrala v 1. kole Wimbledonu s Harmony Tanovou.


2 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  2. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  3. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  4. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  5. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  6. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  8. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 657
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 318
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 562
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 368
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 008
  6. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 908
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 647
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu