SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Test: Sorento boduje priestorom a motorom

Nové Sorento je v mnohom lepšie a dospelejšie než jeho predchodca. Na rozdiel od prvej generácie však prišlo na trh v čase, keď už nestačí byť len dobrý, ale treba byť výnimočný.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Sorento spĺňa všetky štandardy v rámci triedy, ktoré sa splniť patrí, ale neponúka nič navyše. Žiadne technické novinky alebo iné prvky, ktorými by vynikal nad konkurenciou. Možno okrem obrovského vnútorného priestoru a výkonu naftového motora 2.2 CRDi (197 k). Niekoľko lacných detailov si naopak prepožičiava z menších a lacnejších modelov, ako napríklad lacnú plastovú radiacu páku manuálnej prevodovky z prvého modelu cee´d alebo zvukovo nevýrazné rádio zo Soula.

36_sorento__male_big.jpg

Až na radiacu páku manuálnej prevodovky a rádio z modelu Soul je kabína veľmi príjemná. Vyzdvihnúť treba najmä posed za volantom a pohodlné, veľké sedadlá.

Z viacerých detailov na tomto aute cítiť, akoby si sám výrobca uvedomoval, že v tomto segmente si netrúfa ešte vsadiť všetko na jednu kartu ako v prípade modelu cee´d. Napriek tomu je stále krajší, imidžovejší a jeho kabína pôsobí kvalitnejším dojmom, než najbližšia kórejská konkurencia. Žiaľ, už ho nemožno nazvať vyslovene lacným. S testovaným motorom 2.2 CRDi a pohonom 4x4 začína na sume 31.090 euro a za túto cenu už môžete mať Mazdu CX-7 2.2 MZR-CD, Hondu CR-V 2.2 i-CTDi aj Toyotu RAV4 2.2 D-4D.

Bez rámu

V duchu najnovších trendov musel výrobca radikálne zmeniť koncepciu a Sorento lepšie naladiť na asfaltové cesty. Mohutný rebrinový rám nahradila samonosná karoséria, vďaka ktorej auto schudlo asi o 215 kg. Málokto sa ale zamyslel nad tým, že 1.810 kg (verzia s pohonom 4x4) je stále dosť. Vplyv vysokej hmotnosti cítiť najmä na nespevnenom povrchu a snehu, kde si treba dávať pozor na zotrvačnosť.

32_sorento__male_big.jpg

Dvere nezakrývajú prahy.
V nepriaznivom počasí sa o ne ľahko ušpinia nohavice.

Na asfaltovej ceste a diaľnici s dobrou adhéziou nový podvozok s nezávislým zavesením kolies (vzpery McPherson vpredu, viacprvková náprava vzadu) dokáže spoľahlivo kontrolovať pohyby veľkej a ťažkej karosérie. Aj keď na môj vkus je pruženie už tvrdé. Zatiaľ čo prvé Sorento sa v zákrutách a pri brzdení nakláňalo a hojdalo ako morský koráb, v novinke cítiť každú nerovnosť. Na prvých testovacích jazdách po kvalitných rakúskych cestách som si to ešte neuvedomil. Tam ma viac zaujala agilita podvozka a v porovnaní s predchodcom neuveriteľný pokrok v presnosti ovládania.

Neklame na papieri, výborne ťahá a málo spotrebuje

Azda najlepší na celom aute je nový naftový motor 2.2 CRDi. Má úžasne tichý chod (aj motory 2.2 HDi od PSA a 2.2 i-CTDi od Hondy znejú pri ňom hlučnejšie) a slušné parametre, ktoré všetko, čo sľubujú na papieri, spĺňajú aj v skutočnosti. Jeho dynamika je natoľko presvedčivá, že ani pohotovostná hmotnosť 1.810 kg nedokáže zabrániť tomu, aby ste mu uverili výkon 197 k.

37_sorento__male_big.jpg

Motor 2.2 CRDi je jednou z dvoch najsilnejších stránok
tohto auta, aj keď nedosahuje výrobcom sľubovanú
spotrebu 6,6 l/100 km. Tou druhou je priestor.

Krútiaci moment 422 Nm ženie ťažkého mastodonta dopredu už od otáčok 1500 1/min, pritom na naftový motor má obdivuhodne krútiaci charakter. Tento agregát kombinujú s pohonom 2WD aj 4WD a dvomi prevodovkami. V spojení so šesťstupňovým manuálom vodič dokáže lepšie využiť jeho potenciál a viac sa zabaviť na snehu alebo inom klzkom povrchu, ale s lacnou a “cvakavou” radiacou pákou z prvej generácie modelu cee´d (navyše vyosenou priveľmi doprava), ktorá v hodnotnejšom aute než cee´d pôsobí ako detská hračka, ma vyslovene nebavilo radiť.

Jednoducho mi k tomuto autu nepasuje. Radšej by som zvolil šesťrýchlostný automat. Reakciami v dynamickejšom tempe sa nedá síce porovnať s nemeckými prémiovými značkami, ale pri bežnom štýle jazdy mi plne vyhovuje. Samostatnou kapitolou tohto motora je palivová spotreba.

Skutočnosť verzus reklamná kampaň

Keďže ani sám výrobca nevedel, ktorú vlastnosť Sorenta vyzdvihnúť v reklamnom spote, kampaň postavil na spotrebe 6,6 l/100 km. Urobil dobre, pretože zaujal. Som ale zvedavý ako by sa predajcovia zatvárili, keby im ľudia začali vracať predané autá s reklamáciou, že avizovaná spotreba sa nedá reálne dosiahnuť. Ja som jazdil za 8,6 l/100 km, keď som prevzal automat na počítači mal 8,4 l/100 km.

31_sorento__male_big.jpg

Nový podvozok je schopnejší a istejší na asfalte,
aj nespevnenom povrchu.

Aj kolegovia a prví majitelia nového Sorenta, s ktorými som sa rozprával o spotrebe tvrdili, že jazdia za približne 8,5 l/100 km. Všetko sú to dobré hodnoty na také veľké a ťažké auto, ale nie dych vyrážajúce ako 6,6 l/100 km. Krútiaci moment motora sa prenáša na všetky kolesá cez viaclamelovú elektronicky ovládanú spojku, ktorá logicky uprednostňuje prednú nápravu a v prípade potreby pripája zadok. K dispozícii je aj trvalé prepojenie v pomere 50:50, hoci len do rýchlosti 40 km/h.

Priestor, priestor a ešte raz priestor...

Z interiéru mi utkvela v pamäti výborná poloha sedenia, veľké a pohodlné sedadlá a krásny štvorramenný volant s príjemne hrubým vencom. Pôsobivý je tiež vnútorný priestor v ktorejkoľvek časti kabíny. Na predných aj zadných sedadlách som sa cítil ako v sedemmiestnom vane. Objem batožinového priestoru 531 litrov po plató hovorí sám za seba. Testovaný kus bol v päťmiestnom prevedení, s ďalšími, pomerne veľkými odkladacími boxmi pod podlahou.

33_sorento__male_big.jpg

S priestorom nemá nové Sorento problém v kufri, ani v kabíne.

V sedemmiestnej verzii tento priestor vyplnia do podlahy sklápateľné dve samostatné sedadlá tretieho radu. Vozidlá s príležitostným miestnom pre šiesteho a siedmeho pasažiera začínajú byť stále viac v móde. Slabinou Sorenta však je, že druhý rad sedadiel sa nedá pozdĺžne posúvať a tým pádom nie je možné operatívne vytvoriť viac miesta pre nohy pasažierom v treťom rade, hoci v druhom je z čoho ukrajovať.

Mäkké plasty, optitronové podsvietenie prístrojov a bohatá výbava zvyšujú hodnotu interiéru. Na záver sa musím vrátiť k niekoľkým detailom, ktoré považujem za nedotiahnuté alebo mne osobne prekážajú. Napríklad predné xenónové svetlá svietia dobre, ale výkon halogénových diaľkových reflektorov je taký nevýrazný, ako keď si ku xenónom zapnete hmlovky.

34_sorento__male_big.jpg 35_sorento__male_big.jpg

Pozor na ostré hrany predných aj zadných dverí.

Okrem radiacej páky kazí dojem z pomerne hodnotného interiéru aj spomínané rádio a „intímne“ červené podsvietenie výplní dverí a stredového panelu, vhodné skôr do verejného domu než do auta. Bočné dvere neprikrývajú prahy, preto za dažďa alebo v snehu si zaručene aspoň raz za deň ušpiníte nohavice. Pozor treba dávať tiež na ostré hrany bočných dverí – dospelí na vrchnú hranu predných dverí a deti na spodnú hranu zadných dverí, ktorú majú presne v úrovni hlavy.

Kupujem - nekupujem

Nové Sorento v ničom výrazne nevyniká, ale nič zásadné okrem pár drobností mu ani nemôžem vytknúť. Ničím vyslovene nenadchne, ale ničím ani neurazí. Najväčšou devízou Sorenta je veľká a moderne vyzerajúca karoséria s obrovským vnútorným priestorom a výborný naftový motor 2.2 CRDi. Spomedzi modelov Mazda CX-7, Honda CR-V, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Chevrolet Captiva a Kia Sorento by som sa rozhodoval medzi Kiou a Mazdou. Záležalo by na konkrétnej ponuke. (Michal Karpat)
Technické parametre
Kia Sorento 2.2 CRDi a konkurencia
model Kia Sorento Chevrolet Captiva Mazda CX-7
motor 2.2 CRDi 2.0 VCDi 2.2 MZR-CD
zdvihový objem [cm3] 2199 1991 2184
výkon [kW/k] 145/197 110/150 127/173
pri otáčkach [1/min] 3800 4000 3500
krútiaci moment [Nm] 421 320 400
pri otáčkach [1/min] 1800-2500 2000 2000
pohot. hmotnosť [kg] 1810 1845 1800
maximálna rýchlosť [km/h] 190 186 200
zrýchlenie 0 - 100 km/h [s] 10,0 11,3 11,3
výrobcom udávaná spotreba [l/100 km] 6,6 7,2 7,5
emisie CO2 [g/km] 194 194 199
dĺžka [mm] 4685 4635 4700
šírka [mm] 1885 1850 1870
výška [mm] 1745 1720 1645
rázvor náprav [mm] 2700 2705 2750
batožinový priestor [l] 531 465 455
cena test. modelu od [€] 31.090 26.690 28.990
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 564
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 119
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 771
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 587
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 673
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 103
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 688
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


14 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 326
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 213
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 182
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 368
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 061
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu