SME

Štát príde pre dočasné neplatenie mýta o 3 milióny eur

Národná diaľničná spoločnosť očakáva celkový výpadok financií v dôsledku dočasného vyňatia úsekov ciest I. triedy z elektronického systému mýta vo výške približne 3 milióny eur.

Agentúrnu správu sme o 19:40 zamenili autorským článkom SME.

Dopravcovia sa radili, čo ďalej s mýtom. Minister dopravy zatiaľ nevyhovel viacerým ich požiadavkám.

BRATISLAVA. Dopravcov, ktorí sa zúčastnili na celoslovenskom proteste proti mýtnemu systému, predvoláva polícia. Stalo sa to Róbertovi Pálešovi z firmy Steindorfer a tvrdí, že nie je jediný.

„Zavolal mi policajt z Topoľčian. Pýtal sa na konkrétnu ŠPZ a ktorý vodič riadil auto," povedal. Na výsluchu zistil, že predvolanie pre firmu prišlo do Topoľčian od bratislavských policajtov. Dočítal sa v nej, že ich kamión bol neoprávnene odstavený v Bratislave. Výsluch sa skončil spísaním zápisnice.

SkryťVypnúť reklamu

Policajný šéf Ján Packa počas protestu dopravcov vyhlásil, že kamionistom bude odoberať vodičské preukazy a dávať pokuty, ak neskončia protest. Ešte v ten večer sa však dopravcovia z ulíc stiahli, pretože Robert Fico urobil ústupky v mýte.

„Z Prezídia policajného zboru nešiel žiaden príkaz na to, aby boli dopravcovia predvolávaní," povedal Martin Korch, hovorca Prezídia policajného zboru.

S otázkami sme sa obrátili aj na krajské riaditeľstvá policajného zboru, ale pre pracovný čas sme nepochodili.

Vážny rieši úseky

Ministerstvo dopravy narýchlo zorganizovalo stretnutie s dopravcami. Chcelo s nimi hovoriť najmä o úsekoch spoplatnených mýtom.

Rezort rozdelí vyše 800 úsekov, na ktorých sa platí mýto, na menšie. Chce tak zabezpečiť, aby dopravcovia neplatili aj za kilometre, ktoré neprejazdia, lebo zo spoplatnenej cesty odbočia. „Dokopy bude viac ako tisíc úsekov. Najmenší by mal zostať päťkilometrový," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

SkryťVypnúť reklamu

Vážny pred pár dňami vyzval dopravcov, ktorí proti mýtnemu systému protestovali, aby mu do piatku poslali zoznam úsekov, na ktorých sa spoplatňuje nespravodlivo. Žiadny zoznam mu nespokojní dopravcovia nepredložili. Minister im na to totiž dal len tri pracovné dni. Pri zmene úsekov sa tak ministerstvo opieralo najmä o informácie od konkurenčného združenia dopravcov - Česmad.

((video))

Ministerstvo podľa Jurikoviča stále víta podnety. Ďalšie návrhy by malo riešiť do dvoch mesiacov. Tie, čo dorazili do minulého piatka, budú platiť od prvého februára.

Podľa únie dopravcov však rozdeľovanie úsekov problém nerieši. Protesty sa tak môžu zopakovať. O ďalšom postupe rokovali vo Zvolene.

„Naše argumenty sú nepochopené. Stále tvrdíme, že je to nespravodlivé," povedal prezident únie dopravcov Jaroslav Polaček. Dopravcovia nechápu, prečo by mali platiť za celý úsek a nie len presne tie kilometre, ktoré prejdú. Majú aj ďalšie požiadavky - chcú okresať sieť spoplatnených ciest prvej triedy, ako aj znížiť cestnú daň.

SkryťVypnúť reklamu

Najbližšie sa chystajú rokovať s premiérom. O stretnutie ho požiadali v piatok a očakávajú ho v priebehu tohto týždňa.

Choma by spoplatnil všetko

Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma podobne ako minister dopravy nevidí dôvod na to, aby bolo ciest prvej triedy spoplatnených menej. Práve naopak: „Keby to bolo na mne, som za to, aby boli spoplatnené všetky cesty na Slovensku, ak by to bolo príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti," povedal.

Dopravcovia sa podľa neho len neskoro spamätali a mýto mali riešiť už pred rokmi, keď sa o ňom robili zákony.

Dvojtýždňová výnimka zo spoplatňovania ciest prvej triedy odhryzne z plánovaných výnosov z mýta tri milióny eur.

O správnosti spoplatnenia ciest prvej triedy svedčí podľa neho aj to, že sa kamiónová preprava počas týchto dní pre oslobodenie od mýta presúva práve na cesty prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem únie dopravcov sa kompenzáciu za zvýšené náklady snaží vyrokovať aj konkurenčné združenie dopravcov Česmad. Najnovšie chce rokovať so župami o úprave dane z motorových vozidiel, čiže bývalej cestnej dane.

„Budeme robiť maximálny nátlak," povedal generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich. Pre tento rok sa už zmeny nestihnú, združenie ich chce presadiť aspoň pre budúci rok. Doteraz združenie o tejto požiadavke oficiálne nehovorilo. Znížiť cestnú daň žiada aj únia dopravcov, ktorej členovia pre mýto štrajkovali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 629
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 466
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 203
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 350
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 956
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 666
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 925
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu