SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Mako sa rútil s majákom a havaroval

Bývalý šéf hraničnej polície predbiehal, narazil do auta v protismere. Vyšetrovateľ otočil, policajt je poškodený.

Tibor Mako.Tibor Mako. (Zdroj: ČTK)

Mako spochybnil znalca, ktorý sa ho pýtal na to, či mal zapnuté zvukové výstražné zariadenie. Advokát poškodeného šoféra sa pýta, či ak ho vôbec mal zapnuté, použil ho v súlade so zákonom.

KOŠICE/SEČOVCE. Policajt sa rúti v protismere s civilným autom, na streche má maják, narazí do auta, ktoré je vo svojom pruhu. Kto je vinník?

Najskôr vyšetrovateľ označí za poškodeného človeka, ktorý išiel vo svojom pruhu. Neskôr označí za poškodeného policajta.

Policajtom, ktorý bol účastníkom takejto nehody, je Tibor Mako, v tom čase riaditeľ hraničnej a cudzineckej polície. Ponáhľal sa na stretnutie s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom (Smer), ktorý ho čakal na východnom Slovensku.

Mako medzičasom odstúpil z funkcie pre škandál s výbušninou v taške civilného občana, dnes pracuje na ministerstve vnútra pre štátneho tajomníka.

Ako riaditeľ havaroval so služobnou Škodou Superb 6. novembra minulého roku v Sečovciach.

((a))

Predbiehal pred železničným priecestím stojacu kolónu automobilov. V protismere pred ním sa objavil Ford Mondeo, ktorý na cestu vybočil z bočnej komunikácie. Čelno­bočnej zrážke už nedokázal policajný riaditeľ zabrániť.

Vodič Fordu Branislav Malík utrpel zranenia, z ktorých sa liečil 62 dní. Mako a jeho spolujazdec mali len ľahšie poranenia.

Na tomto mieste som sa druhýkrát narodil, hovorí Branislav Malík.

Foto: Mikuláš Jesenský

Trestné stíhanie

Nehodu vyšetroval policajt Okresného dopravného inšpektorátu v Trebišove. Ešte v ten deň začal trestné stíhanie pre ublíženie na zdraví, o čom písomne informoval Malíka. V prípade figuroval ako poškodený. Keďže účastníkom nehody bol príslušník polície, vyšetrovateľ zo zákona presunul spis policajnej inšpekcii v Košiciach.

Spis sa však vrátil späť do Trebišova. Zo zabezpečených dôkazov údajne nevyplývalo, že by došlo k spáchaniu trestného činu zo strany policajta.

Vyšetrovateľ pribral k prípadu súdneho znalca z odboru dopravy Milana Toropilu. Mako však podal proti uzneseniu sťažnosť. Spochybnil objektívnosť znalca a zároveň napadol otázky vyšetrovateľa, na ktoré mal znalec v posudku odpovedať. Týkali sa použitia zvukového výstražného zariadenia. V sťažnosti už vystupoval ako poškodený.

Ten istý vyšetrovateľ zrušil svoje pôvodné uznesenie. Proti rozhodnutiu podal sťažnosť druhý účastník nehody.

Modrý Ford Branislava Malíka sa v zlomku sekundy zmenil na vrak.

Foto: Mikuláš Jesenský

Dvaja poškodení

„Keď pán Mako je poškodený, môj klient je teda vinníkom. S tým sa nikdy nemôžeme stotožniť," povedal pre SME právny zástupca Branislava Malíka Jozef Sabó.

„Policajt predbiehal kolónu stojacu pred závorami napriek tomu, že tam bola plná čiara." Mako oponuje, vodič Fordu porušil predpisy, keď odbočil z vedľajšej cesty doľava, keď je tam plná čiara. „Na služobnom aute som mal zapnuté svetelné a zvukové výstražné zariadenia," argumentuje policajný dôstojník.

Podľa advokáta viacerí svedkovia vypovedali, že na Škode Superb siréna nebola zapnutá. „Aj keby zariadenie fungovalo, nehodu podľa nášho názoru spôsobil pán Mako svojou riskantnou a nebezpečnou jazdou. Otázne tiež je, či signalizačné zariadenie použil v súlade so zákonom."

Kaliňák o nehode vie, do ukončenia vyšetrovania sa však nemieni k nej vyjadriť. Na otázku, či vie o údajnom ovplyvňovaní vyšetrovania, ktoré naznačuje šofér auta, do ktorého policajt vrazil, reagoval: „Keď máte nejaké informácie, ktoré pomôžu vyšetrovaniu, prosím, dajte nám ich."

Keby som aj išiel 300, bol som na hlavnej

Exriaditeľ hraničnej a cudzineckej polície TIBOR MAKO označil otázky vyšetrovateľa za tendenčné.

Naozaj neviete, že Okresný dopravný inšpektorát v Trebišove posunul prípad inšpekcii a potom sa za zvláštnych okolností vrátil späť?

„Neviem. Je to vec vyšetrovateľa, procesný úkon, ja do toho nemôžem ani pípnuť."

Ste presvedčený, že vy ste poškodený a vinníkom je druhý účastník nehody?

„Keď je na ceste súvislá čiara, nikto ju nemôže prejsť ani prekročiť nákladom. Môže ju prejsť len vtedy, ak vychádza alebo vchádza z miesta alebo na miesto mimo cesty. To znamená, že on vôbec nemal čo z vedľajšej cesty odbočovať doľava. Ja som nemohol očakávať, že proti mne vybehne niekto z pravej strany, keď tam nemal čo hľadať."

Akou rýchlosťou ste išli?

„Neviem. Sledoval som premávku okolo seba."

Je pravda, že viac ako stovkou?

„To je hypotetická otázka. Ale keby som aj išiel tristovkou, bol som na hlavnej ceste."

V sťažnosti proti uzneseniu vyšetrovateľa, ktorý prizval k prípadu súdneho znalca Milana Toropilu, ste spochybnili znalcovu objektívnosť. Čo vás k tomu viedlo?

„Veď dvadsať rokov býval na jednej ulici s advokátom druhého účastníka nehody."

Zároveň ste napadli otázky vyšetrovateľa na súdneho znalca, či ste mali pred nehodou zapnuté v automobile svetelné aj zvukové výstražné zariadenie. Prečo?

„Sú veľmi tendenčné."

Podľa právneho zástupcu druhého účastníka nehody sú svedkovia, ktorí tvrdia, že siréna nebola zapnutá.

„Mal som zapnuté zvukové aj svetelné výstražné zariadenia. To potvrdil môj spolujazdec aj všetci naokolo. Sirénu som vypol, až keď sme stáli, keď bolo po všetkom. Právny zástupca povedal, že zájde do cigánskej osady a dovedie 50 svedkov. Teraz sa budeme pretekať, kto ich dovedie viac?"

Údajne ste sa snažili ovplyvniť policajtov, ktorí pracovali na prípade.

„Nie je to pravda. Iba som odniesol sťažnosť proti uzneseniu vyšetrovateľa a pozrel som si spis, na čo mám ako účastník nehody právo."
Mikuláš Jesenský
Malík: Druhýkrát som sa narodil

Človek z auta, do ktorého narazil policajt, sa obáva manipulácie vyšetrovania.

SEČOVCE. Branislav Malík viezol v osudný deň známym drevo. „Pani mi zaželala, aby mi to pánbožko vynahradil. Jej želanie sa splnilo. Tu som sa druhýkrát narodil," hovorí mladý muž, otec dvoch malých detí, momentálne nezamestnaný, pri osudnej križovatke.

((malik))

Keď prechádzame cez cestu pri železničnom prejazde, kríva na jednu nohu. Je to pozostatok havárie. „Autá stáli pred rampami až po školu. Deťom sa práve končilo vyučovanie, zázrak, že nikomu sa nič nestalo."

Dôkazom vážnosti havárie je jeho modrý Ford Mondeo. Sú na ňom odtrhnuté predné dvere na strane vodiča, totálne zdeformovaná kapota, stredný stĺpik, zadné dvere zatlačené dovnútra.

((vrak))

Spochybnenie súdneho znalca, sťažnosť vodiča proti uzneseniu vyšetrovateľa či údajné ovplyvňovanie vyšetrovania chápe. „Keby sa priznal, že spôsobil haváriu, bol by trestne stíhaný. A to by mu v kariére zrejme nepomohlo. Ale prečo si to mám odniesť ja?"

(sen)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 707
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 456
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 346
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 659
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 306
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 762
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 078
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


6 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  2. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  3. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  4. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  5. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  6. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  7. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  8. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 537
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 668
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 957
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 059
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 402
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu