SME

Test: Sorento boduje priestorom a motorom

Nové Sorento je v mnohom lepšie a dospelejšie než jeho predchodca. Na rozdiel od prvej generácie však prišlo na trh v čase, keď už nestačí byť len dobrý, ale treba byť výnimočný.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Sorento spĺňa všetky štandardy v rámci triedy, ktoré sa splniť patrí, ale neponúka nič navyše. Žiadne technické novinky alebo iné prvky, ktorými by vynikal nad konkurenciou. Možno okrem obrovského vnútorného priestoru a výkonu naftového motora 2.2 CRDi (197 k). Niekoľko lacných detailov si naopak prepožičiava z menších a lacnejších modelov, ako napríklad lacnú plastovú radiacu páku manuálnej prevodovky z prvého modelu cee´d alebo zvukovo nevýrazné rádio zo Soula.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až na radiacu páku manuálnej prevodovky a rádio z modelu Soul je kabína veľmi príjemná. Vyzdvihnúť treba najmä posed za volantom a pohodlné, veľké sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Z viacerých detailov na tomto aute cítiť, akoby si sám výrobca uvedomoval, že v tomto segmente si netrúfa ešte vsadiť všetko na jednu kartu ako v prípade modelu cee´d. Napriek tomu je stále krajší, imidžovejší a jeho kabína pôsobí kvalitnejším dojmom, než najbližšia kórejská konkurencia. Žiaľ, už ho nemožno nazvať vyslovene lacným. S testovaným motorom 2.2 CRDi a pohonom 4x4 začína na sume 31.090 euro a za túto cenu už môžete mať Mazdu CX-7 2.2 MZR-CD, Hondu CR-V 2.2 i-CTDi aj Toyotu RAV4 2.2 D-4D.

Bez rámu V duchu najnovších trendov musel výrobca radikálne zmeniť koncepciu a Sorento lepšie naladiť na asfaltové cesty. Mohutný rebrinový rám nahradila samonosná karoséria, vďaka ktorej auto schudlo asi o 215 kg. Málokto sa ale zamyslel nad tým, že 1.810 kg (verzia s pohonom 4x4) je stále dosť. Vplyv vysokej hmotnosti cítiť najmä na nespevnenom povrchu a snehu, kde si treba dávať pozor na zotrvačnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Dvere nezakrývajú prahy.

V nepriaznivom počasí sa o ne ľahko ušpinia nohavice.

Na asfaltovej ceste a diaľnici s dobrou adhéziou nový podvozok s nezávislým zavesením kolies (vzpery McPherson vpredu, viacprvková náprava vzadu) dokáže spoľahlivo kontrolovať pohyby veľkej a ťažkej karosérie. Aj keď na môj vkus je pruženie už tvrdé. Zatiaľ čo prvé Sorento sa v zákrutách a pri brzdení nakláňalo a hojdalo ako morský koráb, v novinke cítiť každú nerovnosť. Na prvých testovacích jazdách po kvalitných rakúskych cestách som si to ešte neuvedomil. Tam ma viac zaujala agilita podvozka a v porovnaní s predchodcom neuveriteľný pokrok v presnosti ovládania.

Neklame na papieri, výborne ťahá a málo spotrebuje Azda najlepší na celom aute je nový naftový motor 2.2 CRDi. Má úžasne tichý chod (aj motory 2.2 HDi od PSA a 2.2 i-CTDi od Hondy znejú pri ňom hlučnejšie) a slušné parametre, ktoré všetko, čo sľubujú na papieri, spĺňajú aj v skutočnosti. Jeho dynamika je natoľko presvedčivá, že ani pohotovostná hmotnosť 1.810 kg nedokáže zabrániť tomu, aby ste mu uverili výkon 197 k.

SkryťVypnúť reklamu

Motor 2.2 CRDi je jednou z dvoch najsilnejších stránok

tohto auta, aj keď nedosahuje výrobcom sľubovanú

spotrebu 6,6 l/100 km. Tou druhou je priestor.

Krútiaci moment 422 Nm ženie ťažkého mastodonta dopredu už od otáčok 1500 1/min, pritom na naftový motor má obdivuhodne krútiaci charakter. Tento agregát kombinujú s pohonom 2WD aj 4WD a dvomi prevodovkami. V spojení so šesťstupňovým manuálom vodič dokáže lepšie využiť jeho potenciál a viac sa zabaviť na snehu alebo inom klzkom povrchu, ale s lacnou a “cvakavou” radiacou pákou z prvej generácie modelu cee´d (navyše vyosenou priveľmi doprava), ktorá v hodnotnejšom aute než cee´d pôsobí ako detská hračka, ma vyslovene nebavilo radiť.

Jednoducho mi k tomuto autu nepasuje. Radšej by som zvolil šesťrýchlostný automat. Reakciami v dynamickejšom tempe sa nedá síce porovnať s nemeckými prémiovými značkami, ale pri bežnom štýle jazdy mi plne vyhovuje. Samostatnou kapitolou tohto motora je palivová spotreba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skutočnosť verzus reklamná kampaň Keďže ani sám výrobca nevedel, ktorú vlastnosť Sorenta vyzdvihnúť v reklamnom spote, kampaň postavil na spotrebe 6,6 l/100 km. Urobil dobre, pretože zaujal. Som ale zvedavý ako by sa predajcovia zatvárili, keby im ľudia začali vracať predané autá s reklamáciou, že avizovaná spotreba sa nedá reálne dosiahnuť. Ja som jazdil za 8,6 l/100 km, keď som prevzal automat na počítači mal 8,4 l/100 km.

Nový podvozok je schopnejší a istejší na asfalte,

aj nespevnenom povrchu.

Aj kolegovia a prví majitelia nového Sorenta, s ktorými som sa rozprával o spotrebe tvrdili, že jazdia za približne 8,5 l/100 km. Všetko sú to dobré hodnoty na také veľké a ťažké auto, ale nie dych vyrážajúce ako 6,6 l/100 km. Krútiaci moment motora sa prenáša na všetky kolesá cez viaclamelovú elektronicky ovládanú spojku, ktorá logicky uprednostňuje prednú nápravu a v prípade potreby pripája zadok. K dispozícii je aj trvalé prepojenie v pomere 50:50, hoci len do rýchlosti 40 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priestor, priestor a ešte raz priestor... Z interiéru mi utkvela v pamäti výborná poloha sedenia, veľké a pohodlné sedadlá a krásny štvorramenný volant s príjemne hrubým vencom. Pôsobivý je tiež vnútorný priestor v ktorejkoľvek časti kabíny. Na predných aj zadných sedadlách som sa cítil ako v sedemmiestnom vane. Objem batožinového priestoru 531 litrov po plató hovorí sám za seba. Testovaný kus bol v päťmiestnom prevedení, s ďalšími, pomerne veľkými odkladacími boxmi pod podlahou.

S priestorom nemá nové Sorento problém v kufri, ani v kabíne.

V sedemmiestnej verzii tento priestor vyplnia do podlahy sklápateľné dve samostatné sedadlá tretieho radu. Vozidlá s príležitostným miestnom pre šiesteho a siedmeho pasažiera začínajú byť stále viac v móde. Slabinou Sorenta však je, že druhý rad sedadiel sa nedá pozdĺžne posúvať a tým pádom nie je možné operatívne vytvoriť viac miesta pre nohy pasažierom v treťom rade, hoci v druhom je z čoho ukrajovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mäkké plasty, optitronové podsvietenie prístrojov a bohatá výbava zvyšujú hodnotu interiéru. Na záver sa musím vrátiť k niekoľkým detailom, ktoré považujem za nedotiahnuté alebo mne osobne prekážajú. Napríklad predné xenónové svetlá svietia dobre, ale výkon halogénových diaľkových reflektorov je taký nevýrazný, ako keď si ku xenónom zapnete hmlovky.

Pozor na ostré hrany predných aj zadných dverí.

Okrem radiacej páky kazí dojem z pomerne hodnotného interiéru aj spomínané rádio a „intímne“ červené podsvietenie výplní dverí a stredového panelu, vhodné skôr do verejného domu než do auta. Bočné dvere neprikrývajú prahy, preto za dažďa alebo v snehu si zaručene aspoň raz za deň ušpiníte nohavice. Pozor treba dávať tiež na ostré hrany bočných dverí – dospelí na vrchnú hranu predných dverí a deti na spodnú hranu zadných dverí, ktorú majú presne v úrovni hlavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kupujem - nekupujem

Nové Sorento v ničom výrazne nevyniká, ale nič zásadné okrem pár drobností mu ani nemôžem vytknúť. Ničím vyslovene nenadchne, ale ničím ani neurazí. Najväčšou devízou Sorenta je veľká a moderne vyzerajúca karoséria s obrovským vnútorným priestorom a výborný naftový motor 2.2 CRDi. Spomedzi modelov Mazda CX-7, Honda CR-V, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Chevrolet Captiva a Kia Sorento by som sa rozhodoval medzi Kiou a Mazdou. Záležalo by na konkrétnej ponuke. (Michal Karpat)

Technické parametre

Kia Sorento 2.2 CRDi a konkurencia

model Kia Sorento Chevrolet Captiva Mazda CX-7

motor 2.2 CRDi 2.0 VCDi 2.2 MZR-CD

zdvihový objem [cm3] 2199 1991 2184

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výkon [kW/k] 145/197 110/150 127/173

pri otáčkach [1/min] 3800 4000 3500

krútiaci moment [Nm] 421 320 400

pri otáčkach [1/min] 1800-2500 2000 2000

pohot. hmotnosť [kg] 1810 1845 1800

maximálna rýchlosť [km/h] 190 186 200

zrýchlenie 0 - 100 km/h [s] 10,0 11,3 11,3

výrobcom udávaná spotreba [l/100 km] 6,6 7,2 7,5

emisie CO2 [g/km] 194 194 199

dĺžka [mm] 4685 4635 4700

SkryťVypnúť reklamu
reklama

šírka [mm] 1885 1850 1870

výška [mm] 1745 1720 1645

rázvor náprav [mm] 2700 2705 2750

batožinový priestor [l] 531 465 455

cena test. modelu od [€] 31.090 26.690 28.990

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 706
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 474
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 146
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 463
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 326
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 271
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu