SME

Mýtne faktúry robia chaos

Dopravcovia majú problém skontrolovať si, za čo mýto platia a či vôbec platia správnu cenu. Doklady, ktoré dostávajú, vraj podľa nich neobstoja ani na daňovom úrade.

Skontrolovať, či dopravca platí len mýto, ktoré skutočne prejazdil, je problém. Na dokladoch nie je uvedené, odkiaľ a kam vlastne vozidlo išlo. Zahraniční obchodní partneri dopravcom preto mýto nechcú preplácať.Skontrolovať, či dopravca platí len mýto, ktoré skutočne prejazdil, je problém. Na dokladoch nie je uvedené, odkiaľ a kam vlastne vozidlo išlo. Zahraniční obchodní partneri dopravcom preto mýto nechcú preplácať. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Do Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa chystajú poslanci parlamentu na prieskum. Včera sa na tom zhodli vo výbore pre hospodársku politiku. S návrhom síce prišiel opozičný poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ), presvedčiť opozíciu však nemal problém.

Predseda výboru Maroš Kondrót (Smer­) by chcel prieskum urobiť čo najskôr. „Veľký systém prináša veľké problémy, kým sa zabehne, ale tieto sú skutočne už trošku príliš veľké. Zdá sa mi, že to nebolo dobre pripravené," povedal. Proti prieskumu nenamietali ani poslanci za HZDS či SNS.

SkryťVypnúť reklamu

Faktúry sú mätúce

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer­) svoj názor na mýtny systém nezmenil. Podľa neho funguje.
Iný názor majú zástupcovia dopravcov, ktorí včera prišli na rokovanie výboru. Chceli, aby sa riešili nedostatky systému, ktoré sa prejavujú stále viac.

Dôkazom toho sú podľa nich aj platby za mýto. Tým, čo platia mýto na faktúru, totiž začínajú prichádzať výzvy na úhradu.

„Je to len výzva na platbu, hoci dohoda bola, že si budeme elektronicky sťahovať faktúry. To by sa rátalo ako daňový doklad," povedala Ingrid Rosová z firmy Euspedit. Na doklade je však uvedená len suma, ktorú má klient uhradiť, teda cena, ktorú prejazdil kamión za niekoľko dní. Od sprostredkovateľa sa nedozvedia, kadiaľ kamión jazdil.

Dopravca si tak nevie skontrolovať, za čo presne má platiť a či je jeho vyúčtovanie správne.

SkryťVypnúť reklamu

Výzvy na platbu dostávajú dopravcovia od sprostredkovateľa a nie od SkyTollu. Keď platia mýto na faktúru, potrebujú zložiť zálohu 600 eur za každý kamión. S hotovosťou im pomáha práve sprostredkovateľ.

Podľa Pavla Machavu z firmy Eurowag, ktorá je jedným zo sprostredkovateľov, si dopravcovia môžu na webovej stránke nájsť aj podrobnejší rozpis - koľko ktorý kamión prejazdil počas jednotlivých dní. „Podrobný rozpis s vyznačením konkrétnych úsekov, ktoré dopravca prejazdil, môžu získať v NDS. Tá ich našej spoločnosti neposkytuje," povedal Machava.

Dopravcovia predpokladali, že podrobné informácie im má dať prevádzkovateľ mýta - SkyToll. Hovorkyňa firmy Lenka Lendacká tvrdí, že je to možné a to bezplatne. „Detailný výpis možno získať na stránke www.emyto.sk," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravcovia však hľadali výpis aj cez túto stránku. Dostali sa len k dokladu, na ktorom sú uvedené kódy spoplatnených úsekov ciest, ktoré auto prešlo. Opäť chýba presné označenie - odkiaľ a kam auto išlo. „Doklady, ktoré máme, sú nepoužiteľné, neuznajú nám ich daňové úrady, takisto máme problém s audítormi," povedal prezident Únie autodopravcov Jaroslav Polaček.

Faktúry prídu, najprv sa platí

Skutočné daňové doklady sa SkyToll ešte len chystá posielať. „Zákazník dostane mesačnú faktúru, ktorá slúži aj ako daňový doklad vždy po skončení príslušného kalendárneho mesiaca," povedala Lendacká. Na nej je napísané, aby ju neuhrádzal. Zaplatiť ju totiž má sprostredkovateľ - napríklad Eurowag.

„Prvé výzvy naša spoločnosť posiela v týchto dňoch," povedal Machava. S väčšinou dopravcov má firma zmluvu nastavenú na sedem­ až štrnásťdňové platby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamotané faktúry sú však podľa dopravcov len jedným z problémov, ktoré prináša mýto. Vládu stále žiadajú, aby systém na niekoľko mesiacov zastavila, kým sa dá do poriadku.

Aktuálna ostáva podľa nich aj požiadavka okresať hustú spoplatnenú sieť ciest prvej triedy. O stretnutie žiadali premiéra Roberta Fica. Termín mu dali do dnešného dňa. Dovčera ešte nijakú reakciu od neho nemali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 408
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 573
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 708
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 225
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 448
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 585
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu