SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Kamióny obchádzajú diaľnicu. Chcú ušetriť

Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.

Kamióny sa vracajú z diaľnice späť do dedín.Kamióny sa vracajú z diaľnice späť do dedín. (Zdroj: PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ)

Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.

KOŠICE. Obyvatelia obcí pozdĺž diaľnice medzi Košicami a Prešovom sú znepokojení. Po zavedení mýta čoraz viac dopravcov využíva cesty prvej triedy, ktorú vedú popri diaľnici.

Jednoduchá matematika

„Oproti vlaňajšku tadiaľ chodí oveľa viac kamiónov a nákladiakov. Videl som aj autobusy, ktoré tu predtým nepremávali. Mám obavy, že to bude ešte horšie," tvrdí Milan Hájnik. O premávke má podrobný prehľad. Pneuservis, v ktorom pracuje, leží hneď vedľa cesty prvej triedy medzi Janovíkom a Ličartovcami.

Dôvod, prečo vodiči diaľnicu obchádzajú, je podľa neho v mýtnom. Za cesty prvej triedy sa podľa mýtneho systému platí menej ako za diaľnice, vodiči chcú tak ušetriť na nákladoch.

Dočasné zrušenie mýta na cestách prvej triedy situáciu v obciach zhoršilo. Ani po opätovnom spoplatnení na budúci mesiac sa však podľa Hájnika nič nezmení: „Je to jednoduchá matematika. Len hlupák zaplatí viac, keď môže menej."

Minister dopravy má o jeden problém viac. Vysvetlí Konštantín Čikovský.

Niektoré úseky cesty z Košíc do Prešova boli spoplatnené pre nákladné autá nad 12 ton už pred dvomi rokmi. Vodiči museli mať diaľničnú známku. Správca komunikácie tým zabránil prejazdu kamiónov cez dediny. Kto by išiel za rovnakú cenu po starej ceste?

„A zrazu bol pokoj. Keď nám jazdili pod oknami, celý dom sa otriasal. Dúfam, že sa to nevráti," obáva sa Viliam Lešo z Bretejoviec.

Je to zbojstvo

Zvýšenú frekvenciu nákladnej dopravy si všimli aj majitelia a zamestnanci predajne stavebných materiálov v Budimíre. „Bude to ešte horšie. Je začiatok roka, aj doprava sa ešte len rozbieha," myslí si jej majiteľka Marcela Čarná. „Každý si to veľmi rýchlo zráta. Je to len otázka času."

Stavebniny dopravujú zákazníkom vlastným autom. Po zavedení mýtneho systému náklady na dopravu firme vzrástli v priemere o korunu na kilometer: „Je to zbojstvo. Robili sme fúru do Ploského a naspäť, ani nie pätnásť kilometrov. A zvýšenie je okolo pätnásť korún."

Nižšie mýto na cestách prvej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami, nič nerieši, hovorí vodič kamiónu Ján Dombrády. Podľa neho časť nákladiakov skôr či neskôr diaľnicu obíde: „Buď by mýto malo byť rovnaké, alebo to vyrieši iba zákaz ako v Rakúsku či Maďarsku, kde nákladné vozidlá nemôžu využívať súbežné cesty s diaľnicou. S výnimkou tých, ktoré tam majú svoj cieľ."

Nižšie mýto motivuje

Viac kamiónov prechádzajúcich cez dedinu zaregistroval aj starosta obce Lemešany Jaroslav Buzogáň. „Pred rokmi sme bojovali za spoplatnenie úsekov medzi obcami, aby kamióny chodili po diaľnici. Ničili nám cesty, domy boli popraskané, nedalo sa tu žiť. Aj sa to podarilo. Teraz sa nám vracajú, pre nižšie mýto. Opäť hrozí, že budeme mať prázdnu diaľnicu a dediny plné kamiónov. Keď nebudú poplatky na diaľnici a na súbežnej ceste rovnaké, nezabránime tomu."

Na vyše 30-kilometrovom úseku cesty prvej triedy, ktorá je súbežná s diaľnicou D 1 z Košíc do Prešova, môže prepravca ušetriť 1,59 eura (48 korún). Takýchto úsekov je na Slovensku viac. Väčšina diaľnic je postavená v blízkosti ciest prvej triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 980
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 785
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 763
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 605
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 223
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 957
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 438
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 279
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 170
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 153
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

10 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

10 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

7 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

12 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan