Viacerí z vás nám poslali otázky, ktoré sa týkajú dokladov, evidenčných čísiel, diaľničných nálepiek. Napríklad, Štefana zaujíma, ako postupovať v prípade straty osvedčenia o evidencii vozidla.
Štefan: "Ako mám postupovať v prípade straty (zničení) veľkého technického preukazu od osobného motorového vozidla? Mám jeho neoverenú fotokópiu a absolvoval som opakované kontroly STK a emisnú kontrolu, kde som ten preukaz predkladal."
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Podľa zákona o cestnej premávke je potrebné stratu alebo zničenie osvedčenia o evidencii osobne oznámiť orgánu policajného zboru, kde je vozidlo evidované. Do 15 dní. Potom vypíšete žiadosť, pripojíte kolky v hodnote 16,50 € a policajti vám na jej základe môžu vydať nové osvedčenie o evidencii. Zvyčajne tak aj urobia.
§ 116, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Držiteľ vozidla je povinný osobne oznámiť orgánu Policajného zboru, kde je jeho vozidlo evidované,
f) poškodenie, stratu alebo odcudzenie osvedčenia o evidencii, ...
(3) Nové osvedčenie o evidencii za osvedčenie o evidencii podľa odseku 1 písm. f) môže na základe žiadosti vlastníka vozidla alebo držiteľa vozidla vydať orgán Policajného zboru, kde je vozidlo evidované, alebo orgán Policajného zboru, kde si žiadateľ podá žiadosť o jeho vydanie.
S osvedčením o evidencii súvisia tabuľky s evidenčným číslom (EČ).
Krisztian: "Chcel by som sa spýtať, či existuje nejaký legálny spôsob na to, aby som mohol mať na aute vpredu namiesto plechovej tabuľky s EČ niečo iné, napríklad nálepku s EČ. Bežne sa to používa v štátoch EU. Existujú totiž autá, ktoré by vyzerali s legálnymi nálepkami s EČ oveľa krajšie. Samozrejme, myslím na legálnu formu - nálepka na špeciálnej fólii, individuálny poplatok atď."
Tabuľka s evidenčným číslom môže byť vyrobená len z kovu alebo plastu. Evidenčné číslo na nálepke si síce môžete dať vyrobiť, ale ako tabuľku s evidenčným číslom by sme vám ju neodporúčali používať. Mohli by ste za to riskovať pokutu do 150 € na mieste alebo až 300 € v správnom konaní s rizikom zákazu šoférovania na dva roky.
§ 123, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Tabuľka s evidenčným číslom môže byť vyrobená
a) zo zliatin ľahkých kovov alebo
b) zo zmesi polykarbonátu a polyesteru vyžarujúcej svetlo pri zapnutom osvetlení vozidla.
§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
m) vedenie vozidla bez tabuľky s evidenčným číslom alebo s tabuľkou s evidenčným číslom, ktorá nezodpovedá svojím vyhotovením a umiestnením na vozidle tomuto zákonu
Možno by plastová tabuľka podľa odseku 3, písm. b) mohla splniť predstavy Krisztiana. Zatiaľ, čo kovová stojí 16,50 €, za plastovú tabuľku s evidenčným číslom sa platí 182 €.
Ďalšia otázka sa týka diaľničných nálepiek. Viete, kde by mali byť nalepené?
Marek: "Chcel by som sa spýtať, či môžem nalepiť diaľničnú známku na zelený cloniaci pás, ktorý mám na svojom čelnom skle, alebo musí byť pod ním?"
Podľa vyhlášky, ktorá určuje okrem iného to, kde sa diaľničné nálepky umiestňujú, ich treba nalepiť na čelné sklo z vnútra tak, aby boli dobre viditeľné aj z vonkajšej prednej strany motorových vozidiel.
Ak by diaľničná nálepka bola na skle nalepená na cloniacom páse tak, že by ju z vonku nebolo vidno, mohli by ste pri kontrole dostať pokutu. Najistejšie by Marek spravil, ak by diaľničnú nálepku na zelený cloniaci pás nelepil.
§ 3, vyhláška č. 734/2004 Z.z.:
(2) Prvá časť nálepky sa nalepuje na vnútornú stranu predného skla motorového vozidla alebo prvého vozidla jazdnej súpravy tak, aby bola dobre viditeľná aj z vonkajšej prednej strany motorového vozidla. Na trojkolesových vozidlách, štvorkolkách a motocykloch s postranným vozíkom, ktoré nemajú predné sklo, sa prvá časť nálepky nalepuje na ich dobre viditeľnú, rovnú, čistú a nie ľahko vymeniteľnú časť spravidla v smere jazdy.
Tento paragraf dáva odpoveď aj na otázku, kam nalepiť diaľničnú známku v prípade, že vozidlom je štvorkolka alebo trojkolka a nemá predné sklo. Nenechajte sa však zmiasť, ak máte motocykel. Podľa zákona, ktorý je nadradený vyhláške, diaľničné známky potrebujú len dvojstopé vozidlá.
§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.:
(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
Ďalšiu otázku nám poslal Karol, ktorý neviem, či smie šoférovať svoje auto, keď zaň pripojí dvojtonový príves.
Karol: "Rád by som sa informoval na správnosť výkladu vodičských skupín a podskupín konkrétne: Vlastním auto BMW, 5-kový rad, kombi, maximálna prípustná hmotnosť 2 700 kg. Rád by som autom ťahal prívesný vozík. Vozík má v technickom preukaze 2000 kg. Potrebujem na túto súpravu skupinu C+E alebo mi stačí B+E? Po viacerých kontrolách od polície mi stačilo B+E, no podľa vyhlášky si myslím, že správne by malo byť C, keďže súprava presahuje 3,5 tony."
Skupina motorových vozidiel
Popis skupiny
B
ods. 6, a) motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny A a T a podskupiny A1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie
ods. 6, b) jazdné súpravy zložené z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.
B+E
jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o jazdnú súpravu podľa odseku 6 písm. b)
C
motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg
C+E
jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg
Po prečítaní si tabuľky je možné dospieť k jedinému záveru: v Karolovom prípade je všetko v poriadku. Jeho vozidlo patrí do skupiny B, pretože prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a je určite menej ako deväťmiestne.
Potom, ak chce Karol k autu pripojiť príves s hmotnosťou 2 tony, na prevádzku takejto jazdnej súpravy potrebuje vodičské oprávnenie na vedenie motorových vozidiel skupiny B+E. To znamená, že ten vodičák, ktorý má, by mu mal stačiť.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?