SME

Ako si splniť sen a stať sa kamionistom

Mladý človek sa rozhodol stať sa kamionistom. Možno si splnil detský sen. Dokonca bol presvedčený, že splnil všetky predpoklady, aby si mohol zarábať šoférovaním v nákladnej autodoprave. Niektorí jeho kolegovia však majú iný názor.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Majo: "Zaujímalo by ma, od koľkých rokov a čo musí spĺňať mladý vodič, ak chce ako vodič z povolania pracovať. Mám 19 rokov a už jazdím na riadnej kamiónovej súprave (ťahač a náves). Avšak, medzi kolegami sa stretávam s názormi, že tu nemám čo robiť atď. Na školení som sa dopočul o akomsi kurze pre mladých vodičov, ktorý musím mať.

Vec je taká, že vodičák na C aj E som si spravil už v 18-tich z postupnosti B, C, E. Všetko postupne, nie naraz. S kartou vodiča problémy nie sú, taktiež ani psychotesty a zdravotná prehliadka. Avšak nikto presne nevie, čo vraví náš zákon, čo vraví európsky zákon, komu čo hrozí v prípade, že si vlastne takto zarábam protizákonne na cestách. Kedysi to bolo tak, že C alebo E človek dostal po dvoch rokoch praxe a ak mal minimálny vek 21 rokov. Zauímalo by ma, čo vravia zákony teraz."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

To, že Majo má 19 rokov, mu nebráni v tom, aby bol držiteľom vodičského preukazu na kamión. V zákone o cestnej premávke je vymenované, kto môže dostať vodičák na aký typ vozidla a za akých podmienok.

Ak chce Majo šoférovať kamiónové súpravy,

  1. musí mať minimálne 18 rokov - túto podmienku spĺňa
  2. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny B - túto podmienku spĺňa
  3. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny C - túto podmienku spĺňa
  4. musí byť zdravotne spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa
  5. musí byť psychicky spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa

Majo by teda smel šoférovať kamióny, lenže platí aj zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov (č. 280/2006 Z.z.). Podľa neho, mladý vodič nákladnej dopravy potrebuje najmä základnú kvalifikáciu. Či ju potrebuje Majo, je otázne. Totiž vodič, ktorý získal vodičské oprávnenie na kamióny do 10. septembra 2009, nepotrebuje získať základnú kvalifikáciu.

SkryťVypnúť reklamu

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Základnou kvalifikáciou je úroveň vedomostí a praktickej zručnosti potrebnej na bezpečné vedenie vozidla, na ktoré sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny alebo podskupiny podľa § 2 ods. 1. Na získanie základnej kvalifikácie netreba mať vodičské oprávnenie niektorej zo skupín alebo podskupín uvedených v § 2 ods. 1.

(3) Povinnosť získať základnú kvalifikáciu sa nevzťahuje na vodičov, ktorí získali vodičské oprávnenie
a) do 10. septembra 2008, ak ide o vodičov vozidiel osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. b), a
b) do 10. septembra 2009, ak ide o vodičov vozidiel nákladnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a).

Ak sa na Maja nevzťahuje výnimka, potom nezávisle od toho, či má vodičák na vozidlá skupiny C+E, musí prejsť základnou kvalifikáciou a získať o nej osvedčenie. To sa potom zapíše do kvalifikačnej karty vodiča. Majo však potvrdil, že kartu vodiča má. To znamená, že splnil ďalšiu podmienku na vedenie kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Osvedčenie o základnom výcviku a karta vodiča sa dá získať po absolvovaní kurzov a skúške. Môže ísť pritom o normálny základnú kvalifikáciu alebo o zrýchlenú. Len vodiči nad 21 rokov môžu absolvovať zrýchlenú základnú kvalifikáciu. Všetci však potom každých päť rokov musia absolvovať pravidelný výcvik, aby im karta vodiča platila ďalších päť rokov.

Vodič, ktorý chce byť vodičom v nákladnej doprave, musí teda najprv prejsť spomínaným procesom. Ako vodič musí mať pri sebe okrem ostatných dokladov aj osvedčenie o základnej kvalifikácii, osvedčenie o pravidelnom výcviku a kvalifikačnú kartu vodiča.

Keďže to vyzerá tak, že Majo splnil všetky predpoklady podľa oboch zákonov, ktoré sa týkajú vodičov nákladnej dopravy, nemusí mať obavy z toho, že by si zarábal protizákonne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
01.jpg
Vzhľad kvalifikačnej karty vodiča uznávaný Európskym spoločenstvom uvedený
ako príloha k zákonu č. 280/2006 Z.z.

§ 75, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Do skupiny motorových vozidiel C patria motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.

(11) Do skupiny motorových vozidiel C+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Vodičské oprávnenie skupiny C oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C, ako aj motorové vozidlá skupiny B, T a AM a podskupiny B1 a C1.

(11) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C+E možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C+E, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C. Vodičské oprávnenie skupiny C+E oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C+E, ako aj motorové vozidlá skupiny C, B, T, B+E a AM a podskupiny B1, C1 a C1+E, ako aj motorové vozidlá skupiny D+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia skupiny D, alebo motorové vozidlá podskupiny D1+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia podskupiny D1.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 2, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, povinnosť podrobiť sa systému základnej kvalifikácie a systému pravidelného výcviku podľa tohto zákona sa vzťahuje na vodičov vozidiel
a) nákladnej dopravy, na ktorých vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupín C, C+E alebo C1+E, alebo podskupiny C1 alebo vodičské oprávnenie uznané ako rovnocenné

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(4) Vodič môže viesť vozidlo nákladnej dopravy
a) po dovŕšení veku 18 rokov, ak
1. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 2 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E,
2. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C1+E alebo podskupiny C1,
b) po dovŕšení veku 21 rokov, ak je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 757
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 847
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 383
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 296
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 819
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 735
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 438
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 905
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 180
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 901
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 936
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 293
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu