SME

Ako si splniť sen a stať sa kamionistom

Mladý človek sa rozhodol stať sa kamionistom. Možno si splnil detský sen. Dokonca bol presvedčený, že splnil všetky predpoklady, aby si mohol zarábať šoférovaním v nákladnej autodoprave. Niektorí jeho kolegovia však majú iný názor.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Majo: "Zaujímalo by ma, od koľkých rokov a čo musí spĺňať mladý vodič, ak chce ako vodič z povolania pracovať. Mám 19 rokov a už jazdím na riadnej kamiónovej súprave (ťahač a náves). Avšak, medzi kolegami sa stretávam s názormi, že tu nemám čo robiť atď. Na školení som sa dopočul o akomsi kurze pre mladých vodičov, ktorý musím mať.

Vec je taká, že vodičák na C aj E som si spravil už v 18-tich z postupnosti B, C, E. Všetko postupne, nie naraz. S kartou vodiča problémy nie sú, taktiež ani psychotesty a zdravotná prehliadka. Avšak nikto presne nevie, čo vraví náš zákon, čo vraví európsky zákon, komu čo hrozí v prípade, že si vlastne takto zarábam protizákonne na cestách. Kedysi to bolo tak, že C alebo E človek dostal po dvoch rokoch praxe a ak mal minimálny vek 21 rokov. Zauímalo by ma, čo vravia zákony teraz."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

To, že Majo má 19 rokov, mu nebráni v tom, aby bol držiteľom vodičského preukazu na kamión. V zákone o cestnej premávke je vymenované, kto môže dostať vodičák na aký typ vozidla a za akých podmienok.

Ak chce Majo šoférovať kamiónové súpravy,

  1. musí mať minimálne 18 rokov - túto podmienku spĺňa
  2. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny B - túto podmienku spĺňa
  3. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny C - túto podmienku spĺňa
  4. musí byť zdravotne spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa
  5. musí byť psychicky spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa

Majo by teda smel šoférovať kamióny, lenže platí aj zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov (č. 280/2006 Z.z.). Podľa neho, mladý vodič nákladnej dopravy potrebuje najmä základnú kvalifikáciu. Či ju potrebuje Majo, je otázne. Totiž vodič, ktorý získal vodičské oprávnenie na kamióny do 10. septembra 2009, nepotrebuje získať základnú kvalifikáciu.

SkryťVypnúť reklamu

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Základnou kvalifikáciou je úroveň vedomostí a praktickej zručnosti potrebnej na bezpečné vedenie vozidla, na ktoré sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny alebo podskupiny podľa § 2 ods. 1. Na získanie základnej kvalifikácie netreba mať vodičské oprávnenie niektorej zo skupín alebo podskupín uvedených v § 2 ods. 1.

(3) Povinnosť získať základnú kvalifikáciu sa nevzťahuje na vodičov, ktorí získali vodičské oprávnenie
a) do 10. septembra 2008, ak ide o vodičov vozidiel osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. b), a
b) do 10. septembra 2009, ak ide o vodičov vozidiel nákladnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a).

Ak sa na Maja nevzťahuje výnimka, potom nezávisle od toho, či má vodičák na vozidlá skupiny C+E, musí prejsť základnou kvalifikáciou a získať o nej osvedčenie. To sa potom zapíše do kvalifikačnej karty vodiča. Majo však potvrdil, že kartu vodiča má. To znamená, že splnil ďalšiu podmienku na vedenie kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Osvedčenie o základnom výcviku a karta vodiča sa dá získať po absolvovaní kurzov a skúške. Môže ísť pritom o normálny základnú kvalifikáciu alebo o zrýchlenú. Len vodiči nad 21 rokov môžu absolvovať zrýchlenú základnú kvalifikáciu. Všetci však potom každých päť rokov musia absolvovať pravidelný výcvik, aby im karta vodiča platila ďalších päť rokov.

Vodič, ktorý chce byť vodičom v nákladnej doprave, musí teda najprv prejsť spomínaným procesom. Ako vodič musí mať pri sebe okrem ostatných dokladov aj osvedčenie o základnej kvalifikácii, osvedčenie o pravidelnom výcviku a kvalifikačnú kartu vodiča.

Keďže to vyzerá tak, že Majo splnil všetky predpoklady podľa oboch zákonov, ktoré sa týkajú vodičov nákladnej dopravy, nemusí mať obavy z toho, že by si zarábal protizákonne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
01.jpg
Vzhľad kvalifikačnej karty vodiča uznávaný Európskym spoločenstvom uvedený
ako príloha k zákonu č. 280/2006 Z.z.

§ 75, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Do skupiny motorových vozidiel C patria motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.

(11) Do skupiny motorových vozidiel C+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Vodičské oprávnenie skupiny C oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C, ako aj motorové vozidlá skupiny B, T a AM a podskupiny B1 a C1.

(11) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C+E možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C+E, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C. Vodičské oprávnenie skupiny C+E oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C+E, ako aj motorové vozidlá skupiny C, B, T, B+E a AM a podskupiny B1, C1 a C1+E, ako aj motorové vozidlá skupiny D+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia skupiny D, alebo motorové vozidlá podskupiny D1+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia podskupiny D1.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 2, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, povinnosť podrobiť sa systému základnej kvalifikácie a systému pravidelného výcviku podľa tohto zákona sa vzťahuje na vodičov vozidiel
a) nákladnej dopravy, na ktorých vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupín C, C+E alebo C1+E, alebo podskupiny C1 alebo vodičské oprávnenie uznané ako rovnocenné

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(4) Vodič môže viesť vozidlo nákladnej dopravy
a) po dovŕšení veku 18 rokov, ak
1. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 2 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E,
2. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C1+E alebo podskupiny C1,
b) po dovŕšení veku 21 rokov, ak je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 17 648
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 069
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 765
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 629
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 540
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 491
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 485
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 551
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  2. Štefan Šturdzík: Vychovali sme si na prsiach hada.
  3. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém
  4. Ján Bilohuščin: Neutralitou ku kapitulácii
  5. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ...
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.6.1925)
  7. Tomáš Susko: JFK a Izraelský jadrový program
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 226
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 116
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 9 644
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 8 865
  5. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 004
  6. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 543
  7. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 289
  8. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 6 866
  1. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  3. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  4. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu