Agentúrnu správu sme o 19:40 zamenili autorským článkom SME.
Dopravcovia sa radili, čo ďalej s mýtom. Minister dopravy zatiaľ nevyhovel viacerým ich požiadavkám.
BRATISLAVA. Dopravcov, ktorí sa zúčastnili na celoslovenskom proteste proti mýtnemu systému, predvoláva polícia. Stalo sa to Róbertovi Pálešovi z firmy Steindorfer a tvrdí, že nie je jediný.
„Zavolal mi policajt z Topoľčian. Pýtal sa na konkrétnu ŠPZ a ktorý vodič riadil auto," povedal. Na výsluchu zistil, že predvolanie pre firmu prišlo do Topoľčian od bratislavských policajtov. Dočítal sa v nej, že ich kamión bol neoprávnene odstavený v Bratislave. Výsluch sa skončil spísaním zápisnice.
Policajný šéf Ján Packa počas protestu dopravcov vyhlásil, že kamionistom bude odoberať vodičské preukazy a dávať pokuty, ak neskončia protest. Ešte v ten večer sa však dopravcovia z ulíc stiahli, pretože Robert Fico urobil ústupky v mýte.
„Z Prezídia policajného zboru nešiel žiaden príkaz na to, aby boli dopravcovia predvolávaní," povedal Martin Korch, hovorca Prezídia policajného zboru.
S otázkami sme sa obrátili aj na krajské riaditeľstvá policajného zboru, ale pre pracovný čas sme nepochodili.
Vážny rieši úseky
Ministerstvo dopravy narýchlo zorganizovalo stretnutie s dopravcami. Chcelo s nimi hovoriť najmä o úsekoch spoplatnených mýtom.
Rezort rozdelí vyše 800 úsekov, na ktorých sa platí mýto, na menšie. Chce tak zabezpečiť, aby dopravcovia neplatili aj za kilometre, ktoré neprejazdia, lebo zo spoplatnenej cesty odbočia. „Dokopy bude viac ako tisíc úsekov. Najmenší by mal zostať päťkilometrový," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Vážny pred pár dňami vyzval dopravcov, ktorí proti mýtnemu systému protestovali, aby mu do piatku poslali zoznam úsekov, na ktorých sa spoplatňuje nespravodlivo. Žiadny zoznam mu nespokojní dopravcovia nepredložili. Minister im na to totiž dal len tri pracovné dni. Pri zmene úsekov sa tak ministerstvo opieralo najmä o informácie od konkurenčného združenia dopravcov - Česmad.
((video))
Ministerstvo podľa Jurikoviča stále víta podnety. Ďalšie návrhy by malo riešiť do dvoch mesiacov. Tie, čo dorazili do minulého piatka, budú platiť od prvého februára.
Podľa únie dopravcov však rozdeľovanie úsekov problém nerieši. Protesty sa tak môžu zopakovať. O ďalšom postupe rokovali vo Zvolene.
„Naše argumenty sú nepochopené. Stále tvrdíme, že je to nespravodlivé," povedal prezident únie dopravcov Jaroslav Polaček. Dopravcovia nechápu, prečo by mali platiť za celý úsek a nie len presne tie kilometre, ktoré prejdú. Majú aj ďalšie požiadavky - chcú okresať sieť spoplatnených ciest prvej triedy, ako aj znížiť cestnú daň.
Najbližšie sa chystajú rokovať s premiérom. O stretnutie ho požiadali v piatok a očakávajú ho v priebehu tohto týždňa.
Choma by spoplatnil všetko
Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma podobne ako minister dopravy nevidí dôvod na to, aby bolo ciest prvej triedy spoplatnených menej. Práve naopak: „Keby to bolo na mne, som za to, aby boli spoplatnené všetky cesty na Slovensku, ak by to bolo príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti," povedal.
Dopravcovia sa podľa neho len neskoro spamätali a mýto mali riešiť už pred rokmi, keď sa o ňom robili zákony.
Dvojtýždňová výnimka zo spoplatňovania ciest prvej triedy odhryzne z plánovaných výnosov z mýta tri milióny eur.
O správnosti spoplatnenia ciest prvej triedy svedčí podľa neho aj to, že sa kamiónová preprava počas týchto dní pre oslobodenie od mýta presúva práve na cesty prvej triedy.
Okrem únie dopravcov sa kompenzáciu za zvýšené náklady snaží vyrokovať aj konkurenčné združenie dopravcov Česmad. Najnovšie chce rokovať so župami o úprave dane z motorových vozidiel, čiže bývalej cestnej dane.
„Budeme robiť maximálny nátlak," povedal generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich. Pre tento rok sa už zmeny nestihnú, združenie ich chce presadiť aspoň pre budúci rok. Doteraz združenie o tejto požiadavke oficiálne nehovorilo. Znížiť cestnú daň žiada aj únia dopravcov, ktorej členovia pre mýto štrajkovali.