SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Prečo sú kruháče posiate dopravnými značkami?

Kruhové objazdy sú pre viacerých motoristov stále záhadou. Peter zo Zvolena napríklad nerozumie tomu, prečo musia byť posiate dopravnými značkami.

Peter: "Mňa by zaujímalo, prečo sú naše kruhové objazdy (ďalej len KO) obstavané takým množstvom dopravných značiek. Ak máme príjazdy do KO zo 4 strán, na každú pripadajú dve dopravné značky. Jedna DAJ PREDNOSŤ V JAZDE a ďalšia priamo v KO označujúca HLAVNÚ CESTU. A to nehovorím ešte o iných značkách, ktoré majú vodičov upozorňovať.

KO objazdy sa začali budovať na uľahčenie premávky na dopravou zaťažovaných križovatkách a aj ako neodborník v tejto oblasti, no vodič, môžem povedať, že každú jednu križovatku KO by určite odľahčilo a sprehľadnilo, a to hlavne pravidlo, že vodič dáva prednosť v jazde iba vozidlu prichádzajúcemu z ľavej strany. Ak je to tak, mňa a určite je nás viac, zaujíma, načo je potrebných toľko dopravných značiek na označkovanie KO a nezmyselné označenie HLAVNEJ CESTY v ňom.

Nestačila by jednoduchá zmena vo vyhláške k spomínanej situácii, že: Vodič prichádzajúci do kruhového objazdu dáva prednosť v jazde vozidlu idúcemu zľava. Pripadá mi to ako by niekto, kto toto vymyslel nechápal význam kruhového objazdu a každému vodičovi musí dať najavo svoje nepochopenie množstvom škaredých dopravných značiek. Možno niekto bude namietať, že je toľko značiek je potrebných, ale potom ma bude zaujímať prečo napr. vo Francúzsku na kruhových objazdoch toľko značiek nemajú. Akurát tak prikázaný smer jazdy aby sa vedelo do ktorého smeru sa v KO jazdí. A Francúzi sa vedia vyznať a my nie? To sa mi nechce veriť."

To, že je toľko dopravných značiek pri kruhových objazdoch, má svoj význam. Kruhový objazd je z pohľadu zákona o cestnej premávke miestom označeným dopravnou značkou C 7. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu potom musí pri vjazde do objazdu dodržiavať smer jazdy určený šípkami na dopravnej značke.

Zákon o cestnej premávke tiež určuje, že prednosť má ten, kto do kruhového objazdu vchádza (ak nie sú inými značkami určené prednosti inak). Prečo?

Značka Kruhový objazd (č. C 7) označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

c7.jpgKruhový objazd je v podstate súborom križovatiek. Každý vjazd do objazdu je samostatnou križovatkou medzi vjazdom a objazdom. Ak by pred "kruháčom" neboli žiadne dopravné značky, prednosť by mal ten, kto prichádza sprava. Dopravná značka C 7 pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava len potvrdzuje. Preto tá prednosť vozidiel vchádzajúcich do kruhového objazdu.

Takto určená prednosť v "kruháči" môže byť v niektorých prípadoch veľmi nepraktická, dokonca môže zhoršiť plynulosť cestnej premávky. Organizácia dopravy na Slovensku sa však prispôsobuje medzinárodným pravidlám. Platí to aj pre kruhové objazdy.

Ak by sa Slovensko v tomto neprispôsobilo Viedenskému dohovoru, mohli by pribudnúť v našej krajine dopravné nehody medzi cudzincami a našincami. Každý z nich by totiž v kruháči vnímal prednosť inak.

Dôvodová správa k zákonu o cestnej premávke:
"V záujme jednotnej organizácie dopravy pri jazde cez kruhový objazd sa explicitne v súlade s Viedenským dohovorom ustanovujú povinnosti pri jazde cez kruhový objazd."

V praxi však na kruhovom objazde nie je veľmi praktické uplatňovať pravidlo prednosti vozidiel prichádzajúcich sprava. Hustejšia premávka by na takomto mieste dokázala cestnú dopravu úplne zablokovať. Vodiči totiž nie vždy rešpektujú iné pravidlo - zákaz vojsť do križovatky, ak ňou nemôžete prejsť.

Potom by to vyzeralo tak, že vozidlá by sa natlačili do kruhového objazdu, ale von by sa nedostali, lebo by dávali prednosť vozidlám vchádzajúcim do "kruháču" a taktiež by sa cez ne fyzicky nedostali.

Aby takéto situácie nenastali, umiestňujú sa na každý vjazd do kruhového objazdu dopravné značky Daj prednosť v jazde a v "kruháči" pred každým vjazdom doň sa dávajú značky Hlavná cesta. Len takto sa dá zmeniť prednosť v kruhovom objazde, aby to spĺňalo medzinárodné dohody, zákon o cestnej premávke a logiku.

Medzi mnohými motoristami na Slovensku je synonymom kruhového objazdu ten pod Zoborom v Nitre. Matúš nás upozornil na to, že nie každý tam dáva prednosť v jazde tak, ako sa má.

Matúš: "Chcel by som sa spýtať/upozorniť na dávanie prednosti na kruhovom objazde v Nitre, "pod Zoborom" (viď obrázok z mapy.atlas.sk). Červené auto prichádzajúce z Bratislavy je v ľavom, rýchlom pruhu a vchádza na kruhový objazd.

Zelené auto prichádza z mesta (z Nappervilskej). Zelené auto na krátkom úseku vchádza na kruhový objazd (z priloženého obrázka to dobre nevidno, ale je to tak). Pokým sa rozhodne pokračovať po zelenej, nenastáva problém. Keď ale chce pokračovať po kruhovom objazde (modrá šípka), môže nastať konfliktná situácia, ak by si myslel, že má prednosť pred červeným autom.

Otázka je, kto má prednosť?

Logicky by som povedal, že zelené auto, keďže je na kruhovom rovnako ako červené, a červené chce zmeniť pruhy na kruhovom objazde (z vnútorného na vonkajší a opustiť kruhový). Prax je ale taká, že červené auto, potom ako vojde na kruhový, "ide ako po hlavnej" a automaticky ráta, že auto v pravom jazdnom pruhu pôjde ako ukazuje zelená šípka."

situacia.jpg

Z načrtnutého a na základe dopravného značenia z fotografií vyplýva, že ak by vodič zeleného vozidla pokračoval v smere modrej šípky, vodič červeného vozidla by mu musel dať prednosť. Obe vozidlá by sa totiž nachádzali v kruhovom objazde s dvomi jazdnými pruhmi. Potom sa prednosť vo vnútri "kruháča" určuje podľa pravidiel jazdy v jazdných pruhoch.

Vozidlo vchádzajúce do iného jazdného pruhu (červené) je pritom povinné dať prednosť v jazde vozidlu jazdiacemu v danom pruhu (zelené po modrej šípke). Ak by sa medzi nimi stala nehoda, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou vodič červeného auta.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 853
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 659
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 872
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 671
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 177
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 435
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 726
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 048
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 197
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 176
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič pri predstavovaní návrhu na 500-eurové poukazy za očkovanie pre seniorov.

Návrh na vláde nepodporila SaS, smeruje do parlamentu.


3 h
Násilie v domácnosti

Dve ženy sedeli za stolom a hovorili o násilí, alebo hrozivé omyly poslankyne Hatrákovej.


a 2 ďalší 30. nov
Líder koalície SPOLU a predseda ODS Petr Fiala.

Vyhrať voľby nestačí, ukazuje po Igorovi Matovičovi aj nový český premiér.


30. nov
Slovenské florbalistky.

Opäť skórovala aj 15-ročná Červená.


Sportnet a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


9 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


12 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  2. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  3. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  4. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  5. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  6. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Marek Mačuha: Matovičova 500
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 875
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 870
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 955
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 983
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 585
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 467
  8. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 364
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu