SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Prečo sa nevedia Rusi dohodnúť s Bieloruskom na rope?

Rusko sa stále nevie dohodnúť s Bieloruskom na tom, či Bielorusko bude platiť všetky poplatky a dane za importovanú ropu alebo nie. V čom je problém?

Rusko sa stále nevie dohodnúť s Bieloruskom na tom, či Bielorusko bude platiť všetky poplatky a dane za importovanú ropu alebo nie.

Kameňom úrazu je 22 miliónov ton ropy, ktoré Bielorusko ročne nakupuje v Rusku za výhodných obchodných podmienok. Z tohto objemu spotrebúvajú Bielorusi 6,3 milióna ton pre vlastné potreby. Celkovo síce Bielorusko potrebuje ročne 8 miliónov ton, avšak 1,7 miliónov ton ťaží samo.

Od 1. januára 2010 vstúpili Bielorusko, Kazachstan a Rusko do colnej únie. Bielorusko sa hneď prispôsobilo novej situácii a je pripravené ťažiť z nej naplno. Predstavitelia krajiny použili logiku: ak sme colná únia, potom vnútri nemôžu byť ani exportné dane a poplatky.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Listy týkajúce sa tohto sporu si medzi sebou vymenili vicepremiéri Ruska a Bieloruska a neskôr tak urobili aj prezidenti obidvoch krajín - Alexander Lukašenko a Dmitrij Medvedev.

Tri oblasti sporu

1) Objem Bieloruskom importovanej ropy, ktorý bude dodávaný bez daní.

Rusko je pripravené dodávať len objem, ktorý Bielorusko spotrebúva pre vlastnú potrebu. Príčinou je 10 miliárd dolárov, ktoré Moskva za posledné 3 roky nedostala do pokladnice kvôli úľavám na daniach a poplatkoch pre Bielorusko.

Bielorusi majú z hľadiska predaja uhľovodíkov na západné trhy výhodnú polohu a obe bieloruské rafinérie sú modernizované pre potreby európskeho trhu. Importujú teda lacnú ruskú ropu a predávajú ropné výrobky za trhové ceny do Európy. Teraz by sa mala táto situácia zmeniť. Pre bieloruskú pokladnicu to bude znamenať výraznú stratu.

Skryť Vypnúť reklamu

Minsk navrhol dodávať bez daní celkový objem vlastnej spotreby, teda 8 miliónov ton, čím ušetrí 500 miliónov USD ročne.

2) Cena za tranzit ropy do Európy.

Ročne pretečie cez územie Bieloruska približne 60 miliónov ton ruskej ropy (aj na Slovensko cez ropovod Družba). Bielorusko navrhlo zvýšiť cenu tranzitu do úrovne priemernej ceny za tranzit v Rusku. Rusko sa bráni argumentami o výške investícií do potrubných systémov a tiež tradičným argumentom - veľkosťou krajiny. Okrem toho indexácia tranzitných nákladov na prepravu sa riadi platnými medzinárodnými štandartami.

3) Procesné otázky.

V prípade, že sa partneri dohodnú a podpíšu dohodu, je Rusko pripravené ratifikovať zmluvu okamžite. Bielorusko však tvrdí: "zmluvu podpíšeme ale parlament si berie na ratifikáciu pol roka".

Skryť Vypnúť reklamu

Lenže ropa sa aj počas toho pol roka bude dodávať. "A čo keď si to Minsk o pol roka rozmyslí a zmluvu neratifikuje? Kto zaplatí dane za už dodanú ropu?" pýtajú sa v Moskve.

Lukašenko sa samozrejme vo svojej hre spolieha na Európu. Pokiaľ by sa hoci len na deň prerušili dodávky ropy do Európy, bolo by to pochopené jednoznačne ako neschopnosť Ruska zabezpečiť stabilnosť dodávok a vzhľadom na silnú konkurenciu na európskych trhoch by výmena Ruska (aj čiastočná) za iné krajiny nebola pre Európu taká bolestivá, ako v prípade dodávok plynu.

Existuje však aj iný scenár, a to zachovanie existujúceho status quo v rokovaniach a v rámci colnej únie sa za najbližšieho pol roka dospeje k obojstranne výhodnému riešeniu.

V hre však sú aj iné "karty". Napríklad jedna z bieloruských rafinérií v Novopolocku a tiež závod na spracovanie ropnej chémie "Polimir", o ktoré má záujem jeden z ruských ropných gigantov "Rosnefť". Možno práve tieto "karty" budú rozhodujúcimi závažiami na miske povestných váh.

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ do Bieloruska nepretiekol ani barel ropy za zvýhodnenú cenu.

Zdroj informácií: Izvestia, Lenta.ru

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 351
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 489
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 261
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 727
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 400
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 395
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 622
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 260
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L