BRATISLAVA. Každé pracovisko emisnej kontroly má databázu typov vozidiel s naftovými motormi a presne stanovené otáčky, ktoré treba pri kontrole dymivosti naftového motora dosiahnuť. Na emisnú kontrolu prichádzajte iba s dobre zohriatym dieselom a v prípade, že sa blíži termín výmeny rozvodového remeňa, tak až po jeho výmene. Vyťahaný rozvodový remeň by mohol pri vysokých otáčkach motora bez záťaže preskočiť a spôsobiť poškodenie.
Pracovník stanice emisnej kontroly v Banskej Bystrici nás ubezpečil, že dobrému naftovému motoru kontrola neublíži a pozor si treba dať iba na blížiacu sa výmenu rozvodového remeňa.
Predpísaný postup a vyššie otáčky pri kontrole predstavujú riziko pre poškodené turbodúchadlo. Dlhodobé používanie naftového motora v studených štartoch alebo s poškodeným vážičom vzduchu môže spôsobiť usádzanie oleja v turbe alebo poškodenie tesnení v klzných ložiskách.
Ak motor nasaje vo vysokých otáčkach olej alebo sa tento v turbe vznieti, otáčky motora a turba narastú do kritických hodnôt aj bez stlačenia plynového pedála. Ak dlhodobo pozorujete na aute stratu výkonu alebo nárast dymu, dajte si turbo a motor pred emisnou kontrolou pozrieť v servise.
Kedy ísť na emisnú kontrolu?
Osobné a malé úžitkové vozidlá s naftovým alebo benzínovým motorom absolvujú prvú emisnú kontrolu po štyroch rokoch od prvého prihlásenia do evidencie.
Ďalšie kontroly absolvujú v dvojročných intervaloch. Benzínové autá bez katalyzátora musia prejsť kontrolou každý rok.