SME

Test: Štvrté Discovery nevyzerá, ale slúži

Štvrtá generácia Discovery navonok zapiera svoj pôvod a podobá sa na Range Rover. Vlastnosťami však ostáva starým dobrým Discovery s úspornejším šesťvalcom, krajším interiérom a dobrým správaním na ceste.

Discovery je zlúčeninou toho najlepšieho v rámci značky. Range je podľa nás prehnane luxusný a Defender zasa surový.Discovery je zlúčeninou toho najlepšieho v rámci značky. Range je podľa nás prehnane luxusný a Defender zasa surový. (Zdroj: autor)

BREZNO. Katalógy Land Rover môžu ísť príkladom iným značkám, lebo záujemca sa z nich dozvie úplne všetko. Namiesto prepisu katalógových informácií sme sa vžili do role majiteľa Discovery štvrtej generácie a teraz prinášame dojmy. S prihliadnutím na široký rozsah schopností auta, sedem sedadiel a nový úspornejší nafťák, sme necítili výčitky šoférovať ho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre model Discovery typické črty karosérie pomaly zanikajú v novej línii značky. „Disco“ sa už viac podobá na Range ako na seba samé. Jedinou typickou črtou je vyššie strecha vzadu, vyššie položené zadné bočné okná a schodíkový spodný okraj dvojdielnych zadných dverí.

SkryťVypnúť reklamu

LED svetlá sa rozsvecujú rýchlo a sú úsporné.

Na ligotavom striebornom podklade vyzerajú dosť lacno.

Zavedenie úsporných a rýchlych LED do predných a zadných svetiel poteší, ale zapnuté LED vyzerajú trochu lacno. Aj zadné svetlá nám pripomínajú lacný tunnig. Všetky vonkajšie detaily sú veľmi dobre prepracované a auto pôsobí ako harmonický celok s neobyčajnou príťažlivosťou, akurát je nám trochu ľúto, že to už nie je typické Disco.

Nastupujte do čistého Tesnenia dverí a ich tvar chránia prahy pred blatom celkom účinne. Rovnako hrubé gumové rohože sú výsledkom dlhoročného vývoja terénnych áut. Do auta, ktoré ešte pred hodinou jazdilo v ťažkom teréne, možno teoreticky bez problémov nastúpiť v obleku.

SkryťVypnúť reklamu

Land Rover má systém, ako chrániť vnútorné prahy pred blatom.

Svoj podiel na tom majú úzke prahy a jednoduché nastupovanie. Zadné dvojdielne dvere sú rozdelené vodorovne a obsluha kufra už taká čistá nie je. Najmä ak máte krátke ruky a pri vyklopenom spodku chcete vybrať niečo z prednej časti kufra. Pozýva do tretieho radu Dnešný sedemsedadlový trend nie je pre Discovery nič nové. Jeho zvýšená strecha vzadu robí miesto nad tretím radom sedadiel. Dve prídavné sedadlá vzadu dokážu zmiznúť v podlahe a pri kúsku skromnosti odvezú na kratšej trase aj dospelých. Pre deti je tu miesta dosť a operadlá sú dosť vysoké s masívnymi opierkami hlavy. Daňou za robustné sedadlá v treťom rade je ich vyklápanie tromi a nie jedným pohybom.

SkryťVypnúť reklamu

Deti sa v treťom rade odvezú pohodlne ako v kompaktnom vane.

Kreslá v druhom rade vynikajú pohodlím a robustnou konštrukciou, čomu opäť zodpovedá hmotnosť a veľkosť. Celkovo variabilita interiéru a vnútorný priestor predčí ktorýkoľvek kompaktný van. Pri sedemmiestnom obsadení sa kufor obmedzí na 280 litrov a postupným sklápaním dvoch radov sedadiel a nakladaním po strechu narastie na 2558 litrov. Volant pre dlhé prsty Interiér predchádzajúcich generácií dával jasne najavo prienik medzi surovým Defenderom a luxusným modelom Range. Dnes sa interiér kvalitou a spracovaním podobá viac na Range. Ak odhliadneme od trochu podivne navrhnutého ciferníka tachometra, kokpit schová do vrecka Land Cruiser, GL aj X5.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stredová konzola vyzerá výborne a pritom je praktická.

Ovládanie palubného počítača sa javí intuitívne až potom, ako pracne zistíte systém ovládania. Pokiaľ ide o interiér a kvalitu jazdy, je to jedno z mála áut, kde nová generácia znamená slušný skok vpred. Jedine volant ostal mierne neforemný s ovládačmi na dlhé prsty. Nekýva sa zo strany na stranu V teréne sme prišli skôr na limit priľnavosti pneumatík, než schopností systému Terrain Response, ktorý citeľne mení program zásahových systémov a pohonu všetkých kolies. Pri skúške brodivosti sa nám na dlhší čas zarosili predné svetlá, inak bol pohyb v teréne a na vzduchových vankúšoch podvozka relaxom. Zaujímavé je, že pri stúpaní do strmého kopca prevodovka ani v manuálnom režime nepodržala dvojku, ale pred vrcholom podradila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon všetkých kolies sa snaží pomôcť zatočiť. Iba prevodovka občas jeho snahu neguje preradením v nevhodnej chvíli.

To, čo by vodič nemal nikdy urobiť, elektronika zvládla a kolesá po podradení zabrali kontinuálne. Pri krížení náprav sa Discovery spoľahne viac na trakčný systém než vysúvanie kolies spod blatníka, čo je asi dané vzduchovým pružením. Výhoda vankúšov sa prejavuje pri jazde po hlbokých priečnych rigoloch lesných ciest, kedy sa auto nekýva zo strany na stranu. Zlepšenie charakteristiky podvozka ešte viac cítiť na bežných cestách. Zmenil správanie na ceste Discovery sa jazdnými vlastnosťami na ceste priblížilo vyslovene cestnejším SUV a v zákrutách sa cítime podstatne lepšie ako v Audi Q7. Ku kvalite jazdy pripieva podarený diesel 3,0 LR-TDIV6 s dvomi turbodúchadlami. Má rovnomerný ťah, príjemný zvuk a dobrú spotrebu mimo mesta. Návrat zo stredného Slovenska do Bratislavy sme zvládli pri spotrebe 7,9 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V podstate sme podliezli údaj výrobcu. Na druhej strane, v meste motor naftou nepohrdne a ide bez problémov aj na 13 litrov. S trochou opatrnosti sa dá jazdiť pod desať bez ohľadu na štýl jazdy do 12 litrov. Na pohotovostnú hmotnosť 2583 kilogramov, výkon 245 koní a krútiaci moment 600 Nm to nie je zlé.

Potrebuje využitie Napriek tomu, že dnes existuje veľa ľudí, ktorí sú kúpia Discovery a pritom ho vôbec nepotrebujú, zmenili sme názor na autá tohto typu. Land Rover Discovery využije ten, kto má viac ako tri deti, ideálne štyri alebo päť, raz do týždňa jazdí s rodinou z veľkomesta na víkend za športom, týždenne strávi na cestách mimo mesta aspoň 15 hodín, jazdí do ťažkého terénu kontrolovať prácu zamestnancov, má jachtu alebo karavan… .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Discovery je mimoriadne všestranné. Spodná časť dverí slúži ako lavica, avšak pri načahovaní do kufra trochu prekáža.

Záleží na prioritách a tie by mala mať rodina.

Discovery je multifunkčné auto schopné zastúpiť dve alebo tri špecializované autá v jednom. Hoci nahradí komfortný sedan, offroad, kompaktný van a ťahač, nezvládne zastúpiť mestské auto. Pritom väčšina ľudí s podobnými autami brázdi ulice miest. Povedané jednou vetou, ak v praxi využijete Discovery naplno, potom môžete cenu a spotrebu podeliť tromi. Ak je to inak, patríte medzi snobov, ktorí si kupujú zbytočnosti.

SME spokojní SME nespokojní

dizajn ťažké sedadlá v druhom rade

jazda po nerovnostiach pomalší nábeh kúrenia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

schopnosti v teréne dizajn zadných LED svetiel

ochrana pred znečistením prahov vyklápanie zadných sedadiel

činnosť pohonu všetkých kolies vysoká hmotnosť

prehľadná stredová konzola neprehľadný tachometer

dizajn interiéru a kvalita materiálov -

Kupujem – nekupujem

K Discovery som mal vždy blízko, ale štvrtá generácia s podstatne civilizovanejším správaním na ceste si ma získala úplne. „Disco“ sú tri autá v jednom a preto mu dávam nálepku - kupujem. (Rastislav Chvála)

Technické parametre v porovnaní s konkurenciou Vozidlo Discovery4 Landcruiser

Motor - TDV6 3.0 3.0 D-4D

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka 6-st. automat 5-st. automat

Zdvihový objem (cm3) 2993 2982

Výkon (kw/k) 180/245 127/173

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 3400

Krútiaci moment (Nm) 600 410

Pri otáčkach (ot./min) 2000 1600-2800

Emisie CO2 (g/km) 244 214

Emisná norma Euro5 Euro4

Rozmery - -

Rázvor náprav (mm) 2885 2790

Dĺžka (mm) 4838 4760

Šírka (mm) 2022 1885

Výška (mm) 1887 1845

Rozchod kolies vpredu (mm) 1605 1585

Rozchod kolies vzadu (mm) 1613 1585

Pohotovostná hmot (kg) 2583 -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celková hmotnosť (kg) 3240 2990

Hmot. nebrzd. prívesu (kg) 750 -

Hmot. brzd. prívesu (kg) 3500 3000

Svetlosť podvozka (mm) 185*/310** 220

Brodivosť (mm) 700 700

Nájazdový uhol 36,2º 32º

Prejazdový uhol 27,3º 22º

Výjazdový uhol 29,6º 25º

Objem palivovej nádrže (l) 82 87

Prevádzkové hodnoty - -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,6 11,7

Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175

Spotreba mesto(l/100 km) 11,2 10,4

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,3 6,7

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kombinovaná spotreba 9,3 8,1

Spotreba v teste (l/100 km) 11,5 10,4

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 250
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 934
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 028
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 501
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 727
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 528
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 190
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 749
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  2. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  3. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  4. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  5. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  6. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  7. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  8. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 136
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 75 369
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 52 233
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 36 512
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 081
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 280
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 11 107
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 622
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu