SME

TEST: Mercedes s novým pohonom patrí do snehu

Danosti limuzíny s novým pohonom oceníte v snehu a zime. Najviac prekvapila ochota pohonu pomôcť veľkému autu zatočiť. S noblesným autom sme takú zábavu nečakali.

Výhoda pohonu všetkých kolies sa prejavuje iba na snehu, kedy pomáha autu zatočiť do zákruty. V šmyku treba počítať s vyššou hmotnosťou auta.Výhoda pohonu všetkých kolies sa prejavuje iba na snehu, kedy pomáha autu zatočiť do zákruty. V šmyku treba počítať s vyššou hmotnosťou auta. (Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Mercedes dal do nového modelu triedy E modernizovaný systém 4Matic, ktorý sme vyskúšali na snehu. Novinka má menej ozubených kolies, nižšiu hmotnosť a podľa výrobcu menší dopad na spotrebu. Základnou výhodou je permanentný záber (Mercedes to nazýva pevný pohon) všetkých kolies v pomere 45:55 v prospech zadnej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S takýmto systémom sa ľahšie pohýna na snehu v strmom kopci, pretože na rozdiel od pripojiteľných systémov, Mercedes nečaká na záber druhej nápravy. Vo vhodnej chvíli sa môže meniť pomer hnacieho momentu medzi nápravami tak, že vpredu alebo vzadu je v danom momente 70 percent z momentálneho výkonu a na druhej náprave ostatných tridsať.

SkryťVypnúť reklamu

Radosť a hmotnosť idú proti sebe Ochota Mercedesu zatáčať na snehu do zákruty nám skoro vyrazila dych. Limuzína s automatickou prevodovkou sa po vypnutí trakčnej kontroly správa ako malé športové auto.

Napriek príkladnému správaniu pohonu všetkých kolies zostáva najväčším nepriateľom dynamickej jazdy hmotnosť. Veľký sedan vykazuje po prekročení hranice šmyku značnú zotrvačnosť a sklon k natiahnutiu šmyku. Mercedes preto povoľuje iba čiastočné vypnutie stabilizačného systému.

Elektronika dovolí vodičovi mierny pretáčavý šmyk a po istom vychýlení auta z normálnej línie okamžite zasiahne. Je to dobrý kompromis pre tých, ktorý jazdia do hôr a chcú na zasneženej zákrute využiť prednosť všetkých kolies a schopnosť auta zatočiť pridaním plynu. Pritom sa však neskúsený vodič nedostane za bezpečnú hranicu. Danosti systému 4Matic možno využiť pri otáčaní na parkovisku alebo zatáčaní do ostrej zákruty a jemným pridaním plynu auto pootočiť.

SkryťVypnúť reklamu

Cvičí vodiča Mercedes v limuzíne 350 CD 4Matic našiel zaujímavý pomer medzi bezpečnosťou a radosťou z jazdy na snehu. Elektronika stráži neželané šmyky a záleží na vodičovi, ako sa naučí s autom jazdiť. Ak robíte nekoordinované šmyky, systémy zasahujú do jazdy prudkým pribrzďovaním a krotením šmyku. Ak s autom urobíte efektívny šmyk bez negatívneho dopadu na zvolený smer jazdy, elektronika ostane nečinná.

Pre lepší pocit za volantom by mohol Mercedes urobiť inventúru pák pod volantom. Nechceme sa vracať k obohranej pesničke, pretože majitelia si na jednopákové ovládanie pod volantom zvykli, ale kým verzia so štvorvalcovým dieselom (testovali sme v máji) má páku automatickej prevodovky na stredovom tuneli, testovaná verzia ju má pri volante a to sa nám nepáči.

SkryťVypnúť reklamu

Citeľný rozdiel v spotrebe Spolu s novým pohonom sme mohli v Mercedese triedy E vyskúšať šesťvalcový motor s označením 350 CDI. V porovnaní so štvorvalcom 250 CDI, s ktorým sme jazdili pri premiére triedy E je šesťvalec kultivovanejší a pružnejší vo vysokých rýchlostiach. Má však minimálne o dva a pol litra vyššiu spotrebu v reálnej premávke. Rozdiel v zrýchlení a výkone až taký priepastný nie je. V prípade pohonu všetkých kolies niet možnosti výberu, pretože 4Matic sa predáva iba s motorom 350 CDI.

Treba kupovať SUV Investíciu do pohonu všetkých kolies odporúčame iba motoristom, ktorí často navštevujú horské oblasti a v každom počasí (vrátane snehovej kalamity). Za volantom sedanu s pneumatickým pružením Airmatic a možnosťou zdvihnúť podvozok o 2,5 centimetra stojí za zváženie, či je nutné kupovať ťažšie a drahšie SUV. Zdvihnutie podvozka v hlbokom snehu uľahčuje prejazd a pod blatníkmi vznikne väčší priestor na sneh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kupujem-nekupujem

Ako fanúšik xDrive musím pokorne priznať, že E350 CDI 4MATIC by som v danej triede kúpil. V Mníchove pripravujú odvetu, ale momentálne je hviezda lepšia. S BMW 5 by som sa viac „narobil“ s nedotáčavým charakterom v úvode zákruty. (Rastislav Chvála)

Technické parametre - Mercedes 350 CDI 4MATIC Motor 350 CDI

Pohon všetky kolesá 4matic 45:55

Zdvihový objem (cm3) 2987

Výkon (kw/k) 170/231

Pri otáčkach (ot./min.) 3800

Krútiaci moment (Nm) 540

Pri otáčkach (ot./min) 1600-2400

Emisie CO2 (g/km) 183-188

Emisná norma EU5

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2874

Dĺžka (mm) 4868

Šírka (mm) 1854

Výška (mm) 1471

Pohotovostná hmot (kg) 1890

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem palivovej nádrže (l) 80

Objem batož. priestoru (l) 540

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,9

Maximálna rýchlosť (km/h) 245

Spotreba mesto(l/100 km) 9,0-9,2

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,8-6,0

Kombinovaná spotreba 7,0-7,2

Spotreba v teste (l/100 km) 9,1

Cena modelu od 38 734,50 eur

Cena verzie od 53 728,50 eur

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 218
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 631
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 198
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 571
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 388
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 206
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 847
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 795
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ida Tittelová: Islandské príbehy
  2. Ivan Beňovič: Zákon o nepriateľoch ľudu
  3. Seniori v pohybe: Domov je tam, kde je babička
  4. Martin Sústrik: Čím viac prisťahovalcov, tým lepšie
  5. Jozef Černek: List mojim dramaťáčkam: To najdôležitejšie, čo sme si ešte nepovedali
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia
  7. Miro Jankes: Apríl 2025
  8. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 456
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 250
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 359
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 158
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 100
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 593
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 848
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 202
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťZatvoriť reklamu