SME

Prečo sú kruháče posiate dopravnými značkami?

Kruhové objazdy sú pre viacerých motoristov stále záhadou. Peter zo Zvolena napríklad nerozumie tomu, prečo musia byť posiate dopravnými značkami.

Peter: "Mňa by zaujímalo, prečo sú naše kruhové objazdy (ďalej len KO) obstavané takým množstvom dopravných značiek. Ak máme príjazdy do KO zo 4 strán, na každú pripadajú dve dopravné značky. Jedna DAJ PREDNOSŤ V JAZDE a ďalšia priamo v KO označujúca HLAVNÚ CESTU. A to nehovorím ešte o iných značkách, ktoré majú vodičov upozorňovať.

KO objazdy sa začali budovať na uľahčenie premávky na dopravou zaťažovaných križovatkách a aj ako neodborník v tejto oblasti, no vodič, môžem povedať, že každú jednu križovatku KO by určite odľahčilo a sprehľadnilo, a to hlavne pravidlo, že vodič dáva prednosť v jazde iba vozidlu prichádzajúcemu z ľavej strany. Ak je to tak, mňa a určite je nás viac, zaujíma, načo je potrebných toľko dopravných značiek na označkovanie KO a nezmyselné označenie HLAVNEJ CESTY v ňom.

Nestačila by jednoduchá zmena vo vyhláške k spomínanej situácii, že: Vodič prichádzajúci do kruhového objazdu dáva prednosť v jazde vozidlu idúcemu zľava. Pripadá mi to ako by niekto, kto toto vymyslel nechápal význam kruhového objazdu a každému vodičovi musí dať najavo svoje nepochopenie množstvom škaredých dopravných značiek. Možno niekto bude namietať, že je toľko značiek je potrebných, ale potom ma bude zaujímať prečo napr. vo Francúzsku na kruhových objazdoch toľko značiek nemajú. Akurát tak prikázaný smer jazdy aby sa vedelo do ktorého smeru sa v KO jazdí. A Francúzi sa vedia vyznať a my nie? To sa mi nechce veriť."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

To, že je toľko dopravných značiek pri kruhových objazdoch, má svoj význam. Kruhový objazd je z pohľadu zákona o cestnej premávke miestom označeným dopravnou značkou C 7. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu potom musí pri vjazde do objazdu dodržiavať smer jazdy určený šípkami na dopravnej značke.

Zákon o cestnej premávke tiež určuje, že prednosť má ten, kto do kruhového objazdu vchádza (ak nie sú inými značkami určené prednosti inak). Prečo?

Značka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

SkryťVypnúť reklamu

c7.jpgKruhový objazd je v podstate súborom križovatiek. Každý vjazd do objazdu je samostatnou križovatkou medzi vjazdom a objazdom. Ak by pred "kruháčom" neboli žiadne dopravné značky, prednosť by mal ten, kto prichádza sprava. Dopravná značka C 7 pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava len potvrdzuje. Preto tá prednosť vozidiel vchádzajúcich do kruhového objazdu.

Takto určená prednosť v "kruháči" môže byť v niektorých prípadoch veľmi nepraktická, dokonca môže zhoršiť plynulosť cestnej premávky. Organizácia dopravy na Slovensku sa však prispôsobuje medzinárodným pravidlám. Platí to aj pre kruhové objazdy.

Ak by sa Slovensko v tomto neprispôsobilo Viedenskému dohovoru, mohli by pribudnúť v našej krajine dopravné nehody medzi cudzincami a našincami. Každý z nich by totiž v kruháči vnímal prednosť inak.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodová správa k zákonu o cestnej premávke:
"V záujme jednotnej organizácie dopravy pri jazde cez kruhový objazd sa explicitne v súlade s Viedenským dohovorom ustanovujú povinnosti pri jazde cez kruhový objazd."

V praxi však na kruhovom objazde nie je veľmi praktické uplatňovať pravidlo prednosti vozidiel prichádzajúcich sprava. Hustejšia premávka by na takomto mieste dokázala cestnú dopravu úplne zablokovať. Vodiči totiž nie vždy rešpektujú iné pravidlo - zákaz vojsť do križovatky, ak ňou nemôžete prejsť.

Potom by to vyzeralo tak, že vozidlá by sa natlačili do kruhového objazdu, ale von by sa nedostali, lebo by dávali prednosť vozidlám vchádzajúcim do "kruháču" a taktiež by sa cez ne fyzicky nedostali.

Aby takéto situácie nenastali, umiestňujú sa na každý vjazd do kruhového objazdu dopravné značky Daj prednosť v jazde a v "kruháči" pred každým vjazdom doň sa dávajú značky Hlavná cesta. Len takto sa dá zmeniť prednosť v kruhovom objazde, aby to spĺňalo medzinárodné dohody, zákon o cestnej premávke a logiku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzi mnohými motoristami na Slovensku je synonymom kruhového objazdu ten pod Zoborom v Nitre. Matúš nás upozornil na to, že nie každý tam dáva prednosť v jazde tak, ako sa má.

Matúš: "Chcel by som sa spýtať/upozorniť na dávanie prednosti na kruhovom objazde v Nitre, "pod Zoborom" (viď obrázok z mapy.atlas.sk). Červené auto prichádzajúce z Bratislavy je v ľavom, rýchlom pruhu a vchádza na kruhový objazd.

Zelené auto prichádza z mesta (z Nappervilskej). Zelené auto na krátkom úseku vchádza na kruhový objazd (z priloženého obrázka to dobre nevidno, ale je to tak). Pokým sa rozhodne pokračovať po zelenej, nenastáva problém. Keď ale chce pokračovať po kruhovom objazde (modrá šípka), môže nastať konfliktná situácia, ak by si myslel, že má prednosť pred červeným autom.

Otázka je, kto má prednosť?

Logicky by som povedal, že zelené auto, keďže je na kruhovom rovnako ako červené, a červené chce zmeniť pruhy na kruhovom objazde (z vnútorného na vonkajší a opustiť kruhový). Prax je ale taká, že červené auto, potom ako vojde na kruhový, "ide ako po hlavnej" a automaticky ráta, že auto v pravom jazdnom pruhu pôjde ako ukazuje zelená šípka."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

situacia.jpg

Z načrtnutého a na základe dopravného značenia z fotografií vyplýva, že ak by vodič zeleného vozidla pokračoval v smere modrej šípky, vodič červeného vozidla by mu musel dať prednosť. Obe vozidlá by sa totiž nachádzali v kruhovom objazde s dvomi jazdnými pruhmi. Potom sa prednosť vo vnútri "kruháča" určuje podľa pravidiel jazdy v jazdných pruhoch.

Vozidlo vchádzajúce do iného jazdného pruhu (červené) je pritom povinné dať prednosť v jazde vozidlu jazdiacemu v danom pruhu (zelené po modrej šípke). Ak by sa medzi nimi stala nehoda, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou vodič červeného auta.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 454
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 224
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 587
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 677
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 448
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 880
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 134
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 672
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Cardinal - kriminálny seriál, ktorý vám nedovolí odísť od telky.
  2. Vladimír Krátky: Chcete vlaky zadarmo ? Dáme Vám vlaky zadarmo !
  3. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  4. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  5. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  6. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  7. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  8. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 034
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 454
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 740
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 9 201
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 658
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 033
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 081
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 907
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu