SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Smeli policajti sankcionovať protestujúcich dopravcov?

To, či protest autodopravcov je štrajk alebo nie, nech rozhodnú súdy. V každom prípade to však vyzerá tak, že policajti sa na protest kamionistov nepozerajú ako na štrajk.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Policajti sa v pondelok na niektorých miestach Slovenska rozhodli splniť svoju úlohu ustanovenú zákonom o policajnom zbore. Niekto by to mohol nazvať sprejazdnením cesty za každú cenu, policajti však protest pravdepodobne vnímali ako ohrozenie plynulosti cestnej premávky.

§ 2, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Policajný zbor plní tieto úlohy:
j) dohliada na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a spolupôsobí pri jej riadení,

Polícia v niektorých prípadoch vodičov vyzvala, aby prestali blokovať cesty, niekdy pristúpila k blokovým pokutám, objavili sa však aj prípady hrozby zadržania vodičského preukazu, zadržanie samotných vodičov, respektíve znemožnenie odjazdu.

Na čo všetko mala polícia právo v prípade, že protest dopravcov by ani súdy neuznali ako štrajk?

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
c) poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, strpieť výkon jeho oprávnení, ako aj pokyny iných osôb, ktoré na to oprávňuje tento zákon alebo osobitný predpis.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Pokyny policajta a pokyny inej oprávnenej osoby sú nadradené pokynom vyplývajúcim z dopravných značiek a dopravných zariadení.

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

Z predchádzajúcich ustanovení vyplýva, že pokyny policajta sú nadradené dopravným značkám, policajt môže na mieste rozhodnúť o výnimkách z dopravných predpisov a všetci ostatní sú povinní to rešpektovať.

Vodičom teda nezostáva nič iné, len poslúchnuť policajtov. V opačnom prípade majú policajti možnosti, ako dosiahnuť svoj cieľ. Napríklad použitím sankcií.

Neuposlúchnutie pokynu policajta sa pritom považuje za závažné porušenie dopravných predpisov. Za to hrozí trest na mieste v podobe pokuty do 150 €. Na dopravnom inšpektoráte od 60 € do 300 € a zákaz činnosti do dvoch rokov.

Ak sa na problém pokutovania protestujúcich kamionistov pozrieme z pohľadu úloh policajného zboru, vyzerá to tak, že rozdávanie pokút bolo v súlade so zákonom. Dokonca aj hrozby zadržania vodičského preukazu boli oprávnené, keďže za neuposlúchnutie pokynu polície "možno uložiť trest alebo sankciu zákazu činnosti spočívajúcu v zákaze vedenia motorového vozidla".

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Policajt je oprávnený
a) zakázať vodičovi jazdu na nevyhnutne potrebný čas alebo mu prikázať smer jazdy, ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,

§ 70, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Policajt je oprávnený zadržať vodičský preukaz vydaný orgánom Slovenskej republiky alebo orgánom iného štátu, ak
a) možno uložiť trest alebo sankciu zákazu činnosti spočívajúcu v zákaze vedenia motorového vozidla,

Zároveň, v pondelok večer policajti zadržali niekoľko kamionistov na odpočívadle Triblavina na D1-ke a nechceli ich pustiť ďalej. Policajti majú zákonom o cestnej premávke umožnené zakázať vodičovi jazdu alebo mu prikázať smer jazdy, ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Využili to.

Otázkou ostáva, ako mohlo 20 idúcich kamiónov na trojpruhovej D1-ke ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Je možné, že niekoľko zo zadržaných dopravcov plánovalo zájsť do Bratislavy a blokovať niektoré cestné ťahy, a práve preto policajti zakázali jazdu vytypovaným kamionistom. Že sa v tej skupine objavil kamionista, ktorý neštrajkoval? Veď, ako sa hovorí, pri rúbaní lietajú triesky.

Jednoducho, na veľa vecí, ktoré včera policajti podnikli, mali nárok podporený zákonom. Nemuseli tak konať, ale mohli. Ale to len v prípade, že by protest kamionistov nebol podľa súdov štrajkom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 229
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 427
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 187
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


7 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Prvé kusy MG ZS u bratislavského predajcu.

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


15 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  2. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  6. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  7. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  8. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 476
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 325
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 213
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 082
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu