BRATISLAVA. Nezávislá skúšobňa po prvý krát vo svojej histórii zostavila rebríček najbezpečnejších vozidiel roka. Každé auto zaradené medzi Top päť získalo plný počet piatich hviezdičiek v novej a výrazne prísnejšej metodike skúšok. Generálny sekretár EuroNCAP Michiel van Ratingen v oficiálnom vyhlásení povedal, že je to prvý krát, čo výsledky testov prepočítali do rebríčka bezpečnosti. „Každé z týchto áut exceluje v inej oblasti, ale ich účasť na zozname potvrdzuje špičkovú bezpečnosť.“
Golf zvíťazil
Titul najbezpečnejšieho auta za rok 2009 si odniesol Volkswagen. Golf šiestej generácie. Za ochranu dospelých cestujúcich získal až 97 percent z maximálneho možného hodnotenia a to je najviac spomedzi všetkých. Čelný, ani bočný náraz neohrozili zdravie vpredu sediacich osôb a rovnako výborne dopadol test hlavových opierok pri náraze zozadu.
Technici skúšobne ohodnotili plným počtom bodov ochranu osemnásťmesačného dieťaťa v protismernej autosedačke a trojročného sediaceho v smere jazdy. Body stratil iba za piktogram upozorňujúci na nesprávne protismerné umiestnenie detskej sedačky, ktorý nevidieť stále.
Napriek tomu, že Golf si drží takmer nezmenené proporcie karosérie, dokáže účinne ochrániť chodcov. Nárazník má výborný tvar, aj stred kapoty je relatívne bezpečný. Horšie sú iba okraje blatníkov.
Hybridy patria k najlepším
Z celkovo 33 modelov, ktoré prešli v roku 2009 skúškami EuroNCAP boli iba dva ekologické hybridné autá Toyota Prius a Honda Insight. Obe sa zaradili medzi päťku najbezpečnejších a ukázali, že hybridná technológia spojená s prídavnými batériami, vysokonapäťovými rozvodmi a iným tvarom karosérie neznamená pokles bezpečnosti, skôr naopak.
|
V minulom roku testovali iba dve hybridné autá a obe sa zaradili medzi najbezpečnejšie autá. Toyota Prius lepšie ochraňuje deti a Honda získala viac za ochranu chodcov. |
Honda efektívne minimalizuje následky pri zrážke s chodcom a tiež poskytuje nadštandardnú ochranu pri čelnom náraze. Toyota, zase poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti detí na zadných sedadlách.
Úspešné v čelnej zrážke
Na skúšky každého modelu v EuroNCAP nestačí jediné vozidlo, ale treba minimálne tri exempláre, tri ďalšie predné sedadlá na skúšku ochrany pri náraze zozadu. Medzi spotrebný materiál sa počítajú štyri detské sedačky na testy jedného modelu.
Opel Astra a Volkswagen Golf ukázali, že trieda kompaktných áut udáva trendy v oblasti bezpečnosti a najmä čelného nárazu. Náraz do deformovateľnej bariéry zvládli kompakty lepšie, ako mnohé autá strednej triedy. Z dôvodu veľmi podobných kvalít v oblasti bezpečnosti sa na piatom mieste ocitli okrem Astry ešte Toyota Avensis a Volvo XC60.
![]() ![]() |
Hyundai prerazil
Malý Hyundai i20 dokazuje technologický vzostup značky, ktorá sa v oblasti bezpečnosti zaradila k lídrom medzi malými autami. Hyundai dostal v hodnotení technikov prednosť pred Volkswagenom Polo. Kým pred desiatimi rokmi patrili vozidlá značky Hyundai medzi tie horšie, dnes sú na opačnom konci rebríčka crashtestov.
Por. | Vozidlo | dospelí | deti | chodci | bezp. systémy |
1. | Volkswagen Golf | 97% | 84% | 61% | 71% |
2. | Honda Insight Hybrid | 90% | 74% | 76% | 86% |
3. | Toyota Prius Hybrid | 88% | 82% | 68% | 86% |
4. | Hyundai i20 | 88% | 83% | 64% | 86% |
5. | Toyota Avensis | 90% | 86% | 53% | 86% |
5. | Volvo XC60 | 94% | 79% | 48% | 86% |
5. | Opel Astra | 95% | 84% | 46% | 71% |
Čo sa testuje v Euro NCAP
Pri čelnom náraze vráža vozidlo obsadené dvomi dospelými figurínami a dvomi detskými do deformovateľnej prekážky. Bariéra je široká jeden meter a hrubá 54 centimetrov. Vozidlo má pred nárazom rýchlosť 64 kilometrov za hodinu a s bariérou sa prekrýva iba 40 percent čelnej plochy auta.
Pri bočnom náraze vozidlo stojí a do jeho boku naráža rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu vozík s deformovateľnou bariérou širokou 1,5 a hrubou 0,5 metra. Náraz prebieha na vodičovej strane do takzvaného R bodu.
Druhý typ bočného nárazu predstavuje extrémne nebezpečný náraz do stĺpa. Oceľový stĺp priemeru 254 milimetrov je pevne ukotvený. Auto sa pohybuje smerom k stĺpu na pohyblivej plošine rýchlosťou 29 kilometrov za hodinu.
Figuríny dospelého chodca a dieťaťa zráža auto rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Počítač vyhodnocuje najnebezpečnejšie miesta na kapote. Senzory vo figurínach sú špeciálne zamerané na oblasť predkolenia, stehien a hlavy.
Najnovší test nárazu zozadu prebieha na upevnenom prednom sedadle auta o kovovú konštrukciu. Test sleduje funkciu operadla a hlavovej opierky.
Autor: EuroNCAP