BREZNO. Katalógy Land Rover môžu ísť príkladom iným značkám, lebo záujemca sa z nich dozvie úplne všetko. Namiesto prepisu katalógových informácií sme sa vžili do role majiteľa Discovery štvrtej generácie a teraz prinášame dojmy. S prihliadnutím na široký rozsah schopností auta, sedem sedadiel a nový úspornejší nafťák, sme necítili výčitky šoférovať ho.
Pre model Discovery typické črty karosérie pomaly zanikajú v novej línii značky. „Disco“ sa už viac podobá na Range ako na seba samé. Jedinou typickou črtou je vyššie strecha vzadu, vyššie položené zadné bočné okná a schodíkový spodný okraj dvojdielnych zadných dverí.
LED svetlá sa rozsvecujú rýchlo a sú úsporné.
Na ligotavom striebornom podklade vyzerajú dosť lacno.
Zavedenie úsporných a rýchlych LED do predných a zadných svetiel poteší, ale zapnuté LED vyzerajú trochu lacno. Aj zadné svetlá nám pripomínajú lacný tunnig. Všetky vonkajšie detaily sú veľmi dobre prepracované a auto pôsobí ako harmonický celok s neobyčajnou príťažlivosťou, akurát je nám trochu ľúto, že to už nie je typické Disco.
Nastupujte do čistého Tesnenia dverí a ich tvar chránia prahy pred blatom celkom účinne. Rovnako hrubé gumové rohože sú výsledkom dlhoročného vývoja terénnych áut. Do auta, ktoré ešte pred hodinou jazdilo v ťažkom teréne, možno teoreticky bez problémov nastúpiť v obleku.
Land Rover má systém, ako chrániť vnútorné prahy pred blatom.
Svoj podiel na tom majú úzke prahy a jednoduché nastupovanie. Zadné dvojdielne dvere sú rozdelené vodorovne a obsluha kufra už taká čistá nie je. Najmä ak máte krátke ruky a pri vyklopenom spodku chcete vybrať niečo z prednej časti kufra. Pozýva do tretieho radu Dnešný sedemsedadlový trend nie je pre Discovery nič nové. Jeho zvýšená strecha vzadu robí miesto nad tretím radom sedadiel. Dve prídavné sedadlá vzadu dokážu zmiznúť v podlahe a pri kúsku skromnosti odvezú na kratšej trase aj dospelých. Pre deti je tu miesta dosť a operadlá sú dosť vysoké s masívnymi opierkami hlavy. Daňou za robustné sedadlá v treťom rade je ich vyklápanie tromi a nie jedným pohybom.
Deti sa v treťom rade odvezú pohodlne ako v kompaktnom vane.
Kreslá v druhom rade vynikajú pohodlím a robustnou konštrukciou, čomu opäť zodpovedá hmotnosť a veľkosť. Celkovo variabilita interiéru a vnútorný priestor predčí ktorýkoľvek kompaktný van. Pri sedemmiestnom obsadení sa kufor obmedzí na 280 litrov a postupným sklápaním dvoch radov sedadiel a nakladaním po strechu narastie na 2558 litrov. Volant pre dlhé prsty Interiér predchádzajúcich generácií dával jasne najavo prienik medzi surovým Defenderom a luxusným modelom Range. Dnes sa interiér kvalitou a spracovaním podobá viac na Range. Ak odhliadneme od trochu podivne navrhnutého ciferníka tachometra, kokpit schová do vrecka Land Cruiser, GL aj X5.
Stredová konzola vyzerá výborne a pritom je praktická.
Ovládanie palubného počítača sa javí intuitívne až potom, ako pracne zistíte systém ovládania. Pokiaľ ide o interiér a kvalitu jazdy, je to jedno z mála áut, kde nová generácia znamená slušný skok vpred. Jedine volant ostal mierne neforemný s ovládačmi na dlhé prsty. Nekýva sa zo strany na stranu V teréne sme prišli skôr na limit priľnavosti pneumatík, než schopností systému Terrain Response, ktorý citeľne mení program zásahových systémov a pohonu všetkých kolies. Pri skúške brodivosti sa nám na dlhší čas zarosili predné svetlá, inak bol pohyb v teréne a na vzduchových vankúšoch podvozka relaxom. Zaujímavé je, že pri stúpaní do strmého kopca prevodovka ani v manuálnom režime nepodržala dvojku, ale pred vrcholom podradila.
Pohon všetkých kolies sa snaží pomôcť zatočiť. Iba prevodovka občas jeho snahu neguje preradením v nevhodnej chvíli.
To, čo by vodič nemal nikdy urobiť, elektronika zvládla a kolesá po podradení zabrali kontinuálne. Pri krížení náprav sa Discovery spoľahne viac na trakčný systém než vysúvanie kolies spod blatníka, čo je asi dané vzduchovým pružením. Výhoda vankúšov sa prejavuje pri jazde po hlbokých priečnych rigoloch lesných ciest, kedy sa auto nekýva zo strany na stranu. Zlepšenie charakteristiky podvozka ešte viac cítiť na bežných cestách. Zmenil správanie na ceste Discovery sa jazdnými vlastnosťami na ceste priblížilo vyslovene cestnejším SUV a v zákrutách sa cítime podstatne lepšie ako v Audi Q7. Ku kvalite jazdy pripieva podarený diesel 3,0 LR-TDIV6 s dvomi turbodúchadlami. Má rovnomerný ťah, príjemný zvuk a dobrú spotrebu mimo mesta. Návrat zo stredného Slovenska do Bratislavy sme zvládli pri spotrebe 7,9 litra na sto kilometrov.
V podstate sme podliezli údaj výrobcu. Na druhej strane, v meste motor naftou nepohrdne a ide bez problémov aj na 13 litrov. S trochou opatrnosti sa dá jazdiť pod desať bez ohľadu na štýl jazdy do 12 litrov. Na pohotovostnú hmotnosť 2583 kilogramov, výkon 245 koní a krútiaci moment 600 Nm to nie je zlé.
Potrebuje využitie Napriek tomu, že dnes existuje veľa ľudí, ktorí sú kúpia Discovery a pritom ho vôbec nepotrebujú, zmenili sme názor na autá tohto typu. Land Rover Discovery využije ten, kto má viac ako tri deti, ideálne štyri alebo päť, raz do týždňa jazdí s rodinou z veľkomesta na víkend za športom, týždenne strávi na cestách mimo mesta aspoň 15 hodín, jazdí do ťažkého terénu kontrolovať prácu zamestnancov, má jachtu alebo karavan… .
Discovery je mimoriadne všestranné. Spodná časť dverí slúži ako lavica, avšak pri načahovaní do kufra trochu prekáža.
Záleží na prioritách a tie by mala mať rodina.
Discovery je multifunkčné auto schopné zastúpiť dve alebo tri špecializované autá v jednom. Hoci nahradí komfortný sedan, offroad, kompaktný van a ťahač, nezvládne zastúpiť mestské auto. Pritom väčšina ľudí s podobnými autami brázdi ulice miest. Povedané jednou vetou, ak v praxi využijete Discovery naplno, potom môžete cenu a spotrebu podeliť tromi. Ak je to inak, patríte medzi snobov, ktorí si kupujú zbytočnosti.
SME spokojní SME nespokojní
dizajn ťažké sedadlá v druhom rade
jazda po nerovnostiach pomalší nábeh kúrenia
schopnosti v teréne dizajn zadných LED svetiel
ochrana pred znečistením prahov vyklápanie zadných sedadiel
činnosť pohonu všetkých kolies vysoká hmotnosť
prehľadná stredová konzola neprehľadný tachometer
dizajn interiéru a kvalita materiálov -
Kupujem – nekupujem
K Discovery som mal vždy blízko, ale štvrtá generácia s podstatne civilizovanejším správaním na ceste si ma získala úplne. „Disco“ sú tri autá v jednom a preto mu dávam nálepku - kupujem. (Rastislav Chvála)
Technické parametre v porovnaní s konkurenciou Vozidlo Discovery4 Landcruiser
Motor - TDV6 3.0 3.0 D-4D
Prevodovka 6-st. automat 5-st. automat
Zdvihový objem (cm3) 2993 2982
Výkon (kw/k) 180/245 127/173
Pri otáčkach (ot./min.) 4000 3400
Krútiaci moment (Nm) 600 410
Pri otáčkach (ot./min) 2000 1600-2800
Emisie CO2 (g/km) 244 214
Emisná norma Euro5 Euro4
Rozmery - -
Rázvor náprav (mm) 2885 2790
Dĺžka (mm) 4838 4760
Šírka (mm) 2022 1885
Výška (mm) 1887 1845
Rozchod kolies vpredu (mm) 1605 1585
Rozchod kolies vzadu (mm) 1613 1585
Pohotovostná hmot (kg) 2583 -
Celková hmotnosť (kg) 3240 2990
Hmot. nebrzd. prívesu (kg) 750 -
Hmot. brzd. prívesu (kg) 3500 3000
Svetlosť podvozka (mm) 185*/310** 220
Brodivosť (mm) 700 700
Nájazdový uhol 36,2º 32º
Prejazdový uhol 27,3º 22º
Výjazdový uhol 29,6º 25º
Objem palivovej nádrže (l) 82 87
Prevádzkové hodnoty - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,6 11,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175
Spotreba mesto(l/100 km) 11,2 10,4
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,3 6,7
Kombinovaná spotreba 9,3 8,1
Spotreba v teste (l/100 km) 11,5 10,4