SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Policajti chcú strážiť cesty ešte prísnejšie

Pri nehodách vlani zahynulo 347 ľudí. Slovensko sa priblížilo k záväzku znížiť počet obetí pod 305 ročne.

(Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

Počet obetí na cestách na Slovensku klesol väčšmi ako v okolitých štátoch. Vzorom nám môžu byť iba Maďari.


BRATISLAVA. Slovensko a s ním aj minister vnútra majú dôvod na radosť. Dopravné štatistiky za uplynulý rok ukázali, že vlani na cestách zahynulo historicky najmenej ľudí. Pokles je výrazný.

V roku 2009 bolo na Slovensku 347 obetí dopravných nehôd. To je o 211 menej ako vlani a o 280 menej ako predvlani. Medziročný pokles tak predstavuje takmer 38 percent.

Aby sme Kaliňákovi mohli veriť, mal by predložiť viac dôkazov, myslí si Rado Baťo.

Dobré správy sa tým nekončia. Obete sa nepresunuli do kolónky ťažko zranení, aj tých ubudlo o vyše štyristo. Ľahko zranených bolo menej o dvetisíc.

Kľúčom k úspechu je podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka nový zákon o cestnej premávke platný od vlaňajšieho februára a viac policajtov na cestách. Zákon výrazne zvýšil pokuty za vážne priestupky, viacerí policajti ich zase viac vybrali. Najvyššia pokuta, ktorú môže dostať vodič napríklad za odmietnutie skúšky na alkohol alebo jazdu bez vodičského oprávnenia, sa zvýšila až na 1300 eur (39 164 korún).

zavazok.jpg

Polícia nevie, koľko vybrala

O koľko viac vybrali na pokutách, včera ministerstvo ani polícia nevedeli. „Suma je určite vyššia, ale príčinou je predovšetkým to, že sme zvýšili splatnosť sankcií," tvrdí Kaliňák. Nový zákon totiž policajtom umožnil zadržať vodičský preukaz vodičom, ktorí nemajú na zaplatenie pokuty.

Miesto preukazu im vydajú potvrdenie umožňujúce jazdiť 14 dní aj bez vodičského preukazu. Ak dovtedy zaplatia, preukaz im vrátia. „Kým pri šekoch vybrali len asi polovicu pokút, dnes sme na 90 percentách," vraví minister.

Vyššiu bezpečnosť ciest minister vysvetľuje i väčším nasadením policajtov, po vstupe Slovenska do Schengenu ich posilnili ľudia z cudzineckej polície. Dopravní policajti majú novú techniku, napríklad nové laserové merače rýchlosti.

Práve neprimeranú rýchlosť jazdy policajný viceprezident Stanislav Jankovič označil za najčastejšiu príčinu smrteľných nehôd. „Pri 4608 nehodách zapríčinených neprimeranou rýchlosťou bolo vlani usmrtených 113 osôb.

Je to oproti roku 2008 pokles o 75, ale stále je to veľmi vysoké číslo." Na cestách je stále príliš veľa vodičov, čo riadia s alkoholom v krvi. Pri nehodách vlani zistili alkohol u 2520 vodičov, čo je pokles, pri bežných kontrolách však nafúkalo 6891 vodičov, čo je oproti roku 2008 nárast. Pod vplyvom alkoholu zomrelo na cestách aj 14 cyklistov.

Za úspešnú považuje polícia aj najviditeľnejšiu zmenu, ktorú nový zákon priniesol, päťdesiatku v obci. V obciach a mestách zahynulo pri nehodách vlani 157 ľudí, čo je o 97 menej ako rok predtým.

Máme ešte rezervy

Dopravný expert Jozef Drahovský upozorňuje, že nový zákon chodcov aj ohrozil. „Tým, že cyklistom prikázal mimo obce prilbu, mnoho starostov vyšlo ľuďom jazdiacim na políčko v ústrety a tabuľu koniec obce posunuli k susednej dedine. Posunuli tak aj povinnosť chodcov nosiť mimo obce reflexné prvky, následkom čoho došlo na neosvetlených úsekoch obcí k viacerým smrteľným zraneniam."

Prínos nového zákona i vyššieho počtu policajtov na bezpečnosť premávky je aj podľa neho neodškriepiteľná. „Sekundárnymi faktormi ešte bolo rozsiahle mediálne informovanie, menej kamiónov na cestách pre krízu a priaznivé počasie."

Slovensko sa priblížilo aj k záväzku, ku ktorému sme sa prihlásili pri vstupe do Európskej únie. Znížiť počet obetí nehôd do roku 2010 oproti roku 2002 o polovicu, teda na 305. Dobrý trend chce Kaliňák udržať zvýšením počtu policajtov na cestách a viac má byť aj dopravných akcií.

Či sa nám záväzok podarí splniť, bude podľa Drahovského záležať najmä na tom, či budú „policajti kontrolovať na miestach, kde dochádza k vážnym nehodám a nie na miestach, kde sa ľahko vyberajú pokuty". Slovenské cesty by podľa neho potrebovali aj analýzu nebezpečných úsekov ciest a odstránenie veľkého množstva pevných prekážok pri cestách.

Nechceli to prekryť výbušninou

Tlačovku o úspechoch polície minister marketingovo posunul.

BRATISLAVA. Minister Robert Kaliňák priznal, že tlačovú konferenciu o dopravných štatistikách pred mesiacom zrušil pre zlyhanie polície, ktorá na popradskom letisku zabudla v batožine cestujúceho výbušninu. Tlačové oddelenie vtedy v deň pracovného voľna oznámilo, že kompletné za celý rok 2009 si vyžadujú viac času na spracovanie.

Kaliňák včera priznal pravý dôvod preloženia. „Poviem úprimne, mali sme šancu lepšie pripraviť všetky čísla, ale ten hlavný dôvod vidíte na tlačovej konferencii. Deväť otázok bolo k cestnému zákonu a jedna k výbušnine."

Tvrdil, že ak by konferencia bola v januári, tak by sa o cestnom zákone nemuselo hovoriť vôbec.
Kvalitnejšia príprava štatistík sa včera veľmi neprejavila.

Ministerstvo poskytlo základné čísla o počte obetí, zranených a nehôd a údaje o počet áut a vodičov. Niekoľko podrobnejších údajov, ako počet usmrtených chodcov (104), spomenul policajný viceprezident Jankovič.

Údaje ako výška škôd pri nehodách, najnebezpečnejšie úseky ciest, regionálne rozdiely, najčastejšie príčiny nehôd, či štatistiky o počte usmrtených cyklistov či detí polícia pripravené nemala. Zverejní ich vraj dnes.
Michal Piško
Ako vláda plní sľub znížiť počet dopravných nehôd

Čo sľúbili: Vláda SR (...) urobí potrebné kroky k tomu, aby sa Slovenská republika priblížila k cieľu vytýčenému Európskou komisiou znížiť do roku 2010 počet usmrtených pri dopravných nehodách na polovicu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Bezpečnosť cestnej premávky šetrí ľudské zdravie aj peniaze.

Aká je realita? Sľub je takmer splnený. Podľa cieľa Európskej komisie by mal počet obetí na cestách klesnúť na 307 v roku 2010. V rokoch 2006-08 sme k cieľu mali vždy ďalej ako v roku 2005. V roku 2007 dokonca zomrelo na cestách 627 ľudí, čo bol druhý najvyšší počet v novom desaťročí. V roku 2008 však počet obetí klesol na 559 a v roku 2009 dokonca na 347, čo je najmenej v histórii samostatného Slovenska. Príčinou je okrem nového cestného zákona s prísnejšími pokutami a zníženou rýchlosťou v obciach zrejme aj kríza, kvôli ktorej jazdí po cestách menej áut.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 575
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 030
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 933
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 619
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  5. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 720
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 324
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 804
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 789
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 173
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 598
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu