SME

Policajti chcú strážiť cesty ešte prísnejšie

Pri nehodách vlani zahynulo 347 ľudí. Slovensko sa priblížilo k záväzku znížiť počet obetí pod 305 ročne.

(Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

Počet obetí na cestách na Slovensku klesol väčšmi ako v okolitých štátoch. Vzorom nám môžu byť iba Maďari.


BRATISLAVA. Slovensko a s ním aj minister vnútra majú dôvod na radosť. Dopravné štatistiky za uplynulý rok ukázali, že vlani na cestách zahynulo historicky najmenej ľudí. Pokles je výrazný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2009 bolo na Slovensku 347 obetí dopravných nehôd. To je o 211 menej ako vlani a o 280 menej ako predvlani. Medziročný pokles tak predstavuje takmer 38 percent.

Aby sme Kaliňákovi mohli veriť, mal by predložiť viac dôkazov, myslí si Rado Baťo.

SkryťVypnúť reklamu

Dobré správy sa tým nekončia. Obete sa nepresunuli do kolónky ťažko zranení, aj tých ubudlo o vyše štyristo. Ľahko zranených bolo menej o dvetisíc.

Kľúčom k úspechu je podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka nový zákon o cestnej premávke platný od vlaňajšieho februára a viac policajtov na cestách. Zákon výrazne zvýšil pokuty za vážne priestupky, viacerí policajti ich zase viac vybrali. Najvyššia pokuta, ktorú môže dostať vodič napríklad za odmietnutie skúšky na alkohol alebo jazdu bez vodičského oprávnenia, sa zvýšila až na 1300 eur (39 164 korún).

zavazok.jpg

Polícia nevie, koľko vybrala

O koľko viac vybrali na pokutách, včera ministerstvo ani polícia nevedeli. „Suma je určite vyššia, ale príčinou je predovšetkým to, že sme zvýšili splatnosť sankcií," tvrdí Kaliňák. Nový zákon totiž policajtom umožnil zadržať vodičský preukaz vodičom, ktorí nemajú na zaplatenie pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Miesto preukazu im vydajú potvrdenie umožňujúce jazdiť 14 dní aj bez vodičského preukazu. Ak dovtedy zaplatia, preukaz im vrátia. „Kým pri šekoch vybrali len asi polovicu pokút, dnes sme na 90 percentách," vraví minister.

Vyššiu bezpečnosť ciest minister vysvetľuje i väčším nasadením policajtov, po vstupe Slovenska do Schengenu ich posilnili ľudia z cudzineckej polície. Dopravní policajti majú novú techniku, napríklad nové laserové merače rýchlosti.

Práve neprimeranú rýchlosť jazdy policajný viceprezident Stanislav Jankovič označil za najčastejšiu príčinu smrteľných nehôd. „Pri 4608 nehodách zapríčinených neprimeranou rýchlosťou bolo vlani usmrtených 113 osôb.

Je to oproti roku 2008 pokles o 75, ale stále je to veľmi vysoké číslo." Na cestách je stále príliš veľa vodičov, čo riadia s alkoholom v krvi. Pri nehodách vlani zistili alkohol u 2520 vodičov, čo je pokles, pri bežných kontrolách však nafúkalo 6891 vodičov, čo je oproti roku 2008 nárast. Pod vplyvom alkoholu zomrelo na cestách aj 14 cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Za úspešnú považuje polícia aj najviditeľnejšiu zmenu, ktorú nový zákon priniesol, päťdesiatku v obci. V obciach a mestách zahynulo pri nehodách vlani 157 ľudí, čo je o 97 menej ako rok predtým.

Máme ešte rezervy

Dopravný expert Jozef Drahovský upozorňuje, že nový zákon chodcov aj ohrozil. „Tým, že cyklistom prikázal mimo obce prilbu, mnoho starostov vyšlo ľuďom jazdiacim na políčko v ústrety a tabuľu koniec obce posunuli k susednej dedine. Posunuli tak aj povinnosť chodcov nosiť mimo obce reflexné prvky, následkom čoho došlo na neosvetlených úsekoch obcí k viacerým smrteľným zraneniam."

Prínos nového zákona i vyššieho počtu policajtov na bezpečnosť premávky je aj podľa neho neodškriepiteľná. „Sekundárnymi faktormi ešte bolo rozsiahle mediálne informovanie, menej kamiónov na cestách pre krízu a priaznivé počasie."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovensko sa priblížilo aj k záväzku, ku ktorému sme sa prihlásili pri vstupe do Európskej únie. Znížiť počet obetí nehôd do roku 2010 oproti roku 2002 o polovicu, teda na 305. Dobrý trend chce Kaliňák udržať zvýšením počtu policajtov na cestách a viac má byť aj dopravných akcií.

Či sa nám záväzok podarí splniť, bude podľa Drahovského záležať najmä na tom, či budú „policajti kontrolovať na miestach, kde dochádza k vážnym nehodám a nie na miestach, kde sa ľahko vyberajú pokuty". Slovenské cesty by podľa neho potrebovali aj analýzu nebezpečných úsekov ciest a odstránenie veľkého množstva pevných prekážok pri cestách.

Nechceli to prekryť výbušninou

Tlačovku o úspechoch polície minister marketingovo posunul.

BRATISLAVA. Minister Robert Kaliňák priznal, že tlačovú konferenciu o dopravných štatistikách pred mesiacom zrušil pre zlyhanie polície, ktorá na popradskom letisku zabudla v batožine cestujúceho výbušninu. Tlačové oddelenie vtedy v deň pracovného voľna oznámilo, že kompletné za celý rok 2009 si vyžadujú viac času na spracovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kaliňák včera priznal pravý dôvod preloženia. „Poviem úprimne, mali sme šancu lepšie pripraviť všetky čísla, ale ten hlavný dôvod vidíte na tlačovej konferencii. Deväť otázok bolo k cestnému zákonu a jedna k výbušnine."

Tvrdil, že ak by konferencia bola v januári, tak by sa o cestnom zákone nemuselo hovoriť vôbec.
Kvalitnejšia príprava štatistík sa včera veľmi neprejavila.

Ministerstvo poskytlo základné čísla o počte obetí, zranených a nehôd a údaje o počet áut a vodičov. Niekoľko podrobnejších údajov, ako počet usmrtených chodcov (104), spomenul policajný viceprezident Jankovič.

Údaje ako výška škôd pri nehodách, najnebezpečnejšie úseky ciest, regionálne rozdiely, najčastejšie príčiny nehôd, či štatistiky o počte usmrtených cyklistov či detí polícia pripravené nemala. Zverejní ich vraj dnes.

Michal Piško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vláda plní sľub znížiť počet dopravných nehôd

Čo sľúbili: Vláda SR (...) urobí potrebné kroky k tomu, aby sa Slovenská republika priblížila k cieľu vytýčenému Európskou komisiou znížiť do roku 2010 počet usmrtených pri dopravných nehodách na polovicu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Bezpečnosť cestnej premávky šetrí ľudské zdravie aj peniaze.

Aká je realita? Sľub je takmer splnený. Podľa cieľa Európskej komisie by mal počet obetí na cestách klesnúť na 307 v roku 2010. V rokoch 2006-08 sme k cieľu mali vždy ďalej ako v roku 2005. V roku 2007 dokonca zomrelo na cestách 627 ľudí, čo bol druhý najvyšší počet v novom desaťročí. V roku 2008 však počet obetí klesol na 559 a v roku 2009 dokonca na 347, čo je najmenej v histórii samostatného Slovenska. Príčinou je okrem nového cestného zákona s prísnejšími pokutami a zníženou rýchlosťou v obciach zrejme aj kríza, kvôli ktorej jazdí po cestách menej áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 130
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 874
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 382
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 767
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 808
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 244
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 965
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu