SME

Zverejnili zoznam najbezpečnejších áut roka 2009

Medzi päťku najlepších sa podľa skúšobne Euro NCAP dostali aj hybridné autá. Prvé miesto získal Golf šiestej generácie a k elite patrí tiež najväčší konkurent Golfa, Opel Astra.

(Zdroj: EuroNCAP)

BRATISLAVA. Nezávislá skúšobňa po prvý krát vo svojej histórii zostavila rebríček najbezpečnejších vozidiel roka. Každé auto zaradené medzi Top päť získalo plný počet piatich hviezdičiek v novej a výrazne prísnejšej metodike skúšok. Generálny sekretár EuroNCAP Michiel van Ratingen v oficiálnom vyhlásení povedal, že je to prvý krát, čo výsledky testov prepočítali do rebríčka bezpečnosti. „Každé z týchto áut exceluje v inej oblasti, ale ich účasť na zozname potvrdzuje špičkovú bezpečnosť.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Golf zvíťazil

Titul najbezpečnejšieho auta za rok 2009 si odniesol Volkswagen. Golf šiestej generácie. Za ochranu dospelých cestujúcich získal až 97 percent z maximálneho možného hodnotenia a to je najviac spomedzi všetkých. Čelný, ani bočný náraz neohrozili zdravie vpredu sediacich osôb a rovnako výborne dopadol test hlavových opierok pri náraze zozadu.

SkryťVypnúť reklamu

golf_testy.jpgTechnici skúšobne ohodnotili plným počtom bodov ochranu osemnásťmesačného dieťaťa v protismernej autosedačke a trojročného sediaceho v smere jazdy. Body stratil iba za piktogram upozorňujúci na nesprávne protismerné umiestnenie detskej sedačky, ktorý nevidieť stále.

Napriek tomu, že Golf si drží takmer nezmenené proporcie karosérie, dokáže účinne ochrániť chodcov. Nárazník má výborný tvar, aj stred kapoty je relatívne bezpečný. Horšie sú iba okraje blatníkov.

Hybridy patria k najlepším

Z celkovo 33 modelov, ktoré prešli v roku 2009 skúškami EuroNCAP boli iba dva ekologické hybridné autá Toyota Prius a Honda Insight. Obe sa zaradili medzi päťku najbezpečnejších a ukázali, že hybridná technológia spojená s prídavnými batériami, vysokonapäťovými rozvodmi a iným tvarom karosérie neznamená pokles bezpečnosti, skôr naopak.

SkryťVypnúť reklamu

ncap_hybrid_2.jpgnacp_hybrid_1111.jpg

V minulom roku testovali iba dve hybridné autá a obe sa zaradili medzi najbezpečnejšie autá. Toyota Prius lepšie ochraňuje deti a Honda získala viac za ochranu chodcov.

Honda efektívne minimalizuje následky pri zrážke s chodcom a tiež poskytuje nadštandardnú ochranu pri čelnom náraze. Toyota, zase poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti detí na zadných sedadlách.

Úspešné v čelnej zrážke

Na skúšky každého modelu v EuroNCAP nestačí jediné vozidlo, ale treba minimálne tri exempláre, tri ďalšie predné sedadlá na skúšku ochrany pri náraze zozadu. Medzi spotrebný materiál sa počítajú štyri detské sedačky na testy jedného modelu.

opelncap2.jpgOpel Astra a Volkswagen Golf ukázali, že trieda kompaktných áut udáva trendy v oblasti bezpečnosti a najmä čelného nárazu. Náraz do deformovateľnej bariéry zvládli kompakty lepšie, ako mnohé autá strednej triedy. Z dôvodu veľmi podobných kvalít v oblasti bezpečnosti sa na piatom mieste ocitli okrem Astry ešte Toyota Avensis a Volvo XC60.

SkryťVypnúť reklamu

toyota_avensiis.jpgvolvo.jpg

Hyundai prerazil

hyundai.jpgMalý Hyundai i20 dokazuje technologický vzostup značky, ktorá sa v oblasti bezpečnosti zaradila k lídrom medzi malými autami. Hyundai dostal v hodnotení technikov prednosť pred Volkswagenom Polo. Kým pred desiatimi rokmi patrili vozidlá značky Hyundai medzi tie horšie, dnes sú na opačnom konci rebríčka crashtestov.

Por. Vozidlo dospelí deti chodci bezp. systémy
1. Volkswagen Golf 97% 84% 61% 71%
2. Honda Insight Hybrid 90% 74% 76% 86%
3. Toyota Prius Hybrid 88% 82% 68% 86%
4. Hyundai i20 88% 83% 64% 86%
5. Toyota Avensis 90% 86% 53% 86%
5. Volvo XC60 94% 79% 48% 86%
5. Opel Astra 95% 84% 46% 71%

Čo sa testuje v Euro NCAP

Pri čelnom náraze vráža vozidlo obsadené dvomi dospelými figurínami a dvomi detskými do deformovateľnej prekážky. Bariéra je široká jeden meter a hrubá 54 centimetrov. Vozidlo má pred nárazom rýchlosť 64 kilometrov za hodinu a s bariérou sa prekrýva iba 40 percent čelnej plochy auta.

Pri bočnom náraze vozidlo stojí a do jeho boku naráža rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu vozík s deformovateľnou bariérou širokou 1,5 a hrubou 0,5 metra. Náraz prebieha na vodičovej strane do takzvaného R bodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhý typ bočného nárazu predstavuje extrémne nebezpečný náraz do stĺpa. Oceľový stĺp priemeru 254 milimetrov je pevne ukotvený. Auto sa pohybuje smerom k stĺpu na pohyblivej plošine rýchlosťou 29 kilometrov za hodinu.

Figuríny dospelého chodca a dieťaťa zráža auto rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Počítač vyhodnocuje najnebezpečnejšie miesta na kapote. Senzory vo figurínach sú špeciálne zamerané na oblasť predkolenia, stehien a hlavy.

Najnovší test nárazu zozadu prebieha na upevnenom prednom sedadle auta o kovovú konštrukciu. Test sleduje funkciu operadla a hlavovej opierky.

Autor: EuroNCAP

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 426
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 055
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 535
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 053
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 752
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 701
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 595
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  2. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  3. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  4. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  5. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  6. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  7. Tupou Ceruzou: Smerákov
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 343
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 545
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 636
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 506
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 874
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 512
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 591
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu