SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Ako si splniť sen a stať sa kamionistom

Mladý človek sa rozhodol stať sa kamionistom. Možno si splnil detský sen. Dokonca bol presvedčený, že splnil všetky predpoklady, aby si mohol zarábať šoférovaním v nákladnej autodoprave. Niektorí jeho kolegovia však majú iný názor.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Majo: "Zaujímalo by ma, od koľkých rokov a čo musí spĺňať mladý vodič, ak chce ako vodič z povolania pracovať. Mám 19 rokov a už jazdím na riadnej kamiónovej súprave (ťahač a náves). Avšak, medzi kolegami sa stretávam s názormi, že tu nemám čo robiť atď. Na školení som sa dopočul o akomsi kurze pre mladých vodičov, ktorý musím mať.

Vec je taká, že vodičák na C aj E som si spravil už v 18-tich z postupnosti B, C, E. Všetko postupne, nie naraz. S kartou vodiča problémy nie sú, taktiež ani psychotesty a zdravotná prehliadka. Avšak nikto presne nevie, čo vraví náš zákon, čo vraví európsky zákon, komu čo hrozí v prípade, že si vlastne takto zarábam protizákonne na cestách. Kedysi to bolo tak, že C alebo E človek dostal po dvoch rokoch praxe a ak mal minimálny vek 21 rokov. Zauímalo by ma, čo vravia zákony teraz."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

To, že Majo má 19 rokov, mu nebráni v tom, aby bol držiteľom vodičského preukazu na kamión. V zákone o cestnej premávke je vymenované, kto môže dostať vodičák na aký typ vozidla a za akých podmienok.

Ak chce Majo šoférovať kamiónové súpravy,

  1. musí mať minimálne 18 rokov - túto podmienku spĺňa
  2. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny B - túto podmienku spĺňa
  3. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny C - túto podmienku spĺňa
  4. musí byť zdravotne spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa
  5. musí byť psychicky spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa

Majo by teda smel šoférovať kamióny, lenže platí aj zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov (č. 280/2006 Z.z.). Podľa neho, mladý vodič nákladnej dopravy potrebuje najmä základnú kvalifikáciu. Či ju potrebuje Majo, je otázne. Totiž vodič, ktorý získal vodičské oprávnenie na kamióny do 10. septembra 2009, nepotrebuje získať základnú kvalifikáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Základnou kvalifikáciou je úroveň vedomostí a praktickej zručnosti potrebnej na bezpečné vedenie vozidla, na ktoré sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny alebo podskupiny podľa § 2 ods. 1. Na získanie základnej kvalifikácie netreba mať vodičské oprávnenie niektorej zo skupín alebo podskupín uvedených v § 2 ods. 1.

(3) Povinnosť získať základnú kvalifikáciu sa nevzťahuje na vodičov, ktorí získali vodičské oprávnenie
a) do 10. septembra 2008, ak ide o vodičov vozidiel osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. b), a
b) do 10. septembra 2009, ak ide o vodičov vozidiel nákladnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a).

Ak sa na Maja nevzťahuje výnimka, potom nezávisle od toho, či má vodičák na vozidlá skupiny C+E, musí prejsť základnou kvalifikáciou a získať o nej osvedčenie. To sa potom zapíše do kvalifikačnej karty vodiča. Majo však potvrdil, že kartu vodiča má. To znamená, že splnil ďalšiu podmienku na vedenie kamiónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Osvedčenie o základnom výcviku a karta vodiča sa dá získať po absolvovaní kurzov a skúške. Môže ísť pritom o normálny základnú kvalifikáciu alebo o zrýchlenú. Len vodiči nad 21 rokov môžu absolvovať zrýchlenú základnú kvalifikáciu. Všetci však potom každých päť rokov musia absolvovať pravidelný výcvik, aby im karta vodiča platila ďalších päť rokov.

Vodič, ktorý chce byť vodičom v nákladnej doprave, musí teda najprv prejsť spomínaným procesom. Ako vodič musí mať pri sebe okrem ostatných dokladov aj osvedčenie o základnej kvalifikácii, osvedčenie o pravidelnom výcviku a kvalifikačnú kartu vodiča.

Keďže to vyzerá tak, že Majo splnil všetky predpoklady podľa oboch zákonov, ktoré sa týkajú vodičov nákladnej dopravy, nemusí mať obavy z toho, že by si zarábal protizákonne.

Skryť Vypnúť reklamu
01.jpg
Vzhľad kvalifikačnej karty vodiča uznávaný Európskym spoločenstvom uvedený
ako príloha k zákonu č. 280/2006 Z.z.

§ 75, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Do skupiny motorových vozidiel C patria motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.

(11) Do skupiny motorových vozidiel C+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Vodičské oprávnenie skupiny C oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C, ako aj motorové vozidlá skupiny B, T a AM a podskupiny B1 a C1.

(11) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C+E možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C+E, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C. Vodičské oprávnenie skupiny C+E oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C+E, ako aj motorové vozidlá skupiny C, B, T, B+E a AM a podskupiny B1, C1 a C1+E, ako aj motorové vozidlá skupiny D+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia skupiny D, alebo motorové vozidlá podskupiny D1+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia podskupiny D1.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,

Skryť Vypnúť reklamu

§ 2, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, povinnosť podrobiť sa systému základnej kvalifikácie a systému pravidelného výcviku podľa tohto zákona sa vzťahuje na vodičov vozidiel
a) nákladnej dopravy, na ktorých vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupín C, C+E alebo C1+E, alebo podskupiny C1 alebo vodičské oprávnenie uznané ako rovnocenné

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(4) Vodič môže viesť vozidlo nákladnej dopravy
a) po dovŕšení veku 18 rokov, ak
1. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 2 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E,
2. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C1+E alebo podskupiny C1,
b) po dovŕšení veku 21 rokov, ak je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 570
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 533
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 925
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 251
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 718
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 089
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 479
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021