SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Ako si splniť sen a stať sa kamionistom

Mladý človek sa rozhodol stať sa kamionistom. Možno si splnil detský sen. Dokonca bol presvedčený, že splnil všetky predpoklady, aby si mohol zarábať šoférovaním v nákladnej autodoprave. Niektorí jeho kolegovia však majú iný názor.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Majo: "Zaujímalo by ma, od koľkých rokov a čo musí spĺňať mladý vodič, ak chce ako vodič z povolania pracovať. Mám 19 rokov a už jazdím na riadnej kamiónovej súprave (ťahač a náves). Avšak, medzi kolegami sa stretávam s názormi, že tu nemám čo robiť atď. Na školení som sa dopočul o akomsi kurze pre mladých vodičov, ktorý musím mať.

Vec je taká, že vodičák na C aj E som si spravil už v 18-tich z postupnosti B, C, E. Všetko postupne, nie naraz. S kartou vodiča problémy nie sú, taktiež ani psychotesty a zdravotná prehliadka. Avšak nikto presne nevie, čo vraví náš zákon, čo vraví európsky zákon, komu čo hrozí v prípade, že si vlastne takto zarábam protizákonne na cestách. Kedysi to bolo tak, že C alebo E človek dostal po dvoch rokoch praxe a ak mal minimálny vek 21 rokov. Zauímalo by ma, čo vravia zákony teraz."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

To, že Majo má 19 rokov, mu nebráni v tom, aby bol držiteľom vodičského preukazu na kamión. V zákone o cestnej premávke je vymenované, kto môže dostať vodičák na aký typ vozidla a za akých podmienok.

Ak chce Majo šoférovať kamiónové súpravy,

  1. musí mať minimálne 18 rokov - túto podmienku spĺňa
  2. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny B - túto podmienku spĺňa
  3. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny C - túto podmienku spĺňa
  4. musí byť zdravotne spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa
  5. musí byť psychicky spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa

Majo by teda smel šoférovať kamióny, lenže platí aj zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov (č. 280/2006 Z.z.). Podľa neho, mladý vodič nákladnej dopravy potrebuje najmä základnú kvalifikáciu. Či ju potrebuje Majo, je otázne. Totiž vodič, ktorý získal vodičské oprávnenie na kamióny do 10. septembra 2009, nepotrebuje získať základnú kvalifikáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Základnou kvalifikáciou je úroveň vedomostí a praktickej zručnosti potrebnej na bezpečné vedenie vozidla, na ktoré sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny alebo podskupiny podľa § 2 ods. 1. Na získanie základnej kvalifikácie netreba mať vodičské oprávnenie niektorej zo skupín alebo podskupín uvedených v § 2 ods. 1.

(3) Povinnosť získať základnú kvalifikáciu sa nevzťahuje na vodičov, ktorí získali vodičské oprávnenie
a) do 10. septembra 2008, ak ide o vodičov vozidiel osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. b), a
b) do 10. septembra 2009, ak ide o vodičov vozidiel nákladnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a).

Ak sa na Maja nevzťahuje výnimka, potom nezávisle od toho, či má vodičák na vozidlá skupiny C+E, musí prejsť základnou kvalifikáciou a získať o nej osvedčenie. To sa potom zapíše do kvalifikačnej karty vodiča. Majo však potvrdil, že kartu vodiča má. To znamená, že splnil ďalšiu podmienku na vedenie kamiónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Osvedčenie o základnom výcviku a karta vodiča sa dá získať po absolvovaní kurzov a skúške. Môže ísť pritom o normálny základnú kvalifikáciu alebo o zrýchlenú. Len vodiči nad 21 rokov môžu absolvovať zrýchlenú základnú kvalifikáciu. Všetci však potom každých päť rokov musia absolvovať pravidelný výcvik, aby im karta vodiča platila ďalších päť rokov.

Vodič, ktorý chce byť vodičom v nákladnej doprave, musí teda najprv prejsť spomínaným procesom. Ako vodič musí mať pri sebe okrem ostatných dokladov aj osvedčenie o základnej kvalifikácii, osvedčenie o pravidelnom výcviku a kvalifikačnú kartu vodiča.

Keďže to vyzerá tak, že Majo splnil všetky predpoklady podľa oboch zákonov, ktoré sa týkajú vodičov nákladnej dopravy, nemusí mať obavy z toho, že by si zarábal protizákonne.

Skryť Vypnúť reklamu
01.jpg
Vzhľad kvalifikačnej karty vodiča uznávaný Európskym spoločenstvom uvedený
ako príloha k zákonu č. 280/2006 Z.z.

§ 75, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Do skupiny motorových vozidiel C patria motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.

(11) Do skupiny motorových vozidiel C+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Vodičské oprávnenie skupiny C oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C, ako aj motorové vozidlá skupiny B, T a AM a podskupiny B1 a C1.

(11) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C+E možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C+E, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C. Vodičské oprávnenie skupiny C+E oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C+E, ako aj motorové vozidlá skupiny C, B, T, B+E a AM a podskupiny B1, C1 a C1+E, ako aj motorové vozidlá skupiny D+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia skupiny D, alebo motorové vozidlá podskupiny D1+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia podskupiny D1.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,

Skryť Vypnúť reklamu

§ 2, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, povinnosť podrobiť sa systému základnej kvalifikácie a systému pravidelného výcviku podľa tohto zákona sa vzťahuje na vodičov vozidiel
a) nákladnej dopravy, na ktorých vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupín C, C+E alebo C1+E, alebo podskupiny C1 alebo vodičské oprávnenie uznané ako rovnocenné

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(4) Vodič môže viesť vozidlo nákladnej dopravy
a) po dovŕšení veku 18 rokov, ak
1. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 2 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E,
2. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C1+E alebo podskupiny C1,
b) po dovŕšení veku 21 rokov, ak je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 030
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 101
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 854
  4. Po Slovensku na motorke 6 525
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 357
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 964
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 852
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 243
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 13 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún