SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Každý má možnosť jazdiť pomaly

Tomáš z Považskej Bystrice zažil zaujímavú skúsenosť. Policajné auto šlo pomaly po ceste, kde boli jazdné pruhy oddelené plnou čiarou. Čo myslíte? Bolo to v poriadku? A čo tým sledovali?

Tomáš: Za posledné 2 týždne som mal "šťastie" v Považskej Bystrici natrafiť na dve policajné autá, podotýkam dopravnej polície. Prvé bola neoznačená Fabia a druhé policajný Golf. Obe autá nešli po meste viac ako 40 km/h. A to že jazdili bez smeroviek, ani nebudem spomínať.

Proste, mal som to šťastie, že vždy išli predomnou. Samozrejme som sa nelepil na nich, neprovokoval som. Najprv som si myslel, že ma zastavia a len čakajú, kým ich dobehnem. Išiel som za nimi vždy dosť dlho a vyzeralo to, že len "zabíjali čas".

Nie je takéto správanie sa bezdôvodne pomalá jazda? Hlavne na miestach, kde je zákaz predchádzania? Alebo to môže súvisieť z nejakými špeciálnymi úlohami? Alebo niečo iné?

Každý vodič má ísť na ceste takou rýchlosťou, ktorá zodpovedá schopnostiam vodiča, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Zároveň je nevyhnutné, aby vozidlo šlo takou rýchlosťou, aby ho bolo možné bezpečne zastaviť.

Súčasne s tým je potrebné dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Takisto platí, že vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Pritom musia všetci dbať predovšetkým na bezpečnosť cestnej premávky.

Keď si to všetko dáme dokopy, potom jazda policajných áut (s výnimkou nezapínania smeroviek) bola v poriadku. Neprekážali rýchlejšie idúcim vozidlám, keďže ich jazdu neobmedzili. A o povinnosti neobmedzenia rýchlosti sa v súvislosti s prekážaním alebo prekážkou cestnej premávky v žiadnom predpise nič nepíše.

Viete si predstaviť, koľko obmedzovačov jazdy by zrazu jazdilo po cestách, ak by prekážkou cestnej premávky boli aj pomalšie idúce vozidlá? Stal by sa ním každý, kto voči inému vozidlu ide pomalšie. Napríklad aj všetky vozidlá stojace v kilometrovej kolóne pred vami.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

Zákon neukladá žiadnemu z vodičov povinnosť ísť najvyššou dovolenou rýchlosťou. Je to len jedna z možností, ktorú sa väčšina snaží zvyčajne využívať. Neznamená to však, že by aj tí, ktorí chcú alebo musia z akéhokoľvek dôvodu ísť pomalšie, mali ísť rýchlejšie, lebo to chcú iní.

Keď sa rýchlejší priblíži odzadu k pomalšiemu, pre oboch platí, že majú možnosť ísť takou rýchlosťou, akou im dovoľuje zákon, dopravné značky a situácia v cestnej premávke.

Zákon o cestnej premávke nám ukladá povinnosť jazdiť bezpečne a plynule. V rámci toho máme možnosť ísť povolenou rýchlosťou, či je to pomalšie alebo rýchlejšie. Áno, zakazuje pomalším prekážať rýchlejším a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Neznamená to však, že by zakazoval ísť pomalšie, ak pomalší napríklad nemení prudko rýchlosti, nezastavuje premávku, neznemožňuje svojou jazdou predchádzanie a podobne.

Preto policajti mohli pokojne ísť 40-kou. Áno, zdržiava to. Ak to však neohrozuje zdravie alebo nepoškodzuje majetok, všetko je v poriadku.

Toto vysvetlenie sa vzťahuje aj na úseky ciest, kde je určená najnižšia dovolená rýchlosť. Jediný rozdiel je len v tom, že pomalšie vozidlo nesmie ísť pomalšie, ako mu určuje dopravná značka.

Nám sa takisto podarilo zažiť podobné jazdy policajtov s tým, že niektoré vozidlá za nimi to nevydržali a vyštartovali cez plnú čiaru spoza civilných áut. Nevšimli si totiž, že kolónu viedlo policajné auto. Policajti sa následne za takým vodičom rozbehli so zapnutým majákom.

Jozef sa nás v súvislosti s rýchlosťami opýtal na to, ako je to s dodržiavaním rýchlostí v areáloch firiem.

Jozef: "Mám takú dilemu. Pri vjazde do areálu súkromnej výrobnej firmy je značka obmedzujúca najvyššiu rýchlosť na 20 km/h v celom areáli firmy. Chcem sa spýtať, či je možné, aby som dostal pokutu od polície (keď prekročím rýchlosť), ktorá meria túto rýchlosť v areáli firmy (pravdepodobne na žiadosť samotnej firmy), teda na mieste ležiacom mimo verejných komunikácií. Vôbec, má polícia oprávnenie merať rýchlosť vo firme a dokonca za to pokutovať?"

Dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť treba najmä tam, kde je komunikácia zaradená do cestnej siete. Môže sa však stať, že aj na verejných miestach, kde komunikácie nie sú zaradené do cestnej siete, bude vlastník nehnuteľnosti vyžadovať dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti. V oboch prípadoch je vodič povinný poslúchnuť, rozdiel je však v sankcii.

Ak je areál súkromnej firmy zaradený do cestnej siete, policajti v ňom majú právo merať rýchlosť a pokutovať vodičov za nedodržiavanie maximálky. A je jedno, či je cesta súkromná alebo nie, či je v ohradenom areáli alebo nie.

Vieme si predstaviť, že v rámci výchovy by policajti mohli kontrolovať dodržiavanie maximálnych rýchlostí aj na cestách nezaradených do cestnej siete - na základe dohody s vlastníkom alebo správcom nehnuteľnosti, ktorý si tam určil rovnaké dopravné pravidlá, aké platia na cestách zaradených do cestnej siete. O vyberaní pokút policajtmi na miestach mimo cestnej siete pre nedodržanie rýchlosti vyplývajúcej zo zákona sa však vôbec nedá hovoriť.

Na cestách nezaradených do cestnej siete by sa dalo uvažovať len o sankciách. A aj to len v prípade, že vlastník alebo správca má v rámci podmienok užívania komunikácie určené povinnosti a za ich nedodržanie aj adekvátny "trest" (napríklad vykázanie z nehnuteľnosti, náhrada škody a podobne).

Iná vec je, ako na ceste zistíte, či je cesta zaradená do cestnej siete, ak je označená regulárnymi dopravnými značkami. Bez tejto informácie vám odporúčame dodržiavať dopravné značky aj na miestach, kde máte pochybnosti, či je cesta súčasťou cestnej siete alebo nie. Platí to aj pre dodržiavanie najvyšších dovolených rýchlostí.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 120
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 030
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 541
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 334
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 073
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 490
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 377
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 293
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 217
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

4 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

4 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

1 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

6 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan