SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Zverejnili zoznam najbezpečnejších áut roka 2009

Medzi päťku najlepších sa podľa skúšobne Euro NCAP dostali aj hybridné autá. Prvé miesto získal Golf šiestej generácie a k elite patrí tiež najväčší konkurent Golfa, Opel Astra.

(Zdroj: EuroNCAP)

BRATISLAVA. Nezávislá skúšobňa po prvý krát vo svojej histórii zostavila rebríček najbezpečnejších vozidiel roka. Každé auto zaradené medzi Top päť získalo plný počet piatich hviezdičiek v novej a výrazne prísnejšej metodike skúšok. Generálny sekretár EuroNCAP Michiel van Ratingen v oficiálnom vyhlásení povedal, že je to prvý krát, čo výsledky testov prepočítali do rebríčka bezpečnosti. „Každé z týchto áut exceluje v inej oblasti, ale ich účasť na zozname potvrdzuje špičkovú bezpečnosť.“

Golf zvíťazil

Titul najbezpečnejšieho auta za rok 2009 si odniesol Volkswagen. Golf šiestej generácie. Za ochranu dospelých cestujúcich získal až 97 percent z maximálneho možného hodnotenia a to je najviac spomedzi všetkých. Čelný, ani bočný náraz neohrozili zdravie vpredu sediacich osôb a rovnako výborne dopadol test hlavových opierok pri náraze zozadu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

golf_testy.jpgTechnici skúšobne ohodnotili plným počtom bodov ochranu osemnásťmesačného dieťaťa v protismernej autosedačke a trojročného sediaceho v smere jazdy. Body stratil iba za piktogram upozorňujúci na nesprávne protismerné umiestnenie detskej sedačky, ktorý nevidieť stále.

Napriek tomu, že Golf si drží takmer nezmenené proporcie karosérie, dokáže účinne ochrániť chodcov. Nárazník má výborný tvar, aj stred kapoty je relatívne bezpečný. Horšie sú iba okraje blatníkov.

Hybridy patria k najlepším

Z celkovo 33 modelov, ktoré prešli v roku 2009 skúškami EuroNCAP boli iba dva ekologické hybridné autá Toyota Prius a Honda Insight. Obe sa zaradili medzi päťku najbezpečnejších a ukázali, že hybridná technológia spojená s prídavnými batériami, vysokonapäťovými rozvodmi a iným tvarom karosérie neznamená pokles bezpečnosti, skôr naopak.

Skryť Vypnúť reklamu

ncap_hybrid_2.jpgnacp_hybrid_1111.jpg

V minulom roku testovali iba dve hybridné autá a obe sa zaradili medzi najbezpečnejšie autá. Toyota Prius lepšie ochraňuje deti a Honda získala viac za ochranu chodcov.

Honda efektívne minimalizuje následky pri zrážke s chodcom a tiež poskytuje nadštandardnú ochranu pri čelnom náraze. Toyota, zase poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti detí na zadných sedadlách.

Úspešné v čelnej zrážke

Na skúšky každého modelu v EuroNCAP nestačí jediné vozidlo, ale treba minimálne tri exempláre, tri ďalšie predné sedadlá na skúšku ochrany pri náraze zozadu. Medzi spotrebný materiál sa počítajú štyri detské sedačky na testy jedného modelu.

opelncap2.jpgOpel Astra a Volkswagen Golf ukázali, že trieda kompaktných áut udáva trendy v oblasti bezpečnosti a najmä čelného nárazu. Náraz do deformovateľnej bariéry zvládli kompakty lepšie, ako mnohé autá strednej triedy. Z dôvodu veľmi podobných kvalít v oblasti bezpečnosti sa na piatom mieste ocitli okrem Astry ešte Toyota Avensis a Volvo XC60.

Skryť Vypnúť reklamu

toyota_avensiis.jpgvolvo.jpg

Hyundai prerazil

hyundai.jpgMalý Hyundai i20 dokazuje technologický vzostup značky, ktorá sa v oblasti bezpečnosti zaradila k lídrom medzi malými autami. Hyundai dostal v hodnotení technikov prednosť pred Volkswagenom Polo. Kým pred desiatimi rokmi patrili vozidlá značky Hyundai medzi tie horšie, dnes sú na opačnom konci rebríčka crashtestov.

Por. Vozidlo dospelí deti chodci bezp. systémy
1. Volkswagen Golf 97% 84% 61% 71%
2. Honda Insight Hybrid 90% 74% 76% 86%
3. Toyota Prius Hybrid 88% 82% 68% 86%
4. Hyundai i20 88% 83% 64% 86%
5. Toyota Avensis 90% 86% 53% 86%
5. Volvo XC60 94% 79% 48% 86%
5. Opel Astra 95% 84% 46% 71%

Čo sa testuje v Euro NCAP

Pri čelnom náraze vráža vozidlo obsadené dvomi dospelými figurínami a dvomi detskými do deformovateľnej prekážky. Bariéra je široká jeden meter a hrubá 54 centimetrov. Vozidlo má pred nárazom rýchlosť 64 kilometrov za hodinu a s bariérou sa prekrýva iba 40 percent čelnej plochy auta.

Pri bočnom náraze vozidlo stojí a do jeho boku naráža rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu vozík s deformovateľnou bariérou širokou 1,5 a hrubou 0,5 metra. Náraz prebieha na vodičovej strane do takzvaného R bodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhý typ bočného nárazu predstavuje extrémne nebezpečný náraz do stĺpa. Oceľový stĺp priemeru 254 milimetrov je pevne ukotvený. Auto sa pohybuje smerom k stĺpu na pohyblivej plošine rýchlosťou 29 kilometrov za hodinu.

Figuríny dospelého chodca a dieťaťa zráža auto rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Počítač vyhodnocuje najnebezpečnejšie miesta na kapote. Senzory vo figurínach sú špeciálne zamerané na oblasť predkolenia, stehien a hlavy.

Najnovší test nárazu zozadu prebieha na upevnenom prednom sedadle auta o kovovú konštrukciu. Test sleduje funkciu operadla a hlavovej opierky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 545
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 788
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 148
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 865
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 357
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 003
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 706
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 591
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.