SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Mako sa rútil s majákom a havaroval

Bývalý šéf hraničnej polície predbiehal, narazil do auta v protismere. Vyšetrovateľ otočil, policajt je poškodený.

Tibor Mako.Tibor Mako. (Zdroj: ČTK)

Mako spochybnil znalca, ktorý sa ho pýtal na to, či mal zapnuté zvukové výstražné zariadenie. Advokát poškodeného šoféra sa pýta, či ak ho vôbec mal zapnuté, použil ho v súlade so zákonom.

KOŠICE/SEČOVCE. Policajt sa rúti v protismere s civilným autom, na streche má maják, narazí do auta, ktoré je vo svojom pruhu. Kto je vinník?

Najskôr vyšetrovateľ označí za poškodeného človeka, ktorý išiel vo svojom pruhu. Neskôr označí za poškodeného policajta.

Policajtom, ktorý bol účastníkom takejto nehody, je Tibor Mako, v tom čase riaditeľ hraničnej a cudzineckej polície. Ponáhľal sa na stretnutie s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom (Smer), ktorý ho čakal na východnom Slovensku.

Mako medzičasom odstúpil z funkcie pre škandál s výbušninou v taške civilného občana, dnes pracuje na ministerstve vnútra pre štátneho tajomníka.

Ako riaditeľ havaroval so služobnou Škodou Superb 6. novembra minulého roku v Sečovciach.

((a))

Predbiehal pred železničným priecestím stojacu kolónu automobilov. V protismere pred ním sa objavil Ford Mondeo, ktorý na cestu vybočil z bočnej komunikácie. Čelno­bočnej zrážke už nedokázal policajný riaditeľ zabrániť.

Vodič Fordu Branislav Malík utrpel zranenia, z ktorých sa liečil 62 dní. Mako a jeho spolujazdec mali len ľahšie poranenia.

Na tomto mieste som sa druhýkrát narodil, hovorí Branislav Malík.

Foto: Mikuláš Jesenský

Trestné stíhanie

Nehodu vyšetroval policajt Okresného dopravného inšpektorátu v Trebišove. Ešte v ten deň začal trestné stíhanie pre ublíženie na zdraví, o čom písomne informoval Malíka. V prípade figuroval ako poškodený. Keďže účastníkom nehody bol príslušník polície, vyšetrovateľ zo zákona presunul spis policajnej inšpekcii v Košiciach.

Spis sa však vrátil späť do Trebišova. Zo zabezpečených dôkazov údajne nevyplývalo, že by došlo k spáchaniu trestného činu zo strany policajta.

Vyšetrovateľ pribral k prípadu súdneho znalca z odboru dopravy Milana Toropilu. Mako však podal proti uzneseniu sťažnosť. Spochybnil objektívnosť znalca a zároveň napadol otázky vyšetrovateľa, na ktoré mal znalec v posudku odpovedať. Týkali sa použitia zvukového výstražného zariadenia. V sťažnosti už vystupoval ako poškodený.

Ten istý vyšetrovateľ zrušil svoje pôvodné uznesenie. Proti rozhodnutiu podal sťažnosť druhý účastník nehody.

Modrý Ford Branislava Malíka sa v zlomku sekundy zmenil na vrak.

Foto: Mikuláš Jesenský

Dvaja poškodení

„Keď pán Mako je poškodený, môj klient je teda vinníkom. S tým sa nikdy nemôžeme stotožniť," povedal pre SME právny zástupca Branislava Malíka Jozef Sabó.

„Policajt predbiehal kolónu stojacu pred závorami napriek tomu, že tam bola plná čiara." Mako oponuje, vodič Fordu porušil predpisy, keď odbočil z vedľajšej cesty doľava, keď je tam plná čiara. „Na služobnom aute som mal zapnuté svetelné a zvukové výstražné zariadenia," argumentuje policajný dôstojník.

Podľa advokáta viacerí svedkovia vypovedali, že na Škode Superb siréna nebola zapnutá. „Aj keby zariadenie fungovalo, nehodu podľa nášho názoru spôsobil pán Mako svojou riskantnou a nebezpečnou jazdou. Otázne tiež je, či signalizačné zariadenie použil v súlade so zákonom."

Kaliňák o nehode vie, do ukončenia vyšetrovania sa však nemieni k nej vyjadriť. Na otázku, či vie o údajnom ovplyvňovaní vyšetrovania, ktoré naznačuje šofér auta, do ktorého policajt vrazil, reagoval: „Keď máte nejaké informácie, ktoré pomôžu vyšetrovaniu, prosím, dajte nám ich."

Keby som aj išiel 300, bol som na hlavnej

Exriaditeľ hraničnej a cudzineckej polície TIBOR MAKO označil otázky vyšetrovateľa za tendenčné.

Naozaj neviete, že Okresný dopravný inšpektorát v Trebišove posunul prípad inšpekcii a potom sa za zvláštnych okolností vrátil späť?

„Neviem. Je to vec vyšetrovateľa, procesný úkon, ja do toho nemôžem ani pípnuť."

Ste presvedčený, že vy ste poškodený a vinníkom je druhý účastník nehody?

„Keď je na ceste súvislá čiara, nikto ju nemôže prejsť ani prekročiť nákladom. Môže ju prejsť len vtedy, ak vychádza alebo vchádza z miesta alebo na miesto mimo cesty. To znamená, že on vôbec nemal čo z vedľajšej cesty odbočovať doľava. Ja som nemohol očakávať, že proti mne vybehne niekto z pravej strany, keď tam nemal čo hľadať."

Akou rýchlosťou ste išli?

„Neviem. Sledoval som premávku okolo seba."

Je pravda, že viac ako stovkou?

„To je hypotetická otázka. Ale keby som aj išiel tristovkou, bol som na hlavnej ceste."

V sťažnosti proti uzneseniu vyšetrovateľa, ktorý prizval k prípadu súdneho znalca Milana Toropilu, ste spochybnili znalcovu objektívnosť. Čo vás k tomu viedlo?

„Veď dvadsať rokov býval na jednej ulici s advokátom druhého účastníka nehody."

Zároveň ste napadli otázky vyšetrovateľa na súdneho znalca, či ste mali pred nehodou zapnuté v automobile svetelné aj zvukové výstražné zariadenie. Prečo?

„Sú veľmi tendenčné."

Podľa právneho zástupcu druhého účastníka nehody sú svedkovia, ktorí tvrdia, že siréna nebola zapnutá.

„Mal som zapnuté zvukové aj svetelné výstražné zariadenia. To potvrdil môj spolujazdec aj všetci naokolo. Sirénu som vypol, až keď sme stáli, keď bolo po všetkom. Právny zástupca povedal, že zájde do cigánskej osady a dovedie 50 svedkov. Teraz sa budeme pretekať, kto ich dovedie viac?"

Údajne ste sa snažili ovplyvniť policajtov, ktorí pracovali na prípade.

„Nie je to pravda. Iba som odniesol sťažnosť proti uzneseniu vyšetrovateľa a pozrel som si spis, na čo mám ako účastník nehody právo."
Mikuláš Jesenský
Malík: Druhýkrát som sa narodil

Človek z auta, do ktorého narazil policajt, sa obáva manipulácie vyšetrovania.

SEČOVCE. Branislav Malík viezol v osudný deň známym drevo. „Pani mi zaželala, aby mi to pánbožko vynahradil. Jej želanie sa splnilo. Tu som sa druhýkrát narodil," hovorí mladý muž, otec dvoch malých detí, momentálne nezamestnaný, pri osudnej križovatke.

((malik))

Keď prechádzame cez cestu pri železničnom prejazde, kríva na jednu nohu. Je to pozostatok havárie. „Autá stáli pred rampami až po školu. Deťom sa práve končilo vyučovanie, zázrak, že nikomu sa nič nestalo."

Dôkazom vážnosti havárie je jeho modrý Ford Mondeo. Sú na ňom odtrhnuté predné dvere na strane vodiča, totálne zdeformovaná kapota, stredný stĺpik, zadné dvere zatlačené dovnútra.

((vrak))

Spochybnenie súdneho znalca, sťažnosť vodiča proti uzneseniu vyšetrovateľa či údajné ovplyvňovanie vyšetrovania chápe. „Keby sa priznal, že spôsobil haváriu, bol by trestne stíhaný. A to by mu v kariére zrejme nepomohlo. Ale prečo si to mám odniesť ja?"

(sen)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  5. Poznanie
  6. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  9. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  10. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 180
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 32 789
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 276
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 205
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 669
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 330
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 616
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 851
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 381
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).
Ilustračné foto.
Cynická obluda

Fašisti si hudú svoje

Celosvetovo sme sa dostali k miliónu potvrdených obetí Covid-19. V ĽSNS, ho stále nepovažujú za reálny.

Lekári v popradskej nemocnici sa búria, viacerí odchádzajú

Len igelit aj nič. Lekári opisujú, ako izolujú podozrivých i nakazených.

Nemocnica v Poprade.

Neprehliadnite tiež

Nissan sa športiakov nevzdáva, Proto Z má pripomenúť staré časy

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.