SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

TEST: Mercedes s novým pohonom patrí do snehu

Danosti limuzíny s novým pohonom oceníte v snehu a zime. Najviac prekvapila ochota pohonu pomôcť veľkému autu zatočiť. S noblesným autom sme takú zábavu nečakali.

Výhoda pohonu všetkých kolies sa prejavuje iba na snehu, kedy pomáha autu zatočiť do zákruty. V šmyku treba počítať s vyššou hmotnosťou auta.Výhoda pohonu všetkých kolies sa prejavuje iba na snehu, kedy pomáha autu zatočiť do zákruty. V šmyku treba počítať s vyššou hmotnosťou auta. (Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Mercedes dal do nového modelu triedy E modernizovaný systém 4Matic, ktorý sme vyskúšali na snehu. Novinka má menej ozubených kolies, nižšiu hmotnosť a podľa výrobcu menší dopad na spotrebu. Základnou výhodou je permanentný záber (Mercedes to nazýva pevný pohon) všetkých kolies v pomere 45:55 v prospech zadnej nápravy.

S takýmto systémom sa ľahšie pohýna na snehu v strmom kopci, pretože na rozdiel od pripojiteľných systémov, Mercedes nečaká na záber druhej nápravy. Vo vhodnej chvíli sa môže meniť pomer hnacieho momentu medzi nápravami tak, že vpredu alebo vzadu je v danom momente 70 percent z momentálneho výkonu a na druhej náprave ostatných tridsať.

Radosť a hmotnosť idú proti sebe

Ochota Mercedesu zatáčať na snehu do zákruty nám skoro vyrazila dych. Limuzína s automatickou prevodovkou sa po vypnutí trakčnej kontroly správa ako malé športové auto.

Napriek príkladnému správaniu pohonu všetkých kolies zostáva najväčším nepriateľom dynamickej jazdy hmotnosť. Veľký sedan vykazuje po prekročení hranice šmyku značnú zotrvačnosť a sklon k natiahnutiu šmyku. Mercedes preto povoľuje iba čiastočné vypnutie stabilizačného systému.

Elektronika dovolí vodičovi mierny pretáčavý šmyk a po istom vychýlení auta z normálnej línie okamžite zasiahne. Je to dobrý kompromis pre tých, ktorý jazdia do hôr a chcú na zasneženej zákrute využiť prednosť všetkých kolies a schopnosť auta zatočiť pridaním plynu. Pritom sa však neskúsený vodič nedostane za bezpečnú hranicu. Danosti systému 4Matic možno využiť pri otáčaní na parkovisku alebo zatáčaní do ostrej zákruty a jemným pridaním plynu auto pootočiť.

Cvičí vodiča

Mercedes v limuzíne 350 CD 4Matic našiel zaujímavý pomer medzi bezpečnosťou a radosťou z jazdy na snehu. Elektronika stráži neželané šmyky a záleží na vodičovi, ako sa naučí s autom jazdiť. Ak robíte nekoordinované šmyky, systémy zasahujú do jazdy prudkým pribrzďovaním a krotením šmyku. Ak s autom urobíte efektívny šmyk bez negatívneho dopadu na zvolený smer jazdy, elektronika ostane nečinná.

Pre lepší pocit za volantom by mohol Mercedes urobiť inventúru pák pod volantom. Nechceme sa vracať k obohranej pesničke, pretože majitelia si na jednopákové ovládanie pod volantom zvykli, ale kým verzia so štvorvalcovým dieselom (testovali sme v máji) má páku automatickej prevodovky na stredovom tuneli, testovaná verzia ju má pri volante a to sa nám nepáči.

Citeľný rozdiel v spotrebe

Spolu s novým pohonom sme mohli v Mercedese triedy E vyskúšať šesťvalcový motor s označením 350 CDI. V porovnaní so štvorvalcom 250 CDI, s ktorým sme jazdili pri premiére triedy E je šesťvalec kultivovanejší a pružnejší vo vysokých rýchlostiach. Má však minimálne o dva a pol litra vyššiu spotrebu v reálnej premávke. Rozdiel v zrýchlení a výkone až taký priepastný nie je. V prípade pohonu všetkých kolies niet možnosti výberu, pretože 4Matic sa predáva iba s motorom 350 CDI.

Treba kupovať SUV

Investíciu do pohonu všetkých kolies odporúčame iba motoristom, ktorí často navštevujú horské oblasti a v každom počasí (vrátane snehovej kalamity). Za volantom sedanu s pneumatickým pružením Airmatic a možnosťou zdvihnúť podvozok o 2,5 centimetra stojí za zváženie, či je nutné kupovať ťažšie a drahšie SUV. Zdvihnutie podvozka v hlbokom snehu uľahčuje prejazd a pod blatníkmi vznikne väčší priestor na sneh.

Kupujem-nekupujem

Ako fanúšik xDrive musím pokorne priznať, že E350 CDI 4MATIC by som v danej triede kúpil. V Mníchove pripravujú odvetu, ale momentálne je hviezda lepšia. S BMW 5 by som sa viac „narobil“ s nedotáčavým charakterom v úvode zákruty. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Mercedes 350 CDI 4MATIC
Motor 350 CDI
Pohon všetky kolesá 4matic 45:55
Zdvihový objem (cm3) 2987
Výkon (kw/k) 170/231
Pri otáčkach (ot./min.) 3800
Krútiaci moment (Nm) 540
Pri otáčkach (ot./min) 1600-2400
Emisie CO2 (g/km) 183-188
Emisná norma EU5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2874
Dĺžka (mm) 4868
Šírka (mm) 1854
Výška (mm) 1471
Pohotovostná hmot (kg) 1890
Objem palivovej nádrže (l) 80
Objem batož. priestoru (l) 540
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 245
Spotreba mesto(l/100 km) 9,0-9,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,8-6,0
Kombinovaná spotreba 7,0-7,2
Spotreba v teste (l/100 km) 9,1
Cena modelu od 38 734,50 eur
Cena verzie od 53 728,50 eur
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 404
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 888
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 588
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 575
  5. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 166
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 066
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 455
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 276
  9. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 8 875
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 8 424
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Z hry o post generálneho prokurátora nevypadol len Lipšic. Kandidátka sa už črtá

Uchádzači sa môžu do výberu prihlásiť do 9. októbra.

Odborníci porazili Matoviča. Na svadbách bude len 30 ľudí

Nebudem už bojovať za slobodu nezodpovedných ľudí, tvrdí premiér.

Premiér Igor Matovič.
Komentár Petra Schutza

Krok do tej istej rieky

Matovič sa musí naučiť diskutovať aj s opozíciou.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana