Bratislava. Tento postoj tlmočil predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš a výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Turčány šéfovi rezortu dopravy Ľubomírovi Vážnemu na dnešnom stretnutí.
"So znepokojením vnímame súčasné aktivity niektorých dopravcov, ktorí bezohľadne obmedzujú ostatných účastníkov cestnej premávky, znižujú bezpečnosť a plynulosť na cestách a ich skupinové záujmy nadraďujú nad celospoločenské potreby," konštatoval Mikuš.
Vyššie územné celky (VÚC), mestá aj obce podľa ich zástupcov podporujú mýtny systém v plnej miere, ako bol spustený. "Sme presvedčení, že v záujme občana je vytvorenie dlhodobého a transparentného systému pre zabezpečenie výstavby, údržby a obnovy ciest, a to najmä zavedením mýta," vysvetlil predseda Trnavskej VÚC.
Zníženie rozsahu spoplatnenia ciest I. triedy, ako aj dočasné vyňatie tejto siete zo spoplatnenia spôsobujú podľa zástupcov samospráv kolaps v regiónoch. Vážne totiž ohrozujú bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v mestách a obciach.
Podľa nich je nevyhnutné, aby boli mýtnym spoplatnené diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy. Daň z motorových vozidiel pre cesty II. a III. triedy je potrebná pre zabezpečenie rozvoja štátu ako celku.
"Dopravné prostriedky majú používať tie komunikácie, ktoré sú na to určené a zodpovedajúco dimenzované. Ťažká doprava má byť sústredená na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. triedy a na železnici," podotkli zástupcovia samosprávnych celkov a miest. Komunikácie nižšej kategórie by mali byť iba obslužného charakteru, teda na prepravu za prácou, do škôl či kultúrou. Ak má ťažká doprava cieľovú alebo východiskovú stanicu, napr. umiestnenie logistického centra či priemyselného parku, je v nevyhnutných prípadoch takáto preprava umožnená.
TASR o tom informoval hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Stanislav Jurikovič.