SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Prečo sú kruháče posiate dopravnými značkami?

Kruhové objazdy sú pre viacerých motoristov stále záhadou. Peter zo Zvolena napríklad nerozumie tomu, prečo musia byť posiate dopravnými značkami.

Peter: "Mňa by zaujímalo, prečo sú naše kruhové objazdy (ďalej len KO) obstavané takým množstvom dopravných značiek. Ak máme príjazdy do KO zo 4 strán, na každú pripadajú dve dopravné značky. Jedna DAJ PREDNOSŤ V JAZDE a ďalšia priamo v KO označujúca HLAVNÚ CESTU. A to nehovorím ešte o iných značkách, ktoré majú vodičov upozorňovať.

KO objazdy sa začali budovať na uľahčenie premávky na dopravou zaťažovaných križovatkách a aj ako neodborník v tejto oblasti, no vodič, môžem povedať, že každú jednu križovatku KO by určite odľahčilo a sprehľadnilo, a to hlavne pravidlo, že vodič dáva prednosť v jazde iba vozidlu prichádzajúcemu z ľavej strany. Ak je to tak, mňa a určite je nás viac, zaujíma, načo je potrebných toľko dopravných značiek na označkovanie KO a nezmyselné označenie HLAVNEJ CESTY v ňom.

Nestačila by jednoduchá zmena vo vyhláške k spomínanej situácii, že: Vodič prichádzajúci do kruhového objazdu dáva prednosť v jazde vozidlu idúcemu zľava. Pripadá mi to ako by niekto, kto toto vymyslel nechápal význam kruhového objazdu a každému vodičovi musí dať najavo svoje nepochopenie množstvom škaredých dopravných značiek. Možno niekto bude namietať, že je toľko značiek je potrebných, ale potom ma bude zaujímať prečo napr. vo Francúzsku na kruhových objazdoch toľko značiek nemajú. Akurát tak prikázaný smer jazdy aby sa vedelo do ktorého smeru sa v KO jazdí. A Francúzi sa vedia vyznať a my nie? To sa mi nechce veriť."

To, že je toľko dopravných značiek pri kruhových objazdoch, má svoj význam. Kruhový objazd je z pohľadu zákona o cestnej premávke miestom označeným dopravnou značkou C 7. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu potom musí pri vjazde do objazdu dodržiavať smer jazdy určený šípkami na dopravnej značke.

Zákon o cestnej premávke tiež určuje, že prednosť má ten, kto do kruhového objazdu vchádza (ak nie sú inými značkami určené prednosti inak). Prečo?

Značka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

c7.jpgKruhový objazd je v podstate súborom križovatiek. Každý vjazd do objazdu je samostatnou križovatkou medzi vjazdom a objazdom. Ak by pred "kruháčom" neboli žiadne dopravné značky, prednosť by mal ten, kto prichádza sprava. Dopravná značka C 7 pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava len potvrdzuje. Preto tá prednosť vozidiel vchádzajúcich do kruhového objazdu.

Takto určená prednosť v "kruháči" môže byť v niektorých prípadoch veľmi nepraktická, dokonca môže zhoršiť plynulosť cestnej premávky. Organizácia dopravy na Slovensku sa však prispôsobuje medzinárodným pravidlám. Platí to aj pre kruhové objazdy.

Ak by sa Slovensko v tomto neprispôsobilo Viedenskému dohovoru, mohli by pribudnúť v našej krajine dopravné nehody medzi cudzincami a našincami. Každý z nich by totiž v kruháči vnímal prednosť inak.

Dôvodová správa k zákonu o cestnej premávke:
"V záujme jednotnej organizácie dopravy pri jazde cez kruhový objazd sa explicitne v súlade s Viedenským dohovorom ustanovujú povinnosti pri jazde cez kruhový objazd."

V praxi však na kruhovom objazde nie je veľmi praktické uplatňovať pravidlo prednosti vozidiel prichádzajúcich sprava. Hustejšia premávka by na takomto mieste dokázala cestnú dopravu úplne zablokovať. Vodiči totiž nie vždy rešpektujú iné pravidlo - zákaz vojsť do križovatky, ak ňou nemôžete prejsť.

Potom by to vyzeralo tak, že vozidlá by sa natlačili do kruhového objazdu, ale von by sa nedostali, lebo by dávali prednosť vozidlám vchádzajúcim do "kruháču" a taktiež by sa cez ne fyzicky nedostali.

Aby takéto situácie nenastali, umiestňujú sa na každý vjazd do kruhového objazdu dopravné značky Daj prednosť v jazde a v "kruháči" pred každým vjazdom doň sa dávajú značky Hlavná cesta. Len takto sa dá zmeniť prednosť v kruhovom objazde, aby to spĺňalo medzinárodné dohody, zákon o cestnej premávke a logiku.

Medzi mnohými motoristami na Slovensku je synonymom kruhového objazdu ten pod Zoborom v Nitre. Matúš nás upozornil na to, že nie každý tam dáva prednosť v jazde tak, ako sa má.

Matúš: "Chcel by som sa spýtať/upozorniť na dávanie prednosti na kruhovom objazde v Nitre, "pod Zoborom" (viď obrázok z mapy.atlas.sk). Červené auto prichádzajúce z Bratislavy je v ľavom, rýchlom pruhu a vchádza na kruhový objazd.

Zelené auto prichádza z mesta (z Nappervilskej). Zelené auto na krátkom úseku vchádza na kruhový objazd (z priloženého obrázka to dobre nevidno, ale je to tak). Pokým sa rozhodne pokračovať po zelenej, nenastáva problém. Keď ale chce pokračovať po kruhovom objazde (modrá šípka), môže nastať konfliktná situácia, ak by si myslel, že má prednosť pred červeným autom.

Otázka je, kto má prednosť?

Logicky by som povedal, že zelené auto, keďže je na kruhovom rovnako ako červené, a červené chce zmeniť pruhy na kruhovom objazde (z vnútorného na vonkajší a opustiť kruhový). Prax je ale taká, že červené auto, potom ako vojde na kruhový, "ide ako po hlavnej" a automaticky ráta, že auto v pravom jazdnom pruhu pôjde ako ukazuje zelená šípka."

situacia.jpg

Z načrtnutého a na základe dopravného značenia z fotografií vyplýva, že ak by vodič zeleného vozidla pokračoval v smere modrej šípky, vodič červeného vozidla by mu musel dať prednosť. Obe vozidlá by sa totiž nachádzali v kruhovom objazde s dvomi jazdnými pruhmi. Potom sa prednosť vo vnútri "kruháča" určuje podľa pravidiel jazdy v jazdných pruhoch.

Vozidlo vchádzajúce do iného jazdného pruhu (červené) je pritom povinné dať prednosť v jazde vozidlu jazdiacemu v danom pruhu (zelené po modrej šípke). Ak by sa medzi nimi stala nehoda, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou vodič červeného auta.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 916
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 157
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 281
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 070
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 736
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 586
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 369
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 637
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 527
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 576
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.