SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Kamióny obchádzajú diaľnicu. Chcú ušetriť

Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.

Kamióny sa vracajú z diaľnice späť do dedín.Kamióny sa vracajú z diaľnice späť do dedín. (Zdroj: PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ)

Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.

KOŠICE. Obyvatelia obcí pozdĺž diaľnice medzi Košicami a Prešovom sú znepokojení. Po zavedení mýta čoraz viac dopravcov využíva cesty prvej triedy, ktorú vedú popri diaľnici.

Jednoduchá matematika

„Oproti vlaňajšku tadiaľ chodí oveľa viac kamiónov a nákladiakov. Videl som aj autobusy, ktoré tu predtým nepremávali. Mám obavy, že to bude ešte horšie," tvrdí Milan Hájnik. O premávke má podrobný prehľad. Pneuservis, v ktorom pracuje, leží hneď vedľa cesty prvej triedy medzi Janovíkom a Ličartovcami.

Dôvod, prečo vodiči diaľnicu obchádzajú, je podľa neho v mýtnom. Za cesty prvej triedy sa podľa mýtneho systému platí menej ako za diaľnice, vodiči chcú tak ušetriť na nákladoch.

Dočasné zrušenie mýta na cestách prvej triedy situáciu v obciach zhoršilo. Ani po opätovnom spoplatnení na budúci mesiac sa však podľa Hájnika nič nezmení: „Je to jednoduchá matematika. Len hlupák zaplatí viac, keď môže menej."

Minister dopravy má o jeden problém viac. Vysvetlí Konštantín Čikovský.

Niektoré úseky cesty z Košíc do Prešova boli spoplatnené pre nákladné autá nad 12 ton už pred dvomi rokmi. Vodiči museli mať diaľničnú známku. Správca komunikácie tým zabránil prejazdu kamiónov cez dediny. Kto by išiel za rovnakú cenu po starej ceste?

„A zrazu bol pokoj. Keď nám jazdili pod oknami, celý dom sa otriasal. Dúfam, že sa to nevráti," obáva sa Viliam Lešo z Bretejoviec.

Je to zbojstvo

Zvýšenú frekvenciu nákladnej dopravy si všimli aj majitelia a zamestnanci predajne stavebných materiálov v Budimíre. „Bude to ešte horšie. Je začiatok roka, aj doprava sa ešte len rozbieha," myslí si jej majiteľka Marcela Čarná. „Každý si to veľmi rýchlo zráta. Je to len otázka času."

Stavebniny dopravujú zákazníkom vlastným autom. Po zavedení mýtneho systému náklady na dopravu firme vzrástli v priemere o korunu na kilometer: „Je to zbojstvo. Robili sme fúru do Ploského a naspäť, ani nie pätnásť kilometrov. A zvýšenie je okolo pätnásť korún."

Nižšie mýto na cestách prvej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami, nič nerieši, hovorí vodič kamiónu Ján Dombrády. Podľa neho časť nákladiakov skôr či neskôr diaľnicu obíde: „Buď by mýto malo byť rovnaké, alebo to vyrieši iba zákaz ako v Rakúsku či Maďarsku, kde nákladné vozidlá nemôžu využívať súbežné cesty s diaľnicou. S výnimkou tých, ktoré tam majú svoj cieľ."

Nižšie mýto motivuje

Viac kamiónov prechádzajúcich cez dedinu zaregistroval aj starosta obce Lemešany Jaroslav Buzogáň. „Pred rokmi sme bojovali za spoplatnenie úsekov medzi obcami, aby kamióny chodili po diaľnici. Ničili nám cesty, domy boli popraskané, nedalo sa tu žiť. Aj sa to podarilo. Teraz sa nám vracajú, pre nižšie mýto. Opäť hrozí, že budeme mať prázdnu diaľnicu a dediny plné kamiónov. Keď nebudú poplatky na diaľnici a na súbežnej ceste rovnaké, nezabránime tomu."

Na vyše 30-kilometrovom úseku cesty prvej triedy, ktorá je súbežná s diaľnicou D 1 z Košíc do Prešova, môže prepravca ušetriť 1,59 eura (48 korún). Takýchto úsekov je na Slovensku viac. Väčšina diaľnic je postavená v blízkosti ciest prvej triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 703
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 521
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 891
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 716
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 918
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 219
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 075
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 621
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 524
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson