SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Ako si splniť sen a stať sa kamionistom

Mladý človek sa rozhodol stať sa kamionistom. Možno si splnil detský sen. Dokonca bol presvedčený, že splnil všetky predpoklady, aby si mohol zarábať šoférovaním v nákladnej autodoprave. Niektorí jeho kolegovia však majú iný názor.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Majo: "Zaujímalo by ma, od koľkých rokov a čo musí spĺňať mladý vodič, ak chce ako vodič z povolania pracovať. Mám 19 rokov a už jazdím na riadnej kamiónovej súprave (ťahač a náves). Avšak, medzi kolegami sa stretávam s názormi, že tu nemám čo robiť atď. Na školení som sa dopočul o akomsi kurze pre mladých vodičov, ktorý musím mať.

Vec je taká, že vodičák na C aj E som si spravil už v 18-tich z postupnosti B, C, E. Všetko postupne, nie naraz. S kartou vodiča problémy nie sú, taktiež ani psychotesty a zdravotná prehliadka. Avšak nikto presne nevie, čo vraví náš zákon, čo vraví európsky zákon, komu čo hrozí v prípade, že si vlastne takto zarábam protizákonne na cestách. Kedysi to bolo tak, že C alebo E človek dostal po dvoch rokoch praxe a ak mal minimálny vek 21 rokov. Zauímalo by ma, čo vravia zákony teraz."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

To, že Majo má 19 rokov, mu nebráni v tom, aby bol držiteľom vodičského preukazu na kamión. V zákone o cestnej premávke je vymenované, kto môže dostať vodičák na aký typ vozidla a za akých podmienok.

Ak chce Majo šoférovať kamiónové súpravy,

  1. musí mať minimálne 18 rokov - túto podmienku spĺňa
  2. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny B - túto podmienku spĺňa
  3. musí byť držiteľom vodičského preukazu skupiny C - túto podmienku spĺňa
  4. musí byť zdravotne spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa
  5. musí byť psychicky spôsobilý a každých päť rokov sa podrobovať pravidelným lekárskym prehliadkam - túto podmienku spĺňa

Majo by teda smel šoférovať kamióny, lenže platí aj zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov (č. 280/2006 Z.z.). Podľa neho, mladý vodič nákladnej dopravy potrebuje najmä základnú kvalifikáciu. Či ju potrebuje Majo, je otázne. Totiž vodič, ktorý získal vodičské oprávnenie na kamióny do 10. septembra 2009, nepotrebuje získať základnú kvalifikáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Základnou kvalifikáciou je úroveň vedomostí a praktickej zručnosti potrebnej na bezpečné vedenie vozidla, na ktoré sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny alebo podskupiny podľa § 2 ods. 1. Na získanie základnej kvalifikácie netreba mať vodičské oprávnenie niektorej zo skupín alebo podskupín uvedených v § 2 ods. 1.

(3) Povinnosť získať základnú kvalifikáciu sa nevzťahuje na vodičov, ktorí získali vodičské oprávnenie
a) do 10. septembra 2008, ak ide o vodičov vozidiel osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. b), a
b) do 10. septembra 2009, ak ide o vodičov vozidiel nákladnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a).

Ak sa na Maja nevzťahuje výnimka, potom nezávisle od toho, či má vodičák na vozidlá skupiny C+E, musí prejsť základnou kvalifikáciou a získať o nej osvedčenie. To sa potom zapíše do kvalifikačnej karty vodiča. Majo však potvrdil, že kartu vodiča má. To znamená, že splnil ďalšiu podmienku na vedenie kamiónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Osvedčenie o základnom výcviku a karta vodiča sa dá získať po absolvovaní kurzov a skúške. Môže ísť pritom o normálny základnú kvalifikáciu alebo o zrýchlenú. Len vodiči nad 21 rokov môžu absolvovať zrýchlenú základnú kvalifikáciu. Všetci však potom každých päť rokov musia absolvovať pravidelný výcvik, aby im karta vodiča platila ďalších päť rokov.

Vodič, ktorý chce byť vodičom v nákladnej doprave, musí teda najprv prejsť spomínaným procesom. Ako vodič musí mať pri sebe okrem ostatných dokladov aj osvedčenie o základnej kvalifikácii, osvedčenie o pravidelnom výcviku a kvalifikačnú kartu vodiča.

Keďže to vyzerá tak, že Majo splnil všetky predpoklady podľa oboch zákonov, ktoré sa týkajú vodičov nákladnej dopravy, nemusí mať obavy z toho, že by si zarábal protizákonne.

Skryť Vypnúť reklamu
01.jpg
Vzhľad kvalifikačnej karty vodiča uznávaný Európskym spoločenstvom uvedený
ako príloha k zákonu č. 280/2006 Z.z.

§ 75, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Do skupiny motorových vozidiel C patria motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D a T a podskupiny D1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.

(11) Do skupiny motorových vozidiel C+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny C a prípojného vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg.

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Vodičské oprávnenie skupiny C oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C, ako aj motorové vozidlá skupiny B, T a AM a podskupiny B1 a C1.

(11) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny C+E možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny C+E, len ak už je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny C. Vodičské oprávnenie skupiny C+E oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny C+E, ako aj motorové vozidlá skupiny C, B, T, B+E a AM a podskupiny B1, C1 a C1+E, ako aj motorové vozidlá skupiny D+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia skupiny D, alebo motorové vozidlá podskupiny D1+E, ak je jeho držiteľ držiteľom vodičského oprávnenia podskupiny D1.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,

Skryť Vypnúť reklamu

§ 2, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, povinnosť podrobiť sa systému základnej kvalifikácie a systému pravidelného výcviku podľa tohto zákona sa vzťahuje na vodičov vozidiel
a) nákladnej dopravy, na ktorých vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupín C, C+E alebo C1+E, alebo podskupiny C1 alebo vodičské oprávnenie uznané ako rovnocenné

§ 3, zákon č. 280/2006 Z.z.:

(4) Vodič môže viesť vozidlo nákladnej dopravy
a) po dovŕšení veku 18 rokov, ak
1. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 2 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E,
2. je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C1+E alebo podskupiny C1,
b) po dovŕšení veku 21 rokov, ak je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii podľa § 7 ods. 3 a ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje vodičské oprávnenie skupiny C alebo skupiny C+E.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Home (ale aj) Office
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 414
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 455
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 015
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 261
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 340
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 057
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 962
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 532
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 435
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR