Policajti sa v pondelok na niektorých miestach Slovenska rozhodli splniť svoju úlohu ustanovenú zákonom o policajnom zbore. Niekto by to mohol nazvať sprejazdnením cesty za každú cenu, policajti však protest pravdepodobne vnímali ako ohrozenie plynulosti cestnej premávky.
§ 2, zákon č. 171/1993 Z.z.:
(1) Policajný zbor plní tieto úlohy:
j) dohliada na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a spolupôsobí pri jej riadení,
Polícia v niektorých prípadoch vodičov vyzvala, aby prestali blokovať cesty, niekdy pristúpila k blokovým pokutám, objavili sa však aj prípady hrozby zadržania vodičského preukazu, zadržanie samotných vodičov, respektíve znemožnenie odjazdu.
Na čo všetko mala polícia právo v prípade, že protest dopravcov by ani súdy neuznali ako štrajk?
§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
c) poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, strpieť výkon jeho oprávnení, ako aj pokyny iných osôb, ktoré na to oprávňuje tento zákon alebo osobitný predpis.
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Pokyny policajta a pokyny inej oprávnenej osoby sú nadradené pokynom vyplývajúcim z dopravných značiek a dopravných zariadení.
§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.
Z predchádzajúcich ustanovení vyplýva, že pokyny policajta sú nadradené dopravným značkám, policajt môže na mieste rozhodnúť o výnimkách z dopravných predpisov a všetci ostatní sú povinní to rešpektovať.
Vodičom teda nezostáva nič iné, len poslúchnuť policajtov. V opačnom prípade majú policajti možnosti, ako dosiahnuť svoj cieľ. Napríklad použitím sankcií.
Neuposlúchnutie pokynu policajta sa pritom považuje za závažné porušenie dopravných predpisov. Za to hrozí trest na mieste v podobe pokuty do 150 €. Na dopravnom inšpektoráte od 60 € do 300 € a zákaz činnosti do dvoch rokov.
Ak sa na problém pokutovania protestujúcich kamionistov pozrieme z pohľadu úloh policajného zboru, vyzerá to tak, že rozdávanie pokút bolo v súlade so zákonom. Dokonca aj hrozby zadržania vodičského preukazu boli oprávnené, keďže za neuposlúchnutie pokynu polície "možno uložiť trest alebo sankciu zákazu činnosti spočívajúcu v zákaze vedenia motorového vozidla".
§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Policajt je oprávnený
a) zakázať vodičovi jazdu na nevyhnutne potrebný čas alebo mu prikázať smer jazdy, ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,
§ 70, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Policajt je oprávnený zadržať vodičský preukaz vydaný orgánom Slovenskej republiky alebo orgánom iného štátu, ak
a) možno uložiť trest alebo sankciu zákazu činnosti spočívajúcu v zákaze vedenia motorového vozidla,
Zároveň, v pondelok večer policajti zadržali niekoľko kamionistov na odpočívadle Triblavina na D1-ke a nechceli ich pustiť ďalej. Policajti majú zákonom o cestnej premávke umožnené zakázať vodičovi jazdu alebo mu prikázať smer jazdy, ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Využili to.
Otázkou ostáva, ako mohlo 20 idúcich kamiónov na trojpruhovej D1-ke ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Je možné, že niekoľko zo zadržaných dopravcov plánovalo zájsť do Bratislavy a blokovať niektoré cestné ťahy, a práve preto policajti zakázali jazdu vytypovaným kamionistom. Že sa v tej skupine objavil kamionista, ktorý neštrajkoval? Veď, ako sa hovorí, pri rúbaní lietajú triesky.
Jednoducho, na veľa vecí, ktoré včera policajti podnikli, mali nárok podporený zákonom. Nemuseli tak konať, ale mohli. Ale to len v prípade, že by protest kamionistov nebol podľa súdov štrajkom.