SME

Kamióny obchádzajú diaľnicu. Chcú ušetriť

Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.

Kamióny sa vracajú z diaľnice späť do dedín.Kamióny sa vracajú z diaľnice späť do dedín. (Zdroj: PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ)

Obyvatelia obcí, ktorými po spustení mýta začali húfne prechádzať kamióny, vidia riešenie v rovnakej výške mýta za diaľnice aj za cesty prvej triedy, či v zákaze využívania súbežných ciest s diaľnicami.

KOŠICE. Obyvatelia obcí pozdĺž diaľnice medzi Košicami a Prešovom sú znepokojení. Po zavedení mýta čoraz viac dopravcov využíva cesty prvej triedy, ktorú vedú popri diaľnici.

Jednoduchá matematika

„Oproti vlaňajšku tadiaľ chodí oveľa viac kamiónov a nákladiakov. Videl som aj autobusy, ktoré tu predtým nepremávali. Mám obavy, že to bude ešte horšie," tvrdí Milan Hájnik. O premávke má podrobný prehľad. Pneuservis, v ktorom pracuje, leží hneď vedľa cesty prvej triedy medzi Janovíkom a Ličartovcami.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvod, prečo vodiči diaľnicu obchádzajú, je podľa neho v mýtnom. Za cesty prvej triedy sa podľa mýtneho systému platí menej ako za diaľnice, vodiči chcú tak ušetriť na nákladoch.

Dočasné zrušenie mýta na cestách prvej triedy situáciu v obciach zhoršilo. Ani po opätovnom spoplatnení na budúci mesiac sa však podľa Hájnika nič nezmení: „Je to jednoduchá matematika. Len hlupák zaplatí viac, keď môže menej."

Minister dopravy má o jeden problém viac. Vysvetlí Konštantín Čikovský.

Niektoré úseky cesty z Košíc do Prešova boli spoplatnené pre nákladné autá nad 12 ton už pred dvomi rokmi. Vodiči museli mať diaľničnú známku. Správca komunikácie tým zabránil prejazdu kamiónov cez dediny. Kto by išiel za rovnakú cenu po starej ceste?

„A zrazu bol pokoj. Keď nám jazdili pod oknami, celý dom sa otriasal. Dúfam, že sa to nevráti," obáva sa Viliam Lešo z Bretejoviec.

SkryťVypnúť reklamu

Je to zbojstvo

Zvýšenú frekvenciu nákladnej dopravy si všimli aj majitelia a zamestnanci predajne stavebných materiálov v Budimíre. „Bude to ešte horšie. Je začiatok roka, aj doprava sa ešte len rozbieha," myslí si jej majiteľka Marcela Čarná. „Každý si to veľmi rýchlo zráta. Je to len otázka času."

Stavebniny dopravujú zákazníkom vlastným autom. Po zavedení mýtneho systému náklady na dopravu firme vzrástli v priemere o korunu na kilometer: „Je to zbojstvo. Robili sme fúru do Ploského a naspäť, ani nie pätnásť kilometrov. A zvýšenie je okolo pätnásť korún."

Nižšie mýto na cestách prvej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami, nič nerieši, hovorí vodič kamiónu Ján Dombrády. Podľa neho časť nákladiakov skôr či neskôr diaľnicu obíde: „Buď by mýto malo byť rovnaké, alebo to vyrieši iba zákaz ako v Rakúsku či Maďarsku, kde nákladné vozidlá nemôžu využívať súbežné cesty s diaľnicou. S výnimkou tých, ktoré tam majú svoj cieľ."

SkryťVypnúť reklamu

Nižšie mýto motivuje

Viac kamiónov prechádzajúcich cez dedinu zaregistroval aj starosta obce Lemešany Jaroslav Buzogáň. „Pred rokmi sme bojovali za spoplatnenie úsekov medzi obcami, aby kamióny chodili po diaľnici. Ničili nám cesty, domy boli popraskané, nedalo sa tu žiť. Aj sa to podarilo. Teraz sa nám vracajú, pre nižšie mýto. Opäť hrozí, že budeme mať prázdnu diaľnicu a dediny plné kamiónov. Keď nebudú poplatky na diaľnici a na súbežnej ceste rovnaké, nezabránime tomu."

Na vyše 30-kilometrovom úseku cesty prvej triedy, ktorá je súbežná s diaľnicou D 1 z Košíc do Prešova, môže prepravca ušetriť 1,59 eura (48 korún). Takýchto úsekov je na Slovensku viac. Väčšina diaľnic je postavená v blízkosti ciest prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 936
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 385
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 090
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 210
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 202
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 616
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 556
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 52 764
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 310
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 338
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 634
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 611
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu