SME

Kde nalepiť diaľničnú nálepku alebo nálepku s evidenčným číslom

Viacerí z vás nám poslali otázky, ktoré sa týkajú dokladov, evidenčných čísiel, diaľničných nálepiek. Napríklad, Štefana zaujíma, ako postupovať v prípade straty osvedčenia o evidencii vozidla.

Štefan: "Ako mám postupovať v prípade straty (zničení) veľkého technického preukazu od osobného motorového vozidla? Mám jeho neoverenú fotokópiu a absolvoval som opakované kontroly STK a emisnú kontrolu, kde som ten preukaz predkladal."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa zákona o cestnej premávke je potrebné stratu alebo zničenie osvedčenia o evidencii osobne oznámiť orgánu policajného zboru, kde je vozidlo evidované. Do 15 dní. Potom vypíšete žiadosť, pripojíte kolky v hodnote 16,50 € a policajti vám na jej základe môžu vydať nové osvedčenie o evidencii. Zvyčajne tak aj urobia.

SkryťVypnúť reklamu

§ 116, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Držiteľ vozidla je povinný osobne oznámiť orgánu Policajného zboru, kde je jeho vozidlo evidované,
f) poškodenie, stratu alebo odcudzenie osvedčenia o evidencii, ...

(3) Nové osvedčenie o evidencii za osvedčenie o evidencii podľa odseku 1 písm. f) môže na základe žiadosti vlastníka vozidla alebo držiteľa vozidla vydať orgán Policajného zboru, kde je vozidlo evidované, alebo orgán Policajného zboru, kde si žiadateľ podá žiadosť o jeho vydanie.

S osvedčením o evidencii súvisia tabuľky s evidenčným číslom (EČ).

Krisztian: "Chcel by som sa spýtať, či existuje nejaký legálny spôsob na to, aby som mohol mať na aute vpredu namiesto plechovej tabuľky s EČ niečo iné, napríklad nálepku s EČ. Bežne sa to používa v štátoch EU. Existujú totiž autá, ktoré by vyzerali s legálnymi nálepkami s EČ oveľa krajšie. Samozrejme, myslím na legálnu formu - nálepka na špeciálnej fólii, individuálny poplatok atď."

SkryťVypnúť reklamu

Tabuľka s evidenčným číslom môže byť vyrobená len z kovu alebo plastu. Evidenčné číslo na nálepke si síce môžete dať vyrobiť, ale ako tabuľku s evidenčným číslom by sme vám ju neodporúčali používať. Mohli by ste za to riskovať pokutu do 150 € na mieste alebo až 300 € v správnom konaní s rizikom zákazu šoférovania na dva roky.

§ 123, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Tabuľka s evidenčným číslom môže byť vyrobená
a) zo zliatin ľahkých kovov alebo
b) zo zmesi polykarbonátu a polyesteru vyžarujúcej svetlo pri zapnutom osvetlení vozidla.

§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
m) vedenie vozidla bez tabuľky s evidenčným číslom alebo s tabuľkou s evidenčným číslom, ktorá nezodpovedá svojím vyhotovením a umiestnením na vozidle tomuto zákonu

SkryťVypnúť reklamu

Možno by plastová tabuľka podľa odseku 3, písm. b) mohla splniť predstavy Krisztiana. Zatiaľ, čo kovová stojí 16,50 €, za plastovú tabuľku s evidenčným číslom sa platí 182 €.

Ďalšia otázka sa týka diaľničných nálepiek. Viete, kde by mali byť nalepené?

Marek: "Chcel by som sa spýtať, či môžem nalepiť diaľničnú známku na zelený cloniaci pás, ktorý mám na svojom čelnom skle, alebo musí byť pod ním?"

Podľa vyhlášky, ktorá určuje okrem iného to, kde sa diaľničné nálepky umiestňujú, ich treba nalepiť na čelné sklo z vnútra tak, aby boli dobre viditeľné aj z vonkajšej prednej strany motorových vozidiel.

Ak by diaľničná nálepka bola na skle nalepená na cloniacom páse tak, že by ju z vonku nebolo vidno, mohli by ste pri kontrole dostať pokutu. Najistejšie by Marek spravil, ak by diaľničnú nálepku na zelený cloniaci pás nelepil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 3, vyhláška č. 734/2004 Z.z.:

(2) Prvá časť nálepky sa nalepuje na vnútornú stranu predného skla motorového vozidla alebo prvého vozidla jazdnej súpravy tak, aby bola dobre viditeľná aj z vonkajšej prednej strany motorového vozidla. Na trojkolesových vozidlách, štvorkolkách a motocykloch s postranným vozíkom, ktoré nemajú predné sklo, sa prvá časť nálepky nalepuje na ich dobre viditeľnú, rovnú, čistú a nie ľahko vymeniteľnú časť spravidla v smere jazdy.

Tento paragraf dáva odpoveď aj na otázku, kam nalepiť diaľničnú známku v prípade, že vozidlom je štvorkolka alebo trojkolka a nemá predné sklo. Nenechajte sa však zmiasť, ak máte motocykel. Podľa zákona, ktorý je nadradený vyhláške, diaľničné známky potrebujú len dvojstopé vozidlá.

§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.:

(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšiu otázku nám poslal Karol, ktorý neviem, či smie šoférovať svoje auto, keď zaň pripojí dvojtonový príves.

Karol: "Rád by som sa informoval na správnosť výkladu vodičských skupín a podskupín konkrétne: Vlastním auto BMW, 5-kový rad, kombi, maximálna prípustná hmotnosť 2 700 kg. Rád by som autom ťahal prívesný vozík. Vozík má v technickom preukaze 2000 kg. Potrebujem na túto súpravu skupinu C+E alebo mi stačí B+E? Po viacerých kontrolách od polície mi stačilo B+E, no podľa vyhlášky si myslím, že správne by malo byť C, keďže súprava presahuje 3,5 tony."

Skupina motorových vozidiel

Popis skupiny

B

ods. 6, a) motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny A a T a podskupiny A1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie
ods. 6, b) jazdné súpravy zložené z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

B+E

jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o jazdnú súpravu podľa odseku 6 písm. b)

C

motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg

C+E

jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg

Po prečítaní si tabuľky je možné dospieť k jedinému záveru: v Karolovom prípade je všetko v poriadku. Jeho vozidlo patrí do skupiny B, pretože prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a je určite menej ako deväťmiestne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom, ak chce Karol k autu pripojiť príves s hmotnosťou 2 tony, na prevádzku takejto jazdnej súpravy potrebuje vodičské oprávnenie na vedenie motorových vozidiel skupiny B+E. To znamená, že ten vodičák, ktorý má, by mu mal stačiť.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 23 502
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 497
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 582
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 408
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 503
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 270
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 793
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 555
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 932
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 410
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 595
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 755
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 591
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 564
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 220
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 800
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu