SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Zverejnili zoznam najbezpečnejších áut roka 2009

Medzi päťku najlepších sa podľa skúšobne Euro NCAP dostali aj hybridné autá. Prvé miesto získal Golf šiestej generácie a k elite patrí tiež najväčší konkurent Golfa, Opel Astra.

(Zdroj: EuroNCAP)

BRATISLAVA. Nezávislá skúšobňa po prvý krát vo svojej histórii zostavila rebríček najbezpečnejších vozidiel roka. Každé auto zaradené medzi Top päť získalo plný počet piatich hviezdičiek v novej a výrazne prísnejšej metodike skúšok. Generálny sekretár EuroNCAP Michiel van Ratingen v oficiálnom vyhlásení povedal, že je to prvý krát, čo výsledky testov prepočítali do rebríčka bezpečnosti. „Každé z týchto áut exceluje v inej oblasti, ale ich účasť na zozname potvrdzuje špičkovú bezpečnosť.“

Golf zvíťazil

Titul najbezpečnejšieho auta za rok 2009 si odniesol Volkswagen. Golf šiestej generácie. Za ochranu dospelých cestujúcich získal až 97 percent z maximálneho možného hodnotenia a to je najviac spomedzi všetkých. Čelný, ani bočný náraz neohrozili zdravie vpredu sediacich osôb a rovnako výborne dopadol test hlavových opierok pri náraze zozadu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

golf_testy.jpgTechnici skúšobne ohodnotili plným počtom bodov ochranu osemnásťmesačného dieťaťa v protismernej autosedačke a trojročného sediaceho v smere jazdy. Body stratil iba za piktogram upozorňujúci na nesprávne protismerné umiestnenie detskej sedačky, ktorý nevidieť stále.

Napriek tomu, že Golf si drží takmer nezmenené proporcie karosérie, dokáže účinne ochrániť chodcov. Nárazník má výborný tvar, aj stred kapoty je relatívne bezpečný. Horšie sú iba okraje blatníkov.

Hybridy patria k najlepším

Z celkovo 33 modelov, ktoré prešli v roku 2009 skúškami EuroNCAP boli iba dva ekologické hybridné autá Toyota Prius a Honda Insight. Obe sa zaradili medzi päťku najbezpečnejších a ukázali, že hybridná technológia spojená s prídavnými batériami, vysokonapäťovými rozvodmi a iným tvarom karosérie neznamená pokles bezpečnosti, skôr naopak.

Skryť Vypnúť reklamu

ncap_hybrid_2.jpgnacp_hybrid_1111.jpg

V minulom roku testovali iba dve hybridné autá a obe sa zaradili medzi najbezpečnejšie autá. Toyota Prius lepšie ochraňuje deti a Honda získala viac za ochranu chodcov.

Honda efektívne minimalizuje následky pri zrážke s chodcom a tiež poskytuje nadštandardnú ochranu pri čelnom náraze. Toyota, zase poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti detí na zadných sedadlách.

Úspešné v čelnej zrážke

Na skúšky každého modelu v EuroNCAP nestačí jediné vozidlo, ale treba minimálne tri exempláre, tri ďalšie predné sedadlá na skúšku ochrany pri náraze zozadu. Medzi spotrebný materiál sa počítajú štyri detské sedačky na testy jedného modelu.

opelncap2.jpgOpel Astra a Volkswagen Golf ukázali, že trieda kompaktných áut udáva trendy v oblasti bezpečnosti a najmä čelného nárazu. Náraz do deformovateľnej bariéry zvládli kompakty lepšie, ako mnohé autá strednej triedy. Z dôvodu veľmi podobných kvalít v oblasti bezpečnosti sa na piatom mieste ocitli okrem Astry ešte Toyota Avensis a Volvo XC60.

Skryť Vypnúť reklamu

toyota_avensiis.jpgvolvo.jpg

Hyundai prerazil

hyundai.jpgMalý Hyundai i20 dokazuje technologický vzostup značky, ktorá sa v oblasti bezpečnosti zaradila k lídrom medzi malými autami. Hyundai dostal v hodnotení technikov prednosť pred Volkswagenom Polo. Kým pred desiatimi rokmi patrili vozidlá značky Hyundai medzi tie horšie, dnes sú na opačnom konci rebríčka crashtestov.

Por. Vozidlo dospelí deti chodci bezp. systémy
1. Volkswagen Golf 97% 84% 61% 71%
2. Honda Insight Hybrid 90% 74% 76% 86%
3. Toyota Prius Hybrid 88% 82% 68% 86%
4. Hyundai i20 88% 83% 64% 86%
5. Toyota Avensis 90% 86% 53% 86%
5. Volvo XC60 94% 79% 48% 86%
5. Opel Astra 95% 84% 46% 71%

Čo sa testuje v Euro NCAP

Pri čelnom náraze vráža vozidlo obsadené dvomi dospelými figurínami a dvomi detskými do deformovateľnej prekážky. Bariéra je široká jeden meter a hrubá 54 centimetrov. Vozidlo má pred nárazom rýchlosť 64 kilometrov za hodinu a s bariérou sa prekrýva iba 40 percent čelnej plochy auta.

Pri bočnom náraze vozidlo stojí a do jeho boku naráža rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu vozík s deformovateľnou bariérou širokou 1,5 a hrubou 0,5 metra. Náraz prebieha na vodičovej strane do takzvaného R bodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhý typ bočného nárazu predstavuje extrémne nebezpečný náraz do stĺpa. Oceľový stĺp priemeru 254 milimetrov je pevne ukotvený. Auto sa pohybuje smerom k stĺpu na pohyblivej plošine rýchlosťou 29 kilometrov za hodinu.

Figuríny dospelého chodca a dieťaťa zráža auto rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Počítač vyhodnocuje najnebezpečnejšie miesta na kapote. Senzory vo figurínach sú špeciálne zamerané na oblasť predkolenia, stehien a hlavy.

Najnovší test nárazu zozadu prebieha na upevnenom prednom sedadle auta o kovovú konštrukciu. Test sleduje funkciu operadla a hlavovej opierky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 055
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 269
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 879
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 057
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 740
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 796
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 022
  9. Po Slovensku na motorke 5 412
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


3 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


7 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 9 h