SME

Cesty I. triedy sú po zastavení mýta vyťaženejšie asi o 10 %

Niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 %. Vyplýva to z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 %. Vyplýva to z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

“Vo štvrtok a v piatok došlo k nárastu kamiónovej dopravy na niektorých úsekoch ciest I. triedy, ktoré sú využiteľné namiesto diaľnic. Prevažne išlo o nárast vnútornej dopravy,“ uviedol Palčák. Nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony dočasne pritom neplatia mýto za používanie takmer 1 500 kilometrov spoplatnených ciest prvej triedy práve od štvrtka 14. januára a opatrenie má platnosť až do 31. januára.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej pre SITA uviedol generálny riaditeľ výskumného ústavu, pre zhodnotenie vyťaženosti úsekov ciest I. triedy by bol potrebný dlhší čas, pretože informácie o pozastavení mýta evidujú zatiaľ najmä domáci dopravcovia.

“Ak by neplatenie mýta na týchto cestách trvalo dlhšie, mohlo by dôjsť k ich výraznejšiemu zaťaženiu aj tranzitujúcou ťažkou dopravou. To by sa prejavilo aj vo vyšších nákladoch na ich opravu,“ myslí si Ľubomír Palčák. Ako vysvetlil, zahraniční prepravcovia si na dlhých cestách radšej o niekoľko kilometrov predĺžia trasu na slovenskom úseku, aby sa plateniu mýta vyhli. Tranzitná doprava ťažkých dopravcov pritom tvorí podľa prieskumov ústavu 30 až 40 % ťažkej prepravy na našich cestách.

Vo štvrtok 14. januára nadobudla účinnosť úprava vyhlášky ministerstva dopravy z roku 2009 o vymedzených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta. Dočasnú nulovú sadzbu na cestách prvej triedy zaviedol rezort dopravy pre potrebu skrátenia niektorých dlhších spoplatnených úsekov. Ide o jedno z viacerých opatrení z pondelňajšieho rokovania na Úrade vlády, na ktorom sa rozhodlo o viacerých zmenách vo fungovaní mýtneho systému, vrátane zníženia spotrebnej dane z nafty.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Ľubomír Vážny tento týždeň v stredu vyhlásil, že naďalej nesúhlasí s požiadavkami dopravcov, aby cesty prvej triedy neboli mýtom spoplatnené, a to ani tam, kde v ich blízkosti nevedie žiadna diaľnica. Nepozdáva sa mu ani možnosť polovičného zníženia sadzby mýta.

"Cesty prvej triedy budú v krátkej dobe zdevastované, keď tadiaľ pustíme tranzitnú kamiónovú dopravu. Náš zásadný zámer vychádzal z toho, že sme tam zaradili hlavné trasy v transeurópskych koridoroch, po ktorých ťažká kamiónová doprava v súčasnosti premáva," povedal Vážny, pričom trvá na platení mýta aj na cestách prvej triedy.

Vážny chce do konca mesiaca stihnúť úpravu spoplatnených úsekov tak, že sa ich terajší počet 850 zníži o 42 dlhších a následne sa z nich vytvorí 242 kratších úsekov. Vodiči by tak mali platiť mýto za kratšie úseky, ale nie za prejazdenú vzdialenosť, aj keby bola kratšia ako príslušný úsek.

SkryťVypnúť reklamu

"Ani taký unikátny a drahý systém možno by neuniesol toľko transakcií. Ešte sa niečo dá nastaviť, ale na tritisíc úsekov nie je systém stavaný," odmietol minister možnosť platenia za menšiu vzdialenosť ako má úsek. Do konca júna majú byť cesty prvej triedy, kde sa platí mýto, označené značkami na začiatku a konci úseku. Pôjde o menšie dopravné značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  2. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 736
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 331
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 327
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 851
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 840
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 467
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 893
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 534
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 122
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 870
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 975
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 281
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu