SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Autobus ho vytlačil do protismeru

Kto z vás by chcel nedobrovoľne skončiť v protismere? Jeden z vás po takejto skúsenosti dokonca začal pochybovať o svojich znalostiach dopravných predpisov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Vodič, ktorý sa nedobrovoľne ocitne v protismere, sa určite necíti príjemne. Najmä po tom, čo ho vytlačí autobus. Podobnú skúsenosť mal Tomáš z Bratislavy. Dokonca začal pochybovať, či pozná dopravné predpisy.

Tomáš: "Chcel by som sa spýtať, ako je to s prednosťou vozidiel verejnej dopravy vychádzajúcich zo zastávky.

Raz ráno som šiel po ceste, ktorá má dva jazdné pruhy v mojom smere. Bolo to v Bratislave na Námestí hraničiarov smerom k Chorvátskemu ramenu, kde má zastávku MHD, ktorá leží napravo (t.j. mimo) od pravého jazdného pruhu a pravý jazdný pruh nie je vyhradený pre autobusy.

Jazdil som v ľavom pruhu a pravý pruh bol voľný. V momente keď som bol niekoľko metrov pred úrovňou zastávky, vyrazil autobus MHD so smerovkou zo zastávky cez všetky pruhy (t.j. zo zastávky do pravého pruhu a ihneď potom do ľavého) do môjho jazdného pruhu takým spôsobom, že ma vytlačil do protismeru tesne pred ľavotočivou zákrutou.

Jazdím tadiaľ pravidelne a pokiaľ idem v pravom pruhu, tak dávam prednosť autobusu vychádzajúcemu zo zastávky v súlade s § 23 odseku 5 zákona č. 8/2009 Z.z. Ale v tomto prípade som šiel v ľavom pruhu a autobus mal možnosť bez problémov vyjsť zo zastávky do voľného pravého pruhu a následne, ak neohrozí vozidlá idúce v ľavom pruhu, sa štandardne preradiť do ľavého pruhu (má na to vyše 100 m, a až potom končí pravý pruh a zostáva len ľavý).

Odhliadnuc od toho, že ma tento vodič ohrozil, by som sa chcel spýtať, či správne chápem formuláciu: "umožniť vozidlám pravidelnej verejnej dopravy osôb v obci vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu" tak, že tým, že nechám voľný klasický nevyhradený pravý pruh (jazdím v ľavom), tak som umožnil autobusu vyjsť zo zastávky."

Tak, ako Tomáš napísal, autobusu MHD alebo inému vozidlu pravidelnej verejnej dopravy osôb musia ostatní vodiči umožniť výjazd zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu. Ak je to potrebné, nie len znížením rýchlosti ale aj úplným zastavením.

Povinnosti má však aj vodič autobusu MHD - nesmie ohroziť najmä vodičov idúcich rovnakým smerom.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

Predstavme si najprv situáciu, keď je na ceste v každom smere len jeden jazdný pruh. Autobus stojí na zastávke MHD, ktorá je mimo jazdné pruhu. Čo by sa malo stať v ideálnom prípade, keď sa autobus MHD potrebuje dostať do jazdného pruhu?

  1. Vodič autobusu zapne smerovku vľavo.
  2. Vodiči idúci v jazdnom pruhu, pri ktorom je zastávka MHD, spomalia tak, aby autobus mohol bezpečne vyjsť zo zastávky. Prípadne zastavia.
  3. Vodič autobusu vyjde zo zastávky len vtedy, keď výjazdom neohrozí vodičov idúcich tým istým smerom ako on. Týmto sa zabezpečuje to, aby vozidlá, ktoré sú už na úrovni autobusu vychádzajúceho zo zastávky, neboli vytlačené autobusom do iného jazdného pruhu.

V Tomášovom prípade sa však vedľa zastávky nachádzajú dva jazdné pruhy. Pri výjazde autobusu MHD bol pravý voľný a šofér autobusu tak mohol bezpečne vyjsť zo zastávky bez toho, aby mu musel niekto dávať prednosť.

Tomášove vozidlo šlo v ľavom jazdnom pruhu. Okrem toho, že v obci je jedno, v ktorom jazdnom pruhu jazdíte, mal na to pravdepodobne dva dôvody. Videl autobus MHD, ktorému svojou jazdou v jazdnom pruhu nesusediacom pri zastávke umožnil zo zastávky vyjsť. Druhým dôvodom, a asi závažnejším, bolo to, že pravý jazdný pruh sa približne po 100 metroch od zastávky končí a zostáva len ľavý.

V každom prípade, Tomáš splnil podmienku umožniť autobusu MHD vyjsť zo zastávky tým, že šiel v ľavom pruhu. Okrem toho, jeho vozidlo smelo byť v ľavom jazdnom pruhu a každé ďalšie, ktoré by doň chcelo vojsť, by muselo dať Tomášovmu vozidlu prednosť.

Druhý Tomášov dôvod o skorom konci pravého jazdného pruhu si zjavne uvedomoval aj vodič autobusu MHD, keďže ulicu určite pozná častým jazdením tej istej trasy.

Ak platí to, čo napísal Tomáš, šofér autobusu urobil veľkú chybu. Je jedno, či si Tomášove vozidlo nevšimol alebo mal pocit, že ako vodič vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb má prednosť. Lenže to o tej prednosti by platilo len v prípade, ak by pravý jazdný pruh bol vyhradený pre autobusy MHD. Ak by to tak bolo, či by Tomáš porušil dopravné predpisy alebo nie, vodič autobusu ho ohrozil.

§ 12, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, vodič jazdiaci v tomto pruhu je povinný mu dať prednosť v jazde. Vodič autobusu alebo trolejbusu je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy a nesmie ohroziť vodičov ostatných vozidiel.

V každom prípade však pravý jazdný pruh nie je vyhradený. Keď doň vošiel vodič autobusu zo zastávky MHD, všetko bolo v poriadku. Svojou snahou preradiť sa do ľavého jazdného pruhu však ohrozil vodiča idúceho v ľavom jazdnom pruhu. Nedal mu prednosť a vytlačil ho do protismeru.

Šofér autobusu tak porušil dopravný predpis, v ktorom sa píše:

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Autobusár MHD svojím konaním spôsobil závažný dopravný priestupok, za ktorý na mieste hrozí pokuta do 150 €, na dopravnom inšpektoráte sa pokuta môže vyšplhať na dvojnásobok ku ktorej môže pribudnúť zákaz činnosti až na dva roky.

Niekto by ešte mohol argumentovať tým, že Tomáš mal dať prednosť vodičovi autobusu MHD preto, lebo sa tam zbiehajú dva jazdné pruhy do jedného. To by však platilo len vtedy, ak by pri zbiehaní jazdných pruhov nebolo jasné, ktorý z nich je priebežný. No a takéto zbiehanie by muselo byť hneď za zastávkou MHD a nie až po 100 metroch.

Na mape je znázornená celá spomínaná trasa od zastávky MHD (na mape vpravo) až po zbiehanie jazdných pruhov (na mape vľavo). Najhrubšia cesta je Námestie hraničiarov.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 127
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 510
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 246
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 986
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 700
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 566
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 418
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 325
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.